Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2016, Cilt: 1 Sayı: 1, 61 - 72, 01.06.2016

Öz

Bu çalışmada, Üniversite öğrencilerinin cinsiyet, aile gelir durumu ve sigara kullanım durumuna göre fiziksel aktivite ve yaşam kalitesi farklılıklarını ve bu parametreler arası ilişkileri incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu amaçla gönüllülük esasına göre Bingöl Üniversite’sinden toplam 719 (396 kadın, 323 erkek) öğrenci ye fiziksel aktivite seviyelerini belirlemek için Uluslararası Fiziksel Aktivite (FA) Anketi (IPAQ) kısa formu uygulanmıştır.  FA seviyeleri; inaktif, minimum aktif ve HEPA aktif grupları olarak belirlenmiş ve MET yöntemi uygulanmıştır. Uluslararası fiziksel aktivite anketi ile haftalık şiddetli ve orta dereceli fiziksel aktivite ve yürüme süreleri belirlendi. Katılımcıların toplam fiziksel aktivite süresi hesaplanarak ‘düşük, orta ve yüksek düzey’ biçiminde sınıflandırıldı. Şiddetli aktivite, orta dereceli aktivite, toplam fiziksel aktivite değerleri erkeklerde kadınlardan yüksek bulundu. Orta ve yüksek fiziksel aktivite düzeylerindeki yüzde değerler arasında istatistiksel açıdan anlamlı fark bulunmadı. Gelir durumuna göre toplam fiziksel aktivite ve yürüme parametreleri için istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunurken, şiddetli fiziksel aktivite ve orta şiddetli fiziksel aktivite değişkenleri için anlamlı farklılık tespit edilememiştir. Çalışmanın sonucunda; Üniversite öğrencilerinin cinsiyete göre toplam fiziksel aktivite değerleri, gelir durumuna göre ve sigara kullanım durumuna göre şiddetli aktivite, haftalık yürüme aktivitesi ve toplam fiziksel aktivite değerleri arasında anlamlı farklılık bulunduğu tespit edilmiştir. 

