Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Seeking Refuge on the Shores of Children’s Literature: Stories of Forced Migration

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 14, 383 - 410, 25.04.2018
https://doi.org/10.26466/opus.406296

Öz

Over the years, a large number of
children’s literature books have been published on the subject of being a
refugee both in Turkey and in the world. It particularly stems from the
tremendous increase in major disasters such as ‘war’ around the world.
Therefore, I aimed to specify how the concept of ‘war’ is reflected in the
children’s literature books. I extendedly investigated the identity
construction on being a refugee in the children’s literature books written on
the main theme of refuge. Besides, I analyzed how authors handle the issue of
seeking refuge in children’s literature books. I designed this research study
using document analysis technique as the methodology, and conducted the data
analysis process using descriptive coding scheme. As a result of the research,
it has been seen that the representment of refugee identity is a significant
contribution to the nature and purpose of the work, with an approach that does
not exploit the reader's feelings, but is realistic to empathize but takes into
account the child's reality. In addition, the work has reached a certain
turning point in the process of refugee issue. This cycle; the loss of a child
who is the protagonist of the work, the discovery of a new place, and the happy
end.

Kaynakça

  • AFAD. (2014). Suriye'den Türkiye'ye nüfus hareketleri, Ankara, Türkiye. 26.09.2017 tarihinde https://www.afad.gov.tr/upload/Node/ 3931/xfiles/webformatisuriyedenturkiyeyenufushareketleri.pdf adresinden alınmıştır.
  • Aslan, C. (2013). Duyarlık ve düşünceyi geliştirmede çocuk/gençlik edebiyatı. Çoluk Çocuk Anne Baba Eğitimci Dergisi, 12, 29-32.
  • Aslan, C. (2014). Türkiye'de çocuk ve gençlik edebiyatında duyarlı konuların (sensitive issues) ele alınışı üzerine eleştirel bir yaklaşım. Eleştirel Pedagoji, 32, 51-56.
  • Birleşmiş̧ Milletler Mülteciler Yüksek Komiserliği, 1951 tarihli Mültecilerin Hukuki Durumuna Dair Cenevre Sözleşmesi, madde 1.
  • Burke, C. L., Copenhaver, J. G. (2004). Animals as people in children's literature. Language Arts, 81(3), 205-213.
  • Cullingford, Cedric. (1998). Children's literature and its effects. London: Cassell.
  • Dilidüzgün, S. (2003). İletişim Odaklı Türkçe Derslerinde Çocuk Kitapları. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Dilidüzgün, S. (2004). Çağdaş çocuk yazını: Yazın eğitimine atılan ilk adım. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Dolan, A. M. (2014). Intercultural education, picturebooks and refugees: Approaches for language teachers. CLELE Journal, 2, 92-109.
  • Hope, J. (2008). “One Day We Had to Run": The development of the refugee identity in children's literature and its function in education. Children's Literature in Education, 39(4), 295-304.
  • Grumberg, J.C. (2016). Çabuksığınlar. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Krippendorff, K. (2012). Content analysis: An introduction to its methodology. Sage.
  • Kutup Yıldızı Kolektifi (2012). Tarık ve beyaz karga. Sarı Gaga Yayınları.
  • Lynch-Brown, C., Tomlinson, C. M., Short, K.G. (2014). Essentials of children's literature. Essex: Pearson Education Limited.
  • Lukens, R. J., Smith, J., Coffel, C. M. (2013). A critical handbook of children's literature. Essex: Pearson Education Limited.
  • Mallan, K. (2017). Children's literature in education. G. Noblit (Ed.). Oxford Research Encyclopedia of Education. Oxford University Press, New York.
  • Morgan, H. (2009). Picture book biographies for young children: A way to teach multiple perspectives. Early Childhood Education Journal, 37(3), 219-227.
  • Rutter, J. (2006). Refugee children in the UK. Maidenhead: Open University Press.
  • Sever, S. (2010). Çocuk ve edebiyat. İzmir: Tudem Yayınları.
  • Sever, S. (2013). Çocuk edebiyatı ve okuma kültürü. İzmir: Tudem Yayınları.
  • Short, K. G. (2009). Critically reading the word and the world: Building intercultural understanding through literature. Bookbird: A Journal of International Children's Literature, 47(2), 1-10.
  • Ural, S. (2013). Okulöncesi çocuk kitaplarının tanımı. M. Gönen (Ed.) Çocuk Edebiyatı (s. 33-55). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Uzmen, S. (1993). Türkçe ve İngilizce basılmış̧ resimli çocuk kitaplarının konu yönünden incelenmesi. (Yayımlanmamış Bilim Uzmanlığı Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • UNICEF. (2016). Türkiye'deki Suriyeli çocuklar bilgi notu. 26.09.2017 tarihinde http://unicef.org.tr/files/bilgimerkezi/doc/Türkiyedeki %20Suriyeli%20Çocuklar_Bilgi%20Notu%20Nisan%202016_1.pdf adresinden alınmıştır.
  • Wilkinson, P. A., Kido, E. (1997). Literature and cultural awareness: Voices from the journey. Language Arts, 74(4), 255-265.
  • Yalçın, A., Aytaş G. (2014). Çocuk edebiyatı. Ankara: Akçağ Yayınları.

