BibTex RIS Kaynak Göster

AN INVESTIGATION OF TEACHER CANDIDATES' PERSONAL ORIENTATIONS WITH REGARD TO SELF-ACTUALIZATION

Yıl 2013, Cilt: 8 Sayı: 1, 63 - 78, 01.02.2013

Öz

The most advanced motive that governs human behaviour is “self-actualization” and it is the ultimate purpose of education. The aim of this research is to examine the Prospective Teachers' personal orientations in the context of self-actualization in terms of some variables. The research was performed in accordance with the correlationally scanning model. The sample of the study is composed of randomly selected 639 teacher candidates (364 female, 275 male) from various departments of Marmara University, Atatürk Education Faculty. The data of the study have been gathered through “Personal Orientation Inventory” and “Personal Information Form “which includes demographic information. Statistical analysis of the data has been carried out by independent sample t-test and one way ANOVA analysis. Results indicated that gender, department, education level of the parents, number of siblings/brothers, and the birth order yielded significant differences on personal orientations of teacher candidates.

Kaynakça

  • Balcı, A., (2005). Sosyal bilimlerde araştırma. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Bauer, J.J., Schwab, J.R., and McAdams, D.P., (2011). SelfActualizing: Where ego development finally feels good? The Humanistic Psychologist, 39, 121–136.
  • Budak, S., (2000). Psikoloji Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Corey, G., (2009). Theory and practice of counseling and psychotherapy (8 th Ed.). USA: Thomson Brooks/Cole.
  • Çelikkaleli, Ö. ve Gündoğdu, M., (2005). Eğitim Fakültesi
  • öğrencilerinin psikolojik ihtiyaçları. Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (9), 43–53. Dağlı, G. ve Beyazsaçlı, M., (2010). Ana-baba tutumu ve kendini gerçekleştirme düzeyleri arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Mediterranean Journal of Educational Research, 7, 1-16
  • Ertem, F., (2002). Üniversite birinci ve dördüncü sınıf
  • öğrencilerinin kendini gerçekleştirme engel düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Guastello, D.D. and Guastello, S.J., (2002). Birth category effects on the Gordon Personal profile variables. Journal of
  • Articles in Support of the Null Hypothesis, 1(1), 1-7. Hoffman, M.L., (2001). A comprehensive theory of prosocial moral development. D. Stipek ve A. Bohart (EDs.), Constructive and destructive behavior. (pp.61-86). Washington D.C: American
  • Psychological Association Karahan, F., Sardoğan, M., Özkamalı, E. ve Dicle, A.N., (2006). Öğretmen adaylarında demokratik tutum, nevrotik eğilimler ve kendini gerçekleştirme. Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi 30, 149-158.
  • Karakavak-Çırak, G., (2006). Üniversite öğrencilerinin ahlaki yargı yetenekleri ve ahlaki yargı yetenekleri ile kendini gerçekleştirme düzeylerinin karşılaştırılması. Yayınlanmamış
  • Yüksek Lisans Tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Karasar, N., (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kanazawa, S., (2012). Intelligence, birth order, and family size. Personality and Social Psychology Bulletin,38(9), 115711
  • Kuzgun, Y., (1973). Ana-baba tutumlarının bireyin kendini gerçekleştirme düzeyine etkisi. Hacettepe Sosyal ve Beşeri
  • Bilimler Dergisi, 5(1), 57-70. Kuzgun, Y. ve Bacanlı, F., (2005). PDR’de Kullanılan Ölçekler.
  • Rehberlik ve Psikolojik Danışmada Kullanılan Ölçme Araçları ve Programlar Dizisi:1. Ankara: Nobel Yayıncılık. Landau, M.J., Vess, M., Arndt, J., Rothschild, Z.K., Sullivan, D., and Atchley, R.A., (2011). Embodied metaphor and the “true” self: Priming entity expansion and protection influences intrinsic self-expressions in self-perceptions and interpersonal behavior. Journal of Experimental Social Psychology, 47, 79–87. Phillips, A.S. and Phillips, C.R., (1994). Birth order and achievement attributions. Individual Psychology: Journal of
  • Adlerian Theory, Research & Practice, 50, 119-124. Schultz, D.P. and Schultz, S.E., (2001). Modern psikoloji tarihi, (Çev: Y. Aslay). İstanbul: Kaknus Yayınları.
  • Schneider, K.J. and Krug, O.T., (2010). Exinstential-humanistic therapy (Theories of psychotherapy). Washington, D.C.: American Psychological Association.
  • Sezer, Ö. ve Ertem, F., (2004). Üniversite 1. ve 4. sınıf
  • öğrencilerinin kendini gerçekleştirme engel düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz. İnönü Üniversitesi. Eğitim Fakültesi, Malatya. Stewart, A.E. and Campbell, L.F., (1998). Validity and reliability of the white-campbell psychological birth order
  • ınventory. Journal of Individual Psychology, 54, 41-60. Sungur, P. ve Yüksek, S., (2009). Beden eğitimi ve spor
  • öğretmenliği bölümü son sınıf öğrencilerinin benlik tasarımı ve kendini gerçekleştirme düzeylerinin incelenmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3 (3),1901
  • Vıtters, J., (2004). Subjective well-being versus selfactualization: Using the flow-simplex to promate a conceptual clarification of subjective quality of life. Social Indication Research, 65(3), 299-331.

