BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye'de Bir Siyasal Sosyalleşme Aracı Olarak Ders Materyali: İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Üzerine Bir İnceleme

Yıl 2012, Cilt: 17 Sayı: 3, 177 - 194, 01.09.2012

Öz

Kaynakça

  • ALKAN, Türker (1979), Siyasal Toplumsallaşma, Kültür Bakanlığı Yayını, Ankara.
  • AVCI, Nazmi (2000), Türkiye’de Modernleşme Açısından Din Kültür Siyaset (1839–1960, Pınar Yayınları, Birinci Basım, İstanbul.
  • BAL, Hüseyin (2000), İletişim Sosyolojisi, Isparta.
  • BİLGİN, Nuri (2006), Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi: Teknikler ve Örnek Çalışmalar, Siyasal Kitabevi, 2.Baskı, Ankara.
  • BİLGİSEVEN, Amiran Kurtkan (1982), İktisat Sosyolojisi Açısından Eğitim Yolu İle Kalkınmanın Esasları, 3. Baskı, Divan Yayınları, İstanbul.
  • BİNBAŞIOĞLU, Cavit (2005), Türk Eğitim Düşüncesi Tarihi, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • CELKAN, Hikmet Yıldırım (2000), Eğitim Sosyolojisi, 4. Baskı, A.Ü.E.F. Basımevi, Erzurum.
  • ÇAM, Esat (2002), Siyaset Bilimine Giriş, Der Yayınları, 8. Basım, İstanbul.
  • ELMACIOĞLU, Tuncer (2002), Başarıda Aile Faktörü, Hayat Yayıncılık, İstanbul.
  • ERKAL, Mustafa E. (2006), Sosyoloji (Toplumbilimi), 13. Basım, Der Yayınları, İstanbul.
  • EROĞLU, Feyzullah (1996), Davranış Bilimleri, 3. Baskı, Beta Yayım, İstanbul.
  • GÖKÇE, Birsen (1990), “Çocuk Kişiliğinin Gelişiminde Aile, Okul ve Dış Çevrenin Rolü”, Birey, Kişilik ve Toplum, Der: Beylü Dikeçligil, Ahmet Çiğdem, Aile Yazıları 3, Bilim serisi5/3, TC. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Başkanlığı, Ankara.
  • GÖKÇE, Orhan (2006), İçerik Analizi: Kuramsal ve Pratik Bilgiler, Siyasal Kitabevi, Ankara.
  • GÖZÜTOK, Dilek (1995), Öğretmenlerin Demokratik Tutumları, Türk Demokrasi Vakfı, Ankara.
  • GÜLER, Ali (2004), Türk Eğitim Politikalarını Tarihsel Süreci, Yeryüzü Yayınevi, Ankara.
  • GÜNAY, Ünver (2003), Din Sosyolojisi, 6. Baskı, İnsan Yayınları, İstanbul.
  • GÜNGÖRDÜ, Ersin (2002), İlköğretimde Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi, 2. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım Ankara.
  • KAĞITÇIBAŞI, Çiğdem (1999), Yeni İnsan Ve İnsanlar, 10. Basım, Evrim Yayınevi, İstanbul.
  • KAĞITÇIBAŞI, Çiğdem (1990), İnsan Aile Kültür, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • KAYA, Kamil (2002), Mikrososyoloji ve Toplumsal Grup Tipleri, Fakülte Kitabevi, Isparta.
  • KESKİN, Yusuf (2009), “Türkiye’de İlkokul Programlarında Yer Alan Sosyal Bilgiler İçerikli Derslere Ait Öğretim Programlarının Gelişimine Tarihsel Bir Bakış”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl.13, Sayı:2.
  • KIZILDAĞ, Şaban (2001), Pop Müzikten Popüler Kültüre Medya Çocukları, Şehir Yayınları, İstanbul.
  • KÜÇÜKŞENGÜL ÖZKAN, Şebnem (1994), “Kitle İletişim Araçları, Yazın Ve Sanatın Çocuğun Toplumsal Kimliğinin Oluşumuna Etkisi”, Dünya’da Ve Türkiye’de Güncel Sosyolojik Gelişmeler, Cilt 2, I. Ulusal Sosyoloji Kongresi (3–4–5 Kasım 1993), Sosyoloji Derneği Yayınları 3, Ankara.
  • MEB (2005), “İlköğretim Sosyal Bilgiler (6 ve7. Sınıflar) Ders Öğretim Programı”, Talim ve Terbiye Kurulu Başkalığı, 30.06.2005 tarih ve 188 sayılı kararı, Milli Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi, Cilt:6, Sayı:2575, Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara.
  • ÖZKUL, Metin (2006), Kurumlar Sosyolojisi(Ders Notları), Isparta.
  • ÖZTÜRK, Serdar (2004), “Siyasal Toplumsallaşma Ve Çocuk: Ankara’da İlköğretim Çağı Öğrencileri Üzerinde Yapılan Bir Araştırma”, Bilim Ve Aklın Aydınlığında Eğitim, Yıl 5, Özel Sayı 57, MEB Yayınları, Ankara.
  • POLAT, Mecit Mümin, Niyazi Kaya, Miyase Koyuncu, Adem Özcan, İlköğretim Sosyal Bilgiler 7, MEB Ders Kitapları, İstanbul.
  • SAPİRO, Virginia (2004), “Not Your Parents’ Political Socialization: İntroduction for a New Generation”, Political Socialization.
  • SARIALİOĞLU, Fuat (2004), İlköğretim Sosyal Bilgiler 7, Cemre Yayıncılık, İstanbul.
  • SAYIN, Önal (1990), Aile Sosyolojisi, Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları, İzmir.
  • SİTEMBÖLÜKBAŞI, Şaban (2001), Parti Seçmenlerinin Siyasal Yönelimlerine Etki Eden Sosyo-Ekonomik Faktörler (Isparta Örnek Olay Araştırması 1995–1999), Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • SÖZEN, Edibe (1997), Medyatik Hafıza, Timaş Yayınları, İstanbul.
  • TEZCAN, Mahmut (1996), Eğitim Sosyolojisi, 10. Baskı, Dünya Kitabevi, Ankara.
  • TÜRKÖNE, Mümtaz Er (2005), Siyaset, 2. Baskı, Lotus Yayınları, Ankara.
  • WASS, Hanna (2007), “Generations and Socialization into Electoral Participation in Finland”, Scandinavian Political Studies, Vol. 30, No. 1.
  • http://www.meb.gov.tr//17.04.2008.

