Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kop Tüneli Yapım Çalışmaları ve Metodolojisi

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 2, 275 - 288, 15.12.2017

Öz

Erzurum-Bayburt-Gümüşhane güzergâhında bulunan Kop dağı geçitinde, mevcut yolun bulunduğu
alanın zorlu topoğrafik şartları, uzun süren kış aylarında yoğun kar ve buzlanma ile birleştiğinde aşılması
oldukça zor bir güzergâh oluşturmaktadır. Kop Tüneli üzerinde ki örtü kalınlığı ortalama 400 metredir
ve tünel Yeni Avusturya Tünel Açma (NATM) metoduna göre açılmaktadır. Karayolları Genel
Müdürlüğü (KGM) bünyesinde inşaatı devam eden tünel, Türkiye’nin dördüncü en uzun tüneli olacaktır.
Kop dağı tünelli geçişi ile birlikte güzergâh bitümlü sıcak karışım kaplamalı, 2x2 şeritli bölünmüş yol
standardında olacaktır. Bölge halkı tarafından hizmete açılması dört gözle beklenen tünel inşaatı
tamamlandıktan sonra ulaşımın; yaz kış devam etmesi, işletme-bakım onarım maliyetlerinin azaltılması
ve özellikle kış aylarında tehlikeli olan kesimlerin yol güvenliğine kavuşması ülke için son derece
önemli birer gelişme olarak elde edilecektir. Tünel inşaatının bitirilmesi ile aynı zamanda bölgede
ekonomik canlanma ve gelişmenin de sağlanacağı beklenmektedir. Bu çalışma ile Kop Tüneli yapım
çalışmaları, bu esnada ortaya çıkan sorunlar ve çözümleri ortaya konularak, projenin hizmete girmesi
ile beklenilen faydası sunulmaya çalışılmıştır. 

Kaynakça

  • 1. Anonim,http://www.trthaber.com/haber/ekonomi/baku-tiflis-kars-demiryolu-hizmeteaciliyor-336815. html
  • 2. Apaydın, N., Arslan, F., Topal, A.M., 2016. Ovit Tüneli Yapım Metodolojisi, Ulusal Tünelcilik ve Yer Altı Yapıları Kongresi, 26-27 Mayıs, Ankara.
  • 3. Arıoğlu, E., 2011. Tüneller Ders Notu, Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • 4. Çeçen, Ö., 2007, İstanbul Metrosu Koska Tünelleri Yüzey Deformasyon Analizi, Y.Lisans Tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • 5. Çoruh, E., Köksal, A.O., Demirci, M.,ve Pirim, B., 2016. Kop Tüneli Ve Bölgesel Önemi, Ulusal Tünelcilik ve Yer Altı Yapıları Kongresi, 26-27 Mayıs, Ankara.
  • 6. Demirbaş, N., Sayın, A., Konak, M., Çelik, B., Tütüncü, K., 2016. Ovit Tünelinde Deformasyon Ölçümleri, Ulusal Tünelcilik ve Yer Altı Yapıları Kongresi, 26-27 Mayıs, Ankara.
  • 7. Derleme, 10.10.2016, http://www.tunelteknolojisi.com/pdfler/mak-1433418388.pdf
  • 8. Erdoğan, H.T., 2016. Ulaşım Hizmetlerinin Ekonomik Kalkınma Üzerine Etkisi, İstanbul Gelişim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 3 (1), 187-215.
  • 9. Geniş, A.Ö., Alkılıç, Ç., Acun, D., 2005. Çatalağzı Termik Santralı Kül İletim Tünelinde Tahkimat Uygulamalarının Değerlendirilmesi, Türkiye 19. Uluslararası Madencilik Kongresi ve Fuarı, IMCET, İzmir.
  • 10. Karayolları Teknik Şartnamesi (KTŞ), 2013. Karayolları Genel Müdürlüğü, Ankara. 11. Şirin, A., 2016.Karayolu Ulaşım Modunda Tünelciliğin Yeri, Gelişimi Ve Hedefleri, Türkiye Jeolojik Koşullarının Tünel Proje ve Yapım Çalışmalarına Olan Etkileri, Ulusal Tünelcilik ve Yer Altı Yapıları Kongresi, 26-27 Mayıs, Ankara.
  • 12. UDHB 2011, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı, Karayolu Sektörü.
  • 13. UDHB 2013, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı, Ulaşan ve Erişen Türkiye.
  • 14. Tunçdemir, H., 2010. http://hdl.handle.net/11527/978096.

