BibTex RIS Kaynak Göster

Sekizinci Sınıf Öğrencilerine Yönelik Bir Bilimsel Süreç Becerileri Testi Geliştirme Çalışması

Yıl 2016, Sayı: 31, 1 - 32, 30.06.2016

Öz

Bu çalışmada, ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerini ölçmeye yönelik fen öğretim programından bağımsız, günlük yaşamda karşılaşabilecekleri problem durumlarıyla oluşturulmuş, içerisinde hem çoktan seçmeli hem de açık uçlu soruların bulunduğu, geçerliği ve güvenirliği kanıtlanmış bir “Bilimsel Süreç Becerileri Testi” geliştirmek amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda test geliştirme süreci içerisinde 50 maddeden oluşan bir havuz oluşturulmuş, kapsam geçerliğini için uzman görüşü alınmış, birinci pilot (337 öğrenci) uygulama ve ikinci pilot (719 öğrenci) uygulama sonrasında düzenlemeler yapılarak testte son hali verilmiştir. Testin ölçüt geçerliği için geçerliği güvenirliği kanıtlanmış bir bilimsel süreç testi ile testin son halinin korelasyonu araştırılmıştır. Sonuç olarak, içerisinde 28 tane çoktan seçmeli ve 6 tanede açık uçlu sorunun bulunduğu bir “Bilimsel Süreç Becerileri Testi” geliştirilmiştir. Geliştirilen bu testte, testi oluşturan çoktan seçmeli maddelerin güvenirlik katsayısı (KR-20) 0.81 iken açık uçlu maddelerin güvenirlik katsayısı (Cronbach Alpha) 0.79 olduğu tespit edilmiştir. Diğer bir taraftan testin ölçüt geçerliği için hesaplanan korelasyon katsayısı 0.55 iken testte yer alan çoktan seçmeli maddelerin madde güçlük indeksleri ortalamasının 0.47, madde ayırt edicilik indeksleri ortalamasının ise 0.56 olduğu bulunmuştur.

