BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2014, Cilt: 1 Sayı: 3, 204 - 213, 01.09.2014

Öz

Günümüzde   yaşanan   hızlı   ve   dinamik   değişim   hareketleri   birçok   alanda  olduğu  gibi  örgütsel  faaliyetleri  de  önemli  ölçüde  etkilemiş,  modern  yönetim  teknikleriyle  birlikte  de  bu  değişim  içerisinde  fiziksel  ve  ruhsal  yönden  önemli  bileşenler  içeren  insan  faktörü  ve  onun  önemi  daha  da  ön  plana  çıkmıştır.  Bu  kapsamda   örgütlerde   birçok   sosyal   ve   psikolojik   destek   unsurları   vasıtasıyla  çalışanını   daha   değerli   bir   konumda   ele   almaya   başlamıştır.   Bu   çalışmada,  bireye  önemli  bir  sosyal  destek  unsuru  olan  dinlenme  zamanı  davranışlarının  (leisure  behaviors)  bireyin  görev  ve  bağlamsal  performansı  üzerindeki  etkisi  belirlenmeye   çalışılmıştır.   Bu   amaca   yönelik   Kayseri   Organize   Sanayi  Bölgesi’nde   faaliyet   gösteren   işletmelerde   tam   zamanlı   çalışan   254   gönüllü  beyaz  yakalı  personel  ile  anket  yöntemi  kullanılarak  bir  araştırma  yapılmıştır.  Sonuçlar   kurulan   hipotezler   çerçevesinde,   bireyin   iş   dışındaki   boş   zaman  davranışlarının   bireyin   görev   ve   bağlamsal   performansı   üzerinde   pozitif   bir  etkide  bulunduğunu  destekler  nitelikte  bulunmuştur.     *  Bu  çalışma  13.  İşletmecilik  Kongresindeki  bildirinin  genişletilmiş  halidir.Year: 2014 Volume:1 Issue: 3 1.  GİRİŞ  Küresel  çapta  yaşanan  hızlı  değişimler  ve  teknolojik  yenilikler,  bilginin  önemini  daha  da  ön  plana   çıkarmıştır.   Bu   dönemde   üretim   ve   hizmet   sektöründe   klasik   dönemdeki   beden  gücünün   ağır   bastığı   ve   insanın   makine   gibi   algılandığı   (Quchi,   1989)   bir   anlayış,   yerini  bilgiye  dayalı  yaklaşımlar  çerçevesinde  inovatif  davranışların  özendirildiği  bir  bakış  açısına  doğru   yönelmiştir.   Çünkü,   işletmelerde   artık   sürdürülebilir   büyümenin   salt   verimlilik  ötesinde   bilgiye   dayalı   insan   ve   yönetim   anlayışı   ile   var   olacağını   daha   çok   idrak   etmeye  başlamışlardır.    Bilgi   yönetimi,   örgütsel   değer   yaratma   ve   etkililik   sağlamak   için,   örgüt   içi   hakim   olunan  bilginin   kademeli   olarak   artırılmasını   ifade   etmektedir   (Scarbrough,   2003).   Literatürde,  bilgi  yönetim  kapasitesine  sahip  olan  firmaların,  efektif  olmayan  yöntem  ve  uygulamaları  azaltma,   değişime   daha   hızlı   ayak   uydurma,   yaratıcı   ve   inovatif   düşünceleri   geliştirme  yönünde  daha  başarılı  olduğu  vurgulanmaktadır  (Gold  vd.,  2001;  Scarbrough,  2003).  Son  yıllarda   bilgi   yönetimi   kapsamında,   bilgiye   dayalı   yaklaşım   ve   uygulamaların   önem  kazanmasına  paralel  olarak,  insan  kaynaklarının  yönetimi  daha  değerli  bir  hale  gelmiş  ve  bu   yönde   de   firmaların   dinamik   rekabet   ortamlarında   yeni   bilgi   yaratma   yetisine   sahip  insan  kaynağını  elinde  bulundurması  ile  rekabet  üstünlüğü  sağlamada  önemli  kazanımlar  sağlanacağı  öngörülmüştür  (Damanpour,  1991).  