BibTex RIS Kaynak Göster

ÇEVRECİ ÜRÜNLERİN TÜKETİCİLERİN SATIN ALMA KARARLARINDAKİ YERİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA

Yıl 2016, Cilt: 9 Sayı: 3, 185 - 198, 28.07.2016

Öz

İşletmeler faaliyet gösterdikleri alanda büyüyebilmek için rekabetçi stratejiler uygulamaktadır. Söz konusu stratejiler günümüzde dönüşüm geçirerek varlıklarını sürdürmektedirler. Dünya üzerinde yaşanan ekolojik sorunlar tüm medya araçları vasıtasıyla insanlara aktarılmaktadır. Oluşmaya başlayan çevre bilinci ile beraber sivil toplum örgütleri, devletler ve işletmeler çevre konusunda girişimlerde bulunmaktadırlar. İşletme özelinde gerçekleştirilen girişimler tüketici satın alma davranışlarını doğrudan etkileyebilmektedir.

İşletmenin tüm fonksiyonlarında gerçekleşen çevreci dönüşüm pazarlama faaliyetlerini de etkilemiştir. Pazarlama karması söz konusu gelişmelere paralele olarak yeşil ürün, yeşil fiyat, yeşil dağıtım ve yeşil tutundurma olarak yeniden gündeme gelmiştir.

Bu çalışmada öncelikle yeşil pazarlama kavramı ve alt unsurlarından bahsedilmiş olup daha sonra üniversite öğrencileri arasında gerçekleştirilen bir anket araştırması ile satınalma davranışlarında çevrecilik incelenmektedir. İlgili inceleme tüketici satınalma kararlarında önem sırası, tüketicilerin çevreci ürünleri tercih etmeme veya edememe sebepleri, ürünlerin çevrecilik düzeyi hakkında alınan bilginin mecrası ile ilgili ölçeklerden yararlanılarak gerçekleştirilmiştir. 

Kaynakça

  • Alagöz S. B. (2007) Yeşil Pazarlama ve Eko Etiketleme, Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, sayı. 11, s.3
  • Akatay A., Aslan Ş. (2008) Yeşil Yönetim ve İşletmeleri ISO 14001 Sertifikası Almaya Yönelten Faktörler, DEÜ SBE Dergisi, 10(1), p.321
  • American Marketing Association, https://www.ama.org/resources/Pages/Dictionary.aspx?dLetter=G.Association For Enterprise Opportunity (2012) The Big Green Opportunity For Small Busıness In The U.S. Small Business Sustainability Report, p.12
  • Ayyıldız, H., & Genç, K.Y., (2008) Çevreye Duyarlı Pazarlama: Üniversite Öğrencilerinin Çevreye Duyarlı Pazarlama Uygulamaları İle İlgili Tutum Ve Davranışları Üzerine Bir Araştırma, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 12(2), p.515
  • Choudhary, A., & Gokarn S. (2013) Green Marketing: A Means For Sustainable Development, Journal of Arts, Science & Commerce, 3(4), p.27
  • Das, S.M., Dash, B.M., & Padhy, P.C. (2012) Green Marketing Strategies for Sustainable Business Growth, Journal of Business Management & Social Sciences Research (JBM&SSR,. 1(1), p.83
  • Dua, H. (2013). Green Marketing – The Growing Marketing Mantra, VSRD International Journal of Business and Management Research, 10(3), p.477
  • Erbaşlar G. (2013) Yeşil Pazarlama. Paradoks, Ekonomi, Sosyoloji ve Politika Dergisi, 1(3), s.4
  • Grundey, D., & Zaharia R. M. (2008) Sustainable Incentıves In Marketing And Strategic Greening: The Cases Of Lıthuanıa And Romania, Baltic Journal on Sustainability, 2(14), p.131
  • Gurusamy, P. Princy J., & Senthilnathan, D. (2013) Green Marketing – An Over View, India Journal of Applied Research, 2(3), p.155
  • Joe, M., Catherine, R., & Felix, M. (2009) Capturing the Gren Advantage for Consumer Companies. The Boston Consulting Group, p.10
  • Kiran, U. (2012) Opportunity and Challenges of Green Marketing With Special References To Pune, International Journal of Management and Social Sciences Research (IJMSSR), 1(1), p.22
  • Kurtuluş K. (1989) İşletmelerde Araştırma Yöntem Bilimi,. İ.Ü. İşletme Fakültesi Yayını, 210
  • Lane, E.L. (2012) Green Marketing Goes Negative:The Advent of Reverse Greenwashing, European Journal of Risk Regulation, 4(1), p.583
  • Pirtini S., Atalık Ö., Aygün G. (2007) Markaya Yönelik İletişim ve Marka Değeri Açısından Tüketici Tercihlerini Etkileyen Faktörlerin Havayolu Müşterileri Üzerinde İncelenmesi, İletişim Fakültesi Dergisi, 27, s.127
  • Praude, V. Bormane, S. (2013) Sustainable Marketing – Prospects And Challenges Under Present Economy Regional Formation and Development Studies, 11(3), p.167
  • Shirsavar, H.A. Fashkhamy, F. (2013) Green Marketing: A New Paradigm to Gain Competitive Advantage in Contemporary Business, Trends in Advanced Science and Engineering, 1(7), p.14
  • Singh S. (2012) Green Marketing: Challenges and Strategy In The Changing Scenario, International Journal of Advanced Research in Management and Social Sciences, 6(1), p.170-171
  • Yapı Sektörleri Haber Portalı, “Yüksek Fiyat' Yeşil Tüketimin Önünde Engel. (2014). http://www.yapi.com.tr/Haberler/yuksek-fiyat-yesil-tuketimin-onundeengel_121304.html
Yıl 2016, Cilt: 9 Sayı: 3, 185 - 198, 28.07.2016

