Osmanlı’dan Cumhuriyet’e geçiş sırasında toplumsal ve siyasal alanların yeniden oluşturulmasında farklı düşünceler II. Meşrutiyet döneminde çoğalmıştır. Cumhuriyet’in kuruluşu sonrasında hemen her alanda sisteminin nasıl olacağına yönelik görüşlerden yalnızca biri, Mustafa Kemal ve yakın arkadaşlarının projeleri hayata geçmiştir. Cumhuriyet’in kuruluşundan itibaren özellikle eğitim ve bilim alanında pozitivist ve pragmatik esaslar benimsenerek, bu felsefelerin öngördüğü bir eğitim ve bilim zihniyeti hayata geçmiştir. Ancak bu tek bakışlı belirlemeye karşı gelerek farklı eğitim ve bilim felsefeleri de önerenler olmuştur. Bunlardan biri de önce Dergâh dergisi çevresinde sonra da Mihrâb dergisi etrafında toplanan aydınlardır. Derginin temel karakteristiklerinden ve tartışma alanlarında biri eğitim ve bilimdir ve bu konuda hayli önemli katkılar sağlamıştır. Bu yazıda bu güne kadar eğitim cephesinden incelenmeyen derginin, eğitim yazar ve yazıları, temel iddiaları ve tartışma konuları üzerinde analiz yapılacaktır.
Türk Eğitim Tarihi Cumhuriyet Dönemi Eğitimi Pozitivist eğitim Bergsonizm Mihrâb Dergisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Cilt: 5 Sayı: 3 |