Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Scale Development Study on Evaluation of the Training Process of Novice Teachers

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 13, 616 - 631, 29.12.2017
https://doi.org/10.26466/opus.361334

Öz

The aim of this study is to develop a valid and
reliable scale for investigating, based on different variables, the process of
training Novice teachers that was first applied in Spring Term in the Education
Year of 2015 and 2016. In this context, the sample of the study is
made up of a group of teachers appointed in spring term in the education year
of 2015 and 2016.

Hundred and ten prospective teachers of
different branches, who were appointed in the same/different places in
theProvince of Giresun, make up of the study-group. Explanatory
factor analysis was made for the verification of the validity and reliability
of the scale developed. The
results obtained from the explanatory factor analysis indicated that the scale
developed was based on a structure of sixteen items and only a single factor. The Cronbach Alpha internal consistency
coefficient of the prepared scale was calculated as 0,81. Based on the results of factor analysis, the
index of conformity was found to be acceptable and in good
conformity. The results
obtained from the reliability and conformity analysis conducted indicated that
‘The Scale For The Evaluation of The Process of Training Novice Teachers’ was
found to be reliable and valid.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B., Orhan, F., ve Umay, A. (2005). Bilgisayar öğretmenleri için" bilgisayar öğretmenliği öz yeterlik ölçeği" geliştirme çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(29), 1-8.
  • Arslan, A. (2006). Bilgisayar destekli eğitim yapmaya ilişkin tutum ölçeği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 24-33.
  • Aydın, R.; Şahin, H. ve Topal, T. (2008). Türkiye’de İlköğretime Sınıf Öğretmeni Yetiştirmede Nitelik Arayışları. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12, (2), 119-142.
  • Azar, A. (2011). Türkiye’deki öğretmen eğitimi üzerine bir söylem: Nitelik mi, nicelik mi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(1), 36-38.
  • Başbay, A., Kağnıcı, D. Y. (2011). Çokkültürlü yeterlik algıları ölçeği: Bir ölçek geliştirme çalışması. Eğitim ve Bilim, 36(161), 199-212.
  • Başkan, G. A., Aydın, A., ve Tuğba, Ö. (2006). Türkiye’deki öğretmen yetiştirme sistemine karşılaştırmalı bir bakış. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(1), 35-42.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi, 17. Baskı.
  • Çapa, Y., ve Çil, N. (2000). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(18), 69-73.
  • Çelikten, M., Şanal, M., ve Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 207-237.
  • Doğan, T. (2010). Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği’nin (SGKÖ) Türkçe uyarlaması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(39), 151-159.
  • Dal, S., ve Aktay, S. (2015). İnternet İçin Eleştirel Okuryazarlik Ölçeği Geliştirme Çalişmasi. Journal of Academic Studies, 17(67), 185-200.
  • Ekinci, A. (2010). Aday öğretmenlerin iş başinda yetiştirilmesinde okul müdürlerinin rolü. Dicle University Journal of Ziya Gokalp Educa-tion Faculty, 15, 63-77.
  • Erkuş, A., Sanlı, N., Bağlı, M. T., ve Güven, K. (2000). Öğretmenliğe ilişkin tutum ölçeği geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 25(116), 27-33.
  • Işık, A., Çiltaş, A., ve Baş, F. (2010). Öğretmen yetiştirme ve öğretmenlik mesleği. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 53-62.
  • Kan, A. (2007). Öğretmen adaylarının eğitme-öğretme özyetkinliğine yönelik ölçek geliştirme ve eğitme-öğretme özyetkinlikleri açısından değerlendirilmesi (Mersin üniversitesi örneği). Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 1-20.
  • Korkmaz, İ., ve Akbaşlı, S. (2004). Göreve yeni başlayan sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları güçlükler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 38(38), 266-277.
  • Kiraz, E. (2003). Uygulama öğretmeni yeterlilik ölçeği: Ölçü aracı geliştirme örneği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(4), 387-398.
  • Özden, Y. (1999). Eğitimde Dönüşüm Eğitimde Yeni Değerler, Ankara: Pegem A Yayınları, s.9.
  • Pallant, J. (2013). SPSS survival manual. McGraw-Hill Education (UK).
  • Pehlivan, K. B. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının sosyo-kültürel özellikleri ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları üzerine bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 151-168.
  • Şişman, M. (2011). Eğitim bilimine giriş. PegemA Yayıncılık.
  • Topal, T. (2007). İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Davranışlarının Karşılaştırılması ve Öğrenci Başarısı ile İlişkisi. Yayımlanmamış doktota tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Üstüner, M. (2006). Öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 45(45), 109-127.
  • Üstüner, M. (2004, Haziran). Geçmişten Günümüze Türk Eğitim Sisteminde Öğretmen Yetiştirme ve Günümüz Sorunları. Bildiri Özeti olarak Sunuldu. Ankara.
  • Yalçınkaya, M. (2002). Yeni öğretmen ve teftiş. Milli Eğitim Dergisi, 150(153-154), 153-154.
  • Yıldırım, B. (2015). Fen Bilimleri Öğrenme Kaygı Ölçeği: Geçerlilik Ve Güvenirlik Çalışması. Muş Alparslan Üni̇versi̇tesi̇ Sosyal Bi̇li̇mler Dergisi, 3(1), 33-43.

