Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Artistik Seramiklerde Alternatif Bir Malzeme Olarak Lületaşı Kullanımı

Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 1, 128 - 145, 01.06.2019
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.600436

Öz





Artistik seramikler sanatçının ele aldıı konu ve onun ardındaki tema balamında, duygu ve düünceleri yansıtarak ve
bununla b
irlikte tasarım ve tekniğe balı olarak ekillenmektedir. Kırmızı çamur, stoneware, porselen çamuru vb. seçimler
sanatçının tasarımına ve seçece
ği tekniğe balıdır. Sanatçı bazen anlatımı güçlendirmek adına seramik çamurunun
yanında a
aç, metal, cam, kum, tagibi farklı malzemelere ihtiyaç duymaktadır. Bu malzemeler tasarımları güçlendirerek,
b
iim dili bakımından farklı dokular olumasına ve sanatçı – sanat eseri – mesaj – alıcı dörtlüsü arasındaki balantıya
destek vermekted
ir. Farklı malzeme kullanımı zorunlu değil sanatçının kararına balıdır.


Seramikle birlikte tasarımı güçlendirmek amacıyla alternatif bir kullanım olanaı salayabilecek lületaı; dünyanın
b
irçok bölgesinde madenleri olan deerli, beyaz ve tonlarında, işlenmesi oldukça kolay olan bir tatürüdür. Yaklaık
üç yüz yıldır bu özell
ikleri sayesinde hem işlevsel hem de dekoratif amaçlı lületaından birçok ürün yapılmaktadır. Bu
ürünler; ba
ta pipolar olmak üzere sigara aızlıkları, tespihler, takılar ve biblolardır. Ahap, cam, plastik gibi birçok farklı
malzeme bahs
i geçen ürünlerin ekillendirilmesinde lületaı ile birlikte kullanılmaktadır. Ülkemizde lületaı madenlerinin
büyük ço
unluunun Eskişehir ve çevresinde yer alması ile birlikte bu bölgede çıkarılan lületaı beyazlık ve işlenebilmesi
bakımından hem Türkiye hem de Dünya ölçeğinde en üst sıradadır.


ekillendirilmesi kolay, renklendirilmeye müsait ve farklı malzemeler ile uyum salayan lületaı; artistik seramik
yapımında tasarımı güçlend
irmek adına seramik çamuru ile birlikte kullanılabilme olanaı salamaktadır. Bu çalımada
yen
i kullanım önerileri aratırılarak, lületaı kullanımına da katkı salanması amaçlanmaktadır. Ayrıca artistik seramikler
ara
tırılarak gerekli tanımlamalar yapılmıve artistik seramik yapımında seramik çamuru ile birlikte kullanılan farklı
malzemelere örnekler
ile değinilmiştir. Lületaının, malzeme ve tasarım yönü belirlenerek artistik seramik yapım sürecine
ne zaman, nasıl ve ne
ekilde dâhil olabileceği uygulamalar ile aratırılmıtır. 





