Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Lise Öğrencilerinin Taraftarı Oldukları Takım İle Özdeşleşme Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 1, 59 - 68, 01.11.2017

Öz

Bu çalışmanın amacı lise öğrencilerinin taraftarı
oldukları takım ile ne derece özdeşleştiklerini belirlemektir. Çalışmaya bir
takımın taraftarı olan 627 (372 erkek, 255 kadın) lise öğrencisi katılmıştır.
Veri toplama aracı olarak Wann ve Branscombe (1993) tarafından geliştirilen
"Spor Taraftarı Özdeşleşme Ölçeği (Sport Spectator Identification
Scale-SSIS)  kullanılmıştır. Ölçek uç
noktaların 1 ve 8 olduğu likert ölçeği formatında puanlanan 7 maddeden
oluşmaktadır. 1 hiç önemli değil, hiç, hiç hoşlanmam; 8 ise çok önemli,
bütünüyle, çok hoşlanırım gibi iki zıt ucu göstermekte ve ölçekten elde edilen
yüksek puanlar özdeşleşmenin fazla olduğunu işaret etmektedir. Orjinal ölçeğin
iç tutarlık katsayısı (Cronbach Alpha) .91 ve ortalama madde-toplam korelasyonu
.59’dur. Türkçeye geçerlik güvenirlik çalışması Günay ve Tiryaki (2003)
tarafından yapılan ölçek tek faktörle açıklanmaktadır. Madde-toplam korelasyonu
Türk üniversite öğrencileri için .76’dır ve iç tutarlık katsayısı (Cronbach
Alpha).87’dir. Verilerin analizinde Cinsiyet, Taraftar Birliğine Üyelik ve Suç
İçeren Olaya Karışma durumlarına göre Spor Taraftarı Özdeşleşme puanlarının
karşılaştırılmasında α=0.05 anlamlılık düzeyinde Mann Whitney-U testi
uygulanırken, Maça Gitme Sıklığı (6 grup) ve Spora Katılım Türüne (3 grup) göre
Kruskal Wallis testi uygulandı.
Sonuç olarak, lise öğrencilerinin
taraftarı oldukları takım ile özdeşleşme düzeyleri arasında cinsiyete, spora
katılım şekline, takımın taraftar birliğine üye olma durumuna, öğrencilerin
maça gitme sıklığına ve taraftarlığıyla ilgili suç içeren herhangi bir olaya
karışma durumuna göre anlamlı farklılık olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Argan, M. & Katırcı, H. (2002). Spor Pazarlamasını Farklı Kılan Özelliklere İlişkin Kavramsal Değerlendirme. 7. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi. 27-29 Ekim.
  • Ashforth, B. E., & Mael, F. (1999). Organization, Social Identity Theory and the. Academy of Management Review, 14(1), 20-39.
  • Bahk, C. M. (2000) Sex differences in sport spectator involvement, Perceptual and Motor Skills, 91(1), 79-83.
  • Demirel, M., Güven Karahan, B., Ünlü, H. (2007) Farklı Üniversitelerdeki Spor Taraftarlarının Takımları ile Özdeşleşme Düzeyleri, Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi Cilt 1, Sayı 2, 76-86.
  • Funk, D.C., & James, J. (2001). The Psychological Continuum Model: A Conceptual Framework for Understanding an Individual’s Psychological Connection to Sport. Sport Management Review, 4(2), 119-150.
  • Gençay, S., Karaküçük, S. (2006). Üniversite Öğrencilerinin Spor Taraftarlığıyla İlgili Bir Araştırma. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. Cilt: XI, S:4, Ankara, s.11-22.
  • Güllü, M., Güçlü, M. (2006) Ortaöğretim Öğrencilerinin Taraftarı Oldukları Spor Takımları İle Özdeşleşmelerinin İncelenmesi. 9. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi Bildiriler Kitabı. 3- 5 Kasım, Muğla, s.686 – 689.
  • Günay, N., Tiryaki, Ş. (2003) Spor Taraftarı Özdeşleşme Ölçeğinin(STÖÖ) Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Hacettepe Journal of Sport Scienses, 14 (1), 14-26.
  • Hacısoftaoğlu, İ., Akcan, F., Üstüntaş, S., Bulgu, N. (2006) Bir Alt Kültür Olarak Futbol Taraftarlığı: Ankaragücü Pegasus Taraftar Kulübü Örneği. 9. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi. 3 – 5 Kasım, Muğla, s.868.
  • Üzüm, H., Osmanoğlu, H., Özen, G., Polat, E., Sönmezoğlu, U. (2014)Üniversite öğrencilerinin Spor Müsabakalarını Seyretme Güdülerinin İncelenmesi: (Şırnak İli Örneği). International Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS), July 2014 : Special Issue 1, 241-254. Doi : 10.14486/IJSCS94
  • Wann, D. L. (1997) Sport Psychology. New Jersey: Prentice-Hall. pp. 325-367.
  • Wann, D. L., & Pierce, S. (2003). Measuring Sport Team Identification and Commitment: An Empirical Comparison of the Sport Spectator Identification Scale and the Psychological Commitment to Team Scale. North American Journal of Psychology, 5(3), 365-372.
Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 1, 59 - 68, 01.11.2017

