The aim of
this study is to investigate the effect of prospective teachers’ undergraduate
education on their lifelong learning dispositions. The study was carried out on
the fourth year students enrolled at Bartın University Faculty of Education in
2015-2016 academic year. The data were obtained through Undergraduate Education
Evaluation Form developed by the researcher and “Lifelong Learning Dispositions
Scale” developed by Diker (2009). The effect of undergraduate education,
department and gender on lifelong learning dispositions was investigated
through multiple regression analysis. As a result of the study, it was
discovered that prospective teachers’ views on their undergraduate education
didn’t differ with respect to their departments and gender. According to the
data obtained in undergraduate education evaluation form, prospective teachers
regard themselves most competent in communication in mother tongue, and they
believe they are not competent enough in communication in foreign language and
financial literacy. It was observed that teacher candidates had medium level
lifelong learning dispositions. The students with the highest level of lifelong
learning disposition were in the department of Turkish language teaching and
those with the lowest level were in primary school teaching department. It was
concluded that gender variable affected lifelong learning disposition.
Lifelong learning lifelong learning disposition lifelong learning skills teacher training
Bu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının
lisans düzeyinde aldıkları eğitimin yaşam boyu öğrenme eğilimlerine etkisini
incelemektir. Çalışma 2015-2016 öğretim yılında Bartın Üniversitesi Eğitim
Fakültesi’nde öğrenim görmekte olan son sınıf öğrencileri üzerinde
gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verisi,
araştırmacı tarafından geliştirilen Lisans Eğitimi Değerlendirme Formu
ve Coşkun Diker (2009) tarafından geliştirilen “Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri
Ölçeği” ile elde edilmiştir. Lisans eğitimi, öğrenim görülen bölüm türü ve
cinsiyetin yaşam boyu öğrenme eğilimi üzerindeki etkisi çoklu regresyon ile
incelenmiştir. Araştırma sonucunda; öğretmen adaylarının lisans düzeyindeki
aldıkları eğitime ilişkin görüşlerinin cinsiyet ve bölüme göre anlamlı
farklılık göstermediği bulunmuştur. Lisans eğitimi değerlendirme formundan elde
edilen sonuçlara göre öğretmen adaylarının kendilerini en yeterli hissettikleri
alan, anadilde iletişim iken; en yetersiz hissettikleri alan ise yabancı dilde
iletişim ile finansal okur yazarlık olarak saptanmıştır. Üniversite
öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin orta düzeyde olduğu
görülmüştür. Yaşam boyu öğrenme eğilimi
en yüksek olan Türkçe öğretmenliği, en düşük olan ise Sınıf Öğretmenliği
öğrencileri olarak saptanmıştır. Yaşam boyu öğrenme eğilimi üzerinde cinsiyet
değişkenin etkili olduğu sonucuna varılmıştır.
Yaşam boyu öğrenme yaşam boyu öğrenme eğilimi yaşam boyu öğrenme becerileri öğretmen yetiştirme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Temmuz 2018 |
Gönderilme Tarihi | 28 Mayıs 2018 |
Kabul Tarihi | 7 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 2 |