Bu  nedenle  sahip  olunan  insan  kaynağının  performansından   maksimum   düzeyde   verim   elde   etmeleri,   organizasyonların  sürdürülebilir   bir   büyüme   elde   etmesinde   önemli   kazanımlar   oluşturacağı  değerlendirilmektedir.  Birçok   firma   için   sürdürülebilir   rekabet   avantajını   sağlamak   için   artık   geleneksel   yol   olan  ölçek   ekonomisi,   patent   koruması,   sermaye   girişi   ve   rekabet   denetlemesi   gibi   kavramlar  artık  geride  kalmıştır.  Yeni  paradigmada,  yeni  bir  rekabetçi  avantaj  kaynağına  olan  ihtiyaç  artmış   ve   insan   kaynağı,   bir   organizasyonunun   performansı   açısından   daha   önemli   bir  faktör  haline  gelmiştir.  Globalleşme  ve  beraberindeki  sürekli  değişim  talebi  ile  inovasyon,  uyarlanabilirlik,   hız   ve   iş   alanının   önemli   özellikleri,   zihinsel   sermaye   ve   soyut   değerlerin  stratejik   önemi   sürekli   olarak   artmaktadır   (Pfeffer,   1994;   1998).   Bu   değerler   çoğunlukla  firmaların   bilanço   sayfalarında   görünmezken,   bu   sermayenin   ana   kaynağı   olan   insan  unsuru  da  arka  planda  yer  almaktadır  (Itami,  1987).    Günümüzde  yaşanan  bu  dinamik   değişimler   çerçevesinde   bilgiye   dayalı   çalışan   bireylerin  örgütte  devamlılıkları,  aidiyetleri  ve  işlerini  daha  anlamlı  bulmalarında,  işyerlerinde  çeşitli  zaman   dilimlerinde   oluşturulan   dinlenme   molaları   ve   bu   aralarda   sergilenen   davranışlar  bireylerin  fiziksel  ve  ruhsal  açıdan  daha  sağlıklı  olmalarında  önemli  bir  girdi  sağlamaktadır.  İnsanların  örgütlerine  olan  bağlılığı,  bireyin  özel  bir  organizasyona  ilgisi  ve  özdeşleşmesini  ifade  etmektedir  (Meyer  ve  Allen,  1991).  Bu  bağlılık,  organizasyon  tarafından  destekleyici  politikalar  ve  uygulamalar  yoluyla  ortaya  çıkarılabilmekte  ve  bu  uygulamalar  ile  çalışanlar  tarafından,   organizasyonlarının   kendilerinin   iyi   duygular   hissetmelerini   önemsediklerini  algılaması  sağlanmaktadır  (Eisenberger  vd,  1986).    Psikolojik   sözleşme   teorisi,   çalışan   ve   organizasyonları   arasında   değişim   anlaşmasının  doğası  gereği,  çalışanların  birtakım  inanışlarının  olduğunu  önermektedir  (Rousseau,  1989).  Bu   sözleşmelerin   içeriği;   resmi   sözleşmelerde   belirlenmesi   çok   güç   olan   bilgi   ve   yetenek  gelişimi,  işgörenin  motivasyonu,  şef  ve  işvereni  ile  arasındaki  ilişki,  örgütte  uygulanması  ve  uyulması   gereken   etik   kurallar   ve   desteklenmesi   gereken   kişiler   vb.   gibi   ilişkilerin  tanımlanması   ve   uygulanması   konularına   dayanmaktadır   (Patrick,   2008).   Bu   nedenle  psikolojik   sözleşmeler   işgören   davranışlarını   anlamada,   işgörenin   motivasyonundan   işte  kalma  arzusunun  nedenlerini  anlamaya  kadar  anahtar  bir  rol  taşıyabilmektedir.    Çalışanlar,   organizasyondan   beklentilerini   karşılamayan   negatif   yönde   bir   dengesizlik  algıladığında   organizasyona   karşı   düşük   bir   bağlılığa   (Robinson   ve   Morrison,   1995;  Rousseau   ve   Parks,   1993),   düşük   iş   tatminine   (Robinson   ve   Morrison,   1995;   Turnley   ve  Feldman,   2000)   ve   yüksek   kinlenmeye   (Robinson   ve   Morrison,   1995)   yol   açan   çeşitli  davranışlar   sergilemektedir.   