Çocuk Edebiyatına Sığınanlar: Zorunlu Göç Öyküleri

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 14, 383 - 410, 25.04.2018
https://doi.org/10.26466/opus.406296

Öz

Ülkemizde ve dünyada, mülteci olma
deneyimini çeşitli yönleriyle ele alan çocuk kitabı sayısı her geçen gün
artmaktadır. Bunun nedeni yaşanan savaş ve benzeri felaketlerin insanlar
üzerindeki etkisini gün geçtikçe artırmasıdır. Bu araştırmanın amacı; dünyada
insan elinden çıkma felaketlerin en kötüsü olan savaş konusunun, çocuk ve
gençlik edebiyatına nasıl yansıdığına ilişkin belirlemelerde bulunmaktır.
Araştırmada, ana teması mültecilik deneyimi olan çocuk kitaplarında mülteci
kimliğinin sunuluşu ve bu metinlerin mültecilik konusunu işleme biçimleri ele
alınmıştır.  Araştırmada doküman analizi
yönteminden yararlanılmıştır. Ele alınan kitaplar betimsel kodlama yoluyla
çözümlenmiştir.  Araştırma sonucunda,
okurun duygularını sömürmeden, empati kurabilmesi için gerçekçi ancak çocuk
gerçekliğini de göz önünde bulunduran bir yaklaşımla mülteci kimliğinin
sunulmasının yapıtın niteliğine ve amacına önemli katkısının olduğu
görülmüştür. Bunun yanında yapıtlarda mültecilik konusunun işlenişinde belirli
bir döngünün olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu döngü; söz konusu göçe neden olan
felaketin yaşanması, yapıtın kahramanı olan çocuğun yaşadığı somut bir kayıp,
yeni bir yuvanın bulunması ve mutlu son olarak sıralanmaktadır.

Kaynakça

  • AFAD. (2014). Suriye'den Türkiye'ye nüfus hareketleri, Ankara, Türkiye. 26.09.2017 tarihinde https://www.afad.gov.tr/upload/Node/ 3931/xfiles/webformatisuriyedenturkiyeyenufushareketleri.pdf adresinden alınmıştır.
  • Aslan, C. (2013). Duyarlık ve düşünceyi geliştirmede çocuk/gençlik edebiyatı. Çoluk Çocuk Anne Baba Eğitimci Dergisi, 12, 29-32.
  • Aslan, C. (2014). Türkiye'de çocuk ve gençlik edebiyatında duyarlı konuların (sensitive issues) ele alınışı üzerine eleştirel bir yaklaşım. Eleştirel Pedagoji, 32, 51-56.
  • Birleşmiş̧ Milletler Mülteciler Yüksek Komiserliği, 1951 tarihli Mültecilerin Hukuki Durumuna Dair Cenevre Sözleşmesi, madde 1.
  • Burke, C. L., Copenhaver, J. G. (2004). Animals as people in children's literature. Language Arts, 81(3), 205-213.
  • Cullingford, Cedric. (1998). Children's literature and its effects. London: Cassell.
  • Dilidüzgün, S. (2003). İletişim Odaklı Türkçe Derslerinde Çocuk Kitapları. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Dilidüzgün, S. (2004). Çağdaş çocuk yazını: Yazın eğitimine atılan ilk adım. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Dolan, A. M. (2014). Intercultural education, picturebooks and refugees: Approaches for language teachers. CLELE Journal, 2, 92-109.
  • Hope, J. (2008). “One Day We Had to Run": The development of the refugee identity in children's literature and its function in education. Children's Literature in Education, 39(4), 295-304.
  • Grumberg, J.C. (2016). Çabuksığınlar. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Krippendorff, K. (2012). Content analysis: An introduction to its methodology. Sage.
  • Kutup Yıldızı Kolektifi (2012). Tarık ve beyaz karga. Sarı Gaga Yayınları.
  • Lynch-Brown, C., Tomlinson, C. M., Short, K.G. (2014). Essentials of children's literature. Essex: Pearson Education Limited.
  • Lukens, R. J., Smith, J., Coffel, C. M. (2013). A critical handbook of children's literature. Essex: Pearson Education Limited.
  • Mallan, K. (2017). Children's literature in education. G. Noblit (Ed.). Oxford Research Encyclopedia of Education. Oxford University Press, New York.
  • Morgan, H. (2009). Picture book biographies for young children: A way to teach multiple perspectives. Early Childhood Education Journal, 37(3), 219-227.
  • Rutter, J. (2006). Refugee children in the UK. Maidenhead: Open University Press.
  • Sever, S. (2010). Çocuk ve edebiyat. İzmir: Tudem Yayınları.
  • Sever, S. (2013). Çocuk edebiyatı ve okuma kültürü. İzmir: Tudem Yayınları.
  • Short, K. G. (2009). Critically reading the word and the world: Building intercultural understanding through literature. Bookbird: A Journal of International Children's Literature, 47(2), 1-10.
  • Ural, S. (2013). Okulöncesi çocuk kitaplarının tanımı. M. Gönen (Ed.) Çocuk Edebiyatı (s. 33-55). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Uzmen, S. (1993). Türkçe ve İngilizce basılmış̧ resimli çocuk kitaplarının konu yönünden incelenmesi. (Yayımlanmamış Bilim Uzmanlığı Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • UNICEF. (2016). Türkiye'deki Suriyeli çocuklar bilgi notu. 26.09.2017 tarihinde http://unicef.org.tr/files/bilgimerkezi/doc/Türkiyedeki %20Suriyeli%20Çocuklar_Bilgi%20Notu%20Nisan%202016_1.pdf adresinden alınmıştır.
  • Wilkinson, P. A., Kido, E. (1997). Literature and cultural awareness: Voices from the journey. Language Arts, 74(4), 255-265.
  • Yalçın, A., Aytaş G. (2014). Çocuk edebiyatı. Ankara: Akçağ Yayınları.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sevilay Bulut 0000-0003-2591-5971

Yayımlanma Tarihi 25 Nisan 2018
Kabul Tarihi 10 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Bulut, S. (2018). Çocuk Edebiyatına Sığınanlar: Zorunlu Göç Öyküleri. OPUS International Journal of Society Researches, 8(14), 383-410. https://doi.org/10.26466/opus.406296

Cited By