Aday Öğretmen Yetiştirme Sürecini Değerlendirmeye Yönelik Ölçek Geliştirme Çalışması

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 13, 616 - 631, 29.12.2017
https://doi.org/10.26466/opus.361334

Öz

Bu çalışmanın amacı 2015-2016 bahar
yarıyılında ilk kez uygulanan Aday Öğretmen Yetiştirme Sürecinin farklı
değişkenler açısından incelenmesine yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçek
geliştirmektir. Bu bağlamda araştırma 2015-2016 bahar yarıyılında atanan öğretmenlerle
yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu Giresun ilinden farklı/aynı yere
atanan, farklı branşlarda 110 aday öğretmen oluşturmaktadır. Geliştirilen
ölçeğin geçerlik ve güvenirliğini belirlemek için açımlayıcı faktör analizi
yapılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda, ölçeğin 16 madde ve tek
faktörden oluşan bir yapıya sahip olduğu belirlenmiştir. Hazırlanan ölçeğin
Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayısı 0,81 olarak hesaplanmıştır.  Faktör analizi sonucu uyum iyiliği
indekslerinin, kabul edilebilir ve iyi uyum sınırları içerisinde oldukları
görülmüştür. Yapılan geçerlik ve güvenirlik analizleri sonucunda “Aday Öğretmen
Yetiştirme Sürecini Değerlendirme Ölçeği” nin geçerli ve güvenilir bir ölçek
olduğu bulunmuştur. 

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B., Orhan, F., ve Umay, A. (2005). Bilgisayar öğretmenleri için" bilgisayar öğretmenliği öz yeterlik ölçeği" geliştirme çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(29), 1-8.
  • Arslan, A. (2006). Bilgisayar destekli eğitim yapmaya ilişkin tutum ölçeği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 24-33.
  • Aydın, R.; Şahin, H. ve Topal, T. (2008). Türkiye’de İlköğretime Sınıf Öğretmeni Yetiştirmede Nitelik Arayışları. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12, (2), 119-142.
  • Azar, A. (2011). Türkiye’deki öğretmen eğitimi üzerine bir söylem: Nitelik mi, nicelik mi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(1), 36-38.
  • Başbay, A., Kağnıcı, D. Y. (2011). Çokkültürlü yeterlik algıları ölçeği: Bir ölçek geliştirme çalışması. Eğitim ve Bilim, 36(161), 199-212.
  • Başkan, G. A., Aydın, A., ve Tuğba, Ö. (2006). Türkiye’deki öğretmen yetiştirme sistemine karşılaştırmalı bir bakış. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(1), 35-42.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi, 17. Baskı.
  • Çapa, Y., ve Çil, N. (2000). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(18), 69-73.
  • Çelikten, M., Şanal, M., ve Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 207-237.
  • Doğan, T. (2010). Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği’nin (SGKÖ) Türkçe uyarlaması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(39), 151-159.
  • Dal, S., ve Aktay, S. (2015). İnternet İçin Eleştirel Okuryazarlik Ölçeği Geliştirme Çalişmasi. Journal of Academic Studies, 17(67), 185-200.
  • Ekinci, A. (2010). Aday öğretmenlerin iş başinda yetiştirilmesinde okul müdürlerinin rolü. Dicle University Journal of Ziya Gokalp Educa-tion Faculty, 15, 63-77.
  • Erkuş, A., Sanlı, N., Bağlı, M. T., ve Güven, K. (2000). Öğretmenliğe ilişkin tutum ölçeği geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 25(116), 27-33.
  • Işık, A., Çiltaş, A., ve Baş, F. (2010). Öğretmen yetiştirme ve öğretmenlik mesleği. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 53-62.
  • Kan, A. (2007). Öğretmen adaylarının eğitme-öğretme özyetkinliğine yönelik ölçek geliştirme ve eğitme-öğretme özyetkinlikleri açısından değerlendirilmesi (Mersin üniversitesi örneği). Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 1-20.
  • Korkmaz, İ., ve Akbaşlı, S. (2004). Göreve yeni başlayan sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları güçlükler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 38(38), 266-277.
  • Kiraz, E. (2003). Uygulama öğretmeni yeterlilik ölçeği: Ölçü aracı geliştirme örneği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(4), 387-398.
  • Özden, Y. (1999). Eğitimde Dönüşüm Eğitimde Yeni Değerler, Ankara: Pegem A Yayınları, s.9.
  • Pallant, J. (2013). SPSS survival manual. McGraw-Hill Education (UK).
  • Pehlivan, K. B. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının sosyo-kültürel özellikleri ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları üzerine bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 151-168.
  • Şişman, M. (2011). Eğitim bilimine giriş. PegemA Yayıncılık.
  • Topal, T. (2007). İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Davranışlarının Karşılaştırılması ve Öğrenci Başarısı ile İlişkisi. Yayımlanmamış doktota tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Üstüner, M. (2006). Öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 45(45), 109-127.
  • Üstüner, M. (2004, Haziran). Geçmişten Günümüze Türk Eğitim Sisteminde Öğretmen Yetiştirme ve Günümüz Sorunları. Bildiri Özeti olarak Sunuldu. Ankara.
  • Yalçınkaya, M. (2002). Yeni öğretmen ve teftiş. Milli Eğitim Dergisi, 150(153-154), 153-154.
  • Yıldırım, B. (2015). Fen Bilimleri Öğrenme Kaygı Ölçeği: Geçerlilik Ve Güvenirlik Çalışması. Muş Alparslan Üni̇versi̇tesi̇ Sosyal Bi̇li̇mler Dergisi, 3(1), 33-43.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hasan Hüseyin Aksu

Tuğçe Durmuş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2017
Kabul Tarihi 27 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Aksu, H. H., & Durmuş, T. (2017). A Scale Development Study on Evaluation of the Training Process of Novice Teachers. OPUS International Journal of Society Researches, 7(13), 616-631. https://doi.org/10.26466/opus.361334