BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2016, Sayı: 33, 67 - 104, 01.03.2016

Öz

This study basically focuses on the social meaning of the cinema but analyses the perception of The Battle of Çanakkale War that adapted to the cinema from the perspective of Orientalism and Occidentalism readings. In the study ''Çanakkale Yolun Sonu'' and “The Water Diviner” movies have been preferred. In the preference of the first film the reading anxiety of the memory that formed around the Battle of Çanakkale from the occidentalise perspective have been effective. The film that puts the centre of what happened at the Battle of Çanakkale reflects what happens in the Çanakkale Front over many unsung heroes, social interactions, and many cases such encounters occur in the area of human attitudes of different cultures. The main concern in the preference for the second movie but the reality is that reading from the Orientalist perspective. The film defines and describes the war with '' other'', so it is seen that changed the reality of the war and the direction of the root of the historical memory. So, in this study it is aimed to analyse the differences and similarities that occur when The Battle of Çanakkale is reflected. The main driving reason is the subject of analysis in making films that reaches a wide audience when considering the cinema is seen as a building a major offensive tool of social propaganda and memory. The importance of the study, "value creation" in the context of the role locally in Turkey, while globally in the world, how the perception of The Battle of Çanakkale reflected is due to answer the question

Kaynakça

  • AKÇURA, Y. 2014. Türkçülük/Türkçülüğün Tarihi Gelişimi. İstanbul: İlgi Yayınları.
  • ANDERSON, B. 2014. Hayali Cemaatler, (Çev. İ. Savaşır) Ankara: Metis Yayınları
  • ARLI, A. 2003. Oryantalizm ve Oksidentalizm Tartışmaları Ekseninde Şerif Mardin,
  • Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Sosyoloji Ana Bilim Dalı, Ankara. ARLI, A. 2004. Oryantalizm Oksidentalizm ve Şerif Mardin. İstanbul: KüreYayınları.
  • BRUMA, I. ve MARGALIT, A. 2004. Occidentalism The West in the Eyes of Its Enemies.
  • New York: The Penguin Press. COŞKUN, B. 2010. Türk Modernleşmesini Kadın Romanları Üzerinden Okumak
  • Tanzimat'tan Cumhuriyet'e- . Turkish Studies, Volume 5/4, ss.930-964. FOUCAULT, M. 2003. İktidar ve Beden, çev:Işık Ergüden. h. K. Michel Foucault içinde,
  • İktidarın Gözü (s.38-47). İstanbul: Ayrıntı Yayınları . GELLNER, E. 2012. Milliyetçiliğe Bakmak, (Çev. N. Soyarık). İstanbul: İletişim Yayınları
  • GÖKALP, Z. 2006. Türkçülüğün Esasları. Ankara: Elips Kitap.
  • IŞIK, E. 1998. Beden ve Toplum Kuramı- Özne Sosyolojisinden Beden Sosyolojisine.
  • İstanbul: Bağlam Yayınları KAFESOĞLU, İ. 2014. Türk Milli Kültürü. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • KESKİN, F. 1996. Foucault'da Şiddet ve İktidar. Cogito, Kış-Bahar, ss.117-122.
  • KUREŞİ, Cemil ve Diğerleri (1989). Oryantalistler ve İslamiyatçılar-Oryantalist İdeolojinin
  • Eleştirisi, çev: Bedirhan Muhib, İstanbul: İnsan Yayınları. MARDİN, Ş. 1999. Türk Modernleşmesi. İstanbul: İletişim Yayınları .
  • MAT, C. 2007. “Çanakkale Muharebelerini Konu Edinen Romanlar Üzerine”, BAU Sosyal
  • Bilimler Dergisi, Cilt:17, Sayı:1, ss.81-100. METİN, A. 2013. Oksidentalizm, İstanbul: Açılım Kitap.
  • NİYAZİ, M. 2015. Çanakkale Mahşeri, İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • ÖZKIRIMLI, U. 2013. Milliyetçilik Kuramları Eleştirel Bir Bakış. Ankara: Doğu Batı Yayınları .
  • Rosenau, P. M. 2004. Post-Modernizm ve Toplum Bilimleri, çev: Tuncay Birkan, Ankara:
  • Bilim ve Sanat Yayınevi. SAĞIR, A. 2014. Ölüm Sosyolojisi. Ankara: Phonix.
  • ŞAHİN, C. 2012. Çanakkale Savaşları'nın Eğitim ve Öğretim Üzerindeki Etkisi: Karesi
  • İdadisi ve Sultanisi Örneği. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı:26, , ss.7-20. SELÇUK, A. 2010. Horasanda Eren Anadolu’da Evliya: Acısu Sıraç Köyü Örneğinde
  • Atalar Kültür, Milli Folklor, Yıl:22, Sayı:87, ss.136-147. TUNAYA, T. Z. 1960. Türkiye'nin Siyasi Hayatında Batılılaşma Hareketleri. İstanbul: Yedigün Matbaası .
  • TÜRK, H. B. 2008. Eril Tahakkümü Yeniden Düşünmek: Erkeklik Çalışmalarında Bir
  • İmkan Olarak Pierre Bourdieu. Toplum ve Bilim, Sayı:112, ss.119-144. YUMUL, A. 2000. Bitmemiş Bir Proje Olarak Beden. Toplum ve Bilim, Sayı:84, ss.37-50.

