Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examining the Methodological Tendencies of Published cyber bullying Related Articles in Journals in Turkey

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 2, 1 - 12, 31.12.2017

Öz

The aim of current study was to examine the studies conducted on cyber
bullying which has been published in scientific journals in Turkey for last
eight years based on their published years, the published journals, basic
research method and design, population-sample and participants, the sample
selection methods, data collection tools and their data analysis methods.  For this aim document analysis as a
qualitative research method was used. The study included fifty related
articles, which conducted between 2007 to 2015. The results of the examination
of these cyber bullying articles showed that most of studies published in Online
Journal of Technology Addiction & Cyberbullying (OJTAC), the quantitative
research methodology more preferred than qualitative, and most studies
published in 2012. In addition, these studies mostly used survey method, they
collected their data mostly from students by using different scales, and t-test
was used frequently as an example of parametric tests while  Mann Whitney U test was frequently used as an
example of non-parametric tests.

Kaynakça

  • Arıcak, O. T. (2009). Psychiatri c symptomatology as a predictor of cyberbullying among university students. Eurasian Journal of Educational Research, 34, 167-184.
  • Arıcak, O. T. (2011).Siber zorbalık: Gençlerimizi bekleyen yeni tehlike. Kariyer Penceresi, 2(6),10-12.
  • Arıcak O. T., Siyanhan S., Uzunhasanoğlu A., Sarıbeyoğlu S., Çıplak S., Yılmaz, N., and Memmedov, C. (2008) Psychiatric symptomatology as a predictor of cyberbullying among university students. Cyberpsychol Behav, 11, 253-261.
  • Ayas, T. (2011) Lise öğrencilerinin sanal zorba ve sanal mağdur olma yaygınlığı. İzmir: XI. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi.
  • Ayas,T. (2014). Prediction Cyber Bullying With Respect To Depression, Anxiety And Gender Variables. Online Journal Of Technology Addiction & Cyberbullying, 1(1), 1-4.
  • Aydoğan, D., Dilmaç, B. ve Deniz, M. E. (2009). İlköğretim Öğrencilerinde Sosyal Destek ve Siber Zorbalığın İncelenmesi. 18. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 1-3 Ekim, İzmir.
  • Batmaz, M. ve Ayas, T. (2013). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerin psikolojik belirtilere göre sanal zorbalık düzeylerinin yordanması, Sakarya University Journal of Education, 3(1), 43-53.
  • Belsey, B. (2006). Bullying.org: A Learning Journey. Bulletin–Newfoundland and Labrador Teachers Association, 49(4), 20.
  • Dilmaç, B. (2009). Sanal zorbalığı yordayan psikolojik ihtiyaçlar: Lisans öğrencileri için bir ön çalışma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9, 1291-1325. Dilmaç B, Aydoğan D (2010) Parental attitudes as a predictor of cyberbullying primary school children. Int J Human Soc Sci, 5, 649-653.
  • Eroglu, Y., Aktepe, E., Akbaba, S., Isik, A., & Özkorumak, E. (2015). The Investigation of Prevalence and Risk Factors Associated with Cyber Bullying and Victimization. Egitim ve Bilim, 40(177).
  • Erdur-Baker, Ö. ve Kavşut, F. (2007). Akran zorbalığının yeni yüzü: Siber zorbalık. Eğitim Araştırmaları, 27, 31-42.
  • Korucu, A. T., Usta, E. ve Toraman, L., (2016). Türkiye’de Siber Zorbalık Alanında Yapılan 2010-2016 Dönemi Araştırmalardaki Yöntemsel Eğilimler. Part B: Türk Fen Eğitimi Dergisi 13, 2, 111-123.
  • Patchin, J. W., & Hinduja, S. (2006). Bullies move beyond the schoolyard: A preliminary look at cyberbullying. Youth Violence and Juvenile Justice, 4,148–169.
  • Peker, A. (2013). Ortaokul öğrencilerinin siber zorba ve siber mağdur olma durumu. 5.Uluslararası Risk Altında ve Korunması Gereken Çocuklar Sempozyumu'nda sunulmuş bildiri. Antalya, Türkiye.
  • Smith, P. K., Mahdavi, J., Carvalho, M., & Tippett, N. (2006, July). An investigation into cyberbullying, its forms, awareness and impact, and the relationship between age and gender in cyberbullying. A report to the Anti-Bullying Alliance, Brief No: RBX03-06.
  • Şahin, M., Sarı, S. V., Özer, Ö. ve Er, S. H. (2010). Lise Öğrencilerinin Siber Zorba Davranışlarda Bulunma ve Maruz Kalma Durumlarında İlişkin Görüşleri. SDÜ Dergisi Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 257-270.
  • Şimşek, A., Özdamar, N., Becit, G., Kılıçer, K., Akbulut, Y. ve Yıldırım, Y. (2008). Türkiye'deki eğitim teknolojisi araştırmalarında güncel eğilimler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 439-458.
  • Topçu, Ç. (2008). The Relationship of Cyber Bullying to Empathy, Gender, Traditional Bullying, Internet Use And Adult Monitoring. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Ankara

Türkiye’de Yayınlanan Dergilerdeki Sanal Zorbalıkla İlgili Makalelerin Yöntemsel Eğilimlerinin İncelenmesi

