BibTex RIS Kaynak Göster

THE PRE-SERVICE PRIMARY EDUCATION TEACHERSâ€a„¢ VIEWS ABOUT REFLECTIVE THINKING SKILLS

Yıl 2013, Cilt: 8 Sayı: 1, 1 - 12, 01.02.2013

Öz

The aim of this study was to determine the pre-service primary education teachers` views about reflective thinking skills and to find out the effects of pre-service teachers` genders, education types and class levels on these reflective thinking skills. Due to the lack of reaching the whole population, the selection of the sample was done by rational sampling method. The sampling of this study was consisting of 214 pre-service teachers from 3rd and 4th grades at Education Faculty of Pamukkale University in the academic year of 2011–2012. For data analysis, `SPSS for Windows 16.0 (Statistical Packages for Social Sciences)` package program was used. In order to collect the data, the reflective thinking scale developed by Güney (2008) was used. The Cronbach`s alpha reliability coefficient was found as r=0,90. The findings were analyzed by the techniques of descriptive statistics and nonparametric statistics. According to the results of the study, it was found that pre-service teachers views about reflective thinking skills were at the level of completely agree with 73.4%. In addition to this, it was found that there was a significant relation between pre-service teachers views about reflective thinking skills and their genders whereas there was not any significant relation between their reflective thinking skills and their education types and class levels.

