Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Vocational Awareness In The New (2017) Social Studies Curriculum

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 15, 1897 - 1916, 31.08.2018
https://doi.org/10.26466/opus.419890

Öz

This study was designed to reveal the contents
devoted to creation of vocational awareness in social studies curriculum. In
this context, social studies curriculum (2017) prepared by MoNE has been
examined. Within the program, the contents of the program's general objectives,
learning areas, achievements, skills, guidance and values are examined. In the
examined parts, existence of the content regarding formation of vocational
awareness in the students was taken into consideration. The aspect that
distinguishes this research from other research is that this is the first to
examine the vocational consciousness content found in the new (2017) social
studies curriculum. In addition, this research is important in terms of
revealing contents aimed at professions and creating vocational awareness in
social studies course curriculum. Document review which is one of the
qualitative research methods was used in the research. Document review involves
review of written materials containing information. The research data were
obtained from the curriculum of primary school and junior high school Social
Studies course (2017), which was prepared by MoNE. The obtained data were
analyzed by descriptive analysis. In this study, it was found that there are
contents for the formation of vocational consciousness in the students under
the titles of general aims, learning areas, achievements, skills, guidance and
values in the new social studies curriculum.

Kaynakça

  • Akhan, N.E., Demirezen, S. (2013). İlköğretim öğrencilerinin sosyal bilgiler dersinde gördükleri meslek seçimi konularındaki değerleri kazanma düzeyler. Turkish Studies Dergisi, 8 (3), 1-15.
  • Aytekin, A., (2005). Meslek seçimini etkileyen sosyoekonomik ve kültürel faktörler Isparta örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Baysal, A., Paksoy, M. (1999). Mesleğe ve örgüte bağlılığın çok yönlü incelemesinde meyer-allen modeli. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 28 (1), 7-15.
  • Deniz, S. (2001). Bireyin meslek seçimini etkileyen kaynaklar: Yeni teknolojilerden internet. Muğla Üniversitesi S.B.E Dergisi, 6, 1-9.
  • Erkalan, M., Calp, H., Şahin, İ. (2012). Çoklu zekâ kuramından yararlanılarak meslek seçiminde kullanılacak bir uzman sistem tasarımı ve gerçekleştirilmesi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 5 (2), 49-55.
  • Koç, H. (1991). İş ve insan ilişkileri. Ankara: Gazi Büro.
  • Kuzgun, Y. (1986). Mesleki rehberlik gereksinmesi, uygulamalar ve sorunlar: Eğitimde psikolojik hizmetler ve sorunları. Ankara: Şafak Ofset Matbaası.
  • Kuzgun, Y. (2000). Meslek danışmanlığı kuramlar ve uygulamalar. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • MEB. (2017). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Özen, Y. (2010). Televizyon’un ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin meslek seçimiyle ilgili algılarına etkisi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 1 (2), 61-80.
  • Razon, N. (1983). Meslek seçimi ve mesleğe yöneltme. Eğitim ve Bilim Dergisi, 8 (43), 23-31.
  • Tuzcuğlu, S. (1994). Meslek seçimi ve önemi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6, 265-280.
  • Uygun, K., Karalı, M,A., Arıbaş, B,B. (2017) Ortaokul Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında Meslek Bilincinin İncelenmesi. VI. Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Sempozyumu Bildiri Özet Kitapçığı, 349.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.

Yeni (2017) Sosyal Bilgiler Öğretim Programında Meslek Bilincinin İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 15, 1897 - 1916, 31.08.2018
https://doi.org/10.26466/opus.419890