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 2, 1 - 12, 31.12.2017

Öz

Bu çalışmada, Türkiye’deki
bilimsel dergilerde son sekiz yılda sanal zorbalıkla ilgili yayınlanan
makaleler yayınlandığı yıllar, yayınlandığı dergi, temel alındığı araştırma
yöntemi, araştırmanın deseni, evren-örneklem ve çalışma grubu, örneklemede
kullanılan yöntem, veri toplama araçları ve verilerin analiz yöntemlerinin
incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman
inceleme kullanılmıştır. Bu çalışmada Türkiye’de 2007-2015 yılları arasında
sanal zorbalıkla ilgili yayınlanan toplam 50 makale doküman analizine tabi
tutulmuştur.
Sanal
zorbalıkla ilgili makalelerin incelenmesinde elde edilen bulgular sonucunda,
Sanal
zorbalıkla ilgili en çok yayın yapan derginin Online Journal of Technology
Addiction & Cyberbullying (OJTAC) dergisinin olduğu,
nicel
paradigmaya dayalı araştırma yöntemlerinin çok fazla tercih edildiği, 2012 yılı
en çok yayın yapılan yıl olduğu,

makalelerde
tarama modelinin tercih edildiği,

Katılımcı türü
incelemesinde makalelerin öğrencilerle gerçekleştirildiği,
veri
toplamada ölçeklerin kullanıldığı,

Parametrik
istatistiklerin kullanıldığı makalelerde en çok t-testinin kullanıldığı,
Non-parametrik
testlerde ise Mann Whitney U istatistiğinin kullanıldığı bulunmuştur.

Kaynakça

  • Arıcak, O. T. (2009). Psychiatri c symptomatology as a predictor of cyberbullying among university students. Eurasian Journal of Educational Research, 34, 167-184.
  • Arıcak, O. T. (2011).Siber zorbalık: Gençlerimizi bekleyen yeni tehlike. Kariyer Penceresi, 2(6),10-12.
  • Arıcak O. T., Siyanhan S., Uzunhasanoğlu A., Sarıbeyoğlu S., Çıplak S., Yılmaz, N., and Memmedov, C. (2008) Psychiatric symptomatology as a predictor of cyberbullying among university students. Cyberpsychol Behav, 11, 253-261.
  • Ayas, T. (2011) Lise öğrencilerinin sanal zorba ve sanal mağdur olma yaygınlığı. İzmir: XI. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi.
  • Ayas,T. (2014). Prediction Cyber Bullying With Respect To Depression, Anxiety And Gender Variables. Online Journal Of Technology Addiction & Cyberbullying, 1(1), 1-4.
  • Aydoğan, D., Dilmaç, B. ve Deniz, M. E. (2009). İlköğretim Öğrencilerinde Sosyal Destek ve Siber Zorbalığın İncelenmesi. 18. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 1-3 Ekim, İzmir.
  • Batmaz, M. ve Ayas, T. (2013). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerin psikolojik belirtilere göre sanal zorbalık düzeylerinin yordanması, Sakarya University Journal of Education, 3(1), 43-53.
  • Belsey, B. (2006). Bullying.org: A Learning Journey. Bulletin–Newfoundland and Labrador Teachers Association, 49(4), 20.
  • Dilmaç, B. (2009). Sanal zorbalığı yordayan psikolojik ihtiyaçlar: Lisans öğrencileri için bir ön çalışma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9, 1291-1325. Dilmaç B, Aydoğan D (2010) Parental attitudes as a predictor of cyberbullying primary school children. Int J Human Soc Sci, 5, 649-653.
  • Eroglu, Y., Aktepe, E., Akbaba, S., Isik, A., & Özkorumak, E. (2015). The Investigation of Prevalence and Risk Factors Associated with Cyber Bullying and Victimization. Egitim ve Bilim, 40(177).
  • Erdur-Baker, Ö. ve Kavşut, F. (2007). Akran zorbalığının yeni yüzü: Siber zorbalık. Eğitim Araştırmaları, 27, 31-42.
  • Korucu, A. T., Usta, E. ve Toraman, L., (2016). Türkiye’de Siber Zorbalık Alanında Yapılan 2010-2016 Dönemi Araştırmalardaki Yöntemsel Eğilimler. Part B: Türk Fen Eğitimi Dergisi 13, 2, 111-123.
  • Patchin, J. W., & Hinduja, S. (2006). Bullies move beyond the schoolyard: A preliminary look at cyberbullying. Youth Violence and Juvenile Justice, 4,148–169.
  • Peker, A. (2013). Ortaokul öğrencilerinin siber zorba ve siber mağdur olma durumu. 5.Uluslararası Risk Altında ve Korunması Gereken Çocuklar Sempozyumu'nda sunulmuş bildiri. Antalya, Türkiye.
  • Smith, P. K., Mahdavi, J., Carvalho, M., & Tippett, N. (2006, July). An investigation into cyberbullying, its forms, awareness and impact, and the relationship between age and gender in cyberbullying. A report to the Anti-Bullying Alliance, Brief No: RBX03-06.
  • Şahin, M., Sarı, S. V., Özer, Ö. ve Er, S. H. (2010). Lise Öğrencilerinin Siber Zorba Davranışlarda Bulunma ve Maruz Kalma Durumlarında İlişkin Görüşleri. SDÜ Dergisi Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 257-270.
  • Şimşek, A., Özdamar, N., Becit, G., Kılıçer, K., Akbulut, Y. ve Yıldırım, Y. (2008). Türkiye'deki eğitim teknolojisi araştırmalarında güncel eğilimler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 439-458.
  • Topçu, Ç. (2008). The Relationship of Cyber Bullying to Empathy, Gender, Traditional Bullying, Internet Use And Adult Monitoring. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Ankara
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Barış Horzum

Tuncay Ayas Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 2 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Horzum, M. B., & Ayas, T. (2017). Türkiye’de Yayınlanan Dergilerdeki Sanal Zorbalıkla İlgili Makalelerin Yöntemsel Eğilimlerinin İncelenmesi. Online Journal of Technology Addiction and Cyberbullying, 4(2), 1-12.