BibTex RIS Kaynak Göster

The Evaluation of the Ethical Topics in the Programs of Religion Culture and Ethics in terms of Moral Education

Yıl 2007, Cilt: 23 Sayı: 23, 23 - 50, 01.06.2007

Öz

This study was done on the grade eight students attending seven primary schools in the district of Samsun. It examines the effects of ethical topics in the course of Religion Culture and Ethics on the ethical behaviors of the students. For this reason, one questionnaire of personal questions and one ethical behavior inventory were used. These questionnaires were administered to 213 girls and 230 boys, totally 443 stu-dents, who attended grade eight in primary schools in November, 2005. The sex, achievement in the courses, loving the course and its teacher or not, the techniques used in the teaching of the course and the degree of liking those methods or not, and the materials used in the courses were used as the independent variables in the study. It was found that those who were more successful in the general courses and the course of Religion Culture and Ethics, liked more the course and its teacher, liked more the methods and techniques used in the teaching of the course had significantly higher moral conduct points than others.

Kaynakça

  • Acuner H.Yusuf, 14-18 Yaş Arası Gençlerde Ahlaki Yargı Gelişimi ve Ahlak Eğitimi, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), OMÜ., SBE., Samsun, 2004.
  • Akarsu Bedia, Ahlak Öğretileri, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1993. Aydın M. Zeki, Ahlak Öğretiminde Örnek Olay İncelemesi, Nobel Yayını, Ankara, 2003.
  • ____________, Ailede Çocuğun Ahlak Eğitimi, DEM Yayınları, İstanbul, 2005.
  • Bilgin Beyza ve Mualla Selçuk, Din Öğretimi Özel Öğretim Yöntemleri, Gün Yayıncılık, Ankara,1997.
  • Bilsel H.Hilmi, İyi Ahlak Güzel Huy, Yağmur Yayınları, İstanbul, 1978.
  • Caneri Hüseyin, Ahlak Bilinci, Denge Yayını, İstanbul, 1998.
  • Çelebi İlyas, “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinin İlk ve Orta Öğretim Programlarına Girişi ve Bugünkü Müfredatı,” Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, Sayı:6, İstanbul, 1999. ss.269-288.
  • Çubukçu İ.Agah, İslam’da Ahlak ve Mutluluk Felsefesi, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayını, Ankara, 1990.
  • Ekşi Halil, “Din Eğitimi, Gençlik ve Kişilik”, Gençlik, Din ve Değerler Psikolojisi, Editör: Hökelekli Hayati, DEM Yayınları, İstanbul, 2006.
  • Ekşi Halil, “Temel İnsani Değerlerin Kazandırılmasında Bir Yaklaşım: Karakter Eğitimi Programları” Değerler Eğitimi Dergisi, Cilt:1, Sayı:1, Ensar Neşriyat, İstanbul, 2003. ss.79-96.
  • Er Hamit, “İlköğretim Okullarında ‘Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi’ Dersleri Hakkında Bir Değerlendirme,” Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, Sayı: 9, İstanbul, 2002. ss.255-266.
  • Gökdere Murat ve Salih Çepni, “Üstün Yetenekli Çocuklara Verilen Değerler Eğitiminde Öğretmenin Rolü”, Değerler Eğitimi Dergisi, Cilt:1, Sayı:2, DEM, İstanbul, 2003. ss.93-103.
  • Gündüz Turgay, İslam, Gençlik ve Din Eğitimi, Düşünce Yayınları, İstanbul, 2003.
  • Güngör Erol, Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak, Ötüken Neşriyat, İstanbul, 1998.
  • Hökelekli Hayati, “Çocukta Ahlak Gelişimi ve Eğitimi”, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi, Ensar Neşriyat, İstanbul, 1998.
  • İlköğretim D.A.B. Ö. Prog. Ahlaki Konuların Ahlak Eğitimi Açısından Değerlendirilmesi 45 Kandemir M.Yaşar, Örneklerle İslam Ahlakı, Nesil Yayınları, İstanbul, 1979.
  • Karl Hans Küng -Josef Kuschel, Evrensel Bir Ahlaka Doğru, Çev:N.Y.Aşıkoğlu, C.Tosun , R.Doğan, Gün Yayınları, Ankara, 1995.
  • Kaya Mevlüt, “Kişilik Özelliklerinin Ahlaki Yargı Üzerindeki Etkisi”, Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, Sayı 4, İstanbul, 1997. ss.185200.
  • ___________, “Örnek Olay İnceleme Yönteminin Ahlak Eğitiminde Kullanılması”, Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı:8, Samsun, 1996. ss.135-155.
  • ___________, Bazı Kişisel Değişkenlere Göre Üniversite Öğrencilerinin Ahlaki Yargıları (Yayımlanmamış Doktora Tezi), OMÜ. SBE., Samsun, 1993.
  • Köylü Mustafa, “Çocukluk Dönemi Ahlak Gelişimi”, Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, Sayı:12, İstanbul, 2003.
  • ___________, Küresel Ahlak Eğitimi, DEM Yayınları, İstanbul, 2006. Milli Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi, Sayı 2517, Ekim 2000.
  • Milli Eğitim Temel Kanunu, Sayılı: 1739, Yıl:1973, Mad.2.
  • Oğuzkan A.Ferhan, Eğitim Terimleri Sözlüğü, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları, 1981.
  • Özcan Raif, İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretim Programlarındaki Ahlaki Davranışların Gerçekleşme Düzeylerini Etkileyen Sosyo-Kültürel Faktörlerin İncelenmesi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), OMÜ., SBE, Samsun, 2006.
  • Pars Vedide Baha ve Diğerleri, Eğitim Psikolojisi, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul, 1969.
  • Pazarlı Osman, İslam’da Ahlak, Remzi Kitapevi, İstanbul, 1980. Şengün Mustafa, Ahlaki Düşünce ve Yargıları Etkileyen Bazı Faktörlerin İncelenmesi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), OMÜ., SBE., Samsun, 2003.
  • Yorulmaz Bilal, “Teknoloji Destekli Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Derslerinin Öğrenci Başarısı ve Kalıcılığına Etkisi” Değerler Eğitimi Dergisi, Cilt:3, Sayı:10, Ensar Neşriyat, İstanbul, 2005. ss.111136.

İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretim Programlarındaki Ahlaki Konuların Ahlak Eğitimi Açısından Değerlendirilmesi

Yıl 2007, Cilt: 23 Sayı: 23, 23 - 50, 01.06.2007

Öz

Bu çalışma, Samsun ilindeki yedi merkez ilköğretim okulunun 8. sınıflarından örneklem olarak seçilen öğrenciler üzerinde yapılmıştır. Araştırmada Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi (DKAB) dersinin ahlaki konularının, öğrencilerin ahlaki davranışları üzerindeki etkisi incelenmiştir. Kişisel bilgi anketi ve ahlaki davranış envanteri, ilköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinden 213 kız ve 230 erkek olmak üzere toplam 443 öğrenciye 2005-Kasım ayı içinde uygulanmıştır. DKAB dersinin ahlaki konularının öğrencilerin ahlaki davranışları üzerindeki etkisi; cinsiyet, derslerdeki başarı, dersi ve öğretmeni sevip sevmeme, dersin işleniş yöntemlerinden memnun olup olmama, derste kullanılan yöntem ve araç-gereçler gibi değişkenler açısından incelenmiştir. Araştırma sonucunda, öğrencilerin genel olarak derslerdeki ve DKAB dersindeki başarı durumu, DKAB dersini ve öğretmenlerini sevme durumu, dersin işleniş yöntemlerinden memnuniyet durumu, derste kullanılan öğretim araçları bakımından DKAB dersinin öğrencilerin ahlaki davranışları üzerindeki etkisi önemli görülmüştür.

