Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

INDIVIDUAL AND WOMAN BETWEEN MIDDLE AGES AND RENAISSANCE IN LA CELESTINA: TRAGICOMEDY OF CALISTO Y MELIBEA

Yıl 2017, Sayı: 37, 343 - 350, 22.06.2017
https://doi.org/10.21497/sefad.328610

Öz

La Celestina: Calisto and
Melibea's Tragicomedy
, one of the
most important works of the Spanish Literature as it deals with the conflict
between the medieval society and the individual, gains importance also in the
face of the Renaissance. We witness the supremacy of the norms of the society
over the individual, while the writer Fernando de Rojas skillfully and
delicately created the characters, focusing on the individual perception of the
period. At the same time, in the work that emphasizes the point of view towards
the women, universal subjects are presented to the reader by being processed
with the human nature and the instincts. In the work, young Calisto -who has
become a slave of his passions-, Melibea –pure, naive, faithful to the
traditions-, the love lived exaggeratedly between them and the elder magician Celestina
–in whom we witness extreme desires and emotions- are criticized. The work with
the characters being punished as a result of their inappropriate actions that
cannot be accepted by the society is thus a didactic text. In the mentioned
work, the individual and the woman between the Middle Ages and the Renaissance
as the subject of the text will be discussed and examined.

Kaynakça

  • BARBA JIMÉNEZ, Inés (2015). “Relaciones Sociales en La Celestina: Nobles Contra Criados, Mujeres Contra Hombres”. Publicaciones Didácticas, No: 64, Noviembre. 73-81.
  • BERKTAY, Fatmagül (2014). Tek Tanrılı Dinler Karşısında Kadın. İstanbul: Metis Yay.
  • DİREK, Zeynep (2015). “Karşılıksız Hayat”. Cogito: Annelik (81): 158-167.
  • GALÁN FONT, Eduardo (1986). Claves Para la Lectura de La Celestina. Madrid: Ediciones Daimon.
  • GARCĺA MOUTON, Pilar (1997). El Lenguaje Femenino en la Celestina, CSIC. Madrid: Instituto de la Lengua Española.
  • HERRERA JIMÉNEZ, Francisco José (1997). El Mundo de la Mujer en la Materia Celestinesca, Personajes y Contexto. Tesis de Doctorado. Granada: La Universidad de Granada.
  • KOĞACIOĞLU, Dicle (2009). “Gelenek Söylemleri ve İktidarın Doğallaşması”. Cogito: Feminizm (58): 350-384.
  • LIDA DE MALKIEL, María Rosa (1962). “La Originalidad Artística de la Celestina”. Nueva Revista de Filología Hispánica. T. 17, No: 314, Buenos Aires. 261-273.
  • ORANLI, İmge (2009). “19. yy Avrupası’nda Irkçılık ve Cinsiyetçilik”. Cogito: Feminizm (58): 339-349.
  • PASTOR PÉREZ, Miguel A. (2000). “Renacimiento y Modernidad”. Cuadernos Sobre Vico. (11-12): 351-356.
  • PÉREZ BLÁZQUEZ, Aitor (2010). “El cambio de mentalidad colectiva: renacimiento, humanismo, reforma y contrarreforma”. Proyecto Clío (36): 1-15.
  • ROJAS, Fernando de (2005). La Celestina. Madrid: Letras Hispánicas.
  • RUBIO GARCĺA, Luis (1985). Más Sobre La Celestina. La Universidad de Murcía.
  • ŞENER, Sevda (1991). Yaşamın Kırılma Noktasında Dram Sanatı. İstanbul: Yapı Kredi Yay.
  • TEKİN, Burcu (2015). “Ortaçağ İspanyası’nda Büyü, Büyücülük ve “La Celestina” Adlı Esere Yansıması”. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Dergisi 55 (1): 305-324.
  • ÜNSAL, Nil (2004). Ortaçağ İspanyol Edebiyatı Tarihi. Ankara: Ürün Yay.
  • YOUNG, Iris Marion (2009). “Yaşanan Bedene Karşı Toplumsal Cinsiyet”. Cogito: Feminizm (58): 39-56.

