Çok tanrılı antik çağda hastalıklarına ve
sıkıntılarına çare bulmak isteyen insanlar iyileştirici güçleri olduğuna
inanılan tanrı ve tanrıçalar adına yapılan tapınaklara gitmişlerdir. Hastalar
bu tapınaklarda tanrılara şifa dilemek veya şifa bulduktan sonra teşekkür etmek
üzere çeşitli adaklar sunmuşlardır. Bu adaklar içinde de adak sahibinin sağlık
sorununu ifade eden adak örnekleri çok özel örnekler olarak dikkat çekmiştir.
Bu yazıda, Antik Yunan Dönemine ait, bilinmeyen bir tapınakta
keşfedilmiş pubik bölge cildinde lezyonlaraişaret eden bir erkek genital adak ele alınmıştır.
Versnel HS. God: the question of divine omnipotence. In: Frankfurter D, Hahn J, Versnel HS, editors. Coping with the Gods: Wayward Readings in Greek Theology. Boston: Brill; 2011. pp:400-421.
Oberhelman SM. Anatomical Votive Reliefs as Evidence for Specialization at Healing Sanctuaries in the Ancient Mediterranean World. Athens Journal of Health 2014; 1(1): 47-62.
Kellie SM. Cult of Asclepius. The Lancet 1999;354(18):1038.
Van Straten F. Votives and Votaries in Greek Sanctuaries. In: Buxton RGA, editor. Greek Religion. London: Oxford University Press, 2000. pp:247-290.
Retief FP, Cilliers L. Medical Dreams in Graeco-Roman Times. SAMJ 2005;95(11):841-844.
Bronwen WL. Asklepios, Medicine, and the Politics of Healing in Fifth–century Greece: Between Craft and Cult. 1st ed. Bronwen WL, editor. Baltimore: The Johns Hopkins University Press; 2008.
Israelowich I. Society, Medicine and Religion in the Sacred Tales of Aelius Aristides. (Mnemosyne, Supplements). Leiden, Boston: Brill; 2012.-7
Hamilton M. Incubation: The Cure of Disease in Pagan Temples and Christian Churches. California: CreateSpace Independent Publishing Platform; 2016.
Boehringer E. Altertümer On Pergamon. Band VIII 3. Die Inschriften des Asklepieions: Walter de Gruyter and Co: Berlin. 1969.
In ancient
times, people who wanted to find remedies for their illnesses and troubles have
gone to temples in the name of gods and goddesses who are believed to have
healing powers. In these temples, patients offered a variety of voters to thank
gods for healing or to thank them after healing. The votive examples which
express the health problem of the voters have attracted attention as very
special examples.
In this article, we have considered a
male genital votive with lesions on the pubic region skin which has discovered
in an unknown temple of the ancient Greek period.
Versnel HS. God: the question of divine omnipotence. In: Frankfurter D, Hahn J, Versnel HS, editors. Coping with the Gods: Wayward Readings in Greek Theology. Boston: Brill; 2011. pp:400-421.
Oberhelman SM. Anatomical Votive Reliefs as Evidence for Specialization at Healing Sanctuaries in the Ancient Mediterranean World. Athens Journal of Health 2014; 1(1): 47-62.
Kellie SM. Cult of Asclepius. The Lancet 1999;354(18):1038.
Van Straten F. Votives and Votaries in Greek Sanctuaries. In: Buxton RGA, editor. Greek Religion. London: Oxford University Press, 2000. pp:247-290.
Retief FP, Cilliers L. Medical Dreams in Graeco-Roman Times. SAMJ 2005;95(11):841-844.
Bronwen WL. Asklepios, Medicine, and the Politics of Healing in Fifth–century Greece: Between Craft and Cult. 1st ed. Bronwen WL, editor. Baltimore: The Johns Hopkins University Press; 2008.
Israelowich I. Society, Medicine and Religion in the Sacred Tales of Aelius Aristides. (Mnemosyne, Supplements). Leiden, Boston: Brill; 2012.-7
Hamilton M. Incubation: The Cure of Disease in Pagan Temples and Christian Churches. California: CreateSpace Independent Publishing Platform; 2016.
Boehringer E. Altertümer On Pergamon. Band VIII 3. Die Inschriften des Asklepieions: Walter de Gruyter and Co: Berlin. 1969.
Güner, E., Topkarcı, Z., & İzmir Güner, Ş. (2019). A male genital oblation defining hidradenitis suppurativa. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi, 9(2), 144-146. https://doi.org/10.31020/mutftd.553493
AMA
Güner E, Topkarcı Z, İzmir Güner Ş. A male genital oblation defining hidradenitis suppurativa. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. Mayıs 2019;9(2):144-146. doi:10.31020/mutftd.553493
Chicago
Güner, Ekrem, Zeynep Topkarcı, ve Şebnem İzmir Güner. “A male genital oblation defining hidradenitis suppurativa”. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi 9, sy. 2 (Mayıs 2019): 144-46. https://doi.org/10.31020/mutftd.553493.
EndNote
Güner E, Topkarcı Z, İzmir Güner Ş (01 Mayıs 2019) A male genital oblation defining hidradenitis suppurativa. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi 9 2 144–146.
IEEE
E. Güner, Z. Topkarcı, ve Ş. İzmir Güner, “A male genital oblation defining hidradenitis suppurativa”, Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi, c. 9, sy. 2, ss. 144–146, 2019, doi: 10.31020/mutftd.553493.
ISNAD
Güner, Ekrem vd. “A male genital oblation defining hidradenitis suppurativa”. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi 9/2 (Mayıs2019), 144-146. https://doi.org/10.31020/mutftd.553493.
JAMA
Güner E, Topkarcı Z, İzmir Güner Ş. A male genital oblation defining hidradenitis suppurativa. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. 2019;9:144–146.
MLA
Güner, Ekrem vd. “A male genital oblation defining hidradenitis suppurativa”. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi, c. 9, sy. 2, 2019, ss. 144-6, doi:10.31020/mutftd.553493.
Vancouver
Güner E, Topkarcı Z, İzmir Güner Ş. A male genital oblation defining hidradenitis suppurativa. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. 2019;9(2):144-6.