BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2014, Cilt: 1 Sayı: 4, 389 - 407, 14.10.2015

Öz

Organizasyonların yeniden yapılanması, birleşmesi, küçülmesi, ya da kapanmasıyla iş görenler büyük belirsizliklerle karşı karşıya kalmaktadır. Bu süreçte birçok belirsizlik içerisinde iş görenler büyük stres yaşamaktadır. Buna bağlı olarak, işgören devamsızlığını artıran, strese neden olan, verimi düşüren, çalışanları huzursuz eden bir güç azalması ortaya çıkmaktadır. İnsan gücünün temel yapı taşı iş görenler, örgütlerin en kıymetli sermayeleridir. İşgörenlerin kaybı, örgüte büyük zararlar verebilir. Bu zararı önleyebilmek ve ortadan kaldırabilmek için “Çalışanlara nasıl eğlenceli bir ortam sağlarız” sorusu sorulmalıdır. Örgüt içerisinde oluşturulacakeğlenceli ortam bu noktada önemlidir. Ciddi ve otoriter olabilmek için eğlence ve mizahi unsurların kullanılmaması, ciddiyetin “otorite”; eğlence ve esprinin “ciddiyetsizlik” olarak düşünülmesi stresi artırabileceği gibi örgüte olan bağlılığı da azaltacaktır. Örgütsel bağlılık, iş görenin çalıştığı örgüte karşı hissettiği bağın gücünü ifade etmektedir. İş görenlerin örgütsel bağlılıklarının sağlanabilmesi için işyerinde mizah ve eğlence unsurlarının da olmasının gerekli olduğu düşünülmektedir. Bu çalışmada, iş yerinde kullanılan mizah unsurlarının örgütsel bağlılıkla olan ilişkisinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak anket kullanılmıştır. Anket katılımcıların işyerinde eğlence düzeylerini belirlemeye yönelik ve işe bağlılık düzeylerini belirlemeye yönelik likert ölçekten oluşmaktadır. İşyerinde mizahve eğlenceölçeğinin geliştirilmesinde McDowell’in “Fun at work” başlıklı araştırmasından faydalanılmıştır. Yöneticilerin “genel olarak eğlence ve mizah” algısı orta; “işyerinde kutlama” algısı orta; “işe bağlılık” düzeyi zayıf olarak saptanmıştır. Bu çalışmanın, iş görenlerin motivasyonunu artıran ve örgüte bağlılığını sağlayan mizahve eğlence unsurlarının önemini ortaya çıkarması açısından iş dünyasına katkı sağlaması beklenmektedir