TÜRKİYE’DE BİR SİYASAL SOSYALLEŞME ARACI OLARAK DERS MATERYALİ: İLKÖĞRETİM SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÜZERİNE BİR İNCELEME

Yıl 2012, Cilt: 17 Sayı: 3, 177 - 194, 01.09.2012

Öz

Siyasal Sosyalleşme kavramı bireyin içinde yaşadığı toplumun siyasal değer, kural ve davranış kalıplarından etkilenmesini ve onları benimsemesini ifade eder. Bireylerin siyasal sosyalleşme süreçlerinde rol oynayan en önemli kurumlardan biri okuldur. Okulda öğrencinin içinde bulunduğu fiziksel ve sosyal ortamın yanında, onun siyasal sosyalleşmesine etki eden faktörlerden biri de ders kitaplarıdır. İlk öğretim düzeyinde siyasal kavramları en çok içeren ders kitabı ise Sosyal Bilgiler ders kitabıdır. Bu çalışmada ilköğretim 7. Sınıf ders programında 2005 yılında yapılan müfredat değişikliği üzerinde durulmuş, yapılan değişikliklerin bireyin siyasal sosyalleşmesi açısından ne anlama geldiği incelenmiştir

Kaynakça

  • ALKAN, Türker (1979), Siyasal Toplumsallaşma, Kültür Bakanlığı Yayını, Ankara.
  • AVCI, Nazmi (2000), Türkiye’de Modernleşme Açısından Din Kültür Siyaset (1839–1960, Pınar Yayınları, Birinci Basım, İstanbul.
  • BAL, Hüseyin (2000), İletişim Sosyolojisi, Isparta.
  • BİLGİN, Nuri (2006), Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi: Teknikler ve Örnek Çalışmalar, Siyasal Kitabevi, 2.Baskı, Ankara.
  • BİLGİSEVEN, Amiran Kurtkan (1982), İktisat Sosyolojisi Açısından Eğitim Yolu İle Kalkınmanın Esasları, 3. Baskı, Divan Yayınları, İstanbul.
  • BİNBAŞIOĞLU, Cavit (2005), Türk Eğitim Düşüncesi Tarihi, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • CELKAN, Hikmet Yıldırım (2000), Eğitim Sosyolojisi, 4. Baskı, A.Ü.E.F. Basımevi, Erzurum.
  • ÇAM, Esat (2002), Siyaset Bilimine Giriş, Der Yayınları, 8. Basım, İstanbul.
  • ELMACIOĞLU, Tuncer (2002), Başarıda Aile Faktörü, Hayat Yayıncılık, İstanbul.
  • ERKAL, Mustafa E. (2006), Sosyoloji (Toplumbilimi), 13. Basım, Der Yayınları, İstanbul.
  • EROĞLU, Feyzullah (1996), Davranış Bilimleri, 3. Baskı, Beta Yayım, İstanbul.
  • GÖKÇE, Birsen (1990), “Çocuk Kişiliğinin Gelişiminde Aile, Okul ve Dış Çevrenin Rolü”, Birey, Kişilik ve Toplum, Der: Beylü Dikeçligil, Ahmet Çiğdem, Aile Yazıları 3, Bilim serisi5/3, TC. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Başkanlığı, Ankara.
  • GÖKÇE, Orhan (2006), İçerik Analizi: Kuramsal ve Pratik Bilgiler, Siyasal Kitabevi, Ankara.
  • GÖZÜTOK, Dilek (1995), Öğretmenlerin Demokratik Tutumları, Türk Demokrasi Vakfı, Ankara.
  • GÜLER, Ali (2004), Türk Eğitim Politikalarını Tarihsel Süreci, Yeryüzü Yayınevi, Ankara.
  • GÜNAY, Ünver (2003), Din Sosyolojisi, 6. Baskı, İnsan Yayınları, İstanbul.
  • GÜNGÖRDÜ, Ersin (2002), İlköğretimde Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi, 2. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım Ankara.
  • KAĞITÇIBAŞI, Çiğdem (1999), Yeni İnsan Ve İnsanlar, 10. Basım, Evrim Yayınevi, İstanbul.