Kaynakça

  • Acree, L.S., Longfors, J., Fjeldstad, A., Fjeldstad, C., Schank, B.& Nickel, K.J.(2006).Physical activity is related to quality of life in older adults. Health and Quality of Life Outcomes. 4:37.
  • Akyol, A., Bilgiç, B. & Ersoy, G.(2008). Fiziksel Aktivite, Beslenme ve Sağlıklı Yaşam. Birinci Basım, Klasmat Matbaacılık, Ankara
  • Arabacı, R. & Çankaya, C.(2007). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Fiziksel Aktivite Düzeylerinin Araştırılması, Uludağ Üniversitesi Eğitim Dergisi, XX (1), 1­15.
  • Barros, M.V. & Nahas, M.V.(2001). Health risk behaviors, health status self­assesment and stres perception among industrial worker, Rev. Saude Publica. 35.p 554­563
  • Bauman, A. (2004). Updating the evidence that physical activity is good for health – An epidemiological review 2003, J. Sci.Med.Sport 7 (suppl.). 6­19.
  • Bell, A.C., Ge, K. & Popkin, B.M. (2002). The road to obesity or the path to prevention: monitorized transportation and obesity in China. Obes. Res. 10.277­283.
  • Berlin, J.A. & Golditz, G.A. (1990). A meta analysis of physical activity in the prevention of coronary heart diseases. Am. J. Epidemiol. 132.: 612­628.
  • Brady, F. (1998). The Role Of Physıcal Actıvıtıes Throughout The Lıfespan: Implıcatıons for Counselors and Teachers , By:, Journal of Humanistic Education & Development. Vol. 36, Issue 4., 19.
  • Burke, S., Carron, A., Eys, M. (2005). Physical activity context and university student’s propensity to meet the guidelines Centers for Disease Control and Prevention/American College of Sports Medicine. Med Sci Monit ;11:CR171­6.
  • Burton, N.W., & Turrell, G. (2000). Occupation, hours worked and leisure – time physical activity. Prev. Med. 31. 2000. 673­681.
  • Craig, C.L., Marshall, A.L., Sjostrom, M., Bauman, A.E., Booth, M.L. & Ainsworth, B.E. (2003). International Physical Activity Questionnaire: 12­Country Reliability and Validity. Medicine Science and Sports Exercise. 35: 1381–95.
  • Deniz, M. (2001).Yetişkinlerde Fiziksel Aktivite Düzeyi İle Sosyoekonomik Durum Arasındaki İlişkinin Araştırılması, Yüksek Lisans Tezi Uludağ Üniversitesi Sağlık Bilimler Enstitüsü 2001.
  • Driskell, J., Kim Y. & Goebel K. (2005).Few differences found in the typical eating and physical activity habits of lower­level and upper­level university students. J Am Diet Assoc ;105:798­801.
  • Fişne M. (2009). Fiziksel Aktivitelere Katılım Düzeyinin, Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarıları, İletişim Becerileri ve Yaşam Tatminleri Üzerine Etkilerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
  • Fogelman, Y., Bloch, B. &Kahan, E.(2004).Assessment of Participation in Physical Activites and Relationship to Socioeconomic And Health Factors, Patient Education And Counseling, 53, 95­99.
  • Genç, M.E., Eğri, M., Kurçer, M.A., Kaya, M., Pehlivan, E. & Karaoğlu L. (2001). Malatya Kent Merkezindeki Banka Çalışanlarında Fiziksel Aktivite Sıklığı. İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 9(4): 237­240.
  • Haase, A., Steptoe, A., Sallis. J., & Wardle, J. (2004). Leisure­time physical activity in university students from 23 countries: associations with health beliefs, risk awareness, and national economic development. Prev Med ; 39:182­90.
  • Hallal, P.C., Vıctora, C.G., Wells, J. C. K. (2003). Lıma, R.A.C. Physical Inactivity: Prevalence and Associated Variables in Brazilian Adults. Medicine & Science in Sports &Exercise. Vol. 35 Issue 11. 2003. p1894, 7p.
  • Kara, D. (2006). Sporun Topluma Yaygınlaştırılmasında Sosyo­Ekonomik Faktörlerin Araştırılması (Niğde İli Örneği), Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Niğde ÜniversitesiSosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kahn, E.B., Ramsey, L.T., Brownson, R.C., Heath G.W., Howze, E.H.& Powell, K.E. (2002). et al. The effectiveness of interventions to increase physical activity. A systematic review. Am J Prev Med ;22(4 Suppl):73­107.
  • Leslie, E., Owen, N., Salmon, J., Bauman, A., Sallis, J.F. & Lo, S.K. (1999). Insufficiently active Australian college students: perceived personal, social, and environmental influences. Prev Med ;28:20­7.
  • Martin, S.B., Morrow, J.R., Jackson, A.W. & Dunn. A.L. (2000). Variables related to meeting the CDC/ACSM physical activity guidelines. Med.Sci.Sports Exerc. 32 2087­2092.
  • Murray, C.J.L. & Lopez, A.D. (1997). Mortality by cause for eight regions of the world:global burden of disease study. Lancet. 349., 1269­1276. Özer D. & Baltacı, G. (2008). İş Yerinde Fiziksel Aktivite. Klasmat Matbaacılık, Ankara,
  • Savcı, M., Öztürk, M., Arıkan, H., İnce, İ. & Tokgözoğlu, L.(2006).Üniversite Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite Düzeyleri, Türk Kardiyolji Derneği Arşivi Cilt:34 Sayı:3.
  • Shibata, A., Oka, K. & Muraoka, I. (2007). Recommended level of physical activity and health­related quality of life among Japanese adults. Health and Quality of Life Outcomes. 5:64.
  • Şanlı, E. (2008). Öğretmenlerde Fiziksel Aktivite Düzeyi­Yaş, Cinsiyet ve Beden Kütle İndeksi İlişkisi. Yüksek Lisans. Gazi Üniversitesi, Ankara, 2008.
  • Topsaç. & Bişğini H. (2014).Üniversitede Okuyan Engelli Öğrencilerin Fiziksel Aktivite Düzeylerinin İncelenmesi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Fakültesi, Sayı:40.
  • Who. (2000). Consultation on Obesity. Obesity: Preventing and Managing the Global Epidemic. Geneva, Switzerland: World Health Organization; Technical Report Series 894.
  • Von, B. M. & Fridlund B. (2005).Gender differences in health habits and in motivation for a healthy lifestyle among Swedish university students. Nurs Health Sci 7:107
  • Vural, Ö., Eler, S. & Güzel, A. N. (2010). Masa Başı Çalışanlarda Fiziksel Aktivite Düzeyi ve Yaşam Kalitesi İlişkisi Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, VIII (2) 69­75
  • Yüksel, E. (2001). Çalışan Kadınların Fiziksel Aktivitelerini Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi. Yüksek Lisans. Ankara Üniversitesi, Ankara
  • Zorba, E. (2008). Yaşam Kalitesi ve Fiziksel Aktivite. 10Th. International Sports Sciences Congress, 82–85, Bolu.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Kargün

Osman Tolga Togo

Mustafa Biner

Adem Pala Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kargün, M., Togo, O. T., Biner, M., Pala, A. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite Düzeylerinin İncelenmesi. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 61-72. https://doi.org/10.22396/sbd.2016.6
AMA Kargün M, Togo OT, Biner M, Pala A. Üniversite Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite Düzeylerinin İncelenmesi. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. Haziran 2016;1(1):61-72. doi:10.22396/sbd.2016.6
Chicago Kargün, Mehmet, Osman Tolga Togo, Mustafa Biner, ve Adem Pala. “Üniversite Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite Düzeylerinin İncelenmesi”. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi 1, sy. 1 (Haziran 2016): 61-72. https://doi.org/10.22396/sbd.2016.6.
EndNote Kargün M, Togo OT, Biner M, Pala A (01 Haziran 2016) Üniversite Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite Düzeylerinin İncelenmesi. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi 1 1 61–72.
IEEE M. Kargün, O. T. Togo, M. Biner, ve A. Pala, “Üniversite Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite Düzeylerinin İncelenmesi”, Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, c. 1, sy. 1, ss. 61–72, 2016, doi: 10.22396/sbd.2016.6.
ISNAD Kargün, Mehmet vd. “Üniversite Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite Düzeylerinin İncelenmesi”. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi 1/1 (Haziran 2016), 61-72. https://doi.org/10.22396/sbd.2016.6.
JAMA Kargün M, Togo OT, Biner M, Pala A. Üniversite Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite Düzeylerinin İncelenmesi. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 2016;1:61–72.
MLA Kargün, Mehmet vd. “Üniversite Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite Düzeylerinin İncelenmesi”. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, c. 1, sy. 1, 2016, ss. 61-72, doi:10.22396/sbd.2016.6.
Vancouver Kargün M, Togo OT, Biner M, Pala A. Üniversite Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite Düzeylerinin İncelenmesi. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 2016;1(1):61-72.