Kaynakça

  • Aydın, A. (2005). Hemşirelik ve Mizah. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi , 1-5.
  • Başaran, İ. (1982). Örgütsel Davranış. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları, s.s.112.
  • Bhaerman, S. (1999). Laughter and Mental Flexibility. http://aath.org/art_bhaerman01.html adresinden alınmıştır.
  • Dünya Gazetesi. (2009). 06 15, 2013 tarihinde Datassist: http://www.datassist.com.tr/blog/109-zeka-urunu- mizah-iletisimi-yuksek-ve-yaratici-isyeri adresinden alındı
  • Dünya Gazetesi. (2009, 12 14). Zeka ürünü mizah=İletişimi yüksek ve yaratıcı işyeri. 12 29, 2013 tarihinde Dünya: http://www.dunya.com/zeka-urunu-mizah-iletisimi-yuksek-ve-yaratici-isyeri-71337h.htm adresinden alındı.
  • Eren, E. (2001). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. İstanbul: Beta asım Yayım Dağıtım A.Ş.s.s.78
  • Fitz-Enz, J., & Şen, G. (1999). Büyük Kuruluşlar İnsanı Nasıl Değerlendiriyor. İstanbul: Sabah Kitapları,s.s.30-64.
  • Griffin, R. W., & Moorhead, G. (1989). Organizational Behaviour, Second Ed. USA: Mifflin Co. s.s.611-620.
  • Henry L., T., & Neal P., M. (2003). The Fundamentals of Organizational Behavior. USA: Blackwell Publishing.s.s.48
  • Iun, J., & Huang, X. (2006). How To Motivate Older Employees To Excel? The Impact of Commitment on Older
  • Employees‘ Performance in the Hospitality Industry. International Journal of Hospitality Management , 341. Kacmar, M., & v.d. (1999). Antecedents and Consequences of Organizational Commitment: A Comparison Of Two
  • Scales. Educational & Psychological Measurment , Vol 59, Issue 6 , 978. Kaynak, T. v. (1998). İnsan Kaynakları Yönetimi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayını, Yayın No. 276,ss.28.
  • Kişisel Gelişim Merkezi. (2013). Esprinin dozunu abartmayın. 06 15, 2013 tarihinde Kigem: http://www.kigem.com/esprinin-dozunu-abartmayin.html adresinden alındı
  • Lion, K. (1990). Non-Work Factor On Job Satisfaction Revisited. Human Relations, Vol.43, Number:1 , 77.
  • Luthans, F. (1995). Organizational Behavior. New York: McGraw-Hill.s.s.130
  • Martin, R. A., & Lefcourt, H. M. (1984). Situational Humor Response Questionnaire:Quantitative measure of sense of humor. Journal of Personality and Social Psychology, 47, 145-155.
  • McDowell, T., 2005. Fun at work: Scale development, confirmatory factor analysis, and links to organizational outcomes. Dissertation Abstracts International, ss.65-97.
  • Northcraft, G. B., & Neale, M. A. (1990). Organizational Behavior. United States: The Dryden Press.
  • Okay, T. (2013, Ocak 24). İşyerinde Mizah. 06 15, 2013 tarihinde Türker Okay: http://turkerokay.com/2013/01/24/isyerinde-mizah/ adresinden alındı
  • Olsson H. (2002). The essence of humour and its effects and functions: a qualitative study. Journal of Nursing Management , 21-26.
  • Özel, M. (1994). Küresel Rekabet. İstanbul: İz Yayıncılık, s.s.48-49.
  • Pollack, T. (1996). A Personal File of Stimulating Ideas, Little-Known Facts and Daily Problem Solvers. Supervision, Vol:57, Iss:6 , 25.
  • Robbins, S., Judge, T., & Erdem, İ. (2012). Örgütsel Davranış. Ankara: Nobel Yayıncılık.s.s.464.
  • Sabuncuoğlu, Z. (2000). İnsan Kaynakları Yönetimi. Bursa: Ezgi Kitabevi, s.s.2-22.
  • Sargut, A. (2001). Kültürler Arası Farklılaşma ve Yönetim. Ankara: İmge Yayınları, s.s.97.
  • Sultanoff, S. (2001). Levity defies gravity: Using humor in crisis situations. AATH. http://www.aath.org/art_ sultanoff02.html. adresinden alınmıştır
  • Şimşek, Ş., & v.d. (2000). Davranış Bilimlerine Giriş ve Örgütsel Davranış. Ankara: Nobel Basım Yayım ve Dağıtım s.s.
  • Turan, S. (2005). Üniversite Yöneticilerinin Benimsedikleri İdari Ve Kültürel Değerler. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 181-202.
  • Ulloth, J. (2002). The benefits of humor in nursing education. Journal of Nursing Education , 476-480.
  • Urquhart, J. (2013). Creating a Fun Workplace... 13 Ways to Have Fun at Work 06 15, 2013 tarihinde www.idoinspire.com/creating-a-fun-workplace adresinden alındı
  • Waybright, L. J., & Rickman, C. (2006). Humor It Works. Virginia: West Virginia University.
  • Wilson, H. (1996). The Compasses of Strategic Leadership. Credit Union Management, Vol:19, Iss:4 , 16.
  • Yurdakul, S. (2007). İş Ortamını Eğlenceli Olmaktan Çıkaran 10 Neden . 06 15, 2013 tarihinde ikedaconsulting.com: http://www.ikedaconsulting.com/documents/Is_Ortamini_Eglenceli_Olmaktan_Cikaran_10_Neden.pdf adresinden alındı
  • Zinober, J. (1999). Your Leadership Report Card-How do You Stock Up? Lau Practice Management, Vol:22, Iss: 7 , 32

THE RELATIONSHIP BETWEEN HUMOR IN THE WORK AND ORGANIZATIONAL COMMITMENT

Yıl 2014, Cilt: 1 Sayı: 4, 389 - 407, 14.10.2015

Öz

The workers are facing with great uncertainty because of closure, merging and minimization of organizations. For this reason employees are working in great stress. According to this there is loss of working force. The main part of the human power are employees. They are the most precious captial of organizations. The loss of employees causes great damage to the organization. We must ask question of  “ How can we create comfortable atmosphere for employes” . At this point creating a comfortable atmosphere is important. Lack use of humor because of becoming serious and authoritian, may cause employees to feel stres much stronger and reduce the organizational commitment. Organizational commitment, the strength of the bond, between employees and organization. The humor is need to create the employees organizational commitment. In this study the relationship between humor elements uses in the work and organizational commitment were aimed to determine. The survey apliance is use to collect the data. The survey is used for to determine their level of humor in workplace and organizational commitment with likert scale. McDowell’s “ Fun at Work” titled research is used fort o develop the scale. It is found that the general humor of the managers is moderate, celebration at work is moderate and organziational commitment is weak. This study aims at to contribute the business world with revealing the elements of humor whichin creases the motivation of the employees.

