BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2014, Cilt: 1 Sayı: 4, 337 - 352, 14.10.2015

Öz

Sosyal bilimler kapsamındaki araştırmalarda değişkenler arasındaki ilişki düzeylerini belirleyebilmek için çeşitli istatistiksel ölçekler ve teknikler yaygın olarak kullanılmaktadır. Araştırmacıların ellerindeki veriler için hangi ölçeğin uygun olduğu ve söz konusu verileri hangi istatistiksel teknik ile analiz edeceği önemli bir sorun olarak karşımıza çıkmaktadır. Araştırma kapsamında veri toplama amacıyla kullanılan ölçek türleri genel olarak verilerin çözümlenmesinde kullanılacak istatistik teknikleri de belirlemektedir. Sosyal bilimler alanında yapılan araştırmalarda, araştırmacıların ölçek seçiminde yanılgılara düşebildiği ve bu sebeple tutarsız sonuçlara ulaştığı sıklıkla görülmektedir. Çalışmamız, araştırmacıların daha tutarlı ve güvenilir sonuçlar elde edebilmelerini engelleyen istatistiksel yanılgı ve hatalara düşmelerinin önlenmesi için sıklıkla düşülen hataların düzeltilmesi amacını taşımaktadır.Çalışmamızda ölçeklerin kullanımı doğrultusunda Marmara Üniversitesi İşletme Fakültesi öğrencilerinin girişimcilik niyetleri ölçülmüştür. Öğrencilerin ilk olarak likert ölçeği ile cevapları alınmış daha sonra yüzde olarak cevaplarını ağırlıklandırmaları istenmiştir. Arada çıkan algı farkı ölçümün güvenilirliği ışığında incelenmektedir. 1. GİRİŞ

Kaynakça

  • Armutlulu,İ.H. (2004), İşletme İstatistiğine Giriş, Alfa Yayınları, s. 18-20.
  • Arseven, A. (2001), Alan Araştırma Yöntemi, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, s.17-21.
  • Bardi, Anat and Shalom H. Schwartz. (2003), Values and Behavior: Strength and Structure of Relations,
  • Personality and Social Psychology Bulletin,; 29; p.1207-1220
  • Büyüköztürk. Ş. (2001) Deneysel Desenler, Pegema Yayıncılık, s. 15-23.
  • Büyüköztürk, Ş., Şekercioğlu,G.,Çokluk,O. (2010), Sosyal Bilimler için Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve Lisrel
  • Uygulamaları. Pegem Akademi Yayınları, s.177-246. Davidsson, P., Johan W., (1997), Values, beliefs and regional variations in new firm formation rates, Journal of
  • Economic Psychology 18, p.179-199. Doğan, N., Başokçu, O. (Kış 2010), İstatistik Tutum Ölçeği İçin Uygulanan Faktör Analizi ve Aşamalı Kümeleme
  • Analizi Sonuçlarının Karşılaştırılması, Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 1(2), s.65-71. Douglas, E. J., Fitzsimmons, J.R. (2005), Entrepreneurial Intentions towards Individual vs. Corporate
  • Entrepreneurship, Paper presented at the SEAANZ 2005 Conference, Armidale, N.S.W., September 2005 Elizur,
  • Dov, “Work values and commitment”, International Journal of Manpower, Year: 1996 Volume: 17 Issue: 3 p: 25 – 30
  • Karagöz,Y., Dikici,S. (2004), Sosyal Bilimlerde Yapılan Uygulamalı Araştırmalarda Kullanılan İstatistiksel Teknikler
  • Ve Ölçekler, C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt 5, Sayı 1, s.25-43
  • Kellermanns, Franz W., Kimberly A. E., (November 2006), Corporate Entrepreneurship in Family Firms: A Family
  • Perspective, Entrepreneurshıp Theory and Practice, p. 809-830
  • Köklü, N., Büyüköztürk, Ş. (2000), Sosyal Bilimler için İstatistiğe Giriş. Pegem Yayınları, s.24-52
  • Llano, J.A. (2006), The University Environment and Academic Entrepreneurship: A Behavioral Model For
  • Measuring Environment Success, work paper, p. 1-27
  • Mayberry, C.(2006), Social Entrepreneurs: Is it a New Breed of Entrepreneur?, OIKOS Ph.D. Summer Academy 2006 Sustainability and Corporate Strategy, pp. 1-14
  • Schwartz, Shalom H. and W. Bilsky. (1987), Toward a Universal Psychological Structure of Human Values, Journal of Personality and Social Psychology, 53, p.550-562.
  • Sekreter, S., Akyüz,G. (2003), Pazarlama Araştırmalarında Kullanılan Ölçeklere İlişkin Bir Yayın Taraması, Akdeniz
  • Üniversitesi, İİBF Dergisi. Sayı.6, s.123-150
  • Sipahi,B.,Yurtkoru,S., Çinko,M.(2008), Sosyal Bilimlerde SPSS’le Veri Analizi, Beta Yayınları, İkinci Baskı,s.71-109.
  • Stevens, S. S. (1946), On the Theory of Scales of Measurement, Science 103: p.677-680.
  • Tezbaşaran, Ata A. (2008), Likert Tipi Ölçek Hazırlama Kılavuzu. Üçüncü Sürüm E-Kitap, s.1-51.
  • Togerson W. S. (1958), Theory and Methods of Scaling, John Wiley and Sons, p. 1-15.