ORYANTALİZM VE OKSİDENTALİZM ARASINDA ÇANAKKALE SAVAŞI’NIN BELLEK İZDÜŞÜMLERİ: ÇANAKKALE YOLUN SONU VE SON UMUT FİLMLERİ ÖRNEĞİ

Yıl 2016, Sayı: 33, 67 - 104, 01.03.2016

Öz

Bu çalışma, temelde sinemanın toplumsal anlamına odaklanmakla birlikte sinemaya uyarlanan “Çanakkale Savaşları” algısını oryantalizm ve oksidentalizm tartışmaları ekseninde çözümlemiştir. Çalışmada “Çanakkale Yolun Sonu” ve “Son Umut” filmleri tercih edilmiştir. Birinci filmin tercih edilmesinde, filmi oksidentalist perspektiften “Çanakkale Savaşları” etrafında oluşan belleği okuma kaygısı etkili olmuştur. Çanakkale Savaşları’nda yaşananları merkezine koyan film, birçok isimsiz kahraman üzerinden Çanakkale cephesinde yaşananları, sosyal etkileşimleri, farklı kültürlerin karşılaşma alanlarında ortaya çıkan insani tavırlar gibi birçok olguyu yansıtmaktadır. İkinci filmin tercih edilmesindeki temel kaygı ise filmin aynı gerçekliği oryantalist perspektiften okuyor olmasıdır. Savaşı, “öteki” üzerinden tanımlayan ve betimleyen film, böylece savaşın gerçekliğinin ve tarihsel belleğin köklerinin yönünün değiştirildiği görülmektedir. Böylece bu çalışmada, iki farklı film içerisinde Çanakkale Savaşları’nın yansıtılmasında ortaya çıkan farklılıkların ve ortaklıkların çözümlenmesi amaçlanmıştır. Filmlerin çözümleme konusu yapılmasındaki ana itici neden ise sinemanın ulaştığı geniş kitleler dikkate alındığında önemli bir toplumsal propaganda ve bellek inşa edici araç olarak görülmesidir. Çalışmanın önemi, “değer üretme” rolü bağlamında yerel olarak Türkiye’de, küresel olarak ise dünya üzerinde “Çanakkale Savaşları” algısının nasıl yansıtıldığının sorusunun yanıtlanmasından kaynaklanmaktadır

