Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik 1. ve 4. Sınıf Öğrencilerinin Yaşlı Ayrımcılığına İlişkin Tutumları

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 14, 53 - 67, 25.04.2018
https://doi.org/10.26466/opus.337355

Öz

Bu araştırma, hemşirelik 1. ve 4.
sınıf öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumlarının incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Tanımlayıcı
tipte tasarlanan bu çalışma Kasım 2015-Mart 2016 tarihlerinde Muğla Sıtkı
Koçman Üniversitesi’nde, 233 öğrencinin katılımı ile gerçekleştirilmiştir.
Veriler sosyo-demografik form ve Yaşlı Ayrımcılığı Tutum Ölçeği (YATÖ) ile
sınıf ortamında toplanmıştır. Vefikuluçay (2008) tarafından geliştirilen YATÖ,
yaşlının yaşamını sınırlama (9 madde), yaşlıya yönelik olumlu ayrımcılık (8
madde) ve yaşlıya yönelik olumsuz ayrımcılık (6 madde) olmak üzere üç alt
boyutu olan beşli likert tipi bir ölçektir. Ölçekten alınan toplam puan
ortalamasının yüksek olması, yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumun olumlu
olduğunu gösterir. Araştırma öncesinde ilgili kurumdan, etik kuruldan ve
öğrencilerden izin alınmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş
ortalamasının 20.16±2.09 (min:17, max:28) olduğu, % 75.5’inin kadın, %
56.2’sinin birinci sınıf ve %45.5’inin şimdiye kadar yaşlı ile birlikte
yaşadığı belirlenmiştir. YATÖ toplam puan ortalaması 69.51±7.13, yaşlının
yaşamını sınırlama 19.90±4.00, yaşlıya yönelik olumlu ayrımcılık 31.05±4.65 ve
yaşlıya yönelik olumsuz ayrımcılık 18.55± 3.59 olarak saptanmıştır. Çalışmada
birinci sınıflar ile dördüncü sınıfların toplam ölçek puan ortalaması farkı
istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p<0.05). Katılımcıların cinsiyeti,
yetiştiği sosyal çevre, gelir durumu, anne-baba eğitim durumu, yaşlı ile
birlikte yaşamış olma durumuna göre ölçek puan ortalamasındaki fark
istatistiksel olarak anlamlı bulunmamıştır (p>0.05). Araştırmaya katılan
öğrencilerin yaşlı ayrımcılığına ilişkin orta düzeyde olumlu tutuma sahip
oldukları sonucuna varılmıştır. Hemşirelik eğitimi sürecinde konuyla ilgili
farkındalığın artırılmasının yaşlı sağlığına, dolayısıyla toplum sağlığına
katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Akgün S., Bakar C. ve Budakoğlu İ. (2004). Dünyada ve Türkiye’de yaşlı nüfus eğilimi, sorunları ve iyileştirme önerileri. Turkish Journal of Geriatrics,7(2), 105-110.
  • Altay B. ve Aydın T. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumlarının değerlendirilmesi. Hemşirelikte Eğitim Ve Araştırma Dergisi, 12(1), 11-18.
  • Buz, S.(2015). Yaşlı bireylere yönelik yaş ayrımcılığı. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(53), 268-278.
  • Gething L., Fethney J., McKee K., Persson L.O., Goff M. ve Churchward M. (2004) Validation of the reactions to ageing question-naire: assessing similarities across several countries. J Gerontol Nurs, 30, 47-54. http://dx.doi.org/10.3928/0098-9134-20040901-09
  • Güven Ş.D., Muz G.U. ve Ertürk N.E. (2012) Üniversite öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumları ve bu tutumların bazı değişkenlerle ilişkisi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 15(2), 99-105.
  • Karadağ E., Vardar İnkaya B. ve Karatay G. (2012). Hemşirelik öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumları. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 28, 31-40.
  • Kite M.E., Stockdale G.D., Whitley B.E., Johnson B.T. (2005) Attitudes toward younger and older adults: an updated meta-analytic review. Journal of Social Issues, 61(2), 241–266.
  • Koç A., Yıldırım R., Gürcü M. ve Uluçay D.V. (2013) Assessing young university students’ behaviour regarding age discrimination. J Ann Eu Med 1(3), 49-55.
  • Özdemir Ö. ve Bilgili N. (2014) Sağlık Hizmetlerinde yaşlı ayrımcılığı. Gülhane Tıp Dergisi, 56, 128-131.
  • Soyuer F., Ünalan D., Güleser N. ve Elmalı F. (2010) Sağlık Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumları ve bu tutumların bazı demografik değişkenlerle ilişkisi. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3, 20-5.
  • Türkiye İstatistik Kurumu Haber Bülteni (2014) İstatistiklerle yaşlılar, 2013. Sayı: 16057.
  • Ünalan D., Soyuer F. ve Elmalı F. (2012) Geriatri merkezi çalışanlarında yaşlı tutumunun değerlendirilmesi. Kafkas J Med Sci, 2(3), 115– 120 • doi: 10.5505/kjms.2012.15870
  • Ünsar S., Erol Ö., Kurt S., Türüng F., Sekmen I., Sak C. ve Türksen S. (2012) Hemşirelik Öğrencilerinin Yaşlı Ayrımcılığına İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi, 1, 12-13.
  • Vefikuluçay D. ve Terzioğlu F. (2011) Development and psychometric evaluation of ageism attitude among the university students. Turkish Journal of Geriatrics,14(3), 259-268.
  • Yılmaz E. ve Özkan S. (2010) Hemşirelik öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumları. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bi-lim ve Sanatı Dergisi, 3, 35-53.

