Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

What is Secondary School Students’ Awareness on Disasters? A Case Study

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 3, 315 - 331, 31.12.2017

Öz

The behaviors of individuals on the issue of being able to cope with disasters are directly
proportional to their level of preparedness and awareness. For this reason, revealing the
individual’s level of awareness on disasters is both the first phase of the studies to be carried out
on this issue and an important contribution to the social disaster management studies. The aim of
this study conducted in this regard is to determine the basic disaster consciousness and
awareness level of secondary school students. The study was designed according to case study
technique from qualitative research methods. The study group was composed of fifty students
attending the secondary education institutions in Konya. The data obtained through the
structured interview technique was evaluated through the descriptive analysis method.
Accordingly, it was concluded that secondary students classified the disaster concept as a
phenomenon related only to natural factors, failed to identify the human factors causing the
disaster, classified the disaster types as natural disasters and failed to classify the dimension of
the disasters, lacked sufficient knowledge in disaster preparedness as well as predictions with
regards to the disaster types they may face in their regions. In addition, students also considered
the level of development of the country as a determining factor in disaster management. In light
of these results, education on disasters should start in the family and be developed through local
municipalities and non-governmental organizations in order to raise awareness regarding
disasters. 

Kaynakça

  • Aydın, F. (2010). "İlköğretim Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin “Deprem” Kavramını Algılamaları: Fenomenografik Bir Analiz." Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic, 5 (3), 801-817.
  • Başıbüyük, A. (2004). Yetişkinlerde deprem bilgisi ve etkili faktörlerin incelenmesi. Milli EğitimDergisi,161(http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/161/bas ibuyuk.html sayfasından erişilmiştir).
  • Bozyiğit ve Kaya. (2017). "Coğrafya Öğretmen Adaylarının Doğal Afetlerle Ilgili Bazi Kavramlar Hakkindaki Bilişsel Yapilarinin Belirlenmesi", Marmara Coğrafya Dergisi, 35, 55-67.
  • Buluş- Kırıkkaya, E., Çakın, O., İmalı, B. ve Bozkurt, E. (2011). Earthquake training is gaining importance: the views of 4th and 5th year students on earthquake. Proceedings from: 3rd World Conference on Educational Sciences, February 3-7, İstanbul.
  • Cin, M. (2010). "Sınıf Öğretmeni Adaylarının Doğal Afetler ile İlgili Yanılgıları." Marmara Coğrafya Dergisi, 22, 70-81.
  • Coşkun, Ş. (2011). Afet Eğitimi Algılaması: İlköğretim Öğrencilerine Verilen Afet Eğitimlerinin Algılanmasını Ölçmek Üzere Bir Araştırma , Yükseklisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya
  • Demirkaya, H. (2007) "İlköğretim Öğrencilerinin Deprem Kavrami Algilamalari Ve Depreme Ilişkin Görüşleri." Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 68-76.
  • Durduran, S. ve Geymen, A. (2008). Türkiye’de Afet Bilgi Sistemi Çalışmalarının Genel Bir Değerlendirilmesi, Erciyes Üniversitesi 2. Uzaktan Algılama ve Coğrafi Bilgi Sistemleri Sempozyumu, 13-15 Ekim, Kayseri, Türkiye.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri ( 2.Baskı), Anı Yayıncılık, Ankara
  • Ergünay, O. (1996). Afet yönetimi nedir? Nasıl olmalıdır? Ankara, Erzincan ve Dinar depremleri ışığında Türkiye’nin deprem sorunlarına çözüm yolları arayışları. TÜBİTAK Deprem Sempozyumu, 5-7 Mayıs, Ankara.
  • Erkan, A. (2010). Afet Yönetiminde Risk Azaltma ve Türkiye’de Yaşanan Sorunlar, Uzmanlık Tezi, Devlet Planlama Teşkilatı, Ankara.
