BibTex RIS Kaynak Göster

The Positive Discourse Atmosphere and Discourse Analysis in Teaching of Math

Yıl 2016, Cilt: 6 Sayı: 10, 200 - 232, 01.06.2016

Öz

The type of general understanding about the owner of discourse, which occurs in people situating in discourse atmosphere, has the fundamental effect in forming a discourse atmosphere. While expressing the discourse; the means of communication techniques such as eye contact, body language and tone of voice are on the primary stage to create the positive discourse atmosphere as well as considering the differences of the students. By fulfilling this successfully, the students are conduced to feel self- confidence which is the secondary rule for creating a positive discourse atmosphere. Maintaining a healthy mathematical communication in a math lesson helps students to correlate the mathematical concept. One of the best discourse analysis which examines the teaching atmosphere like this is discourse analysis. It is apparent that the number of the analysis about positive discourse atmosphere and discourse analysis in math lesson is limited. In this study, some references were revealed by examining positive discourse atmosphere and discourse analysis in teaching math

Kaynakça

  • Baki, M. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının matematiği öğretme bilgilerinin gelişiminin incelenmesi: bir ders imecesi (lesson study) çalışması, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Bali, Ç. G.(2013). Matematik öğretiminde dil. www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek-5/b_kitabi/PDF/Matematik/.../t218d.pdf Erişim Tarihi: 01. 09. 2013
  • Barwell, R. (2003). Discursive Psychology and Mathematics Education: Possibilities and Challenges, Zentralblatt Für Didaktik Der Mathematik, 35 (5), 201-207.
  • Baş, T., Akturan, U. Domaç, B. ve diğer. (2013). Söylem Analizi, (Eds. T.
  • Baş ve U. Akturan) Nitel araştırma yöntemleri nvivo 7.0 ile nitel veri analizi, Ankara: Seçkin Yayıncılık, ss. 25-40.
  • Bayraktutan, Ş.(2008). İlköğretim okullarında sınıf içi iletişimin öğrenci okul başarısına etkisi (İstanbul ili Kartal ilçesi örneği) Yayımlanmamış Yüksek lisans Tezi, Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Ben-Yehuda, M., Lavy, I., Lynchevski, L., & Sfard, A. (2002). Doing wrong with words o or what bars students’ access to arithmetical discourses. To appear in The Journal for research in Mathematics Education, 36 (3) (May, 2005), 176-247
  • Bratina, T.ve Lipkin, L.(2003), “Watch your language! recommendations to help students comminicate mathematically”, Reading Improvement, 40(1), 3
  • Birişçi, S. (2013). Çevrimiçi ve sınıf ortamlarında grup çalışmasına dayalı problem çözme süreçlerinin incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Chapin, S. H. O’Connor, C. and Anderson, N.C. (2009) Classroom discussions: Using math talk to help students learn, Grades K-6, Second Edition.
  • Cirillo, M. (2013). What are some strategies for facilitating productive classroom discussions? National Council of Teachers Mathematics, Retrieved from: http://www.nctm.org/uploadedFiles/Research_News_and_Advocacy/Research/Clips_ and Briefs/research%20brief%2020%20-%20strategies%20of%20discussion.pdf
  • Çelik, H. & Ekşi, H. (2008). Söylem Analizi, http:// e-dergi.marmara.edu. tr adresinden elde edilmiştir. Erişim Tarihi: 12.03.2014.
  • Erdem, A. R. (2005a) Etkili ve verimli (nitelikli) eğitim, Ankara: Anı Yayıncılık
  • Erdem, A. R. (2005b). Öğrenmede etkili yollar: öğrenme stratejileri ve öğretimi, İlköğretim-Online, 4 (1), 1–6
  • Erdoğan, A. & Kesici, Ş. & Şahin, İ. (2011) Prediction of high school students’mathematics anxiety by their achievement motivation and social comparison, İlköğretim Online, 10(2), 646-652
  • Garcia, L.A. (2009). How to get students talking, generating math talk that supports math learning, Math Solutions.
  • Gee, J. P. (1999). An introduction to discourse analysis: theory and method (2nd Edition). New York: Routledge.
