Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Investigation about Nomofobi Levels of the Students of Theology Faculty in Terms of Various Factors

Yıl 2018, Cilt: 9 Sayı: 16, 1931 - 1950, 30.12.2018
https://doi.org/10.26466/opus.461523

Öz

In this study,
it is aimed to examine the prevalence of nomophobia, which is known as fear of
lack of smart phones, among the students of the Faculty of Theology. For this
purpose, quantitative and qualitative data obtained from the sub-objectives of
the research data; i) What are the students' nomophobia levels? ii) What are
the students' mean scores on the sub-dimensions of the nomophobia scale? iii)
Do the students' nomophobia levels differ significantly by gender? In the
research, mixed method including quantitative and qualitative dimensions was
used as analysis technique. The research was carried out with voluntary
participation of the students of the Faculty of Theology of Nevşehir Hacı
Bektaş Veli University. For the purpose of the study, the data was collected
trough a scale made by Yildirim and Correia (2015) and adapted to Turkish by
Yildirim, Shumuer, Adnan and Yildirim (2016) based on the Nomophobia scale
(NMP-Q), demographic information form and qualitative semi-structured interview
form. In the quantitative dimension of the study, 276 students were reached.
172 of the participants were female (62.3%) and 104 were male (37.7%). For the
qualitative dimension of the study, 20 of the students who participated in the
quantitative dimension were randomly selected and interviews were conducted.

Kaynakça

  • Adnan, M., ve Gezgin, D. M. (2016). Modern çağın yeni fobisi: Üniversite öğrencileri arasında nomofobi prevalansı. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 49(1), 141-158. Bragazzi, N.L. ve Pente, G.D. (2014). A proposal for including nomophobia in the new DSM-V. Psychology Research and Behavior Management, 7, 155-160.
  • Broughton, G. (2015). The changing face [Book] of friendship, fellowship and formation. St Mark's Review, 233, 74-86.
  • Creswell, J. W. (2008). Educational research planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. International Pearson Merril Prentice Hall.
  • Creswell, J. W. ve Plano Clark, V. L. (2015). Karma yöntem araştırmaları: Tasarımı ve yürütülmesi. (Y. Dede, S. B. Demir, Dü, & A. Delice, Çev.) Ankara, Türkiye: Anı Yayıncılık. 2. Baskı
  • Fırat, M., Kabakçı Yurdakul, I., ve Ersoy, A. (2014). Bir eğitim teknolojisi araştırmasına dayalı olarak karma yöntem araştırması deneyimi. Journal of Qualitative Research in Education, 2(1), 65-86. doi:10.14689/issn.2148-2624.1.2s3m.
  • Gezgin, D.M, Şahin, Y.L. ve Yıldırım Soner, (2017) Sosyal ağ kullanıcılarının nomofobi düzeylerinin çeşitli faktörler açısından incelenmesi, Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 7(1), 1-15. DOI: 10.17943/etku.288485.
  • Green, J. C., Krayder, H., ve Mayer, E. (2005). Combining qualitative and quantitative methods in social inquiry. In B. Somekh & C. Lewin (Eds.). Research methods in the social sciences (pp. 275-282). London: Sage.
  • Öztürk, U. C. (2015). Bağlantıda kalmak ya da kalmamak işte tüm korku bu: İnternetsiz kalma korkusu ve örgütsel yansımaları. Journal of International Social Research, 8(37), 629-638.
  • Şar, A. H. ve Işıklar, A. (2012). Adaptation of problem mobile phone use scale to Turkish. Journal of Human Sciences, 9(2), 264-275.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitim bilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24, 543-559.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, 6. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yusufoğlu, Ö.Ş. (2017). Boş zaman faaliyeti olarak akıllı telefonlar ve sosyal yaşam üzerine etkileri: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi 6(5), 2414-2434.

İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Nomofobi Düzeylerinin Çeşitli Faktörler Açısından İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 9 Sayı: 16, 1931 - 1950, 30.12.2018
https://doi.org/10.26466/opus.461523

Öz

Bu
araştırmada, akıllı telefonlardan yoksun kalma korkusu olarak bilinen nomofobi
kavramının İlahiyat Fakültesi öğrencileri arasındaki yaygınlığının incelenmesi amaçlanmıştır.
Bu amaç doğrultusunda nicel ve nitel veriler nicel verileri elde etmek için
araştırmanın alt amaçları; i) Öğrencilerin nomofobi düzeyleri nedir? ii)
Öğrencilerin nomofobi ölçeğinin alt boyutlarına ilişkin ortalamaları nasıldır?
iii) Öğrencilerin nomofobi düzeyleri cinsiyete göre anlamlı bir farklılık
göstermekte midir? Araştırmada, analiz tekniği olarak hem nicel hem nitel
boyutları içeren karma yöntem kullanılmıştır. Araştırma, Nevşehir Hacı Bektaş
Veli Üniversitesi İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin gönüllü katılımı ile
gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri, Yıldırım ve Correia (2015)
tarafından geliştirilen ve Yıldırım, Şumuer, Adnan ve Yıldırım (2016)
tarafından Türkçeye uyarlanmış Nomofobi ölçeği(NMP-Q), demografik bilgi formu
ve nitel yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır.
Araştırmanın nicel boyutunda 276 öğrenciye ulaşılmıştır. Katılımcıların 172’si
kadın (%62,3), 104’ü erkektir (%37,7). Araştırmanın nitel boyutu için, nicel
boyuta katılan öğrencilerden 20’si rastsal olarak seçilmiş ve görüşmeler
yapılmıştır. Toplanan nitel veriler betimsel istatistikler ile, nicel veriler
ise bağımsız örneklem t-testi, tek yönlü varyans analizi(ANOVA) ile analiz
edilmiştir. 

Kaynakça

  • Adnan, M., ve Gezgin, D. M. (2016). Modern çağın yeni fobisi: Üniversite öğrencileri arasında nomofobi prevalansı. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 49(1), 141-158. Bragazzi, N.L. ve Pente, G.D. (2014). A proposal for including nomophobia in the new DSM-V. Psychology Research and Behavior Management, 7, 155-160.
  • Broughton, G. (2015). The changing face [Book] of friendship, fellowship and formation. St Mark's Review, 233, 74-86.
  • Creswell, J. W. (2008). Educational research planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. International Pearson Merril Prentice Hall.
  • Creswell, J. W. ve Plano Clark, V. L. (2015). Karma yöntem araştırmaları: Tasarımı ve yürütülmesi. (Y. Dede, S. B. Demir, Dü, & A. Delice, Çev.) Ankara, Türkiye: Anı Yayıncılık. 2. Baskı
  • Fırat, M., Kabakçı Yurdakul, I., ve Ersoy, A. (2014). Bir eğitim teknolojisi araştırmasına dayalı olarak karma yöntem araştırması deneyimi. Journal of Qualitative Research in Education, 2(1), 65-86. doi:10.14689/issn.2148-2624.1.2s3m.
  • Gezgin, D.M, Şahin, Y.L. ve Yıldırım Soner, (2017) Sosyal ağ kullanıcılarının nomofobi düzeylerinin çeşitli faktörler açısından incelenmesi, Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 7(1), 1-15. DOI: 10.17943/etku.288485.
  • Green, J. C., Krayder, H., ve Mayer, E. (2005). Combining qualitative and quantitative methods in social inquiry. In B. Somekh & C. Lewin (Eds.). Research methods in the social sciences (pp. 275-282). London: Sage.
  • Öztürk, U. C. (2015). Bağlantıda kalmak ya da kalmamak işte tüm korku bu: İnternetsiz kalma korkusu ve örgütsel yansımaları. Journal of International Social Research, 8(37), 629-638.
  • Şar, A. H. ve Işıklar, A. (2012). Adaptation of problem mobile phone use scale to Turkish. Journal of Human Sciences, 9(2), 264-275.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitim bilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24, 543-559.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, 6. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yusufoğlu, Ö.Ş. (2017). Boş zaman faaliyeti olarak akıllı telefonlar ve sosyal yaşam üzerine etkileri: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi 6(5), 2414-2434.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emine Zehra Turan 0000-0001-5635-0032

Gökçe Becit İşçitürk 0000-0001-6375-342X

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2018
Kabul Tarihi 10 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA Turan, E. Z., & Becit İşçitürk, G. (2018). İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Nomofobi Düzeylerinin Çeşitli Faktörler Açısından İncelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 9(16), 1931-1950. https://doi.org/10.26466/opus.461523