  • Ersel, M., Aksay, E., Kıyan, S. (2009) Türkiye'deki acil tıp anabilim dallarının afetlere hazırlık ve eğitim düzeyleri. Türkiye Acil Tıp. Dergisi: 9: 115-21.
  • Gaall, M.D.,Borg,W.R. & Gall,J.P. (1996) Educational research an introduction (6.baskı). USA: Longman Publisher
  • Gökçe, O., Özden, Ş. ve Demir, A. (2008). Türkiye’de Afetlerin Mekânsal ve İstatistiksel Dağılımı Afet Bilgileri Envanteri. Bayındırlık ve İskân Bakanlığı Afet İşleri Genel Müdürlüğü, Afet Etüt ve Hasar Tespit Daire Başkanlığı, Ankara.
  • Güler, Ç. ve Çobanoğlu, Z. (1994). Afetler. Ankara. Aydoğdu Ofset
  • Güven, B. ve Güven, S. (2009). “İlköğretim Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Dersinde Metafor Oluşturma Becerilerine Ilişkin Nicel Bir Inceleme.” Kastamonu Eğitim Dergisi, 17 (2), 503-512.
  • McMillian ,J.H.(2000). Educational research Fundemental for the consumer (3.baskı). New York, Longman.
  • MEB. (2005). Coğrafya Dersi Öğretim Programı. Ankara: Devlet Kitapları Basım Evi
  • Öcal, A. (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersinde Deprem Eğitiminin Değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25 (1), 169-184
  • Özelmacı, Ş. (2016). Ortaokul Öğrencilerinin Afete ve Afet Hazirliklarina İlişkin Algilarinin İncelenmesi , Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Özey, R. (2006). Afetler Coğrafyası, Aktif Yayınevi, İstanbul.
  • Özgen, N., Ünaldı, Ü. E. ve Bindak, R. (2011). Öğretmen Adaylarının Doğal Afetler Konusuna Yönelik “Etkili Öğrenme Biçimlerinin Belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 12 (4), 303-323.
  • Özgüven, İ. E. (2006). Görüşme İlke ve Teknikleri,.İstanbul: PDREM Yayınları.
  • Özmen, B., Nurlu, M., Kuterdem, K. ve Temiz, A., (2005), Afet Yönetimi ve Afet İşleri Genel Müdürlüğü, Deprem Sempozyumu. 23-25 Mart 2005, Kocaeli.
  • Özşahin, E. (2013). Türkiye’de Yaşanmış (1970-2012) Doğal Afetler Üzerine Bir Değerlendirme 2. Türkiye Deprem Mühendisliği ve Sismoloji Konferansı 25-27 Eylül, Hatay.
  • Ronan, K. R. and Johnston, D. M. (1999), "Behaviourally-based Interventions for Children following Volcanic Eruptions: An Evaluation of Effectiveness", International Journal of Disaster Prevention and Management, 8, 169-176.
  • Sezer, A., Arıbaş, B.B., A.M. Karali Urhan, E. ve Ünal,İ (2017). Ortaokul Ders Kitaplarinda Afetler ve Afet Eğitimi İçeriğine İlişkin Bir Analiz, Uluslararası Sosyal Bilgiler Sempozyumu, 4-6 Mayıs, Eskişehir, Türkiye.
  • Şahin, C. ve Sipahioğlu, Ş. (2003). Doğal Afetler ve Türkiye, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara.
  • Şahin, Y. ve Pehlivan, A. (2007). Doğal Afet Risklerini Paylaşma Araci Olarak Deprem Sigortasi, Türk Mühendis Ve Mimar Odaları Birliği (TMMOB) Afet Sempozyumu, 5-7 Kasım, Ankara.
  • Şimşek, C.L. (2007). Children’s Ideas about Earthquakes. Journal of Environmental and Science Education, 2 (1), 14-19
  • Taş, N. (2003). "Reducing probable earthquake damages in urban settlements". Uludağ Üniversitesi Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, 8 (1), 225-231.
  • Tokcan. H ve Yiter, E. (2017). 5. Sınıf Öğrencilerinin Doğal Afetlere İlişkin Bilişsel Yapılarının Kelime İlişkilendirme Testi (KİT) Aracılığıyla İncelenmesi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) 18, (1), 115-129.
  • Yılmaz, A. (2003). Türk Kamu Yönetiminin Sorun Alanlarından Biri Olarak Afet Yönetimi, Pegem-A Yayıncılık, Ankara.
  • Acil Durum Yönetimi (AFAD). (2014). Türkiye afet farkındalığı ve afetlere hazırlık araştırması. Retrieved from https://www.afad.gov.tr/Dokuman/TR/105-2014081217653-6- turkiye-afet-farkindaligi-ve-afetlere-hazirlik-arastirmasi,-2014-edited
  • www.cnnturk.com. (2017) Cernobilfaciasi neydi turkiyeyi nasil etkilemisti https://www.cnnturk.com/turkiye/cernobil-faciasi-neydi-turkiyeyi-nasil-etkilemisti
  • www.yildiz.edu.tr.(2016) http://www.yildiz.edu.tr/images/images/2013 %20AFET%20RAPORU_v2.pdf
Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 3, 315 - 331, 31.12.2017