Diğer   taraftan,   benzeri   beklentilerin   karşılanması   ile   kendi  görevlerinde   ve   ekstra   rollerinde   daha   yüksek   performans   sağlanmaktadır   (Turnley   vd.,  2003).  Bu  nedenle  örgütlerdeki  dinlenme  davranışlarının  da  birey  performansında  önemli  kazanımlar  sağlayacağı  düşünülmektedir.    Çalışma   amacı   doğrultusunda   bu   çalışmada   öncelikle   takip   eden   bölümde   literatür  araştırması   yapılmış   ve   ilgili   literatüre   paralel   olarak   da   çalışmanın   hipotezleri  oluşturulmuştur.   Metodoloji   bölümünde,   hipotezleri   test   etmek   için   kullanılan   örneklem  ve   yöntem   verilerek   elde   edilen   sonuçlar   sunulmuştur.   Son   bölümde   ise   çalışmanın  sonuçlarının   özeti,   çalışmanın   kısıtları,   üstünlükleri   ve   zayıflıkları   verilerek,   gelecek  çalışmalar  için  çeşitli  önerilerde  bulunulmuştur.     2.  LİTERATÜR  ARAŞTIRMASI  Dinlenme  Zamanı  Davranışları  (Leisure  Behaviors)    Örgütler,   belirli   amaçlar   peşinde   koşan   yüksek   düzeyde   rasyonel   yapılardır   ve   burada  kararlar   faydayı   maksimize   etme   ilkesine   dayalı   olarak   alınmaktadır.   Bunun   da   ötesinde,  kararları   alan   bireylerin,   açık   ve   genel   bir   amaç   ile   gerekli   öngörüye   sahip   oldukları   da  düşünülürse,   örgütün   bugünü   ve   geleceği   açısından   doğru   tercihleri   ve   sonuçları   ortaya  koyabilecekleri   varsayılmaktadır   (Robbins,   1990).   Bu   kapsamda   örgütler   varlıklarını  sürdürebilmek  için  uygun  bir  örgüt  kültürü  benimseyerek  çalışanlarını  örgütüne  daha  bağlı,  motivasyonu   yüksek   ve   onlardan   bireysel   açıdan   en   yüksek   çıktıyı   elde   etmeyi  amaçlamaktadırlar.    Örgüt  kültürü,  işletmenin  çalışma  biçimi,  ücret  ve  maaş  yönetim  biçimi,  çalışanlarına  olan  tavırlarına   kadar   birçok   olguyu   içermektedir.   Peter   ve   Waterman’   a   göre   örgüt   kültürü,  baskın   ve   paylaşılan   değerlerden   oluşan,   çalışanlara   sembolik   anlamlarla   yansıyan,   örgüt  içindeki  hikayeler,  inançlar,  sloganlar  ve  masallardan  meydana  gelmiş  bir  yapı  olup  temel  bileşenleri  olan  ve  örgüt  çalışanlarının  bilmesi  gerekenler  örgütsel  semboller,  davranışlar,  inançlar,   değerler   ve   varsayımlar   olarak   ifade   edilmektedir   (Brown   vd.,   2005).   Örgütsel  etkinliğin   ve   değişimin   başarılmasında,   örgütün   misyon   ve   stratejilerinin  gerçekleştirilmesinde  önemli  bir  araç  olan  kültür  sayesinde  örgütler  stratejik  hedeflerinin  gerçekleştirilmesinde  değişime  direnç  gösteren  etmenleri  dahi  ortadan  kaldırmak  için  çok  önemli  bir  role  sahiptir  (Ataman,  2002).  Bu  nedenle  insana  dayalı  yaklaşımlar  çerçevesinde  oluşturulacak   uygun   bir   çalışma   ortamı   çalışanlardan   maksimum   verim   elde   etmede  olumlu  bir  girdi  sağlayacaktır.

