Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kamusal ve Siyasal Alana Bir Müdahale Biçimi Olarak Sosyal Bilim Pratiği: Pierre Bourdieu Sosyolojisinde "Dünyanın Sefaleti" Örneği

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 1, 13 - 23, 29.12.2017

Öz

Bu çalışmada, Pierre Bourdieu’nün Dünyanın Sefaleti
adlı çalışması ilişkisel sosyolojik analiz perspektifinden incelenmiştir.
Dünyanın Sefaleti, Bourdieu ve ekibi tarafından siyaset yapmanın farklı bir
şekli olarak tanımlanmış ve kamusal alana müdahalede bulunmayı öngörmüştür.
Bunun gerçekleşmesi ise ilişkisel yaklaşım ile mümkün olmuştur. Sosyal
bilimlerde ilişkisel düşünme tözcülüğe karşı gelişmiştir. İlişkisel sosyolojik
araştırmalarda araştırma nesnesini kurma sürecinde birey ve toplum gibi a
priori bir çözümleme birimi devreye sokulmaz. Bir ilişkisel sosyolog olan
Bourdieu, düşünümsellik kavramıyla literatüre önemli katkıda bulunmuştur. Dünyanın
Sefaleti farklı bir sosyolojik anlatımla ötekilerin sesi olmuş ve bu
yaklaşımıyla sosyal bilimlerde farklı bir açılım sağlamıştır.

Kaynakça

  • Archer, M. (2015). “Kolektif Düşünümsellik: İlişkisel Bir Örnek”, C. Powell ve F. Depelteau (ed.), İlişkisel Sosyoloji: Ontolojik ve Teorik Yönelimler (s. 225-250). çev. Ö. Akkaya. İstanbul: Phoenix Yayınları.
  • Bourdieu, P. (2015a). [1979] Ayrım: Beğeni Yargısının Toplumsal Eleştirisi. çev. D. F. Şannan ve A. G. Berkkurt. Ankara: Heretik Yayınları.
  • Bourdieu, P. (2015b). [2012] Devlet Üzerine: College de France Dersleri 1989-1992. çev. A. Sümer. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bourdieu, P. vd. (2015c). [1993] Dünyanın Sefaleti. çev. L. Ünsaldı vd. Ankara: Heretik Yayınları.
  • Bourdieu, P. ve L. Wacquant. (2003). Düşünümsel Bir Antropoloji İçin Cevaplar. çev. N. Ökten. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bourdieu, P. (1995). [1994] Pratik Nedenler: Eylem Kuramı Üzerine. çev. H. Tufan. İstanbul: Kesit Yayıncılık.
  • Calhoun, C. (2003). “Pierre Bourdieu”, G. Ritzer (ed.), The Blackwell Companion to Major Social Theorists (s. 274-309). Oxford: Blackwell Publishing Ltd..
  • Çeğin, G. ve E. Göker. (2012). “Tözlere Elveda: İlişkisel Sosyolojinin Alameti Farikası”, G. Çeğin ve E. Göker (ed.), Tözcülüğün Tasfiyesi: İlişkisel Sosyolojide Temel Yaklaşımlar (s. 11-15). Ankara: Nota Bene Yayınları.
  • Çeğin G. ve E. Göker. (2015). “Araştırmasından 50 yıl, Kitabından 35 yıl sonra Ayrım”, P. Bourdieu, Ayrım: Beğeni Yargısının Toplumsal Eleştirisi (s. 9-21). Ankara: Heretik Yayınları.
  • Emirbayer, M. (2012a). [1997] “İlişkisel Bir Sosyoloji İçin Manifesto”, G. Çeğin ve E. Göker (ed.), Tözcülüğün Tasfiyesi: İlişkisel Sosyolojide Temel Yaklaşımlar (s. 25-64). Ankara: Nota Bene Yayınları.
  • Emirbayer, M. (2012b). “İlişkisel Dönüş: Geçmiş, Şimdi ve Gelecek”, G. Çeğin ve E. Göker (ed.), Tözcülüğün Tasfiyesi: İlişkisel Sosyolojide Temel Yaklaşımlar (s. 7-10). Ankara: Nota Bene Yayınları.
  • Gazioğlu Terzi, E. (2014). “Toplumsal Yapı ile Bireysel Eylem Arasındaki İlişki Bağlamında Pierre Bourdieu’nün Habitus Kavramı”, Eğitim Bilim Toplum Dergisi, 12(46): 73-83.
  • Geertz, C. (1990). “‘Yerli Gözüyle’: Antropolojik Anlamanın Doğası Üstüne”, P. Rabinow ve W. Sullivan (der.), Toplum Bilimlerinde Yorumcu Yaklaşım (s. 45-56). çev. Taha Parla. İstanbul: Hürriyet Vakfı Yayınları.
  • Hattatoğlu, D. (2009). “Sosyal Bilim ve Anlatı: Yakalanmışlığın Ötesine”, D. Hattatoğlu ve G. Ertuğrul (der.), Methodos: Kuram ve Yöntem Kenarından (s. 126-148). İstanbul: Anahtar Kitaplar.
  • Koytak, E. (2012). “Tahakküme Hükmetmek: Bourdieu Sosyolojisinde Toplum ve Bilim İlişkisi”, Sosyoloji Dergisi, 3(25): 85-101.
  • Neuman, L. (2016). Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar, cilt 2. çev. S. Özge. 8. Baskı. Ankara: Yayın Odası Yayınları.
  • Ökten Gülsoy, N. (2012). “Cezayir Deneyiminin Pierre Bourdieu’nün Sosyolojik Tahayyülüne Etkileri: Bilimsel Bir Habitusun Doğuşu”, Sosyoloji Dergisi, 3(25): 1-30. Richter, R. (2013). Sosyolojik Paradigmalar. çev. N. Doğan. 2. Baskı. İstanbul: Küre Yayınları.
  • Ritzer, G. (2011). Sociological Theory. 8th Edition. New York: McGraw-Hill.
  • Uluocak, Ş. (2016-1). “Tözcülük-İlişkisellik Dikotomisi Açısından İlişkisel Sosyolojik Modellerin Türkiye’de Sosyoloji Pratiği ve Düşünümselliği Açısından Olası Açılımları”, Sosyoloji Konferansları, No:53: 101-153.
  • Ünsaldı L. (2015). “Takdim”, P. Bourdieu, Dünyanın Sefaleti (s. 9-20). Ankara: Heretik Yayınları.
Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 1, 13 - 23, 29.12.2017