MODEL SELECTION CONSIDERING SCALES IN SOCIAL SCIENCES: AN APPLICATION ON ENTREPRENEURSHIP TENDENCY

Yıl 2014, Cilt: 1 Sayı: 4, 337 - 352, 14.10.2015

Öz

Various statistical scales and techniques have been commonly used to determine the relationship levels among the variables within the framework of the social sciences. An important issue that is encountered is to find the appropriate scale for the data the researchers acquire and the statistical technique to analyze such data. Generally, the scale types utilized with the purpose of collecting data in the scope of research also determine the statistical techniques to be used for the analysis of the data. In the research conducted in the field of social sciences, there has often been observed a tendency for the researchers to fall into the fallacies in selecting the scales and hence, to reach inconsistent results. The goal of our work is to correct the statistical fallacies and mistakes which researchers commonly fall into and which prevent them from obtaining more consistent and reliable results. In this study, the entrepreneurship tendencies of the students in the Department of Business Administration at Marmara University are measured in accordance with the use of scales. The answers of the students have first been acquired using the likert scale, and then the students have been required to weight their answers on a scale of 0 to 100. The perceptual differences are examined in the light of the reliability of the scale.

Kaynakça

  • Armutlulu,İ.H. (2004), İşletme İstatistiğine Giriş, Alfa Yayınları, s. 18-20.
  • Arseven, A. (2001), Alan Araştırma Yöntemi, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, s.17-21.
  • Bardi, Anat and Shalom H. Schwartz. (2003), Values and Behavior: Strength and Structure of Relations,
  • Personality and Social Psychology Bulletin,; 29; p.1207-1220
  • Büyüköztürk. Ş. (2001) Deneysel Desenler, Pegema Yayıncılık, s. 15-23.
  • Büyüköztürk, Ş., Şekercioğlu,G.,Çokluk,O. (2010), Sosyal Bilimler için Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve Lisrel
  • Uygulamaları. Pegem Akademi Yayınları, s.177-246. Davidsson, P., Johan W., (1997), Values, beliefs and regional variations in new firm formation rates, Journal of
  • Economic Psychology 18, p.179-199. Doğan, N., Başokçu, O. (Kış 2010), İstatistik Tutum Ölçeği İçin Uygulanan Faktör Analizi ve Aşamalı Kümeleme
  • Analizi Sonuçlarının Karşılaştırılması, Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 1(2), s.65-71. Douglas, E. J., Fitzsimmons, J.R. (2005), Entrepreneurial Intentions towards Individual vs. Corporate
  • Entrepreneurship, Paper presented at the SEAANZ 2005 Conference, Armidale, N.S.W., September 2005 Elizur,
  • Dov, “Work values and commitment”, International Journal of Manpower, Year: 1996 Volume: 17 Issue: 3 p: 25 – 30
  • Karagöz,Y., Dikici,S. (2004), Sosyal Bilimlerde Yapılan Uygulamalı Araştırmalarda Kullanılan İstatistiksel Teknikler
  • Ve Ölçekler, C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt 5, Sayı 1, s.25-43
  • Kellermanns, Franz W., Kimberly A. E., (November 2006), Corporate Entrepreneurship in Family Firms: A Family
  • Perspective, Entrepreneurshıp Theory and Practice, p. 809-830
  • Köklü, N., Büyüköztürk, Ş. (2000), Sosyal Bilimler için İstatistiğe Giriş. Pegem Yayınları, s.24-52
  • Llano, J.A. (2006), The University Environment and Academic Entrepreneurship: A Behavioral Model For
  • Measuring Environment Success, work paper, p. 1-27
  • Mayberry, C.(2006), Social Entrepreneurs: Is it a New Breed of Entrepreneur?, OIKOS Ph.D. Summer Academy 2006 Sustainability and Corporate Strategy, pp. 1-14
  • Schwartz, Shalom H. and W. Bilsky. (1987), Toward a Universal Psychological Structure of Human Values, Journal of Personality and Social Psychology, 53, p.550-562.
  • Sekreter, S., Akyüz,G. (2003), Pazarlama Araştırmalarında Kullanılan Ölçeklere İlişkin Bir Yayın Taraması, Akdeniz
  • Üniversitesi, İİBF Dergisi. Sayı.6, s.123-150
  • Sipahi,B.,Yurtkoru,S., Çinko,M.(2008), Sosyal Bilimlerde SPSS’le Veri Analizi, Beta Yayınları, İkinci Baskı,s.71-109.
  • Stevens, S. S. (1946), On the Theory of Scales of Measurement, Science 103: p.677-680.
  • Tezbaşaran, Ata A. (2008), Likert Tipi Ölçek Hazırlama Kılavuzu. Üçüncü Sürüm E-Kitap, s.1-51.
  • Togerson W. S. (1958), Theory and Methods of Scaling, John Wiley and Sons, p. 1-15.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Articles
Yazarlar

