Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Farklı yüzey ve çekirdek malzemelerine sahip sandviç panel kompozitlerin mekanik özelliklerinin incelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 24 Sayı: 6, 1062 - 1068, 18.12.2018

Öz

Bu
çalışmada, otomotiv sektöründe taşıyıcı elemanlardan olan şasi malzemesinin
mukavemet değerlerini yükseltirken ağırlığını düşürmek amacıyla şasi malzemesi
olarak sandviç panel teknolojisinin kullanılabilirliği araştırmak
amaçlanmıştır. Yüzey malzemeleri olarak; karbon elyaf ve cam elyaf takviyeli
polyester kompozit ile alüminyum plaka kullanılırken, çekirdek malzemeleri
olarak; alüminyum bal peteği, polipropilen (PP) bal peteği ve polietilen terafitalat
(PET) sert köpük kullanılmıştır. Yüzey kompozit malzemeleri, cam ve karbon
elyaf kumaşlarının katmanlı olarak polyester reçinesi ile ıslatılarak el
yatırma ve basınçlı kalıplama metoduyla üretilmiştir. Sandviç plakaların soğuk
preste 50 bar basınç altında 720 dk. boyunca kürünü tamamlaması sağlanmıştır.
Sandviç kompozitler, yüzey ve çekirdek malzemelerinin epoksi bant ile
birleştirilerek ve sıcak preste 90 °C’de 30 dk. ve 120 °C’de 60 dk. 3 bar basınç altında bekletilerek üretilmiştir.
Üretilen sandviç panel kompozitlerden standartlara uygun olarak; eğilme, yüzey
ve kenar doğrultusunda basma numuneleri alınıp eğilme ve basma deneylerine tabi
tutulmuştur. Deney sonuçlarına göre, sandviç panellerde çekirdek malzemelerinin
yüzey malzemelerine kıyasla panel mekanik özelliklerinde daha belirgin
değişimler oluşturduğu belirlenmiştir. Çekirdek malzeme olarak eğilme dayanımı
ve kenara basma dayanımı açısından PET çekirdek malzemesi, eğilmede elastikiyet
ve yüzeye basma mukavemeti açısından alüminyum bal peteği en iyi sonuçları
göstermiştir. Bununla birlikte, PP köpük malzemeleri ile üretilen sandviç
paneller ise diğer çekirdek malzemelerden üretilenlere göre önemli oranda
yüksek uzama oranı göstermiştir.

Kaynakça

  • Sokolinsky VS, Shen H, Vaikhanski L and Nutt SR. “Experimental and analytical study of nonlinear bending response of sandwich beams”. Composite Structures, 60, 219-229, 2003.
  • Pan SD, Wu LZ, Sun YG et al. “Fracture test for double cantilever beam of honeycomb sandwich panels”. Materials Letters, 62, 523-526, 2008.
  • Vaziri A, Xue Z, Hutchinson JW. “Metal sandwich plates with polymeric foam-filled cores”. Journal of Mechanics of Materials and Structures, 1(1), 95-128, 2006.
  • Qin QH and Wang TJ. “Low-vel°City impact response of fully clamped metal foam core sandwich beam incorporating l°Cal denting effect”. Composite Structures, 96, 346-356, 2013.
  • Xiong J, Ma L, Wu, L, Wang, B, & Vaziri, A. “Fabrication and crushing behavior of low density carbon fiber composite pyramidal truss structures”. Composite Structures, 92, 2695-2702, 2010.
  • Joo JH, Kang KJ, Kim T, Lu TJ “Forced convective heat transfer in all metallic wire-woven bulk Kagome sandwich panels”. International Journal of Heat and Mass Transfer, 54, 5658-5662, 2011.
  • Xiong J, Vaziri A, Ghosh R, Hu H, Ma L, Wu L. “Compression behavior and energy absorption of carbon fiber reinforced composite sandwich panels made of three-dimensional honeycomb grid cores”. Extreme Machines Letters, 7, 114-120, 2016.
  • Niu MCY. Composite Airframe Structures. 1st ed. Hong Kong, Conmilit, 1992.
  • Quilter A. Composites in Aerospace Applications. Canada, ESDU International (An IHS White Paper), 2006.
  • Johnson CF, Rudd CD. Manufacturing Process Selection for Composite Components. Cambrige Press, 2000.
  • Gustin J, Joneson A, Mahinfalah M, Stone J. “Low vel City impact of combination Kevlar/fiber carbon sandwich composite”. Composite Structures, 69 (4), 396-406, 2005.
  • Newstead S, Watson L, Cameron M. “Vehicle Safety Ratings Estimated From Police Reported Crash Data: 2008 Update”. Monash University Accident Research Center Report, Melbourne, Australia, 280, 2008.
  • Forsberg J, Nilsson L. “Evaluation of response surface methodologies used in crash worthiness optimization”. International Journal of Impact Engineering, 32, 759-777, 2006.
  • Wang HP, Wu CT, Guo Y, Mark E, Botkin A. ‘’Coupled meshfree/finite element method for automotive crash worthiness simulations”. International Journal of Impact Engineering, 36(10-11), 1210-1222, 2009,
  • Sayılan A, Kaynan Ö, Yusifova A, Cebeci H, Yenigün EÖ. ‘’Design and Development of 3D Printed High Performance Textile Structures for Composites”. Tekstil ve Mühendis, 24(105), 13-17, 2017.
  • Kong CW, Nam GW, Jang YS, Yi YM. ‘’Experimental strength of composite sandwich panels with cores made of aluminum honeycomb and foam”. Advanced Composite Materials, 23(1), 43-52, 2014.
  • Salih N. Akour, Hussein Z. M. “Effect of core material stiffness on sandwich panel behavior beyond the yield limit”. Proceedings of the World Congress on Engineering, London, UK, 30 June-2 July, 2010
  • Linul E, Marşavina L. ‘’Assesment of sandwich beams with rigid polyurethane foam core using failure-mode maps”. ‘’The Publishing House of the Romanian Academy, Series A”. 16(4), 522-530, 2015.
  • Solmaz MY, Kaman MO, Turan K, Turgut A. ‘’Petek yapılı kompozit levhaların eğilme davranışlarının incelenmesi” Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 22(1), 1-11, 2010.
  • Doğan O, Büyükkaragöz A. “Çift cidarlı kompozit kirişlerin sonlu elemanlar yöntemiyle gerilme analizi”. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 13(1), 39-45, 2007.