Kaynakça

  • Aktamış, H. ve Ergin, Ö. (2007). Bilimsel süreç becerileri ile bilimsel yaratıcılık arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 11-23.
  • Aktamış, H. ve Şahin Pekmez, E. (2011). Fen ve teknoloji dersine yönelik bilimsel süreç becerileri ölçeği geliştirme çalışması. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 192-205.
  • Aktamis, H. & Ergin, O. (2008). The effect of scientific process skills education on students’ scientific creativity, science attitudes and academic achievements. In Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 9(1).
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Sakarya: Sakarya Kitabevi.
  • Aydoğdu, B. ve Ergin, Ö. (2009). Fen ve teknoloji dersi “yaşamımızdaki elektrik” ünitesine yönelik bilimsel süreç becerileri ölçeğinin geliştirilmesi. E-Journal of New World Sciences Academy, 4(2), 296–316.
  • Aydoğdu, B. ve Ergin, Ö. (2012). Fen ve teknoloji dersi “kuvvet ve hareket” ünitesine yönelik bilimsel süreç becerileri ölçeğinin geliştirilmesi. E-International Journal of Educational Research, 3(1), 49-62.
  • Aydoğdu, B., Tatar, N., Yıldız, E. ve Buldur, S. (2012) İlköğretim öğrencilerine yönelik bilimsel süreç becerileri ölçeğinin geliştirilmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi - Journal of Theoretical Educational Science, 5(3), 292-311.
  • Baykul, Y. (2010). Eğitimde ve psikolojide Ölçme: Klasik Test Teorisi ve Uygulaması. Ankara: Pegem Akademi.
  • Bayrakçeken, S. (2012).Test Geliştirme. (Ed: Emin Karip ), Ölçme ve Değerlendirme, 5. Baskı. Ankara: Pegem Akademi, 294-324.
  • Beaumont-Walters, Y. & Soyibo, K. (2001). An analysis of high school students' performance on five integrated science process skills. Research In Science & Technological Education, 19(2), 133-145.
  • Bıyıklı, C. (2013). 5E Öğrenme Modeline Göre Düzenlenmiş Eğitim Durumlarının Bilimsel Süreç Becerileri, Öğrenme Düzeyi ve Tutuma Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, Türkiye.
  • Burns, J. C., Okey, J. R. ve Wise, K. C. (1985). Development of an ıntegrated process skill test: TIPS II. Journal of Research in Science Teaching, 22(2), 169-177.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F.(2012) Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Çelik, K. (2012). Canlılarda Üreme, Büyüme ve Gelişme Ünitesinin Araştırmaya Dayalı Öğrenme Yöntemi İle İşlenmesinin Öğrencilerin Akademik Başarılarına, Bilimsel Süreç Becerilerine ve Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir, Türkiye.
  • Çepni, S., Ayas, A., Johnson, D. ve Turgut, M. F. (1997). Fizik Öğretimi. Ankara: Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi Deneme Basımı, 31-44.
  • Downing, J. E. & Filer, J. D. (1999). Science process skills and attitudes of preservice elementary teachers. Journals of Elementary Science Education, 11, 2, 57-64.
  • Feyzioğlu, B., Demirdağ, B., Akyıldız, M. ve Altun, E. (2012). Ortaöğretim öğrencilerine yönelik bilimsel süreç becerileri testi geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(3), 1887.
  • Gerald Dillashaw, F. & Okey, J. R. (1980). Test of the integrated science process skills for secondary science students. Science Education, 64(5), 601-608.
  • Hazır, A. ve Türkmen, L. (2008). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç beceri düzeyleri. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 81-96.
  • Hızlıok, A. (2012). İlköğretim Birinci Kademe 4. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersinde Uygulanan Bilimsel Süreç Becerileri Temelli Etkinliklerin Öğrencilerin Fen ve Teknoloji Özyeterliklerine ve Akademik Başarılarına Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisana Tezi, Niğde Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde, Türkiye.
  • İpek, Y. (2010). Fen ve Teknoloji Dersinde Bilimsel Süreç Becerilerinin Gelişim Düzeylerinin Belirlenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı, Van, Türkiye.
  • Karslı, F. ve Ayas, A. (2013). Fen ve teknoloji dersi öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerinin ölçülmesine ilişkin bir test geliştirme çalışması. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10(2), 66-84.
  • Kazeni, M. M. M. (2005). Development And Validation of A Test Integrated Science Process Skills For The Further Education And Training Learners. Unpublished master’s thesis, University of Pretoria, South Africa.
  • Kesamang, M. E. E. & Taiwo, A.A. (2002). The correlates of the socio-cultural background of botswana junior secondary school students with their attitudes towards and achievements in science. International Journal of Science Education, 24, 919-940.
  • Koray, Ö., Köksal, M. S., Özdemir, M. & Presley, A. İ. (2007). The effect of creative and critical thinking based laboratory applications on academic achievement and science process skills. Elementary Education Online, 6(3), 377-389.
  • Lawshe, C. H. (1975). A Quantitative approach to content validity 1. Personnel psychology, 28(4), 563-575.
  • McLeod. R. J., Berkheimer. G. D., Fyffe. D. W. & Robison, R. W. (1975). The development of criterion-validated test items for four integrated science processes. Journal of Research in Science Teaching,12(3), 415-421.
  • Miller, M. D., Linn, R. L. & Gronlund, N. E. (2009). Measurement And Assessment in Teaching. Upper Saddle River, NJ: Merrill/Pearson.
  • Molitor, L. L. & George, K. D. (1976). Development of a test of science process skills. Journal of Research in Science Teaching, 13(5), 405-412.
  • Öztürk, N. (2008). İlköğretim Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersinde Bilimsel Süreç Becerilerini Kazanma Düzeyleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir, Türkiye.
  • Öztürk, N., Tezel, Ö. ve Acat, M. B. (2010). Science process skills levels of primary school seventh grade students in science and technology lesson. Turkish Science Education (TUSED), 7(3), 15-28.
  • Shahali E. H. M. ve Halim L. (2010). Development and validation of a test of integrated science process skills. Procedia Social and Behavioral Sciences, 9, 142-146.
  • Smith, K. A. ve Welliver, P. W. (1995). Science Process Assessments For Elementary And Middle School Students. http://www.scienceprocesstests.com/ adresinden 10.05.2013 tarihinde erişilmiştir.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenilirlik ve Geçerlilik. Seçkin Yayıncılık.
  • Tannenbaum, R. S. (1971). Development of the test of science processes. Journal of Research in Science Teaching, 8(2), 123-136.
  • Tatar, N. (2006). İlköğretim Fen Eğitiminde Araştırmaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımın Bilimsel Süreç Becerilerine, Akademik Başarıya ve Tutuma Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, Türkiye.
  • Temiz, B. K. (2007). Fizik Öğretiminde Öğrencilerin Bilimsel Süreç Becerilerinin Ölçülmesin Ölçülmesi̇. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, Türkiye.
  • Tezcan, G. (2011). 6. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı Ünite Konularına Yönelik Bilimsel Süreç Becerileri Testinin Geliştirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale, Türkiye.
  • Tobin, K. G. & Copie, W. (1982). Development and validation of a group test of ıntegrated science processes. Journal of Research in Science Teaching, 19(2), 133-141.
  • Turgut, M., F., ve Baykul, Y. (2012). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. 8 Baskı. Ankara. Seçkin Yayınevi.
  • Yılmaz, H. (2012). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Çizgi Kitabevi.
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi.
  • Zimmerman, C. (2000). The development of scientific reasoning skills. Developmental Review, 20(1), 99-149.

Science Process Skills Test Development Study Towards the Eighth Grade Students

Yıl 2016, Sayı: 31, 1 - 32, 30.06.2016

Öz

In this study it is aimed to develop a “Science Process Skills Test” of which validity and reliability is demonstrated; being free from science teaching program created with the problem conditions that one can face with them in daily life, consisting of multiple choices and open ended questions addressing to 8th grade students. For this purpose, a pool of 50 items was created in the process of test development, expert opinions were received for content validity, after the first pilot (337 students) application and the second pilot (719 students), the test was finalized making arrangements. For criteria validity of the test, a correlation coefficient is calculated between final version of the test and the science process skills test which was proved in terms of validity and reliability. Consequently, "Science Process Skills Test" in which there are 28 multiple choice and 6 open-ended problems was developed. Developed in this test, multiple choice test items forming the reliability coefficient (KR-20) while the open-ended items 0.81 reliability coefficient (Cronbach Alpha) was found as 0.79. On the other hand, while calculated correlation coefficient is 0.55 for the criteria validity of the test, the item difficulty index average of the multiple-choice items is 0.47 and the average of item discrimination index is determined as 0,56.

Kaynakça

  • Aktamış, H. ve Ergin, Ö. (2007). Bilimsel süreç becerileri ile bilimsel yaratıcılık arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 11-23.
  • Aktamış, H. ve Şahin Pekmez, E. (2011). Fen ve teknoloji dersine yönelik bilimsel süreç becerileri ölçeği geliştirme çalışması. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 192-205.
  • Aktamis, H. & Ergin, O. (2008). The effect of scientific process skills education on students’ scientific creativity, science attitudes and academic achievements. In Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 9(1).
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Sakarya: Sakarya Kitabevi.
  • Aydoğdu, B. ve Ergin, Ö. (2009). Fen ve teknoloji dersi “yaşamımızdaki elektrik” ünitesine yönelik bilimsel süreç becerileri ölçeğinin geliştirilmesi. E-Journal of New World Sciences Academy, 4(2), 296–316.
  • Aydoğdu, B. ve Ergin, Ö. (2012). Fen ve teknoloji dersi “kuvvet ve hareket” ünitesine yönelik bilimsel süreç becerileri ölçeğinin geliştirilmesi. E-International Journal of Educational Research, 3(1), 49-62.
  • Aydoğdu, B., Tatar, N., Yıldız, E. ve Buldur, S. (2012) İlköğretim öğrencilerine yönelik bilimsel süreç becerileri ölçeğinin geliştirilmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi - Journal of Theoretical Educational Science, 5(3), 292-311.
  • Baykul, Y. (2010). Eğitimde ve psikolojide Ölçme: Klasik Test Teorisi ve Uygulaması. Ankara: Pegem Akademi.
  • Bayrakçeken, S. (2012).Test Geliştirme. (Ed: Emin Karip ), Ölçme ve Değerlendirme, 5. Baskı. Ankara: Pegem Akademi, 294-324.
  • Beaumont-Walters, Y. & Soyibo, K. (2001). An analysis of high school students' performance on five integrated science process skills. Research In Science & Technological Education, 19(2), 133-145.
  • Bıyıklı, C. (2013). 5E Öğrenme Modeline Göre Düzenlenmiş Eğitim Durumlarının Bilimsel Süreç Becerileri, Öğrenme Düzeyi ve Tutuma Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, Türkiye.
  • Burns, J. C., Okey, J. R. ve Wise, K. C. (1985). Development of an ıntegrated process skill test: TIPS II. Journal of Research in Science Teaching, 22(2), 169-177.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F.(2012) Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Çelik, K. (2012). Canlılarda Üreme, Büyüme ve Gelişme Ünitesinin Araştırmaya Dayalı Öğrenme Yöntemi İle İşlenmesinin Öğrencilerin Akademik Başarılarına, Bilimsel Süreç Becerilerine ve Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir, Türkiye.
  • Çepni, S., Ayas, A., Johnson, D. ve Turgut, M. F. (1997). Fizik Öğretimi. Ankara: Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi Deneme Basımı, 31-44.
  • Downing, J. E. & Filer, J. D. (1999). Science process skills and attitudes of preservice elementary teachers. Journals of Elementary Science Education, 11, 2, 57-64.
  • Feyzioğlu, B., Demirdağ, B., Akyıldız, M. ve Altun, E. (2012). Ortaöğretim öğrencilerine yönelik bilimsel süreç becerileri testi geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(3), 1887.
  • Gerald Dillashaw, F. & Okey, J. R. (1980). Test of the integrated science process skills for secondary science students. Science Education, 64(5), 601-608.
  • Hazır, A. ve Türkmen, L. (2008). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç beceri düzeyleri. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 81-96.