Öz

Kaynakça

  • Alagöz S. B. (2007) Yeşil Pazarlama ve Eko Etiketleme, Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, sayı. 11, s.3
  • Akatay A., Aslan Ş. (2008) Yeşil Yönetim ve İşletmeleri ISO 14001 Sertifikası Almaya Yönelten Faktörler, DEÜ SBE Dergisi, 10(1), p.321
  • American Marketing Association, https://www.ama.org/resources/Pages/Dictionary.aspx?dLetter=G.Association For Enterprise Opportunity (2012) The Big Green Opportunity For Small Busıness In The U.S. Small Business Sustainability Report, p.12
  • Ayyıldız, H., & Genç, K.Y., (2008) Çevreye Duyarlı Pazarlama: Üniversite Öğrencilerinin Çevreye Duyarlı Pazarlama Uygulamaları İle İlgili Tutum Ve Davranışları Üzerine Bir Araştırma, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 12(2), p.515
  • Choudhary, A., & Gokarn S. (2013) Green Marketing: A Means For Sustainable Development, Journal of Arts, Science & Commerce, 3(4), p.27
  • Das, S.M., Dash, B.M., & Padhy, P.C. (2012) Green Marketing Strategies for Sustainable Business Growth, Journal of Business Management & Social Sciences Research (JBM&SSR,. 1(1), p.83
  • Dua, H. (2013). Green Marketing – The Growing Marketing Mantra, VSRD International Journal of Business and Management Research, 10(3), p.477
  • Erbaşlar G. (2013) Yeşil Pazarlama. Paradoks, Ekonomi, Sosyoloji ve Politika Dergisi, 1(3), s.4
  • Grundey, D., & Zaharia R. M. (2008) Sustainable Incentıves In Marketing And Strategic Greening: The Cases Of Lıthuanıa And Romania, Baltic Journal on Sustainability, 2(14), p.131
  • Gurusamy, P. Princy J., & Senthilnathan, D. (2013) Green Marketing – An Over View, India Journal of Applied Research, 2(3), p.155
  • Joe, M., Catherine, R., & Felix, M. (2009) Capturing the Gren Advantage for Consumer Companies. The Boston Consulting Group, p.10
  • Kiran, U. (2012) Opportunity and Challenges of Green Marketing With Special References To Pune, International Journal of Management and Social Sciences Research (IJMSSR), 1(1), p.22
  • Kurtuluş K. (1989) İşletmelerde Araştırma Yöntem Bilimi,. İ.Ü. İşletme Fakültesi Yayını, 210
  • Lane, E.L. (2012) Green Marketing Goes Negative:The Advent of Reverse Greenwashing, European Journal of Risk Regulation, 4(1), p.583
  • Pirtini S., Atalık Ö., Aygün G. (2007) Markaya Yönelik İletişim ve Marka Değeri Açısından Tüketici Tercihlerini Etkileyen Faktörlerin Havayolu Müşterileri Üzerinde İncelenmesi, İletişim Fakültesi Dergisi, 27, s.127
  • Praude, V. Bormane, S. (2013) Sustainable Marketing – Prospects And Challenges Under Present Economy Regional Formation and Development Studies, 11(3), p.167
  • Shirsavar, H.A. Fashkhamy, F. (2013) Green Marketing: A New Paradigm to Gain Competitive Advantage in Contemporary Business, Trends in Advanced Science and Engineering, 1(7), p.14
  • Singh S. (2012) Green Marketing: Challenges and Strategy In The Changing Scenario, International Journal of Advanced Research in Management and Social Sciences, 6(1), p.170-171
  • Yapı Sektörleri Haber Portalı, “Yüksek Fiyat' Yeşil Tüketimin Önünde Engel. (2014). http://www.yapi.com.tr/Haberler/yuksek-fiyat-yesil-tuketimin-onundeengel_121304.html
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nihan Özgüven Tayfun

