Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLERE ELDESİZ TOPLAMA İŞLEMİNİN ÖĞRETİMİNDE TABLET BİLGİSAYAR ARACILIĞI İLE SUNULAN ANİMASYON PROGRAMININ ETKİLİLİĞİ

Yıl 2018, Cilt: 13 Sayı: 1, 75 - 89, 21.01.2018

Öz

Bu araştırmada, zihinsel yetersizliği olan
öğrencilere tablet bilgisayar aracılığıyla sunulan animasyon programının eldesiz
toplama işleminin öğretimindeki etkililiği, öğretim bittikten bir, üç ve beş
hafta sonraki kalıcılık etkisi ve farklı araç-gerece genelleme etkisi incelenmiştir.
Araştırmada, tek denekli araştırma modellerinden denekler arası yoklama evreli
çoklu yoklama modeli kullanılmıştır. Bu araştırmanın bağımlı değişkeni,
zihinsel yetersizliği olan öğrencilerin eldesiz toplama işlemini öğrenme
düzeyleridir. Çalışma, zihinsel yetersizlik tanısı olan bir kız, iki erkek
toplam üç öğrenci ile yürütülmüştür. Katılımcılar 9-11 yaş aralığında olup bir
özel eğitim sınıfına devam etmektedir. Araştırma sonunda, katılımcıların tablet
bilgisayar aracılığı ile sunulan animasyon programı ile eldesiz toplama
işlemini edindikleri, edindikleri bilgileri öğretim bittikten bir, üç ve beş
hafta sonra koruduklarını, farklı araç-gereçlerle genelleyebildikleri tespit
edilmiştir. Ayrıca araştırmada katılımcıların annelerinden sosyal geçerlik
verisi de toplanmıştır. Sosyal geçerlik verilerine göre anneler, çocuklarının
uygulama sürecinde çok mutlu olduklarını ve çalışmadan çok memnun kaldıklarını ifade
etmişlerdir.

