Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MUHASEBE EĞİTİMİ ALAN LİSANS ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2019, Cilt: 12 Sayı: 2, 237 - 254, 01.07.2019
https://doi.org/10.29067/muvu.411838

Öz

Bu
çalışma, lisans düzeyinde muhasebe derslerinden en az birini alan öğrencilerin
öğrenme yaklaşımlarına eğilim düzeylerini belirlemeyi ve bazı değişkenler
(cinsiyet, yaş, sınıf, eğitim şekli, mezun olunan lise türü, derslere devam
durumu, dersleri tekrar etme sıklığı ve başarı durumu) ile öğrenme yaklaşımları
arasında ilişki olup olmadığını ortaya koymayı amaçlamaktadır.  Bu amaç doğrultusunda, Bayburt Üniversitesi
İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi’nde muhasebe derslerinden en az birini
almış olan öğrencilere anket uygulanmıştır. Uygulamaya ilişkin veriler Bağımsız
T-Testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ile test edilmiştir. Araştırma
sonucunda, ne derin öğrenme ne de yüzeysel öğrenme yaklaşımı açısından baskın
olarak nitelemeye yetecek kadar ciddi bir fark bulunmuştur. Ancak kısmen de
olsa öğrencilerin muhasebe eğitiminde yüzeysel öğrenmeye eğilimli oldukları
söylenebilir.  Son olarak, yirmi bir ve
üzeri yaş aralığında, dördüncü sınıf, imam hatip lisesi mezunu ve derste
işlenen konuları hiç tekrar etmeyen öğrenciler yüzeysel öğrenmeye, derste
işlenen konuları ders saatleri dışında sürekli olarak tekrar eden ve not
ortalaması yüksek olan öğrenciler ise derin öğrenmeye daha yatkın oldukları
tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akgül, A. Çevik, O. (2003), İstatistiksel Analiz Teknikleri, Emek Ofset, Ankara.Ayanoğlu, Y., Ciğer, A., Abuhanoğlu, H., & Aydın, S. (2014). “İşletme Alanındaki Lisans ve Önlisans Öğrencilerinin Öğrenme Yaklaşımları Üzerine Bir Araştırma”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 42, 77-92.Batı, A. H., Tetik, C., & Gürpınar, E. (2010). “Öğrenme Yaklaşımları Ölçeği Yeni Şeklini Türkçeye Uyarlama ve Geçerlilik Güvenirlilik Çalışması”. Türkiye Klinikleri Journal of Medical Sciences, 30(5), 1639-1646.Biggs, J., Kember, D., & Leung, D.Y.P. (2001). “The Revised Two-Factor Study Process Questionnaire: R-SPQ-2F”. British Journal of Educational Psychology, 71, 133-149.Biggs, J.B. (1999). Teaching for quality learning at university. Buckingham: Open University Press. Byrne Marann, and Flood Barbara. (2005). "A study of accounting students' motives, expectations and preparedness for higher education." Journal of Further and Higher Education 29(2), 111-124.Demirkan, Şefika. (2001). "Muhasebe eğitim yöntemleri." XX. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, Muhasebe Eğitiminde Yeni Ufuklar, 23-27 Mayıs. Ekinci, Necla. (2009). Üniversite öğrencilerinin öğrenme yaklaşımları. Eğitim ve Bilim Dergisi, 34(151), 74-88.Ellez A. Murat ve Sezgin Gamze (2002). Öğretmen Adaylarının Öğrenme Yaklaşımları. V. Ulusal Fen ve Matematik Eğitimi Kongresi. Ankara: Orta Doğu Teknik, Üniversitesi, http://old.fedu.metu.edu.tr/ufbmek-5/b_kitabi/PDF/OgretmenYetistirme/Bildiri/t288.pdf, Erişim Tarihi: 04.03.2018Entwistle, N. (1988). Styles of learning and teaching. London: David Fulton.Entwistle, N. J., & Entwistle, A. (1991). Contrasting forms of understanding for degree examinations: the student experience and its implications. Higher education, 22(3), 205-227.Figen zaif ve Ayanoğlu yıldız. (2007). Muhasebe Eğitiminde Kalitenin Arttırılmasında Ders Programlarının Önemi: Türkiye’de Bir İnceleme, Gazi üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), 115-136.Hall, M., Ramsay, A., & Raven, J. (2004). “Changing the Learning Environment to Promote Deep Learning Approaches in First-Year Accounting Students”. Accounting Education, 13(4), 489-505.Hassall, T., & Joyce, J. (2001). Approaches to Learning of Management Accounting Students. Education+ Training, 43(3), 145-153.Hatunoğlu, Zeynep. (2006). "Muhasebe eğitiminde bilgi teknolojisi kullanımının sunum kalitesine olan etkilerinin tespitine ilişkin bir araştırma." Muhasebe ve Finansman Dergisi, 30, 190-200.Kaytmaz Balsarı Çağnur ve Aslantürk Banu Esra, (2007), “Kavram Haritaları ve Muhasebe Eğitimi, Yönetim Muhasebesi Uygulaması”, XXVI. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, Antalya.Marton, F. & Saljo, R. (1976a). On qualitative differences in learning-I: outcome and process. British Journal of Educational Psychology, 46, 4–11.Marton, F. & Saljo, R. (1976b). On qualitative differences in learning-II: Outcome as a function of the learner’s conception of the task. British Journal of Educational Psychology, 46, 115–127.Önder, İ., ve Beşoluk, Ş. (2010). Düzenlenmiş iki faktörlü çalışma süreci ölçeği’nin (R-SPQ-2F) Türkçeye uyarlanması. Eğitim ve Bilim, 35(157), 55-67.Öztürk M. (2018). Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Derin ve Yüzeysel Öğrenme Yaklaşımlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Busıness & Management Studıes: An Internatıonal Journal, 6(1), 48-67Ramsden, P. (1992). Learning to teach in higher education. London: Routledge.Sayın, Ş., Yeğinboy, Y., & Ektüfekçi, F. (2005). Dokuz Eylül Üniversitesi, İİBF’de Öğrenci Açısından ve Altyapı Bakımından Muhasebe ve Finans Eğitiminin Etkinliğinin Ölçülmesi ve Değerlendirilmesi Üzerine Bir Araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 26, 101-108.Tazegül, A., & Gerekan, B. (2017). “Lisans Düzeyinde Muhasebe Dersi Alan Öğrencilerin Ders Çalışma Yaklaşımlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi: TRA2 Bölgesi Üniversitelerinde Bir Uygulama”. Electronic Turkish Studies, 12(24), 179-192.