Öz

Bu çalışma, Sosyal
Bilgiler öğretim programında meslek bilinci oluşturmaya yönelik içeriği ortaya
koymak amacıyla hazırlanmıştır. Bu kapsamda MEB'in hazırlamış olduğu (2017)
sosyal bilgiler öğretim programı incelenmiştir. Program içerisinde; programın
genel amaçları, öğrenme alanları, kazanımlar, beceriler, rehberlik ve değerler
alanlarına yönelik içerikler incelenmiştir. İncelenen kısımlarda öğrencilerde
meslek bilinci oluşturulmasına yönelik içeriğin varlığı dikkate alınmıştır. Bu
araştırmayı diğer araştırmalardan ayıran taraf; yeni (2017) sosyal bilgiler
öğretim programında bulunan meslek bilinci içeriğinin incelendiği ilk araştırma
olmasıdır.  Ayrıca bu araştırma Sosyal
Bilgiler dersi öğretim programında meslek ve mesleki bilinç oluşturulmasına
yönelik içeriklerin ortaya konulması açısından önemlidir. Araştırmada nitel
araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmıştır. Doküman incelemesi
bilgi içeren yazılı materyallerin incelenmesini kapsamaktadır. Araştırma
verileri, MEB’in hazırlamış olduğu ilkokul ve ortaokul Sosyal Bilgiler dersi
öğretim programından (2017) elde edilmiştir. Elde edilen veriler betimsel analizi
yapılarak çözümlenmiştir. Yapılan bu çalışma ile yeni sosyal bilgiler
öğretim programında yer alan genel amaçlar,öğrenme alanları, kazanımlar,
beceriler, rehberlik ve değerler başlıkları altında öğrencilerde meslek bilinci
oluşturulmasına yönelik içeriğin var olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Akhan, N.E., Demirezen, S. (2013). İlköğretim öğrencilerinin sosyal bilgiler dersinde gördükleri meslek seçimi konularındaki değerleri kazanma düzeyler. Turkish Studies Dergisi, 8 (3), 1-15.
  • Aytekin, A., (2005). Meslek seçimini etkileyen sosyoekonomik ve kültürel faktörler Isparta örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Baysal, A., Paksoy, M. (1999). Mesleğe ve örgüte bağlılığın çok yönlü incelemesinde meyer-allen modeli. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 28 (1), 7-15.
  • Deniz, S. (2001). Bireyin meslek seçimini etkileyen kaynaklar: Yeni teknolojilerden internet. Muğla Üniversitesi S.B.E Dergisi, 6, 1-9.
  • Erkalan, M., Calp, H., Şahin, İ. (2012). Çoklu zekâ kuramından yararlanılarak meslek seçiminde kullanılacak bir uzman sistem tasarımı ve gerçekleştirilmesi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 5 (2), 49-55.
  • Koç, H. (1991). İş ve insan ilişkileri. Ankara: Gazi Büro.
  • Kuzgun, Y. (1986). Mesleki rehberlik gereksinmesi, uygulamalar ve sorunlar: Eğitimde psikolojik hizmetler ve sorunları. Ankara: Şafak Ofset Matbaası.
  • Kuzgun, Y. (2000). Meslek danışmanlığı kuramlar ve uygulamalar. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • MEB. (2017). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Özen, Y. (2010). Televizyon’un ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin meslek seçimiyle ilgili algılarına etkisi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 1 (2), 61-80.
  • Razon, N. (1983). Meslek seçimi ve mesleğe yöneltme. Eğitim ve Bilim Dergisi, 8 (43), 23-31.
  • Tuzcuğlu, S. (1994). Meslek seçimi ve önemi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6, 265-280.
  • Uygun, K., Karalı, M,A., Arıbaş, B,B. (2017) Ortaokul Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında Meslek Bilincinin İncelenmesi. VI. Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Sempozyumu Bildiri Özet Kitapçığı, 349.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kamil Uygun 0000-0002-8971-328X

Bilal Burak Arıbaş 0000-0001-8497-9698

Mehmet Akif Karalı 0000-0002-9816-2520

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2018
Kabul Tarihi 31 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 15

Kaynak Göster

APA Uygun, K., Arıbaş, B. B., & Karalı, M. A. (2018). Yeni (2017) Sosyal Bilgiler Öğretim Programında Meslek Bilincinin İncelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 8(15), 1897-1916. https://doi.org/10.26466/opus.419890