Kaynakça

  • Acuner H.Yusuf, 14-18 Yaş Arası Gençlerde Ahlaki Yargı Gelişimi ve Ahlak Eğitimi, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), OMÜ., SBE., Samsun, 2004.
  • Akarsu Bedia, Ahlak Öğretileri, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1993. Aydın M. Zeki, Ahlak Öğretiminde Örnek Olay İncelemesi, Nobel Yayını, Ankara, 2003.
  • ____________, Ailede Çocuğun Ahlak Eğitimi, DEM Yayınları, İstanbul, 2005.
  • Bilgin Beyza ve Mualla Selçuk, Din Öğretimi Özel Öğretim Yöntemleri, Gün Yayıncılık, Ankara,1997.
  • Bilsel H.Hilmi, İyi Ahlak Güzel Huy, Yağmur Yayınları, İstanbul, 1978.
  • Caneri Hüseyin, Ahlak Bilinci, Denge Yayını, İstanbul, 1998.
  • Çelebi İlyas, “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinin İlk ve Orta Öğretim Programlarına Girişi ve Bugünkü Müfredatı,” Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, Sayı:6, İstanbul, 1999. ss.269-288.
  • Çubukçu İ.Agah, İslam’da Ahlak ve Mutluluk Felsefesi, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayını, Ankara, 1990.
  • Ekşi Halil, “Din Eğitimi, Gençlik ve Kişilik”, Gençlik, Din ve Değerler Psikolojisi, Editör: Hökelekli Hayati, DEM Yayınları, İstanbul, 2006.
  • Ekşi Halil, “Temel İnsani Değerlerin Kazandırılmasında Bir Yaklaşım: Karakter Eğitimi Programları” Değerler Eğitimi Dergisi, Cilt:1, Sayı:1, Ensar Neşriyat, İstanbul, 2003. ss.79-96.
  • Er Hamit, “İlköğretim Okullarında ‘Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi’ Dersleri Hakkında Bir Değerlendirme,” Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, Sayı: 9, İstanbul, 2002. ss.255-266.
  • Gökdere Murat ve Salih Çepni, “Üstün Yetenekli Çocuklara Verilen Değerler Eğitiminde Öğretmenin Rolü”, Değerler Eğitimi Dergisi, Cilt:1, Sayı:2, DEM, İstanbul, 2003. ss.93-103.
  • Gündüz Turgay, İslam, Gençlik ve Din Eğitimi, Düşünce Yayınları, İstanbul, 2003.
  • Güngör Erol, Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak, Ötüken Neşriyat, İstanbul, 1998.
  • Hökelekli Hayati, “Çocukta Ahlak Gelişimi ve Eğitimi”, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi, Ensar Neşriyat, İstanbul, 1998.
  • İlköğretim D.A.B. Ö. Prog. Ahlaki Konuların Ahlak Eğitimi Açısından Değerlendirilmesi 45 Kandemir M.Yaşar, Örneklerle İslam Ahlakı, Nesil Yayınları, İstanbul, 1979.
  • Karl Hans Küng -Josef Kuschel, Evrensel Bir Ahlaka Doğru, Çev:N.Y.Aşıkoğlu, C.Tosun , R.Doğan, Gün Yayınları, Ankara, 1995.
  • Kaya Mevlüt, “Kişilik Özelliklerinin Ahlaki Yargı Üzerindeki Etkisi”, Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, Sayı 4, İstanbul, 1997. ss.185200.
  • ___________, “Örnek Olay İnceleme Yönteminin Ahlak Eğitiminde Kullanılması”, Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı:8, Samsun, 1996. ss.135-155.
  • ___________, Bazı Kişisel Değişkenlere Göre Üniversite Öğrencilerinin Ahlaki Yargıları (Yayımlanmamış Doktora Tezi), OMÜ. SBE., Samsun, 1993.
  • Köylü Mustafa, “Çocukluk Dönemi Ahlak Gelişimi”, Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, Sayı:12, İstanbul, 2003.
  • ___________, Küresel Ahlak Eğitimi, DEM Yayınları, İstanbul, 2006. Milli Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi, Sayı 2517, Ekim 2000.
  • Milli Eğitim Temel Kanunu, Sayılı: 1739, Yıl:1973, Mad.2.
  • Oğuzkan A.Ferhan, Eğitim Terimleri Sözlüğü, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları, 1981.
  • Özcan Raif, İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretim Programlarındaki Ahlaki Davranışların Gerçekleşme Düzeylerini Etkileyen Sosyo-Kültürel Faktörlerin İncelenmesi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), OMÜ., SBE, Samsun, 2006.
  • Pars Vedide Baha ve Diğerleri, Eğitim Psikolojisi, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul, 1969.
  • Pazarlı Osman, İslam’da Ahlak, Remzi Kitapevi, İstanbul, 1980. Şengün Mustafa, Ahlaki Düşünce ve Yargıları Etkileyen Bazı Faktörlerin İncelenmesi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), OMÜ., SBE., Samsun, 2003.
  • Yorulmaz Bilal, “Teknoloji Destekli Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Derslerinin Öğrenci Başarısı ve Kalıcılığına Etkisi” Değerler Eğitimi Dergisi, Cilt:3, Sayı:10, Ensar Neşriyat, İstanbul, 2005. ss.111136.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mevlüt Kaya Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2007
Gönderilme Tarihi 2 Kasım 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2007 Cilt: 23 Sayı: 23

Kaynak Göster

ISNAD Kaya, Mevlüt. “İlköğretim Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Öğretim Programlarındaki Ahlaki Konuların Ahlak Eğitimi Açısından Değerlendirilmesi”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 23/23 (Haziran 2007), 23-50. https://doi.org/10.17120/omuifd.97802.