The investigation of the mechanical properties of sandwich panel composites with different surface and core materials

Yıl 2018, Cilt: 24 Sayı: 6, 1062 - 1068, 18.12.2018

Öz

In
this study, it was aimed to investigate the usability of sandwich panel
technology as a frame material in order to decrease the weight of the frame
material in the automotive sector while increasing the strength values of the
chassis material. Carbon fiber, glass fiber polyester composites and aluminum
plate were used as surface materials while aluminum honeycomb, polypropylene
(PP) honeycomb and polyethylene terephthalate (PET) rigid foam were used as
core materials. Surface composite materials are produced by wetting the glass
and carbon fibre fabrics using polyester resins in layers by hand lay-up and
compression method. It was provided that the plates completed their curation
with a cold pressure at 50 bar for 720 minutes. The sandwich composites were
produced by combining the surface and core materials with epoxy adhesive tape and
holding under the hot pressure at 90 °C for 30 minutes and 120 °C for 60
minutes at 3 bar pressure. According to the standards of produced sandwich
panel composites; bending, flatwise and edgewise in the direction of the
compression samples were taken and subjected to bending and compression
experiments. According to obtained experiment results; it was determined that core
material is the more significant changes on the mechanical properties compared
to surface materials. As a core material it was proven that Aluminum honeycomb
core materials show the highest results in terms of bending and edgewise
compression strength while PET core materials show highest results in terms of
flexural stiffness and flatwise compression strength. However, it was seen that
the panels with PP honeycomb core demonstrated considerably more elongation
values than those of the other panels.