Kaynakça

  • Algan E. (2015). Eskisehir’de Lületaşı, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, Anadolu Üniversitesi Yayınları No:3194, Cilt:8, Sayı:8, s. 1-30.
  • Dudaş N., ÖZDEMİR M. (2012). Eskişehir İline Lületaşı İşlemeciliği ve Üretilen Ürünler, Eskişehir Büyükşehir Belediyesi Yayını.
  • Ergün H. (2009). Afyonkarahisar Bölgesi Andezitlerinin Seramik Çamur ve Sır Bünyelerinde Değerlendirilmesi, Afyon: Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Ens., Seramik ASD, YLT.
  • İşcan N. (1999). Beyaz Altın “Lületaşı” Meerschaum, Eskişehir: İşcan Yayınları – 25.
  • Yardımcı İ.(2001). Sanatta Kitsch Kavramı, Eskişehir: Anadolu Sanat, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Sayı:11, 233-239. Lületaşı Müzesi Kataloğu, T.C. Eskişehir Valiliği, 1989.
  • Lületaşı Yurtdışı Sergileri, T.C. Eskişehir Valiliği Yayınları No:10. İNTERNET KAYNAKLARI
  • http-1: http://www.catalunya.com/emili-biarnes-raber-25-1-103?language=en, (Erişim Tarihi 05.05.2017) http-2: http://clay-n-fiber.com/wb_portfolio.php? curImg=8&galleryFilter=1#carousel, (Erişim Tarihi 15.01.2018)
  • GÖRSEL KAYNAKLAR
  • Görsel 1: https://tr.pinterest.com/ebakla/374-anatolia-ceramics/?lp=true, (Erişim Tarihi 17.01.2018)
  • Görsel 2: Hakan ERGÜN, Afyonkarahisar Bölgesi Andezitlerinin Seramik Çamur ve Sır Bünyelerinde Değerlendirilmesi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Ens., Seramik ASD, YLT, 2009, s.75.
  • Görsel 3: http://www.herbignac.com/marche_potier/mcgallery/albums/8/biarnez.jpg, (Erişim Tarihi 05.05.2017 ) Görsel 4: http://clay-n-fiber.com/wb_portfolio.php? curImg=8&galleryFilter=1#carousel, (Erişim Tarihi 15.01.2018) Görsel 5: Selim ÇINAR Kişisel Arşiv.
  • Görsel 6: Selim ÇINAR Kişisel Arşiv.
  • Görsel 7: Selim ÇINAR Kişisel Arşiv.
  • Görsel 8: Selim ÇINAR Kişisel Arşiv.
  • Görsel 9: Selim ÇINAR Kişisel Arşiv.
  • Görsel 10: Selim ÇINAR Kişisel Arşiv.
  • Görsel 11: Selim ÇINAR Kişisel Arşiv.
  • Görsel 12: Lületaşı Müzesi Kataloğu, T.C. Eskişehir Valiliği, 1989, s.48. Görsel 13: Selim ÇINAR Kişisel Arşiv.
  • Görsel 14: Lületaşı Yurtdışı Sergileri, T.C. Eskişehir Valiliği Yayınları No:10, s.15. Görsel 15: Tasarım Sahibi, Selim ÇINAR Kişisel Arşiv.
  • Görsel 16: Tasarım Sahibi, Selim ÇINAR Kişisel Arşiv.
  • Görsel 17: Tasarım Sahibi, Selim ÇINAR Kişisel Arşiv.
  • Görsel 18: Selim ÇINAR Kişisel Arşiv. Görsel 19: Selim ÇINAR Kişisel Arşiv. Görsel 20: Selim ÇINAR Kişisel Arşiv. Görsel 21: Selim ÇINAR Kişisel Arşiv. Görsel 22: Selim ÇINAR Kişisel Arşiv. Görsel 23: Selim ÇINAR Kişisel Arşiv. Görsel 24: Selim ÇINAR Kişisel Arşiv.

Usage of Meerschaum as an Alternative Material in Artistic Ceramics

Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 1, 128 - 145, 01.06.2019
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.600436

Öz









Artistic ceramics are shaped through artists’ feelings and thoughts in relation with design and technique. The choice of red
clay, stoneware, porcela
in clay depends on the design and choice of the artist. Sometimes the artist needs different materials
such as wood, metal, glass, sand, stone bes
ides the ceramic clay in order to strengthen the expression. The combination of
these mater
ials and ceramics allows the artists to reinforce their designs and to express their designs effectively.


Meerschaum is a stone type that is precious, white and has tons of mines in many regions of the world and easy to process.
It may prov
ide an alternative usage potential when used with ceramics to enhance the design. Thanks to these features, for
almost three hundred years, many products have been made from meerschaum for both funct
ional and decorative purposes.
These products include cigarette nozzles, rosaries, jewelery and trinkets, especially pipes. Many different materials such as
wood, glass and plast
ic are used together with meerschaum in producing the artwork mentioned above. The majority of
meerschaum m
ines in our country is located around Eskişehir and the meerschaum which is mined in this region is in high
qual
ity worldwide in terms of whiteness and workability.


Meerschaum, which is easy to shape and colorize, and is compatible with different materials, provides an opportunity
to use
it with ceramic clay in order to strengthen the design of artistic ceramics to the appliers. This study aims to contribute
to the use of meerschaum by suggest
ing new design alternatives. Also, necessary definitions are made after researching
art
istic ceramics and different materials used with ceramic clay are exemplified. In addition, when, how and which way
meerschaum w
ill be included in the ceramic production process is studied by making applications and determining the
mater
ial and design relation of meerschaum. 