Öz

Kaynakça

  • Aydın, F. (2010). "İlköğretim Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin “Deprem” Kavramını Algılamaları: Fenomenografik Bir Analiz." Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic, 5 (3), 801-817.
  • Başıbüyük, A. (2004). Yetişkinlerde deprem bilgisi ve etkili faktörlerin incelenmesi. Milli EğitimDergisi,161(http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/161/bas ibuyuk.html sayfasından erişilmiştir).
  • Bozyiğit ve Kaya. (2017). "Coğrafya Öğretmen Adaylarının Doğal Afetlerle Ilgili Bazi Kavramlar Hakkindaki Bilişsel Yapilarinin Belirlenmesi", Marmara Coğrafya Dergisi, 35, 55-67.
  • Buluş- Kırıkkaya, E., Çakın, O., İmalı, B. ve Bozkurt, E. (2011). Earthquake training is gaining importance: the views of 4th and 5th year students on earthquake. Proceedings from: 3rd World Conference on Educational Sciences, February 3-7, İstanbul.
  • Cin, M. (2010). "Sınıf Öğretmeni Adaylarının Doğal Afetler ile İlgili Yanılgıları." Marmara Coğrafya Dergisi, 22, 70-81.
  • Coşkun, Ş. (2011). Afet Eğitimi Algılaması: İlköğretim Öğrencilerine Verilen Afet Eğitimlerinin Algılanmasını Ölçmek Üzere Bir Araştırma , Yükseklisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya
  • Demirkaya, H. (2007) "İlköğretim Öğrencilerinin Deprem Kavrami Algilamalari Ve Depreme Ilişkin Görüşleri." Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 68-76.
  • Durduran, S. ve Geymen, A. (2008). Türkiye’de Afet Bilgi Sistemi Çalışmalarının Genel Bir Değerlendirilmesi, Erciyes Üniversitesi 2. Uzaktan Algılama ve Coğrafi Bilgi Sistemleri Sempozyumu, 13-15 Ekim, Kayseri, Türkiye.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri ( 2.Baskı), Anı Yayıncılık, Ankara
  • Ergünay, O. (1996). Afet yönetimi nedir? Nasıl olmalıdır? Ankara, Erzincan ve Dinar depremleri ışığında Türkiye’nin deprem sorunlarına çözüm yolları arayışları. TÜBİTAK Deprem Sempozyumu, 5-7 Mayıs, Ankara.
  • Erkan, A. (2010). Afet Yönetiminde Risk Azaltma ve Türkiye’de Yaşanan Sorunlar, Uzmanlık Tezi, Devlet Planlama Teşkilatı, Ankara.
  • Ersel, M., Aksay, E., Kıyan, S. (2009) Türkiye'deki acil tıp anabilim dallarının afetlere hazırlık ve eğitim düzeyleri. Türkiye Acil Tıp. Dergisi: 9: 115-21.
  • Gaall, M.D.,Borg,W.R. & Gall,J.P. (1996) Educational research an introduction (6.baskı). USA: Longman Publisher
  • Gökçe, O., Özden, Ş. ve Demir, A. (2008). Türkiye’de Afetlerin Mekânsal ve İstatistiksel Dağılımı Afet Bilgileri Envanteri. Bayındırlık ve İskân Bakanlığı Afet İşleri Genel Müdürlüğü, Afet Etüt ve Hasar Tespit Daire Başkanlığı, Ankara.
  • Güler, Ç. ve Çobanoğlu, Z. (1994). Afetler. Ankara. Aydoğdu Ofset
  • Güven, B. ve Güven, S. (2009). “İlköğretim Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Dersinde Metafor Oluşturma Becerilerine Ilişkin Nicel Bir Inceleme.” Kastamonu Eğitim Dergisi, 17 (2), 503-512.
  • McMillian ,J.H.(2000). Educational research Fundemental for the consumer (3.baskı). New York, Longman.
  • MEB. (2005). Coğrafya Dersi Öğretim Programı. Ankara: Devlet Kitapları Basım Evi
  • Öcal, A. (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersinde Deprem Eğitiminin Değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25 (1), 169-184
  • Özelmacı, Ş. (2016). Ortaokul Öğrencilerinin Afete ve Afet Hazirliklarina İlişkin Algilarinin İncelenmesi , Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Özey, R. (2006). Afetler Coğrafyası, Aktif Yayınevi, İstanbul.
  • Özgen, N., Ünaldı, Ü. E. ve Bindak, R. (2011). Öğretmen Adaylarının Doğal Afetler Konusuna Yönelik “Etkili Öğrenme Biçimlerinin Belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 12 (4), 303-323.
  • Özgüven, İ. E. (2006). Görüşme İlke ve Teknikleri,.İstanbul: PDREM Yayınları.
  • Özmen, B., Nurlu, M., Kuterdem, K. ve Temiz, A., (2005), Afet Yönetimi ve Afet İşleri Genel Müdürlüğü, Deprem Sempozyumu. 23-25 Mart 2005, Kocaeli.