Kaynakça

  • Bayrak, F. ve Usluel, Y.K., (2011). Ağ Günlük Uygulamasının Yansıtıcı Düşünme Becerisi Üzerine Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H.U. Journal of Education) 40:93–104. http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr /201140FATMA%20BAYRAK.pdf. Erişim Tarihi: 11.01.2012.
  • Cohen, L., Manion, L., and Morrison, K., (2008). Research Methods in Education. NewYork: Routledge.
  • Collier, M.D., (2005). An Ethic of Caring: The Fuel for High Teacher Efficacy. The Urban Review. Volume: 37, Number: 4 (2005), 351-359, DOI:10.1007/s11256-005-0012-4
  • Creswell, J.W., (2008). Educational Research: Planning, Conducting and Evaluating Quantitative and Qualitative Research (3 rd Ed.). New Jersey: Pearson Education Inc.
  • Darling-Hammond, L. and Bransford, J., (Eds.). (2005). Preparing teachers for a changing world: What teachers should learn and be able to do. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Dewey, J., (1964). John Dewey on education; selected writings. NewYork: Modern Library.
  • Dewey, J., [1933] (1986). How We Think, in: J. Boydston (ed.), John Dewey, The LaterWorks. Essays and How We Think 1925– 1953,Vol 8 (Carbondale, IL, Southern Illinois University Press). Dolapçıolu, S.D., (2007). Sınıf Öğretmenlerinin Yansıtıcı Düşünme Düzeylerinin Değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hatay.
  • Duban, N. ve Yelken, T.Y., (2010). Öğretmen Adaylarının Yansıtıcı Düşünme Eğilimleri ve Yansıtıcı Öğretmen Özellikleriyle ilgili Görüşleri. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (sosyalbilimler.cukurova.edu.tr/ dergi.asp? dosya=700. Erişim Tarihi: 24.12.2011.
  • Ekiz, D., (2006). Kendini ve Başkalarını İzleme: Sınıf Öğretmeni Adaylarının Yansıtıcı Günlükleri. İlköğretim Online, 5(1), 45– http://ilkogretim-online.org.tr Erişim Tarihi: 24.12.2011.
  • Erginel, S.Ş., (2006). Yansıtıcı Düşünen Öğretmen Yetiştirme: Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitiminde Yansıtıcı Düşünmenin Algısı ve Geliştirilmesi Üzerine Bir Çalışma. Ortadoğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara.
  • Ersözlü, Z.N. ve Kazu, H., (2011). İlköğretim Beşinci Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Uygulanan Yansıtıcı Düşünmeyi Geliştirme Etkinliklerinin Akademik Başarıya Etkisi, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 24 (1), 141–159 http://home.uludag.edu.tr/users/ucmaz/PDF/egitim/htmpdf /201124(1)/M8.pdf, Erişim Tarihi: 11.01.2012.
  • Gay, L.R., Mills, G.E., and Airasian, P., (2009). Educational Research: Competencies for Analysis and Applications. New Jersey: Pearson Education Inc.
  • Güney, K., (2008). Mikro-Yansıtıcı Öğretim Yönteminin Öğretmen Adaylarının Sunu Performansı ve Yansıtıcı Düşünmesine Etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Elazığ.
  • Hasırcı, Ö.K. ve Sadık, F., (2011). Sınıf Öğretmenlerinin Yansıtıcı Düşünme Eğilimlerinin incelenmesi. Çukurova
  • Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sosyalbilimler. cukurova.edu.tr/dergi.asp?dosya=813 Erişim Tarihi: 09.01.2012
  • Jay, J.K. and Johnson, K.L., (2002). Capturing complexity: A typology of reflective practice for teacher education. Teaching on Teacher Education, 18, 73-85.
  • Kerimgil, S., (2008). Yapılandırmacı Öğrenmeye Dayalı Bir Öğretim Programının Öğretmen Adaylarının Yansıtıcı Düşünme ve Demokratik Tutumlarına Etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Elazığ.
  • Kitchener, K.S., King, P.M., and DeLuca, S., (2006). Development of Reflective Judgement in Adulthood (ss. 73-98) In C. Hoare, (Ed.) Handbook of Adult Development and Learning. New York: Oxford University Press.
  • Meral, E. ve Semerci, Ç., (2009). Yeni (2006) İlköğretim İngilizce Programını Uygulayan Öğretmenlerin Eleştirel ve Yansıtıcı Düşünmeleri. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları. http://web.firat.edu.tr/daum/docs/81/06%20%20%C4%B0lk%C3%B6%C4%9 Fretim%20ingilizce%20-Meral,%20%C3%87.%20Semerci-5%20syf-50doc, Erişim Tarihi: 11.01.2012
  • Moon, J., (1999). A handbook of reflective and experiential learning: Theory and practice. London, Routledge.
  • Özmen, C. (2011). Sosyal Bilgiler Eğitiminde Yansıtıcı İnceleme Yaklaşımına İlişkin Öğretmen Görüşleri, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Sayı: 30 Yıl: /1 s. 61–81, (http://sbe.erciyes .edu.tr/dergi/ 2011-1/Dergi/5-_61-81.pdf, Erişim Tarihi: 02012)
  • Scheffler, I., (1968). University scholarship and the education of teachers. Teachers College Record, 70(1), 1-11.
  • Sherard, W.H., (1981). Math anxiety in the classroom. The Clearing House, 55, 106-110.
  • Sümbüloğlu, K. ve Sümbüloğlu, V., (1993). Biyoistatistik, Ankara: Özdemir Yayıncılık.
  • Şahin, A., (2010). Türkçe Öğretmeni Adaylarına Öğretim Tekniklerinin Yansıtıcı Öğretim Etkinlikleriyle Öğretilmesinin Akademik Başarıya Etkisi, Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları. http://portal.firat.edu.tr/webportal/Disaridan/_TEMP/20110930103 5577doc, Erişim Tarihi: 11.01.2012
  • Şahin, A., (2011). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Yansıtıcı Düşünme Eğilimlerinin Çeşitli Değişkenlere Göre Değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (108–119). http:// asosindex.com/journal-article-abstract?id=13159 Erş. T. 002012
  • Tok, Ş., (2008). Yansıtıcı Düşünmeyi Geliştirici Etkinliklerin Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarına, Performanslarına ve Yansıtmalarına Etkisi. Eğitim ve Bilim. Cilt 33, Sayı 149 (http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/ article/viewFile/644/116 Erişim Tarihi: 24.12.2011)
  • Tok, Ş., (2008). Fen Bilgisi Dersinde Yansıtıcı Düşünme Etkinliklerinin Öğrencilerin Akademik Başarılarına ve Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi. İlköğretim Online, 7(3), 557–568. http://ilkogretim-online.org.tr Erişim Tarihi: 2011
  • Williams, Z., (2005). The educational confluence of anthology and professional development: Maximizing adult learning–a systems perspective. Dissertation Abstracts International DAI-A 67/ (UMI No. 3220169)

SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ YANSITICI DÜŞÜNME BECERİLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2013, Cilt: 8 Sayı: 1, 1 - 12, 01.02.2013

Öz

Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmeni adaylarının yansıtıcı düşünme becerilerine ilişkin görüşlerini belirlemek ve cinsiyet, öğrenim türü, sınıf düzeyi değişkenlerinin yansıtıcı düşünme becerileri üzerindeki etkisini ortaya koymaktır. Evrenin tamamına ulaşmak mümkün olmadığından sınıf öğretmeni adayları oranlı küme örnekleme yöntemiyle seçilmiştir. Araştırmanın örneklemini 2011–2012 eğitim öğretim yılında Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi 3. ve 4. sınıfta öğrenim gören 214 sınıf öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Verilerin çözümlenmesinde `SPSS for Windows 16.0 (Statistical Packages for Social Sciences)` paket programı kullanılmıştır. Çalışmada, Güney (2008) tarafından geliştirilen `Yansıtıcı düşünme ölçeği` kullanılmıştır. Uygulama sonucunda elde edilen Cronbach`s alpha güvenirlik katsayısı r=0,90 olarak bulunmuştur. Elde edilen nicel veriler, betimsel istatistik ve nonparametrik istatistik teknikleriyle analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre; sınıf öğretmeni adaylarının yansıtıcı düşünme becerilerine ilişkin görüşleri % 73.4 ile `Tamamen katılıyorum` düzeyinde bulunmuştur. Bununla beraber, sınıf öğretmeni adaylarının yansıtıcı düşünme becerilerine ilişkin görüşlerinde cinsiyet değişkenine göre anlamlı fark bulunurken; öğrenim türü ile sınıf düzeyi değişkenlerine göre anlamlı fark bulunmamıştır.