Kaynakça

  • Aydın, A. (2005). Hemşirelik ve Mizah. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi , 1-5.
  • Başaran, İ. (1982). Örgütsel Davranış. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları, s.s.112.
  • Bhaerman, S. (1999). Laughter and Mental Flexibility. http://aath.org/art_bhaerman01.html adresinden alınmıştır.
  • Dünya Gazetesi. (2009). 06 15, 2013 tarihinde Datassist: http://www.datassist.com.tr/blog/109-zeka-urunu- mizah-iletisimi-yuksek-ve-yaratici-isyeri adresinden alındı
  • Dünya Gazetesi. (2009, 12 14). Zeka ürünü mizah=İletişimi yüksek ve yaratıcı işyeri. 12 29, 2013 tarihinde Dünya: http://www.dunya.com/zeka-urunu-mizah-iletisimi-yuksek-ve-yaratici-isyeri-71337h.htm adresinden alındı.
  • Eren, E. (2001). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. İstanbul: Beta asım Yayım Dağıtım A.Ş.s.s.78
  • Fitz-Enz, J., & Şen, G. (1999). Büyük Kuruluşlar İnsanı Nasıl Değerlendiriyor. İstanbul: Sabah Kitapları,s.s.30-64.
  • Griffin, R. W., & Moorhead, G. (1989). Organizational Behaviour, Second Ed. USA: Mifflin Co. s.s.611-620.
  • Henry L., T., & Neal P., M. (2003). The Fundamentals of Organizational Behavior. USA: Blackwell Publishing.s.s.48
  • Iun, J., & Huang, X. (2006). How To Motivate Older Employees To Excel? The Impact of Commitment on Older
  • Employees‘ Performance in the Hospitality Industry. International Journal of Hospitality Management , 341. Kacmar, M., & v.d. (1999). Antecedents and Consequences of Organizational Commitment: A Comparison Of Two
  • Scales. Educational & Psychological Measurment , Vol 59, Issue 6 , 978. Kaynak, T. v. (1998). İnsan Kaynakları Yönetimi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayını, Yayın No. 276,ss.28.
  • Kişisel Gelişim Merkezi. (2013). Esprinin dozunu abartmayın. 06 15, 2013 tarihinde Kigem: http://www.kigem.com/esprinin-dozunu-abartmayin.html adresinden alındı
  • Lion, K. (1990). Non-Work Factor On Job Satisfaction Revisited. Human Relations, Vol.43, Number:1 , 77.
  • Luthans, F. (1995). Organizational Behavior. New York: McGraw-Hill.s.s.130
  • Martin, R. A., & Lefcourt, H. M. (1984). Situational Humor Response Questionnaire:Quantitative measure of sense of humor. Journal of Personality and Social Psychology, 47, 145-155.
  • McDowell, T., 2005. Fun at work: Scale development, confirmatory factor analysis, and links to organizational outcomes. Dissertation Abstracts International, ss.65-97.
  • Northcraft, G. B., & Neale, M. A. (1990). Organizational Behavior. United States: The Dryden Press.
  • Okay, T. (2013, Ocak 24). İşyerinde Mizah. 06 15, 2013 tarihinde Türker Okay: http://turkerokay.com/2013/01/24/isyerinde-mizah/ adresinden alındı
  • Olsson H. (2002). The essence of humour and its effects and functions: a qualitative study. Journal of Nursing Management , 21-26.
  • Özel, M. (1994). Küresel Rekabet. İstanbul: İz Yayıncılık, s.s.48-49.
  • Pollack, T. (1996). A Personal File of Stimulating Ideas, Little-Known Facts and Daily Problem Solvers. Supervision, Vol:57, Iss:6 , 25.
  • Robbins, S., Judge, T., & Erdem, İ. (2012). Örgütsel Davranış. Ankara: Nobel Yayıncılık.s.s.464.
  • Sabuncuoğlu, Z. (2000). İnsan Kaynakları Yönetimi. Bursa: Ezgi Kitabevi, s.s.2-22.
  • Sargut, A. (2001). Kültürler Arası Farklılaşma ve Yönetim. Ankara: İmge Yayınları, s.s.97.
  • Sultanoff, S. (2001). Levity defies gravity: Using humor in crisis situations. AATH. http://www.aath.org/art_ sultanoff02.html. adresinden alınmıştır
  • Şimşek, Ş., & v.d. (2000). Davranış Bilimlerine Giriş ve Örgütsel Davranış. Ankara: Nobel Basım Yayım ve Dağıtım s.s.
  • Turan, S. (2005). Üniversite Yöneticilerinin Benimsedikleri İdari Ve Kültürel Değerler. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 181-202.
  • Ulloth, J. (2002). The benefits of humor in nursing education. Journal of Nursing Education , 476-480.
  • Urquhart, J. (2013). Creating a Fun Workplace... 13 Ways to Have Fun at Work 06 15, 2013 tarihinde www.idoinspire.com/creating-a-fun-workplace adresinden alındı
  • Waybright, L. J., & Rickman, C. (2006). Humor It Works. Virginia: West Virginia University.
  • Wilson, H. (1996). The Compasses of Strategic Leadership. Credit Union Management, Vol:19, Iss:4 , 16.
  • Yurdakul, S. (2007). İş Ortamını Eğlenceli Olmaktan Çıkaran 10 Neden . 06 15, 2013 tarihinde ikedaconsulting.com: http://www.ikedaconsulting.com/documents/Is_Ortamini_Eglenceli_Olmaktan_Cikaran_10_Neden.pdf adresinden alındı
  • Zinober, J. (1999). Your Leadership Report Card-How do You Stock Up? Lau Practice Management, Vol:22, Iss: 7 , 32
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Articles
Yazarlar

