Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

When the Subconscious Goes to Steering - Psychoanalytic Subtexts in Thriller Cinema: The Example of Duel

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 3, 112 - 136, 23.06.2017

Öz

Fear, an inseparable part of humanity, manifests itself in art and
literature as a reflection of subconscious, also occupies cinema since its
beginning. Images that reflected from gigantic screens in the darkness of movie
theaters, manage to revive collective fears simultaneously unlike any other
medium. Horror, thriller and suspense films, which use subconscious fears as a
source and more often than not, prefer to use metaphors while narrate them,
prepare the ground for psychoanalytic film analysis, also in time, more and
more directors tend to use psychoanalysis in their films. Especially Alfred
Hitchcock, master of suspense, known for his use of Freudian subtexts. Steven
Spielberg is one of the most important directors who is influenced by
Hitchcock.



In this paper, Duel, directed
by Steven Spielberg in 1971, will be studied; conventions and codes of thriller
movies will be analyzed along with a psychoanalytic reading.  Correlation between its narration and subtext
and their consistency will be examined. 

Kaynakça

  • Abisel,N. (1999). Popüler Sinemada Türler. İstanbul: Alan.
  • American Film Institute (2008, 12 Aralık). Alfred Hitchcock on Mastering Cinematic Tension. Alfred Hithcock ile söyleşi. Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=DPFsuc_M_3E.
  • Andrew, J.D. (2010). Büyük Sinema Kuramları (Çev. Z. Atam). İstanbul: Doruk.
  • Bonitzer, P. (2006). Kör Alan ve Dekadrajlar ( Çev. İ. Yasar). İstanbul: Metis.
  • Buckland, W. (2006). Steven Spielberg Poetics of the Contemporary Hollywood Blockbuster. New York: Continuum.
  • Büker, S. (2010). Sinemada Anlam Yaratma. İstanbul: Hayalbaz.
  • Chalquist, C. (2016, 15 Mayıs). A Glossary of Freudian Terms. http://www.terrapsych.com/freud.html.
  • Clarke, J. (2004). Steven Spielberg. Berkshire: Cox&Wyman.
  • Darren Fuge (2015, 7 Mayıs). Duel- A Conversation with Director Steven Spielberg- Part I. Steven Spielberg ile söyleşi. Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=luG6wuSQYUE
  • Espinosa, M. (2016, 12 Haziran). Spielberg’s Masterful Duel: Man vs. Machine, Women and Himself. [S. Spielberg’in filmi Duel’in Eleştirisi]. Beyond the Obvious by Catherine Espinosa: https://fiufilmclassfruitvale.wordpress.com/2013/09/08/spielbergs-masterful-duel-man-vs-machine-women-and-himself/.
  • Gordon, A. (1989). Duel: Paranoid Style. Vera J. Camden (Ed.), Compromise Formations Current Directions in Psychoanalytic Criticism,[S. Spielberg’in filmi Duel’in Eleştirisi]. (s. 199-213). Kent: Kent State University.
  • Hall, P. (2016, 29 Nisan). Psychoanalyzing Steven Spielberg: An Interview with Andrew M. Gordon. Andrew Gordon’la söyleşi: http://www.filmthreat.com/interviews/1173/.
  • Indick, W. (2006). Senaryo Yazarları İçin Psikoloji (Çev. Y. Taşkan, E. Yılmaz). İstanbul: +1.
  • Jessica Hands (2016, 6 Haziran). Hitchcock Explains Cutting. Alfred Hitchcock ile söyleşi. Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=WoBJtIgLucM.
  • Kendrick, J. (2014). Darkness in the Bliss-Out. New York: Bloomsbury.
  • Loiperdinger, M. (2004). Lumiere’s Arrival of Train: Cinema’s Founding Myth, The Movıng Image 1 (4), 89-118.
  • Lütticken, S. (2006). Suspense and… Surprise. New Left Review 40, 95-109.
  • Metz, C. (1991). Film Language A Semiotics of the Cinema (Çev. M. Taylor). Chicago: University of Chicago.
  • Monaco, J. (2001). Bir Film Nasıl Okunur (Çev. E. Yılmaz). İstanbul: Oğlak.
  • Kubova, K. (2011). Suspense and Film: a Lacanian View (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Viyana: Viyana Üniversitesi.
  • Pirie, D. (2016, 10 Haziran). Steven Spielberg by Dave Pirie, Steven Spielberg ile söyleşi (Söyleşinin orijinali 1978 yılında Time Magazine’de yayınlanmıştır). Scruffles: http://www.scruffles.net/spielberg/articles/article-019.html.
  • Powers, T. (2005). Steven Spielberg. Minneapolis: Lerner.
  • Türkoğlu,N. (2010). Psikanaliz ve Sinema Üzerine, Sinema Araştırmaları: Kuramlar, Kavramlar, Yaklaşımlar (Der. M. İri). İstanbul: Derin.
  • Ventura, M. (1984). Steven Spielberg: The Vision and The Nightmare. Los Angeles: LA Weekly.
  • Yavuz, Ş. (2014). İktidar Olma Sürecinde Erkeklerin Erkeklikle İmtihanı. Milli Folklor 104, 110-127.
  • Wasser, F. (2010). Steven Spielberg’s America. Cambridge: Polity.
  • Whittall, A. (2016, 15 Haziran). Grove Music Online: http://www.oxfordmusiconline.com/subscriber/article/grove/music/16360?q=leitmotif&search=quick&pos=1&_start=1#firsthit.