A RESEARCH ON THE LEARNING APPROACHES OF UNDERGRADUATE STUDENTS TAKEN ACCOUNTING COURSE

Yıl 2019, Cilt: 12 Sayı: 2, 237 - 254, 01.07.2019
https://doi.org/10.29067/muvu.411838

Öz

The purpose of this study is to determine learning
approach level of students who have undergraduate accounting education and it
is aimed to determine whether there is a relationship between some variables
(gender, age, class, type of education, type of high school graduated,
attendance to classes, frequency of repeating lessons, achievement status) and
learning approaches. For this purpose, a questionnaire was applied to the
students who had taken at least one of the accounting courses in Bayburt
University Faculty of Economics and Administrative Sciences. Questionnaire data
were tested with Independent T-Test and One-way ANOVA. As a result of the
research, neither a deep learning nor a surface learning approach has been
found to be dominant. However, it can be said that students are more prone to
surface learning in accounting education. Finally, it has been determined that
students who are repeatedly taught and who have a high grade average are more
likely to have a deep learning approach, while students who are in the age
range of twenty-one and over, fourth grade, graduates of religious high schools
and never repeating lessons have tendency to surface learning approach.

Kaynakça

  • Akgül, A. Çevik, O. (2003), İstatistiksel Analiz Teknikleri, Emek Ofset, Ankara.Ayanoğlu, Y., Ciğer, A., Abuhanoğlu, H., & Aydın, S. (2014). “İşletme Alanındaki Lisans ve Önlisans Öğrencilerinin Öğrenme Yaklaşımları Üzerine Bir Araştırma”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 42, 77-92.Batı, A. H., Tetik, C., & Gürpınar, E. (2010). “Öğrenme Yaklaşımları Ölçeği Yeni Şeklini Türkçeye Uyarlama ve Geçerlilik Güvenirlilik Çalışması”. Türkiye Klinikleri Journal of Medical Sciences, 30(5), 1639-1646.Biggs, J., Kember, D., & Leung, D.Y.P. (2001). “The Revised Two-Factor Study Process Questionnaire: R-SPQ-2F”. British Journal of Educational Psychology, 71, 133-149.Biggs, J.B. (1999). Teaching for quality learning at university. Buckingham: Open University Press. Byrne Marann, and Flood Barbara. (2005). "A study of accounting students' motives, expectations and preparedness for higher education." Journal of Further and Higher Education 29(2), 111-124.Demirkan, Şefika. (2001). "Muhasebe eğitim yöntemleri." XX. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, Muhasebe Eğitiminde Yeni Ufuklar, 23-27 Mayıs. Ekinci, Necla. (2009). Üniversite öğrencilerinin öğrenme yaklaşımları. Eğitim ve Bilim Dergisi, 34(151), 74-88.Ellez A. Murat ve Sezgin Gamze (2002). Öğretmen Adaylarının Öğrenme Yaklaşımları. V. Ulusal Fen ve Matematik Eğitimi Kongresi. Ankara: Orta Doğu Teknik, Üniversitesi, http://old.fedu.metu.edu.tr/ufbmek-5/b_kitabi/PDF/OgretmenYetistirme/Bildiri/t288.pdf, Erişim Tarihi: 04.03.2018Entwistle, N. (1988). Styles of learning and teaching. London: David Fulton.Entwistle, N. J., & Entwistle, A. (1991). Contrasting forms of understanding for degree examinations: the student experience and its implications. Higher education, 22(3), 205-227.Figen zaif ve Ayanoğlu yıldız. (2007). Muhasebe Eğitiminde Kalitenin Arttırılmasında Ders Programlarının Önemi: Türkiye’de Bir İnceleme, Gazi üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), 115-136.Hall, M., Ramsay, A., & Raven, J. (2004). “Changing