Kaynakça

  • Bayrak, F. ve Usluel, Y.K., (2011). Ağ Günlük Uygulamasının Yansıtıcı Düşünme Becerisi Üzerine Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H.U. Journal of Education) 40:93–104. http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr /201140FATMA%20BAYRAK.pdf. Erişim Tarihi: 11.01.2012.
  • Cohen, L., Manion, L., and Morrison, K., (2008). Research Methods in Education. NewYork: Routledge.
  • Collier, M.D., (2005). An Ethic of Caring: The Fuel for High Teacher Efficacy. The Urban Review. Volume: 37, Number: 4 (2005), 351-359, DOI:10.1007/s11256-005-0012-4
  • Creswell, J.W., (2008). Educational Research: Planning, Conducting and Evaluating Quantitative and Qualitative Research (3 rd Ed.). New Jersey: Pearson Education Inc.
  • Darling-Hammond, L. and Bransford, J., (Eds.). (2005). Preparing teachers for a changing world: What teachers should learn and be able to do. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Dewey, J., (1964). John Dewey on education; selected writings. NewYork: Modern Library.
  • Dewey, J., [1933] (1986). How We Think, in: J. Boydston (ed.), John Dewey, The LaterWorks. Essays and How We Think 1925– 1953,Vol 8 (Carbondale, IL, Southern Illinois University Press). Dolapçıolu, S.D., (2007). Sınıf Öğretmenlerinin Yansıtıcı Düşünme Düzeylerinin Değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hatay.
  • Duban, N. ve Yelken, T.Y., (2010). Öğretmen Adaylarının Yansıtıcı Düşünme Eğilimleri ve Yansıtıcı Öğretmen Özellikleriyle ilgili Görüşleri. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (sosyalbilimler.cukurova.edu.tr/ dergi.asp? dosya=700. Erişim Tarihi: 24.12.2011.
  • Ekiz, D., (2006). Kendini ve Başkalarını İzleme: Sınıf Öğretmeni Adaylarının Yansıtıcı Günlükleri. İlköğretim Online, 5(1), 45– http://ilkogretim-online.org.tr Erişim Tarihi: 24.12.2011.
  • Erginel, S.Ş., (2006). Yansıtıcı Düşünen Öğretmen Yetiştirme: Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitiminde Yansıtıcı Düşünmenin Algısı ve Geliştirilmesi Üzerine Bir Çalışma. Ortadoğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara.
  • Ersözlü, Z.N. ve Kazu, H., (2011). İlköğretim Beşinci Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Uygulanan Yansıtıcı Düşünmeyi Geliştirme Etkinliklerinin Akademik Başarıya Etkisi, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 24 (1), 141–159 http://home.uludag.edu.tr/users/ucmaz/PDF/egitim/htmpdf /201124(1)/M8.pdf, Erişim Tarihi: 11.01.2012.
  • Gay, L.R., Mills, G.E., and Airasian, P., (2009). Educational Research: Competencies for Analysis and Applications. New Jersey: Pearson Education Inc.
  • Güney, K., (2008). Mikro-Yansıtıcı Öğretim Yönteminin Öğretmen Adaylarının Sunu Performansı ve Yansıtıcı Düşünmesine Etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Elazığ.
  • Hasırcı, Ö.K. ve Sadık, F., (2011). Sınıf Öğretmenlerinin Yansıtıcı Düşünme Eğilimlerinin incelenmesi. Çukurova
  • Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sosyalbilimler. cukurova.edu.tr/dergi.asp?dosya=813 Erişim Tarihi: 09.01.2012
  • Jay, J.K. and Johnson, K.L., (2002). Capturing complexity: A typology of reflective practice for teacher education. Teaching on Teacher Education, 18, 73-85.
  • Kerimgil, S., (2008). Yapılandırmacı Öğrenmeye Dayalı Bir Öğretim Programının Öğretmen Adaylarının Yansıtıcı Düşünme ve Demokratik Tutumlarına Etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Elazığ.
  • Kitchener, K.S., King, P.M., and DeLuca, S., (2006). Development of Reflective Judgement in Adulthood (ss. 73-98) In C. Hoare, (Ed.) Handbook of Adult Development and Learning. New York: Oxford University Press.
  • Meral, E. ve Semerci, Ç., (2009). Yeni (2006) İlköğretim İngilizce Programını Uygulayan Öğretmenlerin Eleştirel ve Yansıtıcı Düşünmeleri. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları. http://web.firat.edu.tr/daum/docs/81/06%20%20%C4%B0lk%C3%B6%C4%9 Fretim%20ingilizce%20-Meral,%20%C3%87.%20Semerci-5%20syf-50doc, Erişim Tarihi: 11.01.2012
  • Moon, J., (1999). A handbook of reflective and experiential learning: Theory and practice. London, Routledge.
  • Özmen, C. (2011). Sosyal Bilgiler Eğitiminde Yansıtıcı İnceleme Yaklaşımına İlişkin Öğretmen Görüşleri, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Sayı: 30 Yıl: /1 s. 61–81, (http://sbe.erciyes .edu.tr/dergi/ 2011-1/Dergi/5-_61-81.pdf, Erişim Tarihi: 02012)
  • Scheffler, I., (1968). University scholarship and the education of teachers. Teachers College Record, 70(1), 1-11.
  • Sherard, W.H., (1981). Math anxiety in the classroom. The Clearing House, 55, 106-110.
  • Sümbüloğlu, K. ve Sümbüloğlu, V., (1993). Biyoistatistik, Ankara: Özdemir Yayıncılık.
  • Şahin, A., (2010). Türkçe Öğretmeni Adaylarına Öğretim Tekniklerinin Yansıtıcı Öğretim Etkinlikleriyle Öğretilmesinin Akademik Başarıya Etkisi, Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları. http://portal.firat.edu.tr/webportal/Disaridan/_TEMP/20110930103 5577doc, Erişim Tarihi: 11.01.2012
  • Şahin, A., (2011). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Yansıtıcı Düşünme Eğilimlerinin Çeşitli Değişkenlere Göre Değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (108–119). http:// asosindex.com/journal-article-abstract?id=13159 Erş. T. 002012
  • Tok, Ş., (2008). Yansıtıcı Düşünmeyi Geliştirici Etkinliklerin Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarına, Performanslarına ve Yansıtmalarına Etkisi. Eğitim ve Bilim. Cilt 33, Sayı 149 (http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/ article/viewFile/644/116 Erişim Tarihi: 24.12.2011)
  • Tok, Ş., (2008). Fen Bilgisi Dersinde Yansıtıcı Düşünme Etkinliklerinin Öğrencilerin Akademik Başarılarına ve Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi. İlköğretim Online, 7(3), 557–568. http://ilkogretim-online.org.tr Erişim Tarihi: 2011
  • Williams, Z., (2005). The educational confluence of anthology and professional development: Maximizing adult learning–a systems perspective. Dissertation Abstracts International DAI-A 67/ (UMI No. 3220169)
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Vesile Alkan Bu kişi benim