  • Gee, J. P. (2005). An introduction to discourse analysis: Theory and method (2nd Edition). New York: Routledge.
  • Gür, T. (2013). Post-Modern Bir Araştırma Yöntemi Olarak Söylem Çözümlemesi, Journal of World of Turks, 5 (1), sayfa 185-202
  • Haşlaman, T. Demiraslan, Y. Mumcu, F. Dönmez, Ö. ve Aşkar, P. (2008) Çevrimiçi ortamda yapılan grup tartışmasındaki iletişim örüntülerinin söylem çözümlemesi yoluyla incelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 162-174
  • Işık, C., Albayrak, M. ve İpek, S. (2005) “Matematik Öğretiminde Kendini Gerçekleştirme”, Kastamonu Eğitim Dergisi, 13 (1), 129-138.
  • Kesici, Ş. & Erdoğan, A. (2009) Predicting college students' mathematics anxiety by motivational beliefs and self-regulated learning strategies, College Student Journal, 43(2), 631-642
  • Kesici, Ş. & Erdoğan, A. (2010) Mathematics anxiety according to middle school students' achievement motivation and social comparison, Education, 131(1), 54-63
  • Kocaman, A. (2009). Söylem üzerine. Ankara: ODTÜ Yayıncılık
  • Kwit, H.C(2012). The art of questioning: The teacher’s role. Making The Common Core Come Alive, I (III), 1-5.
  • Mazur, J. (2004). Conversation analysis for educational technologists: theoretical andmethodological issues for researching the structures, processes and meaning of on-line talk (edit D. Jonassen). Handbook of research for educational communications and technology (pp. 1075- 1098). New York: McMillian.
  • MEB, (2005). Ortaöğretim matematik dersi (9, 10, 11 ve 12. sınıflar) öğretim programı,http://ogm.meb.gov.tr/ adresinden elde edilmiştir. Eri- şim tarihi: 14.02.2014.
  • Morgan, C. (2006). What does social semiotics have to offer mathematics education research? Educational Studies in Mathematics, 61 (1/2), APME Special Issue, 219-245.
  • NCTM, (2000). Principles and Standarts for School Mathematics. Reston, VA, NCTM.
  • Öztürk, T. & Güven, B. (2014).Etkili bir matematik öğrenme ortamının sahip olması gereken özelliklerine ilişkin öğretmen görüşleri, kongre.nigde.edu.tr adresinden elde edilmiştir. Erişim Tarihi, 5.11.2014
  • Parker, I. (1992). Discourse dynamics: critical analysis for social and individual psychology. Londra: Routledge
  • Seeger, F. (2001). Research on discourse in the mathematics classroom: a commentary. Educational Studies in Mathematics, 46, 287-297.
  • Sfard, A. (2001). There is more to discourse than meets the ears: loking at thinking as communicating to learn more about mathematical learning, Educational Studies in Mathematics, 46 (1/3), 13-57.
  • Sönmez, V. (2009). Öğretmen el kitabı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Stein, M.K., Engle, R., Smith, M., Hughes, E. (2007). Orchestrating productive mathematical discussions: five practices for helping teachers move beyond show and tell, Association of Mathematics Teacher Educators Annual Meeting in Irvine, CA in January 2007.
  • Tabancalı, E. (2006) (editör: Kıran, H.). Etkili sınıf yönetimi, Anı Yayıncılık: Ankara.
  • Tobias, B. (2009). From textual problems to mathematical relationships: case studies of secondary school students and the discourses at play in interpreting word problems, Yayımlanmamış doktora tezi, Witwatersrand Üniversitesi, Johannesburg.
  • Uğurel, I. ve Moralı, S. (2010). Matematik eğitimi ve dilbilim etkileşimine dayalı bir araştırma ve metodoloji alanı: Söylem çözümleme, EJournal of New World Sciences Academy, 5 (1), 173-184.
  • Uğurel, I. (2010). Ortaöğretim matematik programının temel ögeleri çerçevesinde öğrencilerin ispat kavramına yönelik matematiksel bilgilerini nasıl düzenlediklerinin söylem çözümlemesi ile belirlenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü: İzmir.
  • Math Talk Moves for Student Discourse, www.montgomeryschoolsmd.org, Erişim Tarihi: 01.11.2013
  • Making A Difference, www. education.alberta.ca, Erişim tarihi: 01.11.2013