Öz

Kaynakça

  • Argan, M. & Katırcı, H. (2002). Spor Pazarlamasını Farklı Kılan Özelliklere İlişkin Kavramsal Değerlendirme. 7. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi. 27-29 Ekim.
  • Ashforth, B. E., & Mael, F. (1999). Organization, Social Identity Theory and the. Academy of Management Review, 14(1), 20-39.
  • Bahk, C. M. (2000) Sex differences in sport spectator involvement, Perceptual and Motor Skills, 91(1), 79-83.
  • Demirel, M., Güven Karahan, B., Ünlü, H. (2007) Farklı Üniversitelerdeki Spor Taraftarlarının Takımları ile Özdeşleşme Düzeyleri, Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi Cilt 1, Sayı 2, 76-86.
  • Funk, D.C., & James, J. (2001). The Psychological Continuum Model: A Conceptual Framework for Understanding an Individual’s Psychological Connection to Sport. Sport Management Review, 4(2), 119-150.
  • Gençay, S., Karaküçük, S. (2006). Üniversite Öğrencilerinin Spor Taraftarlığıyla İlgili Bir Araştırma. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. Cilt: XI, S:4, Ankara, s.11-22.
  • Güllü, M., Güçlü, M. (2006) Ortaöğretim Öğrencilerinin Taraftarı Oldukları Spor Takımları İle Özdeşleşmelerinin İncelenmesi. 9. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi Bildiriler Kitabı. 3- 5 Kasım, Muğla, s.686 – 689.
  • Günay, N., Tiryaki, Ş. (2003) Spor Taraftarı Özdeşleşme Ölçeğinin(STÖÖ) Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Hacettepe Journal of Sport Scienses, 14 (1), 14-26.
  • Hacısoftaoğlu, İ., Akcan, F., Üstüntaş, S., Bulgu, N. (2006) Bir Alt Kültür Olarak Futbol Taraftarlığı: Ankaragücü Pegasus Taraftar Kulübü Örneği. 9. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi. 3 – 5 Kasım, Muğla, s.868.
  • Üzüm, H., Osmanoğlu, H., Özen, G., Polat, E., Sönmezoğlu, U. (2014)Üniversite öğrencilerinin Spor Müsabakalarını Seyretme Güdülerinin İncelenmesi: (Şırnak İli Örneği). International Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS), July 2014 : Special Issue 1, 241-254. Doi : 10.14486/IJSCS94
  • Wann, D. L. (1997) Sport Psychology. New Jersey: Prentice-Hall. pp. 325-367.
  • Wann, D. L., & Pierce, S. (2003). Measuring Sport Team Identification and Commitment: An Empirical Comparison of the Sport Spectator Identification Scale and the Psychological Commitment to Team Scale. North American Journal of Psychology, 5(3), 365-372.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makale
Yazarlar

Betül Altınok Bu kişi benim

Nurullah Emir Ekinci Bu kişi benim

Kubilay Çimen

Çetin Özdilek Bu kişi benim

İsmail Kaya

Yayımlanma Tarihi 1 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Altınok, B., Ekinci, N. E., Çimen, K., Özdilek, Ç., vd. (2017). Lise Öğrencilerinin Taraftarı Oldukları Takım İle Özdeşleşme Düzeylerinin İncelenmesi. Spor Eğitim Dergisi, 1(1), 59-68.

Spor Eğitim Dergisi (SEDER), aşağıdaki indeks/veritabanlarında listelenmektedir: