Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of Institutionalization Degree According to The Business Structure: A Survey on Hotel Enterprises

Yıl 2019, Cilt: 12 Sayı: 2, 229 - 251, 29.04.2019
https://doi.org/10.25287/ohuiibf.522875

Öz










The main objective of this study, to determine the
differences of institutional levels of the hotels according to their structural
attributes like their owners (family business or not), seasonal work or none
seasonal and belonging a chain or not. In this context institutionalization
level scale was implemented to senior managers and mid-level managers who work
in five star hotels in Antalya. Institutionalization level scale is consisted
of five dimensions which are formalization, professionalization, cultural
power, consistency and transparency. Results of the analysis which made between
the institutionalization level and structural attributes of the hotels in
Antalya we found that none seasonal hotels have more formalizations and
cultural power than seasonal ones. As well as we determined that none family
businesses hotels have more formalization level than family business ones.  Finally we found that, the hotels which owns
higher staff have higher formalization level.

Kaynakça

  • Akın, G. (2014). İstanbul’daki 4-5 Yıldızlı Otel Personelinin Kurumsallaşma Algısının Öznel İyi Oluş Ve Öz Uyum Düzeylerine Etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üni., Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
  • Apaydın, F. (2008). Kurumsallaşmanın Küçük ve Orta Ölçekli İşletmelerin Performansına Etkileri. Zonguldak Karaelmas Üni.,Sosyal Bilimler Dergisi. 4 (7), 121-145.
  • Apaydın, F. (2009). Kurumsal Teori ve İşletmelerin Kurumsallaşması. Cumhuriyet Üni., İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 10 (1), 1-22.
  • Arthurs, A. J. (2001). Job Design and Evaluation: Organizational Aspects. (Editör: Neil J. Smelser ve Paul B. Baltes), International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences. Elsevier Ltd., 7977-7980.
  • Cevher, E. (2014). Kurumsallaşma Küçük İşletmeler İçin Bir Çözüm Müdür Yoksa Yok Olma Nedeni Midir? Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(32), 583-594.
  • Ulukan, C. (2005). Girisimcilerin ve Profesyonel Yöneticilerin Kurumsallasma Perspektifi. Anadolu Üni., Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. (2):29-42.
  • Çakar M. ve Danışman A. (2015). Kurumsal Kuram. (Editör: Cenk Sözen ve Nejat Basım). Örgüt Kuramları. İstanbul: Beta; 2015, 241-271.
  • Dando, N. ve T. Swift (2003). Transparency and Assurance: Minding the Credibility Gap. Journal of Business Ethics, 44 (2/3), 195-200.
  • Gagliardi, P. (2001). Myths and Symbols: Organizational. (Editör: Neil J. Smelser ve Paul B. Baltes), International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences. Elsevier Ltd., 10278-10281.
  • Gregory, B. T., Harris S. G., Armenakis A. A. ve Shook C. L. (2009). Organizational Culture And Effectiveness: A Study Of Values, Attitudes, And Organizational Outcomes. Journal of Business Research, 62(2009),673–679.
  • Gül, H. (2012). İşletmelerdeki Kurumsallaşma Düzeyinin İşletme Performansına Etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Nevşehir Üni., Sosyal Bilimler Enstitüsü, Nevşehir.
  • Hall, R. H., Johnson N. J. and Haas J. E. (1967). Organizational Size, Complexity, and Formalization. American Sociological Review, 32(6), 903-912.
  • Karacaoğlu, K. ve Sözbilen, G. (2013). Kurumsallaşmanın Konaklama İşletmelerinin Kurumsal Girişimcilik Düzeyleri Üzerine Etkisi: Nevşehir İlinde Bir Uygulama. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 24(1), 41-56.