Öz

Kaynakça

  • Archer, M. (2015). “Kolektif Düşünümsellik: İlişkisel Bir Örnek”, C. Powell ve F. Depelteau (ed.), İlişkisel Sosyoloji: Ontolojik ve Teorik Yönelimler (s. 225-250). çev. Ö. Akkaya. İstanbul: Phoenix Yayınları.
  • Bourdieu, P. (2015a). [1979] Ayrım: Beğeni Yargısının Toplumsal Eleştirisi. çev. D. F. Şannan ve A. G. Berkkurt. Ankara: Heretik Yayınları.
  • Bourdieu, P. (2015b). [2012] Devlet Üzerine: College de France Dersleri 1989-1992. çev. A. Sümer. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bourdieu, P. vd. (2015c). [1993] Dünyanın Sefaleti. çev. L. Ünsaldı vd. Ankara: Heretik Yayınları.
  • Bourdieu, P. ve L. Wacquant. (2003). Düşünümsel Bir Antropoloji İçin Cevaplar. çev. N. Ökten. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bourdieu, P. (1995). [1994] Pratik Nedenler: Eylem Kuramı Üzerine. çev. H. Tufan. İstanbul: Kesit Yayıncılık.
  • Calhoun, C. (2003). “Pierre Bourdieu”, G. Ritzer (ed.), The Blackwell Companion to Major Social Theorists (s. 274-309). Oxford: Blackwell Publishing Ltd..
  • Çeğin, G. ve E. Göker. (2012). “Tözlere Elveda: İlişkisel Sosyolojinin Alameti Farikası”, G. Çeğin ve E. Göker (ed.), Tözcülüğün Tasfiyesi: İlişkisel Sosyolojide Temel Yaklaşımlar (s. 11-15). Ankara: Nota Bene Yayınları.
  • Çeğin G. ve E. Göker. (2015). “Araştırmasından 50 yıl, Kitabından 35 yıl sonra Ayrım”, P. Bourdieu, Ayrım: Beğeni Yargısının Toplumsal Eleştirisi (s. 9-21). Ankara: Heretik Yayınları.
  • Emirbayer, M. (2012a). [1997] “İlişkisel Bir Sosyoloji İçin Manifesto”, G. Çeğin ve E. Göker (ed.), Tözcülüğün Tasfiyesi: İlişkisel Sosyolojide Temel Yaklaşımlar (s. 25-64). Ankara: Nota Bene Yayınları.
  • Emirbayer, M. (2012b). “İlişkisel Dönüş: Geçmiş, Şimdi ve Gelecek”, G. Çeğin ve E. Göker (ed.), Tözcülüğün Tasfiyesi: İlişkisel Sosyolojide Temel Yaklaşımlar (s. 7-10). Ankara: Nota Bene Yayınları.
  • Gazioğlu Terzi, E. (2014). “Toplumsal Yapı ile Bireysel Eylem Arasındaki İlişki Bağlamında Pierre Bourdieu’nün Habitus Kavramı”, Eğitim Bilim Toplum Dergisi, 12(46): 73-83.
  • Geertz, C. (1990). “‘Yerli Gözüyle’: Antropolojik Anlamanın Doğası Üstüne”, P. Rabinow ve W. Sullivan (der.), Toplum Bilimlerinde Yorumcu Yaklaşım (s. 45-56). çev. Taha Parla. İstanbul: Hürriyet Vakfı Yayınları.
  • Hattatoğlu, D. (2009). “Sosyal Bilim ve Anlatı: Yakalanmışlığın Ötesine”, D. Hattatoğlu ve G. Ertuğrul (der.), Methodos: Kuram ve Yöntem Kenarından (s. 126-148). İstanbul: Anahtar Kitaplar.
  • Koytak, E. (2012). “Tahakküme Hükmetmek: Bourdieu Sosyolojisinde Toplum ve Bilim İlişkisi”, Sosyoloji Dergisi, 3(25): 85-101.
  • Neuman, L. (2016). Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar, cilt 2. çev. S. Özge. 8. Baskı. Ankara: Yayın Odası Yayınları.
  • Ökten Gülsoy, N. (2012). “Cezayir Deneyiminin Pierre Bourdieu’nün Sosyolojik Tahayyülüne Etkileri: Bilimsel Bir Habitusun Doğuşu”, Sosyoloji Dergisi, 3(25): 1-30. Richter, R. (2013). Sosyolojik Paradigmalar. çev. N. Doğan. 2. Baskı. İstanbul: Küre Yayınları.
  • Ritzer, G. (2011). Sociological Theory. 8th Edition. New York: McGraw-Hill.
  • Uluocak, Ş. (2016-1). “Tözcülük-İlişkisellik Dikotomisi Açısından İlişkisel Sosyolojik Modellerin Türkiye’de Sosyoloji Pratiği ve Düşünümselliği Açısından Olası Açılımları”, Sosyoloji Konferansları, No:53: 101-153.
  • Ünsaldı L. (2015). “Takdim”, P. Bourdieu, Dünyanın Sefaleti (s. 9-20). Ankara: Heretik Yayınları.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Sosyoloji
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Halil İbrahim Kılıç