Kaynakça

  • AKÇURA, Y. 2014. Türkçülük/Türkçülüğün Tarihi Gelişimi. İstanbul: İlgi Yayınları.
  • ANDERSON, B. 2014. Hayali Cemaatler, (Çev. İ. Savaşır) Ankara: Metis Yayınları
  • ARLI, A. 2003. Oryantalizm ve Oksidentalizm Tartışmaları Ekseninde Şerif Mardin,
  • Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Sosyoloji Ana Bilim Dalı, Ankara. ARLI, A. 2004. Oryantalizm Oksidentalizm ve Şerif Mardin. İstanbul: KüreYayınları.
  • BRUMA, I. ve MARGALIT, A. 2004. Occidentalism The West in the Eyes of Its Enemies.
  • New York: The Penguin Press. COŞKUN, B. 2010. Türk Modernleşmesini Kadın Romanları Üzerinden Okumak
  • Tanzimat'tan Cumhuriyet'e- . Turkish Studies, Volume 5/4, ss.930-964. FOUCAULT, M. 2003. İktidar ve Beden, çev:Işık Ergüden. h. K. Michel Foucault içinde,
  • İktidarın Gözü (s.38-47). İstanbul: Ayrıntı Yayınları . GELLNER, E. 2012. Milliyetçiliğe Bakmak, (Çev. N. Soyarık). İstanbul: İletişim Yayınları
  • GÖKALP, Z. 2006. Türkçülüğün Esasları. Ankara: Elips Kitap.
  • IŞIK, E. 1998. Beden ve Toplum Kuramı- Özne Sosyolojisinden Beden Sosyolojisine.
  • İstanbul: Bağlam Yayınları KAFESOĞLU, İ. 2014. Türk Milli Kültürü. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • KESKİN, F. 1996. Foucault'da Şiddet ve İktidar. Cogito, Kış-Bahar, ss.117-122.
  • KUREŞİ, Cemil ve Diğerleri (1989). Oryantalistler ve İslamiyatçılar-Oryantalist İdeolojinin
  • Eleştirisi, çev: Bedirhan Muhib, İstanbul: İnsan Yayınları. MARDİN, Ş. 1999. Türk Modernleşmesi. İstanbul: İletişim Yayınları .
  • MAT, C. 2007. “Çanakkale Muharebelerini Konu Edinen Romanlar Üzerine”, BAU Sosyal
  • Bilimler Dergisi, Cilt:17, Sayı:1, ss.81-100. METİN, A. 2013. Oksidentalizm, İstanbul: Açılım Kitap.
  • NİYAZİ, M. 2015. Çanakkale Mahşeri, İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • ÖZKIRIMLI, U. 2013. Milliyetçilik Kuramları Eleştirel Bir Bakış. Ankara: Doğu Batı Yayınları .
  • Rosenau, P. M. 2004. Post-Modernizm ve Toplum Bilimleri, çev: Tuncay Birkan, Ankara:
  • Bilim ve Sanat Yayınevi. SAĞIR, A. 2014. Ölüm Sosyolojisi. Ankara: Phonix.
  • ŞAHİN, C. 2012. Çanakkale Savaşları'nın Eğitim ve Öğretim Üzerindeki Etkisi: Karesi
  • İdadisi ve Sultanisi Örneği. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı:26, , ss.7-20. SELÇUK, A. 2010. Horasanda Eren Anadolu’da Evliya: Acısu Sıraç Köyü Örneğinde
  • Atalar Kültür, Milli Folklor, Yıl:22, Sayı:87, ss.136-147. TUNAYA, T. Z. 1960. Türkiye'nin Siyasi Hayatında Batılılaşma Hareketleri. İstanbul: Yedigün Matbaası .
  • TÜRK, H. B. 2008. Eril Tahakkümü Yeniden Düşünmek: Erkeklik Çalışmalarında Bir
  • İmkan Olarak Pierre Bourdieu. Toplum ve Bilim, Sayı:112, ss.119-144. YUMUL, A. 2000. Bitmemiş Bir Proje Olarak Beden. Toplum ve Bilim, Sayı:84, ss.37-50.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA45AM63GV
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Adem Sağır Bu kişi benim

Sinan Kırımlı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2016
Gönderilme Tarihi 1 Mart 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 33

Kaynak Göster

APA Sağır, A., & Kırımlı, S. (2016). ORYANTALİZM VE OKSİDENTALİZM ARASINDA ÇANAKKALE SAVAŞI’NIN BELLEK İZDÜŞÜMLERİ: ÇANAKKALE YOLUN SONU VE SON UMUT FİLMLERİ ÖRNEĞİ. Sosyoloji Dergisi(33), 67-104.

Sosyoloji Dergisi, Journal of Sociology, SD, JOS