  • Karavardar, G. (2011). Aile İşletmelerinde Kurumsallaşma, Yetki Devri Ve Belirsizliğe Tolerans. Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 157-179.
  • Kimberly, J. R. (1979). Issues in the Creation of Organizations: Initiation, Innovation, and Institutionalization. The Academy of Management Journal, 22(3), 437-457.
  • Linnenluecke, M. K. ve Griffiths A. (2010). Corporate Sustainability And Organizational Culture. Journal of World Business, 45(2010), 357–366.
  • Linstead, S. A. (2001). Organizational Culture. (Editör: Neil J. Smelser ve Paul B. Baltes), International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences. Elsevier Ltd., 10930-10934.
  • Mattes, J. (2014). Formalisation And Flexibilisation İn Organisations – Dynamic And Selective Approaches İn Corporate İnnovation Processes. European Management Journal. 32, 475-486.
  • Miller, G. A. (1967). Professionals in Bureaucracy: Alienation Among Industrial Scientists and Engineers. American Sociological Review, 32(5), 755-768.
  • Özen, Ş. (2010). Yeni Kurumsal Kuram: Örgütleri Çözümlemede Yeni Ufuklar ve Yeni Sorunlar. Örgüt Kuramı. (Editör: Selami Sargut ve Sükrü Özen) Ankara: İmge Kitabevi, 237-330.
  • Robbins, S. P., Decenzo D. A. Ve Coulter M. (2013). Fundamentals of Management. (Çeviren; Adem Öğüt), Nobel, Ankara.
  • Sözbilen, G. (2012). Kurumsallaşmanın Kurumsal Girişimciliğe Etkisi: Nevşehir’de Faaliyet Gösteren Konaklama İşletmelerinde Bir Araştırma. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Nevşehir Üni., Sosyal Bilimler Enstitüsü, Nevşehir.
  • Şanal, M. (2011). Aile İşletmelerinde Kurumsallaşma ve Kurumsal Girişimcilik Üzerine Bir Araştırma. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Çukurova Üni., Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana
  • Tavşancı, S. (2009). Firmalardaki Kurumsallaşma Düzeyinin Rekabet Gücüne Etkisi Üzerine Bir Araştırma. (Yayınlanmış Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üni., Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Tourism Today, (2016). 5 Yıldızlı Otel Sayısında Avrupa Birincisiyiz, http://www.tourismtoday.net/5-yildizli-otel-sayisinda-avrupa-birincisiyiz-45988h.htm. (Erişim; 21.01.2016)
  • Wall, T. D. Ve Parker S. (2001). Job Design, Psychology of. (Editör: Neil J. Smelser ve Paul B. Baltes), International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences. Elsevier Ltd., 7980-7983.
  • Wallace, J. E. (1995). Organizational and Professional Commitment in Professional and Nonprofessional Organizations. Administrative Science Quarterly. 40 (2), 228-255.
  • Yağcı, E. (2014). Konaklama İşletmelerinde Kurumsallaşmanın İş Yaşam Dengesi Aracılığıyla Tükenmişlik Düzeyine Etkisi: Beş Yıldızlı Otel Genel Müdürleri Üzerine Bir Uygulama. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Turizm İşletmeciliği, Akdeniz Üni., Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Yazıcıoğlu, İ. ve Koç, H. (2009). Aile İşletmelerinin Kurumsallaşma Düzeylerinin Belirlenmesine Yönelik Karşılaştırmalı Bir Araştırma. Selçuk Üni., Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (21), 497-507.
  • Zajak, E. J. ve Westphal, J. D. (2004). The Social Construction of Market Value: Institutionalization and Learning Perspectives on Stock Market Reactions. American Sociological Review, 69(3), 433-457.
  • Zencir, E. (2013). Birinci Sınıf Restoranlarda Kurumsallaşma Durumunun Değerlendirilmesi: Türkiye Örneği. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Anadolu Üni., Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.

Kurumsallaşma Düzeylerinin İşletme Yapısına Göre İncelenmesi: Oteller Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2019, Cilt: 12 Sayı: 2, 229 - 251, 29.04.2019
https://doi.org/10.25287/ohuiibf.522875