Orhan Adiguzel

Adeviye Erdogan

Sercan Edinsel

Yayımlanma Tarihi 14 Ekim 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 1 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Adiguzel, O., Erdogan, A., & Edinsel, S. (2015). THE RELATIONSHIP BETWEEN HUMOR IN THE WORK AND ORGANIZATIONAL COMMITMENT. Research Journal of Business and Management, 1(4), 389-407.
AMA Adiguzel O, Erdogan A, Edinsel S. THE RELATIONSHIP BETWEEN HUMOR IN THE WORK AND ORGANIZATIONAL COMMITMENT. RJBM. Ekim 2015;1(4):389-407.
Chicago Adiguzel, Orhan, Adeviye Erdogan, ve Sercan Edinsel. “THE RELATIONSHIP BETWEEN HUMOR IN THE WORK AND ORGANIZATIONAL COMMITMENT”. Research Journal of Business and Management 1, sy. 4 (Ekim 2015): 389-407.
EndNote Adiguzel O, Erdogan A, Edinsel S (01 Ekim 2015) THE RELATIONSHIP BETWEEN HUMOR IN THE WORK AND ORGANIZATIONAL COMMITMENT. Research Journal of Business and Management 1 4 389–407.
IEEE O. Adiguzel, A. Erdogan, ve S. Edinsel, “THE RELATIONSHIP BETWEEN HUMOR IN THE WORK AND ORGANIZATIONAL COMMITMENT”, RJBM, c. 1, sy. 4, ss. 389–407, 2015.
ISNAD Adiguzel, Orhan vd. “THE RELATIONSHIP BETWEEN HUMOR IN THE WORK AND ORGANIZATIONAL COMMITMENT”. Research Journal of Business and Management 1/4 (Ekim 2015), 389-407.
JAMA Adiguzel O, Erdogan A, Edinsel S. THE RELATIONSHIP BETWEEN HUMOR IN THE WORK AND ORGANIZATIONAL COMMITMENT. RJBM. 2015;1:389–407.
MLA Adiguzel, Orhan vd. “THE RELATIONSHIP BETWEEN HUMOR IN THE WORK AND ORGANIZATIONAL COMMITMENT”. Research Journal of Business and Management, c. 1, sy. 4, 2015, ss. 389-07.
Vancouver Adiguzel O, Erdogan A, Edinsel S. THE RELATIONSHIP BETWEEN HUMOR IN THE WORK AND ORGANIZATIONAL COMMITMENT. RJBM. 2015;1(4):389-407.

Research Journal of Business and Management (RJBM) is a scientific, academic, double blind peer-reviewed, quarterly and open-access online journal. The journal publishes four issues a year. The issuing months are March, June, September and December. The publication languages of the Journal are English and Turkish. RJBM aims to provide a research source for all practitioners, policy makers, professionals and researchers working in all related areas of business, management and organizations. The editor in chief of RJBM invites all manuscripts that cover theoretical and/or applied researches on topics related to the interest areas of the Journal. RJBM publishes academic research studies only. RJBM charges no submission or publication fee.

Ethics Policy - RJBM applies the standards of Committee on Publication Ethics (COPE). RJBM is committed to the academic community ensuring ethics and quality of manuscripts in publications. Plagiarism is strictly forbidden and the manuscripts found to be plagiarized will not be accepted or if published will be removed from the publication. Authors must certify that their manuscripts are their original work. Plagiarism, duplicate, data fabrication and redundant publications are forbidden. The manuscripts are subject to plagiarism check by iThenticate or similar. All manuscript submissions must provide a similarity report (up to 15% excluding quotes, bibliography, abstract, method).

Open Access - All research articles published in PressAcademia Journals are fully open access; immediately freely available to read, download and share. Articles are published under the terms of a Creative Commons license which permits use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Open access is a property of individual works, not necessarily journals or publishers. Community standards, rather than copyright law, will continue to provide the mechanism for enforcement of proper attribution and responsible use of the published work, as they do now.