the Learning Environment to Promote Deep Learning Approaches in First-Year Accounting Students”. Accounting Education, 13(4), 489-505.Hassall, T., & Joyce, J. (2001). Approaches to Learning of Management Accounting Students. Education+ Training, 43(3), 145-153.Hatunoğlu, Zeynep. (2006). "Muhasebe eğitiminde bilgi teknolojisi kullanımının sunum kalitesine olan etkilerinin tespitine ilişkin bir araştırma." Muhasebe ve Finansman Dergisi, 30, 190-200.Kaytmaz Balsarı Çağnur ve Aslantürk Banu Esra, (2007), “Kavram Haritaları ve Muhasebe Eğitimi, Yönetim Muhasebesi Uygulaması”, XXVI. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, Antalya.Marton, F. & Saljo, R. (1976a). On qualitative differences in learning-I: outcome and process. British Journal of Educational Psychology, 46, 4–11.Marton, F. & Saljo, R. (1976b). On qualitative differences in learning-II: Outcome as a function of the learner’s conception of the task. British Journal of Educational Psychology, 46, 115–127.Önder, İ., ve Beşoluk, Ş. (2010). Düzenlenmiş iki faktörlü çalışma süreci ölçeği’nin (R-SPQ-2F) Türkçeye uyarlanması. Eğitim ve Bilim, 35(157), 55-67.Öztürk M. (2018). Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Derin ve Yüzeysel Öğrenme Yaklaşımlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Busıness & Management Studıes: An Internatıonal Journal, 6(1), 48-67Ramsden, P. (1992). Learning to teach in higher education. London: Routledge.Sayın, Ş., Yeğinboy, Y., & Ektüfekçi, F. (2005). Dokuz Eylül Üniversitesi, İİBF’de Öğrenci Açısından ve Altyapı Bakımından Muhasebe ve Finans Eğitiminin Etkinliğinin Ölçülmesi ve Değerlendirilmesi Üzerine Bir Araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 26, 101-108.Tazegül, A., & Gerekan, B. (2017). “Lisans Düzeyinde Muhasebe Dersi Alan Öğrencilerin Ders Çalışma Yaklaşımlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi: TRA2 Bölgesi Üniversitelerinde Bir Uygulama”. Electronic Turkish Studies, 12(24), 179-192.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Sayı
Yazarlar

Ersin Kurnaz Bu kişi benim 0000-0002-6787-5368

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2019
Gönderilme Tarihi 2 Nisan 2018
Kabul Tarihi 6 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kurnaz, E. (2019). MUHASEBE EĞİTİMİ ALAN LİSANS ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Journal of Accounting and Taxation Studies, 12(2), 237-254. https://doi.org/10.29067/muvu.411838

Cited By





LİSE ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRENME YAKLAŞIMLARININ İNCELENMESİ
Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi
Tuğçe YAZICI
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.783211


Creative Commons Lisansı

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

Bu lisans, üçüncü kişilerin ticari olmayan amaçla eserinizden yararlanmasına, farklı bir sürüm oluşturmasına, geliştirmesine ya da eserinizin üzerine inşa ederek kendi eserlerini oluşturmasına izin verir. Ancak üçüncü kişilerin bu eserleri gayri-ticari olmak zorundadır ve üçüncü kişiler Dergimizde yayımlanan makalelerin yazarlarına atıfta bulunmak zorundadır.  

                                                                                                                                                           
Makale göndermek için https://dergipark.org.tr/tr/journal/591/submission/step/manuscript/new