Kaynakça

  • Sokolinsky VS, Shen H, Vaikhanski L and Nutt SR. “Experimental and analytical study of nonlinear bending response of sandwich beams”. Composite Structures, 60, 219-229, 2003.
  • Pan SD, Wu LZ, Sun YG et al. “Fracture test for double cantilever beam of honeycomb sandwich panels”. Materials Letters, 62, 523-526, 2008.
  • Vaziri A, Xue Z, Hutchinson JW. “Metal sandwich plates with polymeric foam-filled cores”. Journal of Mechanics of Materials and Structures, 1(1), 95-128, 2006.
  • Qin QH and Wang TJ. “Low-vel°City impact response of fully clamped metal foam core sandwich beam incorporating l°Cal denting effect”. Composite Structures, 96, 346-356, 2013.
  • Xiong J, Ma L, Wu, L, Wang, B, & Vaziri, A. “Fabrication and crushing behavior of low density carbon fiber composite pyramidal truss structures”. Composite Structures, 92, 2695-2702, 2010.
  • Joo JH, Kang KJ, Kim T, Lu TJ “Forced convective heat transfer in all metallic wire-woven bulk Kagome sandwich panels”. International Journal of Heat and Mass Transfer, 54, 5658-5662, 2011.
  • Xiong J, Vaziri A, Ghosh R, Hu H, Ma L, Wu L. “Compression behavior and energy absorption of carbon fiber reinforced composite sandwich panels made of three-dimensional honeycomb grid cores”. Extreme Machines Letters, 7, 114-120, 2016.
  • Niu MCY. Composite Airframe Structures. 1st ed. Hong Kong, Conmilit, 1992.
  • Quilter A. Composites in Aerospace Applications. Canada, ESDU International (An IHS White Paper), 2006.
  • Johnson CF, Rudd CD. Manufacturing Process Selection for Composite Components. Cambrige Press, 2000.
  • Gustin J, Joneson A, Mahinfalah M, Stone J. “Low vel City impact of combination Kevlar/fiber carbon sandwich composite”. Composite Structures, 69 (4), 396-406, 2005.
  • Newstead S, Watson L, Cameron M. “Vehicle Safety Ratings Estimated From Police Reported Crash Data: 2008 Update”. Monash University Accident Research Center Report, Melbourne, Australia, 280, 2008.
  • Forsberg J, Nilsson L. “Evaluation of response surface methodologies used in crash worthiness optimization”. International Journal of Impact Engineering, 32, 759-777, 2006.
  • Wang HP, Wu CT, Guo Y, Mark E, Botkin A. ‘’Coupled meshfree/finite element method for automotive crash worthiness simulations”. International Journal of Impact Engineering, 36(10-11), 1210-1222, 2009,
  • Sayılan A, Kaynan Ö, Yusifova A, Cebeci H, Yenigün EÖ. ‘’Design and Development of 3D Printed High Performance Textile Structures for Composites”. Tekstil ve Mühendis, 24(105), 13-17, 2017.
  • Kong CW, Nam GW, Jang YS, Yi YM. ‘’Experimental strength of composite sandwich panels with cores made of aluminum honeycomb and foam”. Advanced Composite Materials, 23(1), 43-52, 2014.
  • Salih N. Akour, Hussein Z. M. “Effect of core material stiffness on sandwich panel behavior beyond the yield limit”. Proceedings of the World Congress on Engineering, London, UK, 30 June-2 July, 2010
  • Linul E, Marşavina L. ‘’Assesment of sandwich beams with rigid polyurethane foam core using failure-mode maps”. ‘’The Publishing House of the Romanian Academy, Series A”. 16(4), 522-530, 2015.
  • Solmaz MY, Kaman MO, Turan K, Turgut A. ‘’Petek yapılı kompozit levhaların eğilme davranışlarının incelenmesi” Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 22(1), 1-11, 2010.
  • Doğan O, Büyükkaragöz A. “Çift cidarlı kompozit kirişlerin sonlu elemanlar yöntemiyle gerilme analizi”. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 13(1), 39-45, 2007.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makale
Yazarlar

Mustafa Aslan 0000-0003-2299-8417

Onur Güler 0000-0002-9696-3287

Ümit Alver 0000-0003-2049-3159

Yayımlanma Tarihi 18 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 24 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Aslan, M., Güler, O., & Alver, Ü. (2018). Farklı yüzey ve çekirdek malzemelerine sahip sandviç panel kompozitlerin mekanik özelliklerinin incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 24(6), 1062-1068.
AMA Aslan M, Güler O, Alver Ü. Farklı yüzey ve çekirdek malzemelerine sahip sandviç panel kompozitlerin mekanik özelliklerinin incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi. Aralık 2018;24(6):1062-1068.
Chicago Aslan, Mustafa, Onur Güler, ve Ümit Alver. “Farklı yüzey Ve çekirdek Malzemelerine Sahip Sandviç Panel Kompozitlerin Mekanik özelliklerinin Incelenmesi”. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 24, sy. 6 (Aralık 2018): 1062-68.
EndNote Aslan M, Güler O, Alver Ü (01 Aralık 2018) Farklı yüzey ve çekirdek malzemelerine sahip sandviç panel kompozitlerin mekanik özelliklerinin incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 24 6 1062–1068.
IEEE M. Aslan, O. Güler, ve Ü. Alver, “Farklı yüzey ve çekirdek malzemelerine sahip sandviç panel kompozitlerin mekanik özelliklerinin incelenmesi”, Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, c. 24, sy. 6, ss. 1062–1068, 2018.
ISNAD Aslan, Mustafa vd. “Farklı yüzey Ve çekirdek Malzemelerine Sahip Sandviç Panel Kompozitlerin Mekanik özelliklerinin Incelenmesi”. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 24/6 (Aralık 2018), 1062-1068.
JAMA Aslan M, Güler O, Alver Ü. Farklı yüzey ve çekirdek malzemelerine sahip sandviç panel kompozitlerin mekanik özelliklerinin incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2018;24:1062–1068.
MLA Aslan, Mustafa vd. “Farklı yüzey Ve çekirdek Malzemelerine Sahip Sandviç Panel Kompozitlerin Mekanik özelliklerinin Incelenmesi”. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, c. 24, sy. 6, 2018, ss. 1062-8.
Vancouver Aslan M, Güler O, Alver Ü. Farklı yüzey ve çekirdek malzemelerine sahip sandviç panel kompozitlerin mekanik özelliklerinin incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2018;24(6):1062-8.





Creative Commons Lisansı
Bu dergi Creative Commons Al 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.