Emine Gözel Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Alkan, V., & Gözel, E. (2013). SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ YANSITICI DÜŞÜNME BECERİLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Education Sciences, 8(1), 1-12. https://doi.org/10.12739/10.12739
AMA Alkan V, Gözel E. SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ YANSITICI DÜŞÜNME BECERİLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. NWSA. Şubat 2013;8(1):1-12. doi:10.12739/10.12739
Chicago Alkan, Vesile, ve Emine Gözel. “SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ YANSITICI DÜŞÜNME BECERİLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ”. Education Sciences 8, sy. 1 (Şubat 2013): 1-12. https://doi.org/10.12739/10.12739.
EndNote Alkan V, Gözel E (01 Şubat 2013) SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ YANSITICI DÜŞÜNME BECERİLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Education Sciences 8 1 1–12.
IEEE V. Alkan ve E. Gözel, “SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ YANSITICI DÜŞÜNME BECERİLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ”, NWSA, c. 8, sy. 1, ss. 1–12, 2013, doi: 10.12739/10.12739.
ISNAD Alkan, Vesile - Gözel, Emine. “SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ YANSITICI DÜŞÜNME BECERİLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ”. Education Sciences 8/1 (Şubat 2013), 1-12. https://doi.org/10.12739/10.12739.
JAMA Alkan V, Gözel E. SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ YANSITICI DÜŞÜNME BECERİLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. NWSA. 2013;8:1–12.
MLA Alkan, Vesile ve Emine Gözel. “SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ YANSITICI DÜŞÜNME BECERİLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ”. Education Sciences, c. 8, sy. 1, 2013, ss. 1-12, doi:10.12739/10.12739.
Vancouver Alkan V, Gözel E. SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ YANSITICI DÜŞÜNME BECERİLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. NWSA. 2013;8(1):1-12.