CELESTINA: CALISTO VE MELİBEA’NIN TRAJIKOMEDYASI’NDA ORTAÇAĞ VE RÖNESANS ARASINDA KALMIŞ BİREY VE KADIN

Yıl 2017, Sayı: 37, 343 - 350, 22.06.2017
https://doi.org/10.21497/sefad.328610

Öz

İspanyol
Edebiyatının Ortaçağ toplumu ve bireyi arasındaki çatışmayı ele almasıyla en
önemli eserlerinden biri olan Celestina:
Calisto ve Melibea’nın Trajikomedyası
, Rönesans’a dönmüş yüzüyle de önem
kazanmaktadır. Yazar Fernando de Rojas’ın ustalıkla ve incelikle yarattığı
karakterler vasıtasıyla, dönemin birey algısına odaklanırken, toplumun
normlarının bireyler üzerindeki üstünlüğüne tanık oluruz. Aynı zamanda kadına
karşı olan bakış açısının da vurgulandığı eserde, evrensel konular gün yüzüne
çıkarken, insan, doğasıyla ve içgüdüleriyle işlenerek okuyucuya sunulur. Eserde
genç, tutkularının kölesi olmuş Calisto ve saf, geleneklerine bağlı Melibea’nın
aşkıyla ve de yaşlı büyücü Celestina’nın tamahkârlığıyla insani duyguların
aşırıya kaçması eleştirilir. Topluma uygun olmayan eylemler sonucunda
cezalandırılan karakterleriyle eser, didaktik bir metin olma özelliği
taşımaktadır. Çalışmanın konusu olarak sözü geçen eserdeki birey ve kadın,
Ortaçağ ve Rönesans arasında kalmış olarak ele alınacak ve incelenecektir.

Kaynakça

  • BARBA JIMÉNEZ, Inés (2015). “Relaciones Sociales en La Celestina: Nobles Contra Criados, Mujeres Contra Hombres”. Publicaciones Didácticas, No: 64, Noviembre. 73-81.
  • BERKTAY, Fatmagül (2014). Tek Tanrılı Dinler Karşısında Kadın. İstanbul: Metis Yay.
  • DİREK, Zeynep (2015). “Karşılıksız Hayat”. Cogito: Annelik (81): 158-167.
  • GALÁN FONT, Eduardo (1986). Claves Para la Lectura de La Celestina. Madrid: Ediciones Daimon.
  • GARCĺA MOUTON, Pilar (1997). El Lenguaje Femenino en la Celestina, CSIC. Madrid: Instituto de la Lengua Española.
  • HERRERA JIMÉNEZ, Francisco José (1997). El Mundo de la Mujer en la Materia Celestinesca, Personajes y Contexto. Tesis de Doctorado. Granada: La Universidad de Granada.
  • KOĞACIOĞLU, Dicle (2009). “Gelenek Söylemleri ve İktidarın Doğallaşması”. Cogito: Feminizm (58): 350-384.
  • LIDA DE MALKIEL, María Rosa (1962). “La Originalidad Artística de la Celestina”. Nueva Revista de Filología Hispánica. T. 17, No: 314, Buenos Aires. 261-273.
  • ORANLI, İmge (2009). “19. yy Avrupası’nda Irkçılık ve Cinsiyetçilik”. Cogito: Feminizm (58): 339-349.
  • PASTOR PÉREZ, Miguel A. (2000). “Renacimiento y Modernidad”. Cuadernos Sobre Vico. (11-12): 351-356.
  • PÉREZ BLÁZQUEZ, Aitor (2010). “El cambio de mentalidad colectiva: renacimiento, humanismo, reforma y contrarreforma”. Proyecto Clío (36): 1-15.
  • ROJAS, Fernando de (2005). La Celestina. Madrid: Letras Hispánicas.
  • RUBIO GARCĺA, Luis (1985). Más Sobre La Celestina. La Universidad de Murcía.
  • ŞENER, Sevda (1991). Yaşamın Kırılma Noktasında Dram Sanatı. İstanbul: Yapı Kredi Yay.
  • TEKİN, Burcu (2015). “Ortaçağ İspanyası’nda Büyü, Büyücülük ve “La Celestina” Adlı Esere Yansıması”. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Dergisi 55 (1): 305-324.
  • ÜNSAL, Nil (2004). Ortaçağ İspanyol Edebiyatı Tarihi. Ankara: Ürün Yay.
  • YOUNG, Iris Marion (2009). “Yaşanan Bedene Karşı Toplumsal Cinsiyet”. Cogito: Feminizm (58): 39-56.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nur Gülümser İlker

Yayımlanma Tarihi 22 Haziran 2017
Gönderilme Tarihi 14 Ocak 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 37

Kaynak Göster

APA İlker, N. G. (2017). CELESTINA: CALISTO VE MELİBEA’NIN TRAJIKOMEDYASI’NDA ORTAÇAĞ VE RÖNESANS ARASINDA KALMIŞ BİREY VE KADIN. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi(37), 343-350. https://doi.org/10.21497/sefad.328610

Selcuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 2025 sayıları için makale kabulüne Dergipark üzerinden 15 Eylül 2024 tarihi itibariyle başlayacaktır.