Matematik Öğretiminde Olumlu Söylem Ortamı ve Söylem Analizi

Yıl 2016, Cilt: 6 Sayı: 10, 200 - 232, 01.06.2016

Öz

Söylemlerin ifade edildiği alanda bulunan kişilerde meydana gelen, söyleme ve söylem sahibine ilişkin genel anlayış biçimi, söylem ortamının oluşmasında temel belirleyici konumundadır. Söylemlerin ifadesi sırasında kurulan göz teması, beden dili ve ses tonu gibi iletişim tekniklerinin doğru kullanılmasının yanında her öğrencinin kişisel farklarının gözetilmesi, olumlu söylem ortamının oluşturulması için gereken birincil adımdır. Bunun başarılı bir şekilde gerçekleşmesi ile öğrencinin kendini güvende hissetmesi sağlanmış olacaktır ki bu da olumlu söylem ortamının oluşabilmesindeki ikinci önemli kuraldır. Matematik öğretimi sırasında öğrencilerin derslerdeki matematiksel iletişim ortamlarını sağlıklı bir şekilde sürdürmeleri matematiksel kavramların daha anlamlı gelişmesine yardımcı olur. Bunun gibi öğrenme ortamlarını söylemlerin niteliği açısından en iyi inceleyen analizlerden biri söylem analizidir. Özellikle matematik alanına yönelik olumlu söylem ortamı ve söylem analiziyle ilgili Türkiye’de yapılmış çalışma sayısının pek fazla olmadığı görülmektedir. Bu çalışmada matematik öğretiminde olumlu söylem ortamı ve söylem analizi irdelenerek çıkarımlarda bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Baki, M. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının matematiği öğretme bilgilerinin gelişiminin incelenmesi: bir ders imecesi (lesson study) çalışması, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Bali, Ç. G.(2013). Matematik öğretiminde dil. www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek-5/b_kitabi/PDF/Matematik/.../t218d.pdf Erişim Tarihi: 01. 09. 2013
  • Barwell, R. (2003). Discursive Psychology and Mathematics Education: Possibilities and Challenges, Zentralblatt Für Didaktik Der Mathematik, 35 (5), 201-207.
  • Baş, T., Akturan, U. Domaç, B. ve diğer. (2013). Söylem Analizi, (Eds. T.
  • Baş ve U. Akturan) Nitel araştırma yöntemleri nvivo 7.0 ile nitel veri analizi, Ankara: Seçkin Yayıncılık, ss. 25-40.
  • Bayraktutan, Ş.(2008). İlköğretim okullarında sınıf içi iletişimin öğrenci okul başarısına etkisi (İstanbul ili Kartal ilçesi örneği) Yayımlanmamış Yüksek lisans Tezi, Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Ben-Yehuda, M., Lavy, I., Lynchevski, L., & Sfard, A. (2002). Doing wrong with words o or what bars students’ access to arithmetical discourses. To appear in The Journal for research in Mathematics Education, 36 (3) (May, 2005), 176-247
  • Bratina, T.ve Lipkin, L.(2003), “Watch your language! recommendations to help students comminicate mathematically”, Reading Improvement, 40(1), 3
  • Birişçi, S. (2013). Çevrimiçi ve sınıf ortamlarında grup çalışmasına dayalı problem çözme süreçlerinin incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Chapin, S. H. O’Connor, C. and Anderson, N.C. (2009) Classroom discussions: Using math talk to help students learn, Grades K-6, Second Edition.
  • Cirillo, M. (2013). What are some strategies for facilitating productive classroom discussions? National Council of Teachers Mathematics, Retrieved from: http://www.nctm.org/uploadedFiles/Research_News_and_Advocacy/Research/Clips_ and Briefs/research%20brief%2020%20-%20strategies%20of%20discussion.pdf
  • Çelik, H. & Ekşi, H. (2008). Söylem Analizi, http:// e-dergi.marmara.edu. tr adresinden elde edilmiştir. Erişim Tarihi: 12.03.2014.
  • Erdem, A. R. (2005a) Etkili ve verimli (nitelikli) eğitim, Ankara: Anı Yayıncılık
  • Erdem, A. R. (2005b). Öğrenmede etkili yollar: öğrenme stratejileri ve öğretimi, İlköğretim-Online, 4 (1), 1–6
  • Erdoğan, A. & Kesici, Ş. & Şahin, İ. (2011) Prediction of high school students’mathematics anxiety by their achievement motivation and social comparison, İlköğretim Online, 10(2), 646-652
  • Garcia, L.A. (2009). How to get students talking, generating math talk that supports math learning, Math Solutions.
  • Gee, J. P. (1999). An introduction to discourse analysis: theory and method (2nd Edition). New York: Routledge.
  • Gee, J. P. (2005). An introduction to discourse analysis: Theory and method (2nd Edition). New York: Routledge.