Bilinçaltı Direksiyona Geçtiğinde - Gerilim Sinemasında Psikanalitik Alt Metinler: Duel Örneği

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 3, 112 - 136, 23.06.2017

Öz

Sanatta ve edebiyatta, bilinçaltının
bir yansıması olarak yerini bulan ve insanoğlunun ayrılmaz bir parçası olan
korku, ilk yıllarından itibaren sinemayı da kuşatmış; karanlık sinema
salonlarındaki devasa perdelerden yansıyan imgeler, daha önce hiçbir ortamın
yapamadığı bir şekilde, ortak korkuların, eş zamanlı olarak canlanmasını
sağlamıştır. Bilinçaltındaki korkuları kaynak olarak kullanan ve bu korkuları
genellikle metaforlar aracılığıyla aktarma yoluna giden korku ve gerilim
sineması, psikanalizin film çözümlemelerinde bir yöntem olarak kullanılmasına
zemin hazırlamış, yönetmenlerin de giderek psikanalize ilgi duymasına neden
olmuştur. Özellikle, gerilim filmlerinin usta ismi Alfred Hitchcock, filmlerini
genellikle Freudyen okumalara açık bir şekilde yapılandırmasıyla bilinmektedir.
Hitchcock’tan etkilenen en önemli yönetmenlerden biri ise, Steven
Spielberg’dür.



Çalışmada, Steven Spielberg’ün 1971
yapımı Duel adlı filminde,
gerilim filmlerine ait kodlar, özellikle Hitchock’un kullandığı yöntemler esas
alınarak incelenecek; iktidar ve erk kavramları merkeze alınarak psikanalitik
bir okuma yapılacak, filmin anlatısı ve sinematografisi ile alt metni
arasındaki ilişki irdelenerek birbirlerini nasıl desteklediği ortaya konmaya
çalışılacaktır. 