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kılıç, H. İ. (2017). Kamusal ve Siyasal Alana Bir Müdahale Biçimi Olarak Sosyal Bilim Pratiği: Pierre Bourdieu Sosyolojisinde "Dünyanın Sefaleti" Örneği. Sosyoloji Notları, 1(1), 13-23.
AMA Kılıç Hİ. Kamusal ve Siyasal Alana Bir Müdahale Biçimi Olarak Sosyal Bilim Pratiği: Pierre Bourdieu Sosyolojisinde "Dünyanın Sefaleti" Örneği. sosnot. Aralık 2017;1(1):13-23.
Chicago Kılıç, Halil İbrahim. “Kamusal Ve Siyasal Alana Bir Müdahale Biçimi Olarak Sosyal Bilim Pratiği: Pierre Bourdieu Sosyolojisinde ‘Dünyanın Sefaleti’ Örneği”. Sosyoloji Notları 1, sy. 1 (Aralık 2017): 13-23.
EndNote Kılıç Hİ (01 Aralık 2017) Kamusal ve Siyasal Alana Bir Müdahale Biçimi Olarak Sosyal Bilim Pratiği: Pierre Bourdieu Sosyolojisinde "Dünyanın Sefaleti" Örneği. Sosyoloji Notları 1 1 13–23.
IEEE H. İ. Kılıç, “Kamusal ve Siyasal Alana Bir Müdahale Biçimi Olarak Sosyal Bilim Pratiği: Pierre Bourdieu Sosyolojisinde ‘Dünyanın Sefaleti’ Örneği”, sosnot, c. 1, sy. 1, ss. 13–23, 2017.
ISNAD Kılıç, Halil İbrahim. “Kamusal Ve Siyasal Alana Bir Müdahale Biçimi Olarak Sosyal Bilim Pratiği: Pierre Bourdieu Sosyolojisinde ‘Dünyanın Sefaleti’ Örneği”. Sosyoloji Notları 1/1 (Aralık 2017), 13-23.
JAMA Kılıç Hİ. Kamusal ve Siyasal Alana Bir Müdahale Biçimi Olarak Sosyal Bilim Pratiği: Pierre Bourdieu Sosyolojisinde "Dünyanın Sefaleti" Örneği. sosnot. 2017;1