The effect of leisure behaviours on employees’contextual and task performances

Yıl 2014, Cilt: 1 Sayı: 3, 204 - 213, 01.09.2014

Öz

In  today’s  world,  the  rapid  and  dinamic  changes  have  an  important  influence  on   organizations   as   in   economical   and   technological   ways.   In   this   process  human  factor,  which  has  physical  and  psychological  situations,  has  become  an   important   issue   in   modern   management   perspective.   Therefore,  organizations  have  taken  their  members’  needs  to  the  more  front.  Thus,  in  this   study   we   aimed   to   identify   the   leisure   behaviors’   effect,   which   have  thought   to   be   an   important   social   support   factor,   on   task   and   contextual  performance.   For   this   aim,   a   survey   was   conducted   to   254   full   time   white  collar  employee  in  Kayseri  industry.  It  was  found  parallel  to  the  established  hypotheses   that   leisure   behaviors   have   siginificant   positive   effects   on   task  and  contextual  performance.         İŞYERLERİNDE  DİNLENME  ZAMANI  DAVRANIŞLARININ                                            (LEISURE  BEHAVIORS)  ÇALIŞANLARIN  GÖREV  VE  BAĞLAMSAL  PERFORMANSLARI  ÜZERİNDEKİ  ETKİSİ*

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Articles
Yazarlar

Ozgur Demirtas Bu kişi benim

Ali Bayram Bu kişi benim

Mahmut Ozdevecioglu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 1 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Demirtas, O., Bayram, A., & Ozdevecioglu, M. (2014). The effect of leisure behaviours on employees’contextual and task performances. Research Journal of Business and Management, 1(3), 204-213.
AMA Demirtas O, Bayram A, Ozdevecioglu M. The effect of leisure behaviours on employees’contextual and task performances. RJBM. Eylül 2014;1(3):204-213.
Chicago Demirtas, Ozgur, Ali Bayram, ve Mahmut Ozdevecioglu. “The Effect of Leisure Behaviours on employees’contextual and Task Performances”. Research Journal of Business and Management 1, sy. 3 (Eylül 2014): 204-13.
EndNote Demirtas O, Bayram A, Ozdevecioglu M (01 Eylül 2014) The effect of leisure behaviours on employees’contextual and task performances. Research Journal of Business and Management 1 3 204–213.
IEEE O. Demirtas, A. Bayram, ve M. Ozdevecioglu, “The effect of leisure behaviours on employees’contextual and task performances”, RJBM, c. 1, sy. 3, ss. 204–213, 2014.
ISNAD Demirtas, Ozgur vd. “The Effect of Leisure Behaviours on employees’contextual and Task Performances”. Research Journal of Business and Management 1/3 (Eylül 2014), 204-213.
JAMA Demirtas O, Bayram A, Ozdevecioglu M. The effect of leisure behaviours on employees’contextual and task performances. RJBM. 2014;1:204–213.
MLA Demirtas, Ozgur vd. “The Effect of Leisure Behaviours on employees’contextual and Task Performances”. Research Journal of Business and Management, c. 1, sy. 3, 2014, ss. 204-13.
Vancouver Demirtas O, Bayram A, Ozdevecioglu M. The effect of leisure behaviours on employees’contextual and task performances. RJBM. 2014;1(3):204-13.

Research Journal of Business and Management (RJBM) is a scientific, academic, double blind peer-reviewed, quarterly and open-access online journal. The journal publishes four issues a year. The issuing months are March, June, September and December. The publication languages of the Journal are English and Turkish. RJBM aims to provide a research source for all practitioners, policy makers, professionals and researchers working in all related areas of business, management and organizations. The editor in chief of RJBM invites all manuscripts that cover theoretical and/or applied researches on topics related to the interest areas of the Journal. RJBM publishes academic research studies only. RJBM charges no submission or publication fee.

Ethics Policy - RJBM applies the standards of Committee on Publication Ethics (COPE). RJBM is committed to the academic community ensuring ethics and quality of manuscripts in publications. Plagiarism is strictly forbidden and the manuscripts found to be plagiarized will not be accepted or if published will be removed from the publication. Authors must certify that their manuscripts are their original work. Plagiarism, duplicate, data fabrication and redundant publications are forbidden. The manuscripts are subject to plagiarism check by iThenticate or similar. All manuscript submissions must provide a similarity report (up to 15% excluding quotes, bibliography, abstract, method).

Open Access - All research articles published in PressAcademia Journals are fully open access; immediately freely available to read, download and share. Articles are published under the terms of a Creative Commons license which permits use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Open access is a property of individual works, not necessarily journals or publishers. Community standards, rather than copyright law, will continue to provide the mechanism for enforcement of proper attribution and responsible use of the published work, as they do now.