İsmail Hakkı Armutlulu Bu kişi benim

Gulgonul Bozoglu Bati Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 14 Ekim 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 1 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Armutlulu, İ. H., & Bati, G. B. (2015). MODEL SELECTION CONSIDERING SCALES IN SOCIAL SCIENCES: AN APPLICATION ON ENTREPRENEURSHIP TENDENCY. Research Journal of Business and Management, 1(4), 337-352.
AMA Armutlulu İH, Bati GB. MODEL SELECTION CONSIDERING SCALES IN SOCIAL SCIENCES: AN APPLICATION ON ENTREPRENEURSHIP TENDENCY. RJBM. Ekim 2015;1(4):337-352.
Chicago Armutlulu, İsmail Hakkı, ve Gulgonul Bozoglu Bati. “MODEL SELECTION CONSIDERING SCALES IN SOCIAL SCIENCES: AN APPLICATION ON ENTREPRENEURSHIP TENDENCY”. Research Journal of Business and Management 1, sy. 4 (Ekim 2015): 337-52.
EndNote Armutlulu İH, Bati GB (01 Ekim 2015) MODEL SELECTION CONSIDERING SCALES IN SOCIAL SCIENCES: AN APPLICATION ON ENTREPRENEURSHIP TENDENCY. Research Journal of Business and Management 1 4 337–352.
IEEE İ. H. Armutlulu ve G. B. Bati, “MODEL SELECTION CONSIDERING SCALES IN SOCIAL SCIENCES: AN APPLICATION ON ENTREPRENEURSHIP TENDENCY”, RJBM, c. 1, sy. 4, ss. 337–352, 2015.
ISNAD Armutlulu, İsmail Hakkı - Bati, Gulgonul Bozoglu. “MODEL SELECTION CONSIDERING SCALES IN SOCIAL SCIENCES: AN APPLICATION ON ENTREPRENEURSHIP TENDENCY”. Research Journal of Business and Management 1/4 (Ekim 2015), 337-352.
JAMA Armutlulu İH, Bati GB. MODEL SELECTION CONSIDERING SCALES IN SOCIAL SCIENCES: AN APPLICATION ON ENTREPRENEURSHIP TENDENCY. RJBM. 2015;1:337–352.
MLA Armutlulu, İsmail Hakkı ve Gulgonul Bozoglu Bati. “MODEL SELECTION CONSIDERING SCALES IN SOCIAL SCIENCES: AN APPLICATION ON ENTREPRENEURSHIP TENDENCY”. Research Journal of Business and Management, c. 1, sy. 4, 2015, ss. 337-52.
Vancouver Armutlulu İH, Bati GB. MODEL SELECTION CONSIDERING SCALES IN SOCIAL SCIENCES: AN APPLICATION ON ENTREPRENEURSHIP TENDENCY. RJBM. 2015;1(4):337-52.

Research Journal of Business and Management (RJBM) is a scientific, academic, double blind peer-reviewed, quarterly and open-access online journal. The journal publishes four issues a year. The issuing months are March, June, September and December. The publication languages of the Journal are English and Turkish. RJBM aims to provide a research source for all practitioners, policy makers, professionals and researchers working in all related areas of business, management and organizations. The editor in chief of RJBM invites all manuscripts that cover theoretical and/or applied researches on topics related to the interest areas of the Journal. RJBM publishes academic research studies only. RJBM charges no submission or publication fee.

Ethics Policy - RJBM applies the standards of Committee on Publication Ethics (COPE). RJBM is committed to the academic community ensuring ethics and quality of manuscripts in publications. Plagiarism is strictly forbidden and the manuscripts found to be plagiarized will not be accepted or if published will be removed from the publication. Authors must certify that their manuscripts are their original work. Plagiarism, duplicate, data fabrication and redundant publications are forbidden. The manuscripts are subject to plagiarism check by iThenticate or similar. All manuscript submissions must provide a similarity report (up to 15% excluding quotes, bibliography, abstract, method).

Open Access - All research articles published in PressAcademia Journals are fully open access; immediately freely available to read, download and share. Articles are published under the terms of a Creative Commons license which permits use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Open access is a property of individual works, not necessarily journals or publishers. Community standards, rather than copyright law, will continue to provide the mechanism for enforcement of proper attribution and responsible use of the published work, as they do now.