Kaynakça

  • Algan E. (2015). Eskisehir’de Lületaşı, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, Anadolu Üniversitesi Yayınları No:3194, Cilt:8, Sayı:8, s. 1-30.
  • Dudaş N., ÖZDEMİR M. (2012). Eskişehir İline Lületaşı İşlemeciliği ve Üretilen Ürünler, Eskişehir Büyükşehir Belediyesi Yayını.
  • Ergün H. (2009). Afyonkarahisar Bölgesi Andezitlerinin Seramik Çamur ve Sır Bünyelerinde Değerlendirilmesi, Afyon: Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Ens., Seramik ASD, YLT.
  • İşcan N. (1999). Beyaz Altın “Lületaşı” Meerschaum, Eskişehir: İşcan Yayınları – 25.
  • Yardımcı İ.(2001). Sanatta Kitsch Kavramı, Eskişehir: Anadolu Sanat, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Sayı:11, 233-239. Lületaşı Müzesi Kataloğu, T.C. Eskişehir Valiliği, 1989.
  • Lületaşı Yurtdışı Sergileri, T.C. Eskişehir Valiliği Yayınları No:10. İNTERNET KAYNAKLARI
  • http-1: http://www.catalunya.com/emili-biarnes-raber-25-1-103?language=en, (Erişim Tarihi 05.05.2017) http-2: http://clay-n-fiber.com/wb_portfolio.php? curImg=8&galleryFilter=1#carousel, (Erişim Tarihi 15.01.2018)
  • GÖRSEL KAYNAKLAR
  • Görsel 1: https://tr.pinterest.com/ebakla/374-anatolia-ceramics/?lp=true, (Erişim Tarihi 17.01.2018)
  • Görsel 2: Hakan ERGÜN, Afyonkarahisar Bölgesi Andezitlerinin Seramik Çamur ve Sır Bünyelerinde Değerlendirilmesi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Ens., Seramik ASD, YLT, 2009, s.75.
  • Görsel 3: http://www.herbignac.com/marche_potier/mcgallery/albums/8/biarnez.jpg, (Erişim Tarihi 05.05.2017 ) Görsel 4: http://clay-n-fiber.com/wb_portfolio.php? curImg=8&galleryFilter=1#carousel, (Erişim Tarihi 15.01.2018) Görsel 5: Selim ÇINAR Kişisel Arşiv.
  • Görsel 6: Selim ÇINAR Kişisel Arşiv.
  • Görsel 7: Selim ÇINAR Kişisel Arşiv.
  • Görsel 8: Selim ÇINAR Kişisel Arşiv.
  • Görsel 9: Selim ÇINAR Kişisel Arşiv.
  • Görsel 10: Selim ÇINAR Kişisel Arşiv.
  • Görsel 11: Selim ÇINAR Kişisel Arşiv.
  • Görsel 12: Lületaşı Müzesi Kataloğu, T.C. Eskişehir Valiliği, 1989, s.48. Görsel 13: Selim ÇINAR Kişisel Arşiv.
  • Görsel 14: Lületaşı Yurtdışı Sergileri, T.C. Eskişehir Valiliği Yayınları No:10, s.15. Görsel 15: Tasarım Sahibi, Selim ÇINAR Kişisel Arşiv.
  • Görsel 16: Tasarım Sahibi, Selim ÇINAR Kişisel Arşiv.
  • Görsel 17: Tasarım Sahibi, Selim ÇINAR Kişisel Arşiv.
  • Görsel 18: Selim ÇINAR Kişisel Arşiv. Görsel 19: Selim ÇINAR Kişisel Arşiv. Görsel 20: Selim ÇINAR Kişisel Arşiv. Görsel 21: Selim ÇINAR Kişisel Arşiv. Görsel 22: Selim ÇINAR Kişisel Arşiv. Görsel 23: Selim ÇINAR Kişisel Arşiv. Görsel 24: Selim ÇINAR Kişisel Arşiv.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sıdıka Sibel Sevı̇m

Selim Çınar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sevı̇m S. S., & Çınar S. (2019). Artistik Seramiklerde Alternatif Bir Malzeme Olarak Lületaşı Kullanımı. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 9(1), 128-145. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.600436

Cited By


ÇAĞDAŞ SERAMİK SANATINDA FARKLI MALZEME KULLANIMI
Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
Burak YILDIRIM
https://doi.org/10.48070/erusosbilder.866330