For the fulfillment of vitalactivities and the continuation of
life itself, humanbeings are obliged to consume food.Firmsareputtingsomeinvestments
and expenditures in an effort to theirproductvariability and marketing
campaigns in order to ensurethattheirbrandsarepreferred. The diversity of
the foodsectoralsoallows the consumer to choosebetweendifferentoptions to
suittheirwishes and needsbesidesthatobligation. Inthiscontext, the concept
of brandvalue is explained as the success of providingconsumerpreferences and
loyalty. Brandvalue, which is alsoexpressed in terms of conceptssuch as
brandequity, the brandvalue of equity is an importantconcept in the
literaturethat can not be deniedfor the existence of brand, which is one of the
mostvaluablebuildingblocks of the marketing
field. Inthiscontext, the aim of thisstudy is to measure,
evaluate and interpret the effectiveness of brandvalues of
foodbrandsamongTurkey'smostvaluable 100 brand,
publishedbybrandconsultantcompanyBrandFinance, with data envelopmentanalysis
from quantitativemethods and assess the progresstheyhavemadeover the
yearswith the help of Malmquist Total Factor Productivity Index and
interpreting. In the literaturepart of the study in thisdirection, the
concept of brand and brandvalue and the application of Malmquist Total
FactorYield Index with Data Envelopment Analysis havebeenidentified. In
the applicationpart of the study, the lastfouryears' brandvalueactivities and
efficiencies of the foodbrands on the list of valuablebrandsbelonging to the
year 2016 havebeendiscussed and interpretedby data envelopmentanalysis and
Malmquist Total Factor Productivity Analysis method.
İnsanoğlunun yaşamsal faaliyetlerini yerine getirmesi ve canlılığın
devamı için gıda tüketimi kaçınılmazdır. Gıda sektörünün çeşitliliği,
tüketicilere bu mecburiyetin yanı sıra istek ve ihtiyaçlarına uygun farklı
seçenekler arasından seçim yapma imkânı da sağlamaktadır. Firmalar gerek ürün
çeşitliliğine gerek pazarlama kampanyalarına yaptıkları yatırım ve harcamalar
ile markalarının tercih edilmesini sağlama yönünde çaba sarf etmektedirler. Bu
kapsamda marka değeri kavramı, tüketicilerin tercihlerini, sadakatlerini
sağlama başarısı olarak açıklanmaktadır. Literatürde marka eşitliği, marka
denkliği, marka sermayesi, marka özvarlığı gibi kavramlarla da ifade edilen
marka değeri, pazarlama alanının en değerli yapıtaşlarından biri olan markanın
varlığı için yadsınamayacak derecede önemli bir kavramdır. Bu bağlamda
çalışmanın amacı, marka danışmanlık şirketi olan Brand Finance tarafından her
yıl yayınlanan Türkiye’nin en değerli 100 markası listesindeki gıda
markalarının, marka değerlerinin etkinliğini, kantitatif yöntemlerden veri
zarflama analizi ile ölçerek ardından Malmquist Toplam Faktör Verimliliği
Endeksi yardımıyla yıllar itibariyle gösterdikleri gelişmeyi değerlendirmek ve
yorumlamaktır. Bu doğrultuda çalışmanın literatür kısmında marka ve marka
değeri kavramlarına ve Veri Zarflama Analizi ile Malmquist Toplam Faktör
Verimliliği Endeksi uygulaması aşamalarına değinilmiştir. Çalışmanın uygulama
kısmında ise, 2016 yılına ait değerli markalar listesindeki gıda markalarının
son dört yıllık marka değeri etkinlikleri ve verimlilikleri veri zarflama
analizi ve Malmquist Toplam Faktör Verimliliği Analizi yöntemi ile ele alınıp,
irdelenmiş ve yorumlanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2018 |
Gönderilme Tarihi | 8 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 21 Sayı: 2 |
Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.