Kaynakça

  • Abisel,N. (1999). Popüler Sinemada Türler. İstanbul: Alan.
  • American Film Institute (2008, 12 Aralık). Alfred Hitchcock on Mastering Cinematic Tension. Alfred Hithcock ile söyleşi. Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=DPFsuc_M_3E.
  • Andrew, J.D. (2010). Büyük Sinema Kuramları (Çev. Z. Atam). İstanbul: Doruk.
  • Bonitzer, P. (2006). Kör Alan ve Dekadrajlar ( Çev. İ. Yasar). İstanbul: Metis.
  • Buckland, W. (2006). Steven Spielberg Poetics of the Contemporary Hollywood Blockbuster. New York: Continuum.
  • Büker, S. (2010). Sinemada Anlam Yaratma. İstanbul: Hayalbaz.
  • Chalquist, C. (2016, 15 Mayıs). A Glossary of Freudian Terms. http://www.terrapsych.com/freud.html.
  • Clarke, J. (2004). Steven Spielberg. Berkshire: Cox&Wyman.
  • Darren Fuge (2015, 7 Mayıs). Duel- A Conversation with Director Steven Spielberg- Part I. Steven Spielberg ile söyleşi. Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=luG6wuSQYUE
  • Espinosa, M. (2016, 12 Haziran). Spielberg’s Masterful Duel: Man vs. Machine, Women and Himself. [S. Spielberg’in filmi Duel’in Eleştirisi]. Beyond the Obvious by Catherine Espinosa: https://fiufilmclassfruitvale.wordpress.com/2013/09/08/spielbergs-masterful-duel-man-vs-machine-women-and-himself/.
  • Gordon, A. (1989). Duel: Paranoid Style. Vera J. Camden (Ed.), Compromise Formations Current Directions in Psychoanalytic Criticism,[S. Spielberg’in filmi Duel’in Eleştirisi]. (s. 199-213). Kent: Kent State University.
  • Hall, P. (2016, 29 Nisan). Psychoanalyzing Steven Spielberg: An Interview with Andrew M. Gordon. Andrew Gordon’la söyleşi: http://www.filmthreat.com/interviews/1173/.
  • Indick, W. (2006). Senaryo Yazarları İçin Psikoloji (Çev. Y. Taşkan, E. Yılmaz). İstanbul: +1.
  • Jessica Hands (2016, 6 Haziran). Hitchcock Explains Cutting. Alfred Hitchcock ile söyleşi. Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=WoBJtIgLucM.
  • Kendrick, J. (2014). Darkness in the Bliss-Out. New York: Bloomsbury.
  • Loiperdinger, M. (2004). Lumiere’s Arrival of Train: Cinema’s Founding Myth, The Movıng Image 1 (4), 89-118.
  • Lütticken, S. (2006). Suspense and… Surprise. New Left Review 40, 95-109.
  • Metz, C. (1991). Film Language A Semiotics of the Cinema (Çev. M. Taylor). Chicago: University of Chicago.
  • Monaco, J. (2001). Bir Film Nasıl Okunur (Çev. E. Yılmaz). İstanbul: Oğlak.
  • Kubova, K. (2011). Suspense and Film: a Lacanian View (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Viyana: Viyana Üniversitesi.
  • Pirie, D. (2016, 10 Haziran). Steven Spielberg by Dave Pirie, Steven Spielberg ile söyleşi (Söyleşinin orijinali 1978 yılında Time Magazine’de yayınlanmıştır). Scruffles: http://www.scruffles.net/spielberg/articles/article-019.html.
  • Powers, T. (2005). Steven Spielberg. Minneapolis: Lerner.
  • Türkoğlu,N. (2010). Psikanaliz ve Sinema Üzerine, Sinema Araştırmaları: Kuramlar, Kavramlar, Yaklaşımlar (Der. M. İri). İstanbul: Derin.
  • Ventura, M. (1984). Steven Spielberg: The Vision and The Nightmare. Los Angeles: LA Weekly.
  • Yavuz, Ş. (2014). İktidar Olma Sürecinde Erkeklerin Erkeklikle İmtihanı. Milli Folklor 104, 110-127.
  • Wasser, F. (2010). Steven Spielberg’s America. Cambridge: Polity.
  • Whittall, A. (2016, 15 Haziran). Grove Music Online: http://www.oxfordmusiconline.com/subscriber/article/grove/music/16360?q=leitmotif&search=quick&pos=1&_start=1#firsthit.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Volkan Erol Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 23 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Erol, V. (2017). Bilinçaltı Direksiyona Geçtiğinde - Gerilim Sinemasında Psikanalitik Alt Metinler: Duel Örneği. SineFilozofi, 2(3), 112-136.