Burak Ölçü

Yayımlanma Tarihi 28 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 9 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Özgüven Tayfun, N., & Ölçü, B. (2016). ÇEVRECİ ÜRÜNLERİN TÜKETİCİLERİN SATIN ALMA KARARLARINDAKİ YERİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA. Niğde Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(3), 185-198.
AMA Özgüven Tayfun N, Ölçü B. ÇEVRECİ ÜRÜNLERİN TÜKETİCİLERİN SATIN ALMA KARARLARINDAKİ YERİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. Temmuz 2016;9(3):185-198.
Chicago Özgüven Tayfun, Nihan, ve Burak Ölçü. “ÇEVRECİ ÜRÜNLERİN TÜKETİCİLERİN SATIN ALMA KARARLARINDAKİ YERİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA”. Niğde Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 9, sy. 3 (Temmuz 2016): 185-98.
EndNote Özgüven Tayfun N, Ölçü B (01 Temmuz 2016) ÇEVRECİ ÜRÜNLERİN TÜKETİCİLERİN SATIN ALMA KARARLARINDAKİ YERİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 9 3 185–198.
IEEE N. Özgüven Tayfun ve B. Ölçü, “ÇEVRECİ ÜRÜNLERİN TÜKETİCİLERİN SATIN ALMA KARARLARINDAKİ YERİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA”, Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 9, sy. 3, ss. 185–198, 2016.
ISNAD Özgüven Tayfun, Nihan - Ölçü, Burak. “ÇEVRECİ ÜRÜNLERİN TÜKETİCİLERİN SATIN ALMA KARARLARINDAKİ YERİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA”. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 9/3 (Temmuz 2016), 185-198.
JAMA Özgüven Tayfun N, Ölçü B. ÇEVRECİ ÜRÜNLERİN TÜKETİCİLERİN SATIN ALMA KARARLARINDAKİ YERİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2016;9:185–198.
MLA Özgüven Tayfun, Nihan ve Burak Ölçü. “ÇEVRECİ ÜRÜNLERİN TÜKETİCİLERİN SATIN ALMA KARARLARINDAKİ YERİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA”. Niğde Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 9, sy. 3, 2016, ss. 185-98.
Vancouver Özgüven Tayfun N, Ölçü B. ÇEVRECİ ÜRÜNLERİN TÜKETİCİLERİN SATIN ALMA KARARLARINDAKİ YERİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2016;9(3):185-98.