In the recent studies show that learning autonomy is one of the
prerequisities for active learning. The relationship between learning autonomy
and academic achievement is important for this reason. The main purpose of this
research is to examine the effects of language learning beliefs and learning
autonomy factors on academic achievement in the language learning process. The
population of this research is the highschool students of Kayseri. The sample
group is a total 223 students selected by simple random method. “Autonomy
Learner Questionnaire” and “Beliefs about Language Learning Inventory” were
used as the data collection tools for this research. When the data are
analyzed, it is concluded that female students have higher beliefs of language
learning than male students. When examined from the perspective of class
levels, it is concluded that 9th grade students have higher beliefs of language
learning. It is also the result of the fact that the level of the learning
autonomy of female students is higher than the level of the learning autonomy
of male students. In the context of academic achievement, it is concluded that
female learners are more successful than male learners.
Son zamanlarda
yapılan çalışmalar doğrultusunda öğrenen özerkliğinin aktif öğrenmenin ön
koşullarından biri olduğu görülmektedir. Öğrenen özerkliği ile akademik başarı arasındaki
ilişki bu sebeple önem taşımaktadır. Bu araştırmanın temel amacı; dil öğrenme
inançları ve öğrenen özerkliği faktörlerinin dil öğrenme sürecinde akademik
başarıya olan etkisini incelemektir. Tarama modeli ile yapılan bu araştırmanın
evrenini Kayseri il merkezinde bulunan ortaöğretim öğrencileri oluşturmaktadır.
Araştırmanın örneklemini ise basit tesadüfi yöntemle seçilen 223 öğrencidir.
Araştırmada veri toplama aracı olarak “Öğrenen Özerkliği Ölçeği” ve “Dil
Öğrenimi Hakkındaki İnançları Belirleme Envanteri” kullanılmıştır. Veriler
analiz edildiğinde kadın öğrencilerin dil öğrenme inançlarının erkek
öğrencilere oranla daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Sınıf düzeyleri
açısından incelendiğinde ise 9. sınıf öğrencilerinin dil öğrenme inançlarının
daha yüksek olduğu sonucu ortaya çıkmıştır. Ayrıca kadın öğrencilerin öğrenen
özerkliğinin erkek öğrencilerden daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Akademik başarı bağlamında ise kadın öğrencilerin erkek öğrencilerden daha
başarılı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Mart 2018 |
Kabul Tarihi | 16 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Gençlik Araştırmaları Özel Sayısı |