  • Hızlıok, A. (2012). İlköğretim Birinci Kademe 4. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersinde Uygulanan Bilimsel Süreç Becerileri Temelli Etkinliklerin Öğrencilerin Fen ve Teknoloji Özyeterliklerine ve Akademik Başarılarına Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisana Tezi, Niğde Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde, Türkiye.
  • İpek, Y. (2010). Fen ve Teknoloji Dersinde Bilimsel Süreç Becerilerinin Gelişim Düzeylerinin Belirlenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı, Van, Türkiye.
  • Karslı, F. ve Ayas, A. (2013). Fen ve teknoloji dersi öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerinin ölçülmesine ilişkin bir test geliştirme çalışması. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10(2), 66-84.
  • Kazeni, M. M. M. (2005). Development And Validation of A Test Integrated Science Process Skills For The Further Education And Training Learners. Unpublished master’s thesis, University of Pretoria, South Africa.
  • Kesamang, M. E. E. & Taiwo, A.A. (2002). The correlates of the socio-cultural background of botswana junior secondary school students with their attitudes towards and achievements in science. International Journal of Science Education, 24, 919-940.
  • Koray, Ö., Köksal, M. S., Özdemir, M. & Presley, A. İ. (2007). The effect of creative and critical thinking based laboratory applications on academic achievement and science process skills. Elementary Education Online, 6(3), 377-389.
  • Lawshe, C. H. (1975). A Quantitative approach to content validity 1. Personnel psychology, 28(4), 563-575.
  • McLeod. R. J., Berkheimer. G. D., Fyffe. D. W. & Robison, R. W. (1975). The development of criterion-validated test items for four integrated science processes. Journal of Research in Science Teaching,12(3), 415-421.
  • Miller, M. D., Linn, R. L. & Gronlund, N. E. (2009). Measurement And Assessment in Teaching. Upper Saddle River, NJ: Merrill/Pearson.
  • Molitor, L. L. & George, K. D. (1976). Development of a test of science process skills. Journal of Research in Science Teaching, 13(5), 405-412.
  • Öztürk, N. (2008). İlköğretim Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersinde Bilimsel Süreç Becerilerini Kazanma Düzeyleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir, Türkiye.
  • Öztürk, N., Tezel, Ö. ve Acat, M. B. (2010). Science process skills levels of primary school seventh grade students in science and technology lesson. Turkish Science Education (TUSED), 7(3), 15-28.
  • Shahali E. H. M. ve Halim L. (2010). Development and validation of a test of integrated science process skills. Procedia Social and Behavioral Sciences, 9, 142-146.
  • Smith, K. A. ve Welliver, P. W. (1995). Science Process Assessments For Elementary And Middle School Students. http://www.scienceprocesstests.com/ adresinden 10.05.2013 tarihinde erişilmiştir.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenilirlik ve Geçerlilik. Seçkin Yayıncılık.
  • Tannenbaum, R. S. (1971). Development of the test of science processes. Journal of Research in Science Teaching, 8(2), 123-136.
  • Tatar, N. (2006). İlköğretim Fen Eğitiminde Araştırmaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımın Bilimsel Süreç Becerilerine, Akademik Başarıya ve Tutuma Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, Türkiye.
  • Temiz, B. K. (2007). Fizik Öğretiminde Öğrencilerin Bilimsel Süreç Becerilerinin Ölçülmesin Ölçülmesi̇. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, Türkiye.
  • Tezcan, G. (2011). 6. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı Ünite Konularına Yönelik Bilimsel Süreç Becerileri Testinin Geliştirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale, Türkiye.
  • Tobin, K. G. & Copie, W. (1982). Development and validation of a group test of ıntegrated science processes. Journal of Research in Science Teaching, 19(2), 133-141.
  • Turgut, M., F., ve Baykul, Y. (2012). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. 8 Baskı. Ankara. Seçkin Yayınevi.
  • Yılmaz, H. (2012). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Çizgi Kitabevi.
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi.
  • Zimmerman, C. (2000). The development of scientific reasoning skills. Developmental Review, 20(1), 99-149.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Metin Şardağ

Aysel Kocakülah

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2016
Gönderilme Tarihi 26 Haziran 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 31

Kaynak Göster

APA Şardağ, M., & Kocakülah, A. (2016). Sekizinci Sınıf Öğrencilerine Yönelik Bir Bilimsel Süreç Becerileri Testi Geliştirme Çalışması. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(31), 1-32.