  • Özşahin, E. (2013). Türkiye’de Yaşanmış (1970-2012) Doğal Afetler Üzerine Bir Değerlendirme 2. Türkiye Deprem Mühendisliği ve Sismoloji Konferansı 25-27 Eylül, Hatay.
  • Ronan, K. R. and Johnston, D. M. (1999), "Behaviourally-based Interventions for Children following Volcanic Eruptions: An Evaluation of Effectiveness", International Journal of Disaster Prevention and Management, 8, 169-176.
  • Sezer, A., Arıbaş, B.B., A.M. Karali Urhan, E. ve Ünal,İ (2017). Ortaokul Ders Kitaplarinda Afetler ve Afet Eğitimi İçeriğine İlişkin Bir Analiz, Uluslararası Sosyal Bilgiler Sempozyumu, 4-6 Mayıs, Eskişehir, Türkiye.
  • Şahin, C. ve Sipahioğlu, Ş. (2003). Doğal Afetler ve Türkiye, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara.
  • Şahin, Y. ve Pehlivan, A. (2007). Doğal Afet Risklerini Paylaşma Araci Olarak Deprem Sigortasi, Türk Mühendis Ve Mimar Odaları Birliği (TMMOB) Afet Sempozyumu, 5-7 Kasım, Ankara.
  • Şimşek, C.L. (2007). Children’s Ideas about Earthquakes. Journal of Environmental and Science Education, 2 (1), 14-19
  • Taş, N. (2003). "Reducing probable earthquake damages in urban settlements". Uludağ Üniversitesi Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, 8 (1), 225-231.
  • Tokcan. H ve Yiter, E. (2017). 5. Sınıf Öğrencilerinin Doğal Afetlere İlişkin Bilişsel Yapılarının Kelime İlişkilendirme Testi (KİT) Aracılığıyla İncelenmesi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) 18, (1), 115-129.
  • Yılmaz, A. (2003). Türk Kamu Yönetiminin Sorun Alanlarından Biri Olarak Afet Yönetimi, Pegem-A Yayıncılık, Ankara.
  • Acil Durum Yönetimi (AFAD). (2014). Türkiye afet farkındalığı ve afetlere hazırlık araştırması. Retrieved from https://www.afad.gov.tr/Dokuman/TR/105-2014081217653-6- turkiye-afet-farkindaligi-ve-afetlere-hazirlik-arastirmasi,-2014-edited
  • www.cnnturk.com. (2017) Cernobilfaciasi neydi turkiyeyi nasil etkilemisti https://www.cnnturk.com/turkiye/cernobil-faciasi-neydi-turkiyeyi-nasil-etkilemisti
  • www.yildiz.edu.tr.(2016) http://www.yildiz.edu.tr/images/images/2013 %20AFET%20RAPORU_v2.pdf
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Adnan Pınar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 25 Eylül 2017
Kabul Tarihi 6 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Pınar, A. (2017). What is Secondary School Students’ Awareness on Disasters? A Case Study. Review of International Geographical Education Online, 7(3), 315-331.
AMA Pınar A. What is Secondary School Students’ Awareness on Disasters? A Case Study. Review of International Geographical Education Online. Aralık 2017;7(3):315-331.
Chicago Pınar, Adnan. “What Is Secondary School Students’ Awareness on Disasters? A Case Study”. Review of International Geographical Education Online 7, sy. 3 (Aralık 2017): 315-31.
EndNote Pınar A (01 Aralık 2017) What is Secondary School Students’ Awareness on Disasters? A Case Study. Review of International Geographical Education Online 7 3 315–331.
IEEE A. Pınar, “What is Secondary School Students’ Awareness on Disasters? A Case Study”, Review of International Geographical Education Online, c. 7, sy. 3, ss. 315–331, 2017.
ISNAD Pınar, Adnan. “What Is Secondary School Students’ Awareness on Disasters? A Case Study”. Review of International Geographical Education Online 7/3 (Aralık 2017), 315-331.
JAMA Pınar A. What is Secondary School Students’ Awareness on Disasters? A Case Study. Review of International Geographical Education Online. 2017;7:315–331.
MLA Pınar, Adnan. “What Is Secondary School Students’ Awareness on Disasters? A Case Study”. Review of International Geographical Education Online, c. 7, sy. 3, 2017, ss. 315-31.
Vancouver Pınar A. What is Secondary School Students’ Awareness on Disasters? A Case Study. Review of International Geographical Education Online. 2017;7(3):315-31.