ÖĞRETMEN ADAYLARININ “KENDİNİ GERÇEKLEŞTİRME” BAĞLAMINDA KİŞİSEL YÖNELİMLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2013, Cilt: 8 Sayı: 1, 63 - 78, 01.02.2013

Öz

İnsan davranışlarını yöneten en gelişmiş güdü "Kendini Gerçekleştirme" güdüsüdür ve bu güdü eğitimin nihai amacını oluşturmaktadır. Bu çalışmada, öğretmen adaylarının kendilerini gerçekleştirme bağlamında kişisel yönelimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. İlişkisel tarama modeline uygun olarak hazırlanan araştırmanın evrenini Marmara Üniversite Atatürk Eğitim Fakültesi son sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklem grubunda, bu evrenden random yoluyla seçilen 364'ü kız, 275'i erkek olmak üzere toplam 639 öğretmen adayı yer almaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak, “Kişisel Yönelim Envanteri”ve demografik bilgilerin yer aldığı “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Verilerin analizinde bağımsız grup t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) tekniğinden yararlanılmıştır. Bulgular cinsiyet, okunan bölüm, ana-baba eğitim düzeyi, kardeş sayısı ve doğum sırası değişkenlerine göre öğretmen adaylarının kişisel yönelimlerinde farklılıklar ortaya çıktığını göstermektedir.