Constructıon Works and Methodology of Kop Tunnel

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 2, 275 - 288, 15.12.2017

Öz

The Kop mountain pass on the Erzurum-Bayburt-Gumushane route, which is a very difficult to
overcome when it is combined with heavy snow and icing in the long winter months. The
average soil cover thickness above the Kop Tunnel is 400 meters and the tunnel opens according
to the New Austrian Tunneling Method (NATM). Tunnel will be Turkey's fourth longest tunnel.
The way together with the Kop mountain tunnel passage will have the 2x2 lane divided road
standard with bituminous hot mixture coating. After the completion of the expected tunnel
construction by the people of the region transportation to go on uninterrupted for summer and
winter months reduction of operating maintenance and repair costs and especially on the road
sections which are dangerous in the winter months will be ensured road safety. All these will
be achieved as an important development for the country. As the construction of the tunnel is
completed, at the same time it is expected that economic revival and development will be
provided in the region. In this study, construction works of the Kop Tunnel, the problems and
solutions emerged at this stage are put forward and besides with this study to present that
expected benefit with the opening of the tunnel. 

Kaynakça

  • 1. Anonim,http://www.trthaber.com/haber/ekonomi/baku-tiflis-kars-demiryolu-hizmeteaciliyor-336815. html
  • 2. Apaydın, N., Arslan, F., Topal, A.M., 2016. Ovit Tüneli Yapım Metodolojisi, Ulusal Tünelcilik ve Yer Altı Yapıları Kongresi, 26-27 Mayıs, Ankara.
  • 3. Arıoğlu, E., 2011. Tüneller Ders Notu, Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • 4. Çeçen, Ö., 2007, İstanbul Metrosu Koska Tünelleri Yüzey Deformasyon Analizi, Y.Lisans Tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • 5. Çoruh, E., Köksal, A.O., Demirci, M.,ve Pirim, B., 2016. Kop Tüneli Ve Bölgesel Önemi, Ulusal Tünelcilik ve Yer Altı Yapıları Kongresi, 26-27 Mayıs, Ankara.
  • 6. Demirbaş, N., Sayın, A., Konak, M., Çelik, B., Tütüncü, K., 2016. Ovit Tünelinde Deformasyon Ölçümleri, Ulusal Tünelcilik ve Yer Altı Yapıları Kongresi, 26-27 Mayıs, Ankara.
  • 7. Derleme, 10.10.2016, http://www.tunelteknolojisi.com/pdfler/mak-1433418388.pdf
  • 8. Erdoğan, H.T., 2016. Ulaşım Hizmetlerinin Ekonomik Kalkınma Üzerine Etkisi, İstanbul Gelişim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 3 (1), 187-215.
  • 9. Geniş, A.Ö., Alkılıç, Ç., Acun, D., 2005. Çatalağzı Termik Santralı Kül İletim Tünelinde Tahkimat Uygulamalarının Değerlendirilmesi, Türkiye 19. Uluslararası Madencilik Kongresi ve Fuarı, IMCET, İzmir.
  • 10. Karayolları Teknik Şartnamesi (KTŞ), 2013. Karayolları Genel Müdürlüğü, Ankara. 11. Şirin, A., 2016.Karayolu Ulaşım Modunda Tünelciliğin Yeri, Gelişimi Ve Hedefleri, Türkiye Jeolojik Koşullarının Tünel Proje ve Yapım Çalışmalarına Olan Etkileri, Ulusal Tünelcilik ve Yer Altı Yapıları Kongresi, 26-27 Mayıs, Ankara.
  • 12. UDHB 2011, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı, Karayolu Sektörü.
  • 13. UDHB 2013, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı, Ulaşan ve Erişen Türkiye.
  • 14. Tunçdemir, H., 2010. http://hdl.handle.net/11527/978096.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Derleme Makaleler
Yazarlar

Emine Çoruh 0000-0002-3251-9179

Ahmet Orhan Köksal Bu kişi benim 0000-0002-7515-8238

Coşkun Kaplan Bu kişi benim 0000-0002-3441-0337

Murat Demirci Bu kişi benim 0000-0003-0279-7183

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 7 Ağustos 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çoruh, E., Köksal, A. O., Kaplan, C., Demirci, M. (2017). Kop Tüneli Yapım Çalışmaları ve Metodolojisi. Ordu Üniversitesi Bilim Ve Teknoloji Dergisi, 7(2), 275-288.