Öz

Araştırmanın genel amacı, otellerin kurumsallaşma
düzeylerinin sezonluk, zincir ve aile işletmesi olup olmaması gibi özelliklere
göre farklılaşıp farklılaşmadığını tespit etmektir. Bu bağlamda Antalya
bölgesinde faaliyet gösteren 45 adet 5 yıldızlı otelin üst ve orta kademe
yöneticilerine kurumsallaşma düzey ölçeği uygulanmıştır. Kurumsallaşma ölçeği,
işletmelerin kurumsallaşma düzeylerini formalleşme, profesyonelleşme, kültürel
güç, tutarlılık ve saydamlık olmak üzere beş farklı boyut üzerinden ölçmektedir.
Otellere dair ölçülen kurumsallaşma düzeyleri ile otellerin yapısal özellikleri
arasında yapılan analizler sonucunda tam yıl faaliyet gösteren otellerin
sezonluk otellere göre daha yüksek düzeyde formalleştiği ve kültürel güç
ortalamalarının daha yüksek olduğu görülmüştür. Bunun dışında aile işletmesi
olmayan otellerin de aile işletmesi olan otellere göre daha yüksek düzeyde
formalleştiği tespit edilmiştir. Otellerin herhangi bir zincire dahil olup
olmamaları ile kurumsallaşma düzeyleri arasında ilişki tespit edilemezken
personel sayısı daha yüksek olan otellerde de formalleşme düzeyinin yüksek
olduğu görülmüştür. 

