In this
study, which has been conducted to determine the mediating role of interactional
leadership in the relationship between transformational leadership and
performance of competitive advantage. The sample of the study has included 258
staff working in 3, 4 and 5 star hotels operating in Kars and its districts. In
the study using the convenience sampling method, data has been obtained by
survey technique, and the questions in the survey has related to the
demographic, transformative leadership, competitive superiority performance and
interactive leadership. To test the validity and reliability of the scales that
used in the study, exploratory factor analysis has been performed. On the basis
of the studies conducted in the national and international literature,
hypotheses have been formed and tested with correlation and multiple regression
analyzes. Sobel test has been used to determine the role of mediation and the
results has interpreted accordingly. The results obtained from the analysis has
showed that there is a low relationship between transformative leadership and
performance of competitive advantage, and there is high relationship with
vision - inspiration which is the sub-dimension of the transformative
leadership. On the other hand, It has been seen that transformational and
interactional leadership is effective in ensuring the performance of
competitive advantage. In addition, it has been determined that interactional
leadership has a partial mediator role in the relationship between the
transformational leadership and the performance of competitive advantage.
Transformational Leadership Interactional Leadership Competition Competitive Advantage Performance
Dönüştürücü
liderlik ile rekabet üstünlüğü performansı arasındaki ilişkide etkileşimsel
liderliğin aracılık rolünü belirlemek amacıyla ele alınan bu çalışma, örneklem
olarak Kars ve ilçelerinde faaliyette bulunan 3, 4 ve 5 yıldızlı otel
işletmelerinde çalışan 258 personeli kapsamaktadır. Kolayda örneklem yönteminin
kullanıldığı çalışmada veriler demografik, dönüştürücü liderlik, rekabet
üstünlüğü performansı ve etkileşimsel liderliği içeren soruların yer aldığı
anket tekniğiyle elde edilmiştir. Elde edilen veriler SPSS programı ile analiz
edilmiştir. Çalışmada kullanılan ölçeklerin geçerlilik ve güvenirliliklerini
test etmek için açımlayıcı faktör analizi yapılmıştır. Ulusal ve uluslararası
literatürde değişkenlere yönelik olarak yapılmış çalışmalar ışığında hipotezler
oluşturularak korelasyon ve çoklu regresyon analizleri ile test edilmiştir.
Aracılık rolünün tespit edilmesinde Sobel testinden yararlanılmış ve sonuçlar
bu doğrultuda yorumlanmıştır. Analizler neticesinde elde edilen bulgularda
dönüştürücü liderlik ile rekabet üstünlüğü performansı arasında düşük, alt
boyutu olan vizyon-ilham verme ile yüksek bir ilişki tespit edilirken, rekabet
üstünlüğü performansının sağlanmasında dönüştürücü ve etkileşimsel liderliğin
önemli derecede etkili olduğu görülmüştür.
Ayrıca dönüştürücü liderlik ile rekabet üstünlüğü performansı ilişkisinde
etkileşimsel liderliğin kısmi aracılık rolü üstlendiği tespit edilmiştir.
Dönüştürücü liderlik Etkileşimsel Liderlik Rekabet Rekabet Üstünlüğü Performans
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Kabul Tarihi | 25 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 11 Sayı: 18 |