  • KAĞITÇIBAŞI, Çiğdem (1990), İnsan Aile Kültür, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • KAYA, Kamil (2002), Mikrososyoloji ve Toplumsal Grup Tipleri, Fakülte Kitabevi, Isparta.
  • KESKİN, Yusuf (2009), “Türkiye’de İlkokul Programlarında Yer Alan Sosyal Bilgiler İçerikli Derslere Ait Öğretim Programlarının Gelişimine Tarihsel Bir Bakış”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl.13, Sayı:2.
  • KIZILDAĞ, Şaban (2001), Pop Müzikten Popüler Kültüre Medya Çocukları, Şehir Yayınları, İstanbul.
  • KÜÇÜKŞENGÜL ÖZKAN, Şebnem (1994), “Kitle İletişim Araçları, Yazın Ve Sanatın Çocuğun Toplumsal Kimliğinin Oluşumuna Etkisi”, Dünya’da Ve Türkiye’de Güncel Sosyolojik Gelişmeler, Cilt 2, I. Ulusal Sosyoloji Kongresi (3–4–5 Kasım 1993), Sosyoloji Derneği Yayınları 3, Ankara.
  • MEB (2005), “İlköğretim Sosyal Bilgiler (6 ve7. Sınıflar) Ders Öğretim Programı”, Talim ve Terbiye Kurulu Başkalığı, 30.06.2005 tarih ve 188 sayılı kararı, Milli Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi, Cilt:6, Sayı:2575, Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara.
  • ÖZKUL, Metin (2006), Kurumlar Sosyolojisi(Ders Notları), Isparta.
  • ÖZTÜRK, Serdar (2004), “Siyasal Toplumsallaşma Ve Çocuk: Ankara’da İlköğretim Çağı Öğrencileri Üzerinde Yapılan Bir Araştırma”, Bilim Ve Aklın Aydınlığında Eğitim, Yıl 5, Özel Sayı 57, MEB Yayınları, Ankara.
  • POLAT, Mecit Mümin, Niyazi Kaya, Miyase Koyuncu, Adem Özcan, İlköğretim Sosyal Bilgiler 7, MEB Ders Kitapları, İstanbul.
  • SAPİRO, Virginia (2004), “Not Your Parents’ Political Socialization: İntroduction for a New Generation”, Political Socialization.
  • SARIALİOĞLU, Fuat (2004), İlköğretim Sosyal Bilgiler 7, Cemre Yayıncılık, İstanbul.
  • SAYIN, Önal (1990), Aile Sosyolojisi, Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları, İzmir.
  • SİTEMBÖLÜKBAŞI, Şaban (2001), Parti Seçmenlerinin Siyasal Yönelimlerine Etki Eden Sosyo-Ekonomik Faktörler (Isparta Örnek Olay Araştırması 1995–1999), Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • SÖZEN, Edibe (1997), Medyatik Hafıza, Timaş Yayınları, İstanbul.
  • TEZCAN, Mahmut (1996), Eğitim Sosyolojisi, 10. Baskı, Dünya Kitabevi, Ankara.
  • TÜRKÖNE, Mümtaz Er (2005), Siyaset, 2. Baskı, Lotus Yayınları, Ankara.
  • WASS, Hanna (2007), “Generations and Socialization into Electoral Participation in Finland”, Scandinavian Political Studies, Vol. 30, No. 1.
  • http://www.meb.gov.tr//17.04.2008.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

  Yrd.doç.dr.cemal Baltacı Bu kişi benim

Arş.gör.meyrem Tuna Uysal Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 17 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Baltacı, .Y., & Uysal, A. T. (2012). TÜRKİYE’DE BİR SİYASAL SOSYALLEŞME ARACI OLARAK DERS MATERYALİ: İLKÖĞRETİM SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(3), 177-194.