Kaynakça

  • Akın, G. (2014). İstanbul’daki 4-5 Yıldızlı Otel Personelinin Kurumsallaşma Algısının Öznel İyi Oluş Ve Öz Uyum Düzeylerine Etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üni., Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
  • Apaydın, F. (2008). Kurumsallaşmanın Küçük ve Orta Ölçekli İşletmelerin Performansına Etkileri. Zonguldak Karaelmas Üni.,Sosyal Bilimler Dergisi. 4 (7), 121-145.
  • Apaydın, F. (2009). Kurumsal Teori ve İşletmelerin Kurumsallaşması. Cumhuriyet Üni., İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 10 (1), 1-22.
  • Arthurs, A. J. (2001). Job Design and Evaluation: Organizational Aspects. (Editör: Neil J. Smelser ve Paul B. Baltes), International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences. Elsevier Ltd., 7977-7980.
  • Cevher, E. (2014). Kurumsallaşma Küçük İşletmeler İçin Bir Çözüm Müdür Yoksa Yok Olma Nedeni Midir? Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(32), 583-594.
  • Ulukan, C. (2005). Girisimcilerin ve Profesyonel Yöneticilerin Kurumsallasma Perspektifi. Anadolu Üni., Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. (2):29-42.
  • Çakar M. ve Danışman A. (2015). Kurumsal Kuram. (Editör: Cenk Sözen ve Nejat Basım). Örgüt Kuramları. İstanbul: Beta; 2015, 241-271.
  • Dando, N. ve T. Swift (2003). Transparency and Assurance: Minding the Credibility Gap. Journal of Business Ethics, 44 (2/3), 195-200.
  • Gagliardi, P. (2001). Myths and Symbols: Organizational. (Editör: Neil J. Smelser ve Paul B. Baltes), International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences. Elsevier Ltd., 10278-10281.
  • Gregory, B. T., Harris S. G., Armenakis A. A. ve Shook C. L. (2009). Organizational Culture And Effectiveness: A Study Of Values, Attitudes, And Organizational Outcomes. Journal of Business Research, 62(2009),673–679.
  • Gül, H. (2012). İşletmelerdeki Kurumsallaşma Düzeyinin İşletme Performansına Etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Nevşehir Üni., Sosyal Bilimler Enstitüsü, Nevşehir.
  • Hall, R. H., Johnson N. J. and Haas J. E. (1967). Organizational Size, Complexity, and Formalization. American Sociological Review, 32(6), 903-912.
  • Karacaoğlu, K. ve Sözbilen, G. (2013). Kurumsallaşmanın Konaklama İşletmelerinin Kurumsal Girişimcilik Düzeyleri Üzerine Etkisi: Nevşehir İlinde Bir Uygulama. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 24(1), 41-56.
  • Karavardar, G. (2011). Aile İşletmelerinde Kurumsallaşma, Yetki Devri Ve Belirsizliğe Tolerans. Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 157-179.
  • Kimberly, J. R. (1979). Issues in the Creation of Organizations: Initiation, Innovation, and Institutionalization. The Academy of Management Journal, 22(3), 437-457.
  • Linnenluecke, M. K. ve Griffiths A. (2010). Corporate Sustainability And Organizational Culture. Journal of World Business, 45(2010), 357–366.
  • Linstead, S. A. (2001). Organizational Culture. (Editör: Neil J. Smelser ve Paul B. Baltes), International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences. Elsevier Ltd., 10930-10934.
  • Mattes, J. (2014). Formalisation And Flexibilisation İn Organisations – Dynamic And Selective Approaches İn Corporate İnnovation Processes. European Management Journal. 32, 475-486.
  • Miller, G. A. (1967). Professionals in Bureaucracy: Alienation Among Industrial Scientists and Engineers. American Sociological Review, 32(5), 755-768.
  • Özen, Ş. (2010). Yeni Kurumsal Kuram: Örgütleri Çözümlemede Yeni Ufuklar ve Yeni Sorunlar. Örgüt Kuramı. (Editör: Selami Sargut ve Sükrü Özen) Ankara: İmge Kitabevi, 237-330.
  • Robbins, S. P., Decenzo D. A. Ve Coulter M. (2013). Fundamentals of Management. (Çeviren; Adem Öğüt), Nobel, Ankara.
  • Sözbilen, G. (2012). Kurumsallaşmanın Kurumsal Girişimciliğe Etkisi: Nevşehir’de Faaliyet Gösteren Konaklama İşletmelerinde Bir Araştırma. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Nevşehir Üni., Sosyal Bilimler Enstitüsü, Nevşehir.
  • Şanal, M. (2011). Aile İşletmelerinde Kurumsallaşma ve Kurumsal Girişimcilik Üzerine Bir Araştırma. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Çukurova Üni., Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana
  • Tavşancı, S. (2009). Firmalardaki Kurumsallaşma Düzeyinin Rekabet Gücüne Etkisi Üzerine Bir Araştırma. (Yayınlanmış Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üni., Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Tourism Today, (2016). 5 Yıldızlı Otel Sayısında Avrupa Birincisiyiz, http://www.tourismtoday.net/5-yildizli-otel-sayisinda-avrupa-birincisiyiz-45988h.htm. (Erişim; 21.01.2016)
  • Wall, T. D. Ve Parker S. (2001). Job Design, Psychology of. (Editör: Neil J. Smelser ve Paul B. Baltes), International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences. Elsevier Ltd., 7980-7983.
  • Wallace, J. E. (1995). Organizational and Professional Commitment in Professional and Nonprofessional Organizations. Administrative Science Quarterly. 40 (2), 228-255.
  • Yağcı, E. (2014). Konaklama İşletmelerinde Kurumsallaşmanın İş Yaşam Dengesi Aracılığıyla Tükenmişlik Düzeyine Etkisi: Beş Yıldızlı Otel Genel Müdürleri Üzerine Bir Uygulama. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Turizm İşletmeciliği, Akdeniz Üni., Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Yazıcıoğlu, İ. ve Koç, H. (2009). Aile İşletmelerinin Kurumsallaşma Düzeylerinin Belirlenmesine Yönelik Karşılaştırmalı Bir Araştırma. Selçuk Üni., Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (21), 497-507.
  • Zajak, E. J. ve Westphal, J. D. (2004). The Social Construction of Market Value: Institutionalization and Learning Perspectives on Stock Market Reactions. American Sociological Review, 69(3), 433-457.
  • Zencir, E. (2013). Birinci Sınıf Restoranlarda Kurumsallaşma Durumunun Değerlendirilmesi: Türkiye Örneği. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Anadolu Üni., Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Engin Tengilimoğlu 0000-0001-7080-6147

Erkan Akgöz 0000-0001-6723-0271

Yayımlanma Tarihi 29 Nisan 2019
Gönderilme Tarihi 5 Şubat 2019
Kabul Tarihi 15 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Tengilimoğlu, E., & Akgöz, E. (2019). Kurumsallaşma Düzeylerinin İşletme Yapısına Göre İncelenmesi: Oteller Üzerine Bir Araştırma. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12(2), 229-251. https://doi.org/10.25287/ohuiibf.522875
Creative Commons Lisansı
Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.