Bu çalışmanın temel amacı üstün
yetenekli tanısı alan öğrencilerin psikolojik danışma ve rehberlik (PDR)
alanında yaşadıkları sorunların ebeveyn görüşlerine dayalı olarak
belirlenmesidir. Ayrıca üstün yeteneklilerin PDR ihtiyaçlarında çocuğun yaş ve
cinsiyetinin etkileşiminin etkisi, ebeveynlerin cinsiyetleri ve eğitim
durumlarına göre algılanan problem durumlarında farklılaşma olup olmadığı da bu
çalışmanın alt amaçları arasındadır. Araştırma grubunu, Türkiye’nin 12
bölgesinde yer alan 24 BİLSEM’e kayıtlı öğrencilerin ebeveynleri arasından
seçilen 606 kişi (320 Anne, 286 Baba) oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri
Üstün Yetenekliler İçin Problem Tarama Envanteri ve Bilgi Formu ile
toplanmıştır. Elde edilen bulgulara göre; ebeveynler çocuklarının kişisel
özellikleri, okul yaşantıları ve aile ilişkileri alanlarında belirgin sorunlar
yaşadıklarını ifade etmişlerdir. Öğrencilerin PDR hizmetlerine duydukları
ihtiyaçlar yaş ve cinsiyet etkileşimine
bağlı olarak farklılaşmaktadır. İhtiyaçların türü konusunda ebeveyn cinsiyetine
bağlı anlamlı farka rastlanmamışken, eğitim düzeyine dayalı fark tespit
edilmiştir. Bu çalışma ile
Türkiye’deki üstün yetenekli öğrencilerin PDR alanındaki öncelikli ihtiyaçları
tespit edilmiş ve bunların bazı değişkenlerde göre farklılaştığı saptanmıştır.
Üstün Yetenekli Öğrenci Rehberlik ve Psikolojik Danışma Ebeveyn
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 19 Sayı: 2 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.