Kaynakça

  • • Acungil, A.T., (2014). Zihin Yetersizliği Olan Öğrencilere Görsel-İşitsel Teknolojilerle Sunulan Tablet Bilgisayar Öğretim Programının Etkililiği. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir.
  • • Arıcan, H., (2014). Ortaöğretimde Tablet Bilgisayarın Kullanımı: Fatih Projesi. İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • • Aydemir, M., Küçük, S., and Karaman, S., (2012). Uzaktan Eğitimde Tablet Bilgisayar Kullanımına Yönelik Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi. Journal Of Research İn Education And Teaching, 1(4), 153-158.
  • • Bahçalı, T., (2016). Gelişimsel Yetersizliği Olan Bireylere Tablet Bilgisayarla Sunulan Video Modelle Öğretimin İş Görüşmesi Becerisini Öğretmedeki Etkililiği. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir.
  • • Cavkaytar, A., (2012). Özel eğitime gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim. İ. Diken (Ed.), Özel Eğitime Gereksinim Duyan Çocuklar Ve Özel Eğitim (3-27). Ankara: Pegem Akademi.
  • • Cihak, D., Ayres, K.M., and Smith, C., (2010). The Use of Video Modeling Via a Video Ipod and a System of Least Prompts to Improve Transitional Behaviors for Students with Autism Spectrum Disorders in the General Education Classroom. Journal of Positive Behavior Intervention, 12(2), 103-115.
  • • Cullen, J.M., (2013). Effects Of Self-Directed Video Prompting Using Ipads On The Vocational Task Completion of Young Adults with Intellectual and Developmental Disabilities. Doctoral dissertation, The Ohio State University, Ohio.
  • • Daşdemir, İ., Cengiz, E., Uzoğlu, M., and Bozdoğan, A.E., (2012). Tablet Bilgisayarların Fen ve Teknoloji Derslerinde Kullanılmasıyla İlgili Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin İncelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 495-511.
  • • Demirel, Ö., Seferoğlu, S., and Yağcı, E., (2001) Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara, Pegema Yayıncılık.
  • • Eliçin, Ö., (2015). Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuklara İşlevsel Okuma Becerilerinin Kazandırılmasına Tablet Bilgisayar Aracılığı İle Sunulan Programın Etkililiği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmış Doktora Tezi, Bolu.
  • • Eren, E., (2015). Ortaokul ve Lise Öğrencilerinin Eğitimde Tablet Bilgisayar Kullanımına İlişkin Algıları İle Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 16(1), 409-428.
  • • Eripek, S., (2009). Zihinsel Yetersizliği Olan Çocuklar. Ankara: Maya Akademi.
  • • Gertner, R.T., (2011). The Effects of Multimedia Technology on Learning. Yüksek Lisans Tezi. Abilene Christian University, The Faculty of the Graduate School, Unpublished Mester’s Thessis.
  • • Henderson, R.G., (2014). The Ipad Classroom Experience: Implications for Teaching fnd Learning. Selected Papers from The 25th International Conference on College Teaching and Learning (pp:98-112). Jacksonville, Florida, USA.
  • • Kırali, F.N., (2013). Fatih Projesi Kapsamında Dağıtılan Tablet-Pc Uygulamalarına İlişkin Öğrenci Görüşleri. Bahçeşehir Üniversitesi, Fen Bilimler Enstitüsü Bilgi Teknolojileri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • • Kuzu, A., Dursun, Ö., Güllüpınar, F., Kurt, A., and Gültekin, M., (2013). Fatih Projesinin Pilot Uygulama Sürecinin Değerlendirilmesi: Öğretmen Görşleri. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 1(2), 1-23.
  • • Mechling, L.C., (2007). Assistive Technology as a Self-management Tool for Prompting Students with Intellectual Disabilities to Initiate and Complete Daily Tasks: A Literature Review. Education and Training in Developmental Disabilities 252-269.
  • • MEGEP, (2007). Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Zihinsel Yetersizlikler. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • • Öztürk, Z.H., (2016). Tablet Bilgisayar Üzerinde Eş Zamanlı İpucuyla Sunulan Nokta Belirleme Tekniğinin Rakam-Nesne Eşlemesi Öğretiminde Etkililiği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Bolu.
  • • Pamuk, S., Ergun, M., Çakır, R., Yılmaz, H., and Ayas, C., (2013). Öğretmen ve Öğrenci Bakış Açısıyla Tablet PC ve Etkileşimli Tahta Kullanımı: fatih projesi değerlendirmesi. Kuram ve Uygulama Eğitim Bilimleri, 13(3), ss:1799-1822.
  • • Seferoğlu, S.S., (2006). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • • Shepherd, J.I. and Reeves, B., (2011). Ipad or ofad-The Reality of A Paperless Classroom. Abilene Christian University-Mobility Conference.
  • • Tekerek, M., Altan, T., and Gündüz, İ., (2014). Fatih Projesinde Tablet PC Kullanımına Yönelik Öğrenci Tutumlarının İncelenmesi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 7(2), 21-25.
  • • Tekin-iftar, E. and Kırcaali-İftar, G., (2012). Özel Eğitimde Yanlışsız Öğretim Yöntemleri (1. Basım). Ankara: Vize Yayıncılık.
  • • Tekin-İftar, E., (2012). Tek Denekli Araştırma Yöntemleri. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • • Terzioğlu, I., (2017). Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Öğrenciye Tablet Bilgisayar İle Sunulan Video Modelle Öğretimin Sosyal Becerilerinin Kazandırılmasındaki Etkililiği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Bolu.
  • • Uzoğlu, M. and Bozdoğan, A.E., (2015). Ortaokul Öğrencilerinin Tablet Bilgisayarlara Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. International Journal of Human Sciences, 12(1), 539-553.
  • • Wagoner, T., Hoover, S., and Ernst, D., (2011). Mobile Learnin-Learning Within Various Contexts And Locations Facilitated By Networked and Highly Portable Devices. Cehd Ipad Initiative: Year One Report College Of Education and Human Development.
  • • Williams, K.F., (2013). The Use of Video Prompting Via an Ipad and a System of Leastto-Most Prompting to Teach Individuals with Moderate Intellectual Disabilities the Vocational Task of Rolling Silverware Liberty University, Unpublished Doctoral Dissertation.
  • • Yeni, S., (2015). Zihinsel Engelli Öğrencilere Günlük Yaşam Becerilerinin Öğretiminde Eğitsel Tablet Bilgisayar Uygulamalarının Etkililiğinin İncelenmesi. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • • Yıkmış, A., (1999). Zihinsel Engelli Çocuklara Temel Toplama ve Çıkarma İşlemlerinin Kazandırılmasında Etkileşim Ünitesi İle Sunulan Bireyselleştirilmiş Öğretim Materyalinin Etkililiği. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

