Modern
bir karayolu, taşıtlara güvenli, konforlu ve ekonomik bir şekilde hareket
imkanı sağlamalıdır. Son yıllarda otomotiv endüstrisindeki gelişmeler, taşıt
hızlarının ve dolaylı olarak trafik kazalarının artışına neden olduğundan,
güvenlik sorunu ön plana çıkmaktadır. Karayolunda güvenli sürüş koşullarının
sağlanabilmesi için taşıt tekerlek bandajı ile kaplama yüzeyi arasında oluşan
sürtünme direncinin belirli bir seviyede olması gerekmektedir. Karayolu kaplamaları
farklı hava koşullarında, tekerlek bandajı ile yol yüzeyi arasında yeterli
aderansı sağlamalı, sürücünün fren tedbirine başvurduğu zamanlarda güvenle
durmasını mümkün kılmalıdır. Özellikle yağmurlu hava koşulları ve yüksek taşıt
hızlarında, yol yüzeyi ile tekerlek bandajı arasında oluşan sürtünme direnci
çok küçük değerler alabilmektedir. Bu konu ile ilgili bazı çalışmalarda
araştırmacılar, kaplamanın sürtünme direnimindeki azalmanın trafik kazalarının
artmasına neden olduğunu ortaya koymuştur. Bu bakımdan kaplama yüzey
özellikleri ve sürtünme dirençlerinin belirli zaman aralıklarında ölçülerek
değerlendirilmesi gerekmektedir. Üzerinde durulması gereken diğer önemli
faktör, sürtünme direnci ile birlikte değerlendirilmesi gereken yol
kaplamalarının yüzey doku derinliğidir. Bu çalışmada, İzmir ilinde harç tipi
kaplama uygulanmış istasyon noktalarında üçer aylık zaman aralıklarında
ortalama yüzey doku derinliği ve sürtünme direnci ölçümleri yapılmıştır. Elde
edilen veriler İzmir İl Emniyet Müdürlüğü’nden temin edilen kaza istatistikleri
ile birlikte aynı noktalardaki trafik özellikleri ile ilişkilendirilmiştir.
Sonuç olarak, yol kaplamalarında yüzey dokusunun yol güvenliği açısından önemi
irdelenmiştir.
Yüzey iyileştirme Yüzey dokusu Ortalama doku derinliği Sürtünme direnci Harç tipi kaplamalar Yol güvenliği
Konular | Mühendislik |
---|---|
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 23 Sayı: 3 |