Freshman and Senior Nursing Students’ Attitudes Towards Elderly Discrimination

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 14, 53 - 67, 25.04.2018
https://doi.org/10.26466/opus.337355

Öz

This study was conducted to examine
freshman and senior nursing students’ attitudes towards elderly discrimination.
The study which was conducted in descriptive design was
carried out with 223 students in Muğla Sıtkı Koçman University during November
2015-March 2016 period. The data were obtained through socio-demographic form
and Elderly Discrimination Attitude Scale (YATÖ) in classrooms. The scale
developed by Vefikuluçay (2008) is a 5- Likert type scale consisting limiting
elderly’s life (9 items), positive discrimination towards elderly (8 items),
and negative attitudes towards elderly (6 items) sub dimensions. High mean
value resulted from the data shows that the discrimination towards elderly is
positive. Before procedure, ethical permisions were provided and students
responded voluntarily. It was found that the mean value of the participant
students ages was
20.16±2.09 (min:17, max:28), % 75.5 was
female, % 56.2 was freshman students, and %45.5 participants lived with
elderly. The total scale mean value was
69.51±7.13, limiting
elderly’s life mean value was 19.90±4.00, positive discrimination towards
elderly mean value was 31.05±4.65, and negative discrimination mean value
towards elderly was 18.55± 3.59 based on the analysis. There was found a
statistically significant difference between freshman and senior students’
total scale points
(p<0.05). There
was not a significant difference between participants’ gender, social
environment, income, parents’ educational background, living with an elderly
and total scale points
(p>0.05). It
was concluded that there was a middle level positive discrimination attitude
towards elderly among students. Therefore, it was considered that raising
awareness to the topic during nursing education would contribute to elderly’s
wellness, accordingly, to the public’s health. 

Kaynakça

  • Akgün S., Bakar C. ve Budakoğlu İ. (2004). Dünyada ve Türkiye’de yaşlı nüfus eğilimi, sorunları ve iyileştirme önerileri. Turkish Journal of Geriatrics,7(2), 105-110.
  • Altay B. ve Aydın T. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumlarının değerlendirilmesi. Hemşirelikte Eğitim Ve Araştırma Dergisi, 12(1), 11-18.
  • Buz, S.(2015). Yaşlı bireylere yönelik yaş ayrımcılığı. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(53), 268-278.
  • Gething L., Fethney J., McKee K., Persson L.O., Goff M. ve Churchward M. (2004) Validation of the reactions to ageing question-naire: assessing similarities across several countries. J Gerontol Nurs, 30, 47-54. http://dx.doi.org/10.3928/0098-9134-20040901-09
  • Güven Ş.D., Muz G.U. ve Ertürk N.E. (2012) Üniversite öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumları ve bu tutumların bazı değişkenlerle ilişkisi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 15(2), 99-105.
  • Karadağ E., Vardar İnkaya B. ve Karatay G. (2012). Hemşirelik öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumları. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 28, 31-40.
  • Kite M.E., Stockdale G.D., Whitley B.E., Johnson B.T. (2005) Attitudes toward younger and older adults: an updated meta-analytic review. Journal of Social Issues, 61(2), 241–266.
  • Koç A., Yıldırım R., Gürcü M. ve Uluçay D.V. (2013) Assessing young university students’ behaviour regarding age discrimination. J Ann Eu Med 1(3), 49-55.
  • Özdemir Ö. ve Bilgili N. (2014) Sağlık Hizmetlerinde yaşlı ayrımcılığı. Gülhane Tıp Dergisi, 56, 128-131.
  • Soyuer F., Ünalan D., Güleser N. ve Elmalı F. (2010) Sağlık Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumları ve bu tutumların bazı demografik değişkenlerle ilişkisi. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3, 20-5.
  • Türkiye İstatistik Kurumu Haber Bülteni (2014) İstatistiklerle yaşlılar, 2013. Sayı: 16057.
  • Ünalan D., Soyuer F. ve Elmalı F. (2012) Geriatri merkezi çalışanlarında yaşlı tutumunun değerlendirilmesi. Kafkas J Med Sci, 2(3), 115– 120 • doi: 10.5505/kjms.2012.15870
  • Ünsar S., Erol Ö., Kurt S., Türüng F., Sekmen I., Sak C. ve Türksen S. (2012) Hemşirelik Öğrencilerinin Yaşlı Ayrımcılığına İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi, 1, 12-13.
  • Vefikuluçay D. ve Terzioğlu F. (2011) Development and psychometric evaluation of ageism attitude among the university students. Turkish Journal of Geriatrics,14(3), 259-268.
  • Yılmaz E. ve Özkan S. (2010) Hemşirelik öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumları. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bi-lim ve Sanatı Dergisi, 3, 35-53.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Alihan Olak Bu kişi benim

Adile Tümer

Yayımlanma Tarihi 25 Nisan 2018
Kabul Tarihi 10 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Olak, A., & Tümer, A. (2018). Hemşirelik 1. ve 4. Sınıf Öğrencilerinin Yaşlı Ayrımcılığına İlişkin Tutumları. OPUS International Journal of Society Researches, 8(14), 53-67. https://doi.org/10.26466/opus.337355