Kaynakça

  • Balcı, A., (2005). Sosyal bilimlerde araştırma. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Bauer, J.J., Schwab, J.R., and McAdams, D.P., (2011). SelfActualizing: Where ego development finally feels good? The Humanistic Psychologist, 39, 121–136.
  • Budak, S., (2000). Psikoloji Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Corey, G., (2009). Theory and practice of counseling and psychotherapy (8 th Ed.). USA: Thomson Brooks/Cole.
  • Çelikkaleli, Ö. ve Gündoğdu, M., (2005). Eğitim Fakültesi
  • öğrencilerinin psikolojik ihtiyaçları. Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (9), 43–53. Dağlı, G. ve Beyazsaçlı, M., (2010). Ana-baba tutumu ve kendini gerçekleştirme düzeyleri arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Mediterranean Journal of Educational Research, 7, 1-16
  • Ertem, F., (2002). Üniversite birinci ve dördüncü sınıf
  • öğrencilerinin kendini gerçekleştirme engel düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Guastello, D.D. and Guastello, S.J., (2002). Birth category effects on the Gordon Personal profile variables. Journal of
  • Articles in Support of the Null Hypothesis, 1(1), 1-7. Hoffman, M.L., (2001). A comprehensive theory of prosocial moral development. D. Stipek ve A. Bohart (EDs.), Constructive and destructive behavior. (pp.61-86). Washington D.C: American
  • Psychological Association Karahan, F., Sardoğan, M., Özkamalı, E. ve Dicle, A.N., (2006). Öğretmen adaylarında demokratik tutum, nevrotik eğilimler ve kendini gerçekleştirme. Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi 30, 149-158.
  • Karakavak-Çırak, G., (2006). Üniversite öğrencilerinin ahlaki yargı yetenekleri ve ahlaki yargı yetenekleri ile kendini gerçekleştirme düzeylerinin karşılaştırılması. Yayınlanmamış
  • Yüksek Lisans Tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Karasar, N., (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kanazawa, S., (2012). Intelligence, birth order, and family size. Personality and Social Psychology Bulletin,38(9), 115711
  • Kuzgun, Y., (1973). Ana-baba tutumlarının bireyin kendini gerçekleştirme düzeyine etkisi. Hacettepe Sosyal ve Beşeri
  • Bilimler Dergisi, 5(1), 57-70. Kuzgun, Y. ve Bacanlı, F., (2005). PDR’de Kullanılan Ölçekler.
  • Rehberlik ve Psikolojik Danışmada Kullanılan Ölçme Araçları ve Programlar Dizisi:1. Ankara: Nobel Yayıncılık. Landau, M.J., Vess, M., Arndt, J., Rothschild, Z.K., Sullivan, D., and Atchley, R.A., (2011). Embodied metaphor and the “true” self: Priming entity expansion and protection influences intrinsic self-expressions in self-perceptions and interpersonal behavior. Journal of Experimental Social Psychology, 47, 79–87. Phillips, A.S. and Phillips, C.R., (1994). Birth order and achievement attributions. Individual Psychology: Journal of
  • Adlerian Theory, Research & Practice, 50, 119-124. Schultz, D.P. and Schultz, S.E., (2001). Modern psikoloji tarihi, (Çev: Y. Aslay). İstanbul: Kaknus Yayınları.
  • Schneider, K.J. and Krug, O.T., (2010). Exinstential-humanistic therapy (Theories of psychotherapy). Washington, D.C.: American Psychological Association.
  • Sezer, Ö. ve Ertem, F., (2004). Üniversite 1. ve 4. sınıf
  • öğrencilerinin kendini gerçekleştirme engel düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz. İnönü Üniversitesi. Eğitim Fakültesi, Malatya. Stewart, A.E. and Campbell, L.F., (1998). Validity and reliability of the white-campbell psychological birth order
  • ınventory. Journal of Individual Psychology, 54, 41-60. Sungur, P. ve Yüksek, S., (2009). Beden eğitimi ve spor
  • öğretmenliği bölümü son sınıf öğrencilerinin benlik tasarımı ve kendini gerçekleştirme düzeylerinin incelenmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3 (3),1901
  • Vıtters, J., (2004). Subjective well-being versus selfactualization: Using the flow-simplex to promate a conceptual clarification of subjective quality of life. Social Indication Research, 65(3), 299-331.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Seval Erden-imamoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Erden-imamoğlu, S. (2013). ÖĞRETMEN ADAYLARININ “KENDİNİ GERÇEKLEŞTİRME” BAĞLAMINDA KİŞİSEL YÖNELİMLERİNİN İNCELENMESİ. Education Sciences, 8(1), 63-78. https://doi.org/10.12739/10.12739
AMA Erden-imamoğlu S. ÖĞRETMEN ADAYLARININ “KENDİNİ GERÇEKLEŞTİRME” BAĞLAMINDA KİŞİSEL YÖNELİMLERİNİN İNCELENMESİ. NWSA. Şubat 2013;8(1):63-78. doi:10.12739/10.12739
Chicago Erden-imamoğlu, Seval. “ÖĞRETMEN ADAYLARININ “KENDİNİ GERÇEKLEŞTİRME” BAĞLAMINDA KİŞİSEL YÖNELİMLERİNİN İNCELENMESİ”. Education Sciences 8, sy. 1 (Şubat 2013): 63-78. https://doi.org/10.12739/10.12739.
EndNote Erden-imamoğlu S (01 Şubat 2013) ÖĞRETMEN ADAYLARININ “KENDİNİ GERÇEKLEŞTİRME” BAĞLAMINDA KİŞİSEL YÖNELİMLERİNİN İNCELENMESİ. Education Sciences 8 1 63–78.
IEEE S. Erden-imamoğlu, “ÖĞRETMEN ADAYLARININ “KENDİNİ GERÇEKLEŞTİRME” BAĞLAMINDA KİŞİSEL YÖNELİMLERİNİN İNCELENMESİ”, NWSA, c. 8, sy. 1, ss. 63–78, 2013, doi: 10.12739/10.12739.
ISNAD Erden-imamoğlu, Seval. “ÖĞRETMEN ADAYLARININ “KENDİNİ GERÇEKLEŞTİRME” BAĞLAMINDA KİŞİSEL YÖNELİMLERİNİN İNCELENMESİ”. Education Sciences 8/1 (Şubat 2013), 63-78. https://doi.org/10.12739/10.12739.
JAMA Erden-imamoğlu S. ÖĞRETMEN ADAYLARININ “KENDİNİ GERÇEKLEŞTİRME” BAĞLAMINDA KİŞİSEL YÖNELİMLERİNİN İNCELENMESİ. NWSA. 2013;8:63–78.
MLA Erden-imamoğlu, Seval. “ÖĞRETMEN ADAYLARININ “KENDİNİ GERÇEKLEŞTİRME” BAĞLAMINDA KİŞİSEL YÖNELİMLERİNİN İNCELENMESİ”. Education Sciences, c. 8, sy. 1, 2013, ss. 63-78, doi:10.12739/10.12739.
Vancouver Erden-imamoğlu S. ÖĞRETMEN ADAYLARININ “KENDİNİ GERÇEKLEŞTİRME” BAĞLAMINDA KİŞİSEL YÖNELİMLERİNİN İNCELENMESİ. NWSA. 2013;8(1):63-78.