The aim of our study is to investigate digital game
addiction and aggression levels of secondary school students according to some
independent variables. The study group of the research includes total 279
secondary school students, 143 female 136 male with 13.89±.497 age average,
studying at a public school in Esenyurt, Istanbul. The scale of aggression
developed by Gultekin (2008) and the scale of digital game addiction in
children developed by Hazar and Hazar (2017) were used as data collection tools
in the study. When the findings of the research are examined, it can be stated
that students are in a risky group in digital game addiction and they tend to
display aggressive behaviours. Statistically significant differences in
aggression scale and digital game addiction scale (p <0.05) were detected
according to gender, cases of family’s limiting the time of playing digital
game, family’s supporting to participate physical activity, doing sport,
digital game playing time, and the place where digital game is played. In
correlation analysis, there is a significant positive high correlation between
aggression and digital gaming addiction scale. In conclusion, it has been
concluded that digital game addiction and aggression levels of the children of
parents, who do not limit the duration of their children’s playing digital
game, children not participating physical activity, not doing sport regularly,
and playing digital game for a long time were found to be high.
Çalışmamızın amacı
ortaokul öğrencilerinin dijital oyun bağımlılığının ve saldırganlık
düzeylerinin bazı bağımsız değişkenlere göre incelenmesidir. Araştırmanın
çalışma grubunu; İstanbul ilinin, Esenyurt ilçesine ait devlet okulunda okuyan
yaş ort. 13.89±.497 olan, 143 kız 136 erkek toplam 279 ortaokul öğrencisi
oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak saldırganlık ölçeği ve
çocuklarda dijital oyun bağımlılığı ölçeği kullanılmıştır. Araştırma
bulgularında, öğrencilerin dijital oyun bağımlılığında riskli grupta yer
aldıkları ve saldırgan davranışlar sergilemeye meyilli oldukları söylenebilir.
Cinsiyete göre, ailenin dijital oyun oynama süresine sınır koyma durumlarına
göre, ailenin fiziksel aktiviteye katılımı destekleme durumlarına göre, spor yapma
durumlarına göre, dijital oyun oynama süresine ve dijital oyunu oynadığı yere
göre saldırganlık ölçeğinde ve dijital oyun bağımlılığı ölçeğinde istatistiksel
olarak anlamlı farklılıklar görülmüştür (p<0.05). Korelasyon analizinde ise,
saldırganlık ile dijital oyun bağımlılığı ölçeği arasında pozitif yönde anlamlı
düzeyde yüksek ilişki bulunmaktadır. Sonuç olarak, çocuklarının dijital oyun
oynama süresine sınır koymayan ebeveynlerin çocuklarının, fiziksel aktiviteye
katılmayan çocukların, düzenli spor yapmayan ve dijital oyun oynama süresi
yüksek olan çocukların dijital oyun bağımlılığı ile saldırganlık düzeylerinin
yüksek olduğu sonucuna varılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Kabul Tarihi | 25 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 11 Sayı: 18 |