  • Gür, T. (2013). Post-Modern Bir Araştırma Yöntemi Olarak Söylem Çözümlemesi, Journal of World of Turks, 5 (1), sayfa 185-202
  • Haşlaman, T. Demiraslan, Y. Mumcu, F. Dönmez, Ö. ve Aşkar, P. (2008) Çevrimiçi ortamda yapılan grup tartışmasındaki iletişim örüntülerinin söylem çözümlemesi yoluyla incelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 162-174
  • Işık, C., Albayrak, M. ve İpek, S. (2005) “Matematik Öğretiminde Kendini Gerçekleştirme”, Kastamonu Eğitim Dergisi, 13 (1), 129-138.
  • Kesici, Ş. & Erdoğan, A. (2009) Predicting college students' mathematics anxiety by motivational beliefs and self-regulated learning strategies, College Student Journal, 43(2), 631-642
  • Kesici, Ş. & Erdoğan, A. (2010) Mathematics anxiety according to middle school students' achievement motivation and social comparison, Education, 131(1), 54-63
  • Kocaman, A. (2009). Söylem üzerine. Ankara: ODTÜ Yayıncılık
  • Kwit, H.C(2012). The art of questioning: The teacher’s role. Making The Common Core Come Alive, I (III), 1-5.
  • Mazur, J. (2004). Conversation analysis for educational technologists: theoretical andmethodological issues for researching the structures, processes and meaning of on-line talk (edit D. Jonassen). Handbook of research for educational communications and technology (pp. 1075- 1098). New York: McMillian.
  • MEB, (2005). Ortaöğretim matematik dersi (9, 10, 11 ve 12. sınıflar) öğretim programı,http://ogm.meb.gov.tr/ adresinden elde edilmiştir. Eri- şim tarihi: 14.02.2014.
  • Morgan, C. (2006). What does social semiotics have to offer mathematics education research? Educational Studies in Mathematics, 61 (1/2), APME Special Issue, 219-245.
  • NCTM, (2000). Principles and Standarts for School Mathematics. Reston, VA, NCTM.
  • Öztürk, T. & Güven, B. (2014).Etkili bir matematik öğrenme ortamının sahip olması gereken özelliklerine ilişkin öğretmen görüşleri, kongre.nigde.edu.tr adresinden elde edilmiştir. Erişim Tarihi, 5.11.2014
  • Parker, I. (1992). Discourse dynamics: critical analysis for social and individual psychology. Londra: Routledge
  • Seeger, F. (2001). Research on discourse in the mathematics classroom: a commentary. Educational Studies in Mathematics, 46, 287-297.
  • Sfard, A. (2001). There is more to discourse than meets the ears: loking at thinking as communicating to learn more about mathematical learning, Educational Studies in Mathematics, 46 (1/3), 13-57.
  • Sönmez, V. (2009). Öğretmen el kitabı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Stein, M.K., Engle, R., Smith, M., Hughes, E. (2007). Orchestrating productive mathematical discussions: five practices for helping teachers move beyond show and tell, Association of Mathematics Teacher Educators Annual Meeting in Irvine, CA in January 2007.
  • Tabancalı, E. (2006) (editör: Kıran, H.). Etkili sınıf yönetimi, Anı Yayıncılık: Ankara.
  • Tobias, B. (2009). From textual problems to mathematical relationships: case studies of secondary school students and the discourses at play in interpreting word problems, Yayımlanmamış doktora tezi, Witwatersrand Üniversitesi, Johannesburg.
  • Uğurel, I. ve Moralı, S. (2010). Matematik eğitimi ve dilbilim etkileşimine dayalı bir araştırma ve metodoloji alanı: Söylem çözümleme, EJournal of New World Sciences Academy, 5 (1), 173-184.
  • Uğurel, I. (2010). Ortaöğretim matematik programının temel ögeleri çerçevesinde öğrencilerin ispat kavramına yönelik matematiksel bilgilerini nasıl düzenlediklerinin söylem çözümlemesi ile belirlenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü: İzmir.
  • Math Talk Moves for Student Discourse, www.montgomeryschoolsmd.org, Erişim Tarihi: 01.11.2013
  • Making A Difference, www. education.alberta.ca, Erişim tarihi: 01.11.2013
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Diğer ID JA64PD86HA
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Galip Genç Bu kişi benim

Ali Rıza Erdem

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 6 Sayı: 10

Kaynak Göster

APA Genç, G., & Erdem, A. R. (2016). The Positive Discourse Atmosphere and Discourse Analysis in Teaching of Math. OPUS International Journal of Society Researches, 6(10), 200-232.