İsmail Geçal

Müzeyyen Eldeniz Çetin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 21 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Geçal, İ., & Eldeniz Çetin, M. (2018). ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLERE ELDESİZ TOPLAMA İŞLEMİNİN ÖĞRETİMİNDE TABLET BİLGİSAYAR ARACILIĞI İLE SUNULAN ANİMASYON PROGRAMININ ETKİLİLİĞİ. Education Sciences, 13(1), 75-89.
AMA Geçal İ, Eldeniz Çetin M. ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLERE ELDESİZ TOPLAMA İŞLEMİNİN ÖĞRETİMİNDE TABLET BİLGİSAYAR ARACILIĞI İLE SUNULAN ANİMASYON PROGRAMININ ETKİLİLİĞİ. NWSA. Ocak 2018;13(1):75-89.
Chicago Geçal, İsmail, ve Müzeyyen Eldeniz Çetin. “ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLERE ELDESİZ TOPLAMA İŞLEMİNİN ÖĞRETİMİNDE TABLET BİLGİSAYAR ARACILIĞI İLE SUNULAN ANİMASYON PROGRAMININ ETKİLİLİĞİ”. Education Sciences 13, sy. 1 (Ocak 2018): 75-89.
EndNote Geçal İ, Eldeniz Çetin M (01 Ocak 2018) ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLERE ELDESİZ TOPLAMA İŞLEMİNİN ÖĞRETİMİNDE TABLET BİLGİSAYAR ARACILIĞI İLE SUNULAN ANİMASYON PROGRAMININ ETKİLİLİĞİ. Education Sciences 13 1 75–89.
IEEE İ. Geçal ve M. Eldeniz Çetin, “ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLERE ELDESİZ TOPLAMA İŞLEMİNİN ÖĞRETİMİNDE TABLET BİLGİSAYAR ARACILIĞI İLE SUNULAN ANİMASYON PROGRAMININ ETKİLİLİĞİ”, NWSA, c. 13, sy. 1, ss. 75–89, 2018.
ISNAD Geçal, İsmail - Eldeniz Çetin, Müzeyyen. “ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLERE ELDESİZ TOPLAMA İŞLEMİNİN ÖĞRETİMİNDE TABLET BİLGİSAYAR ARACILIĞI İLE SUNULAN ANİMASYON PROGRAMININ ETKİLİLİĞİ”. Education Sciences 13/1 (Ocak 2018), 75-89.
JAMA Geçal İ, Eldeniz Çetin M. ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLERE ELDESİZ TOPLAMA İŞLEMİNİN ÖĞRETİMİNDE TABLET BİLGİSAYAR ARACILIĞI İLE SUNULAN ANİMASYON PROGRAMININ ETKİLİLİĞİ. NWSA. 2018;13:75–89.
MLA Geçal, İsmail ve Müzeyyen Eldeniz Çetin. “ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLERE ELDESİZ TOPLAMA İŞLEMİNİN ÖĞRETİMİNDE TABLET BİLGİSAYAR ARACILIĞI İLE SUNULAN ANİMASYON PROGRAMININ ETKİLİLİĞİ”. Education Sciences, c. 13, sy. 1, 2018, ss. 75-89.
Vancouver Geçal İ, Eldeniz Çetin M. ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLERE ELDESİZ TOPLAMA İŞLEMİNİN ÖĞRETİMİNDE TABLET BİLGİSAYAR ARACILIĞI İLE SUNULAN ANİMASYON PROGRAMININ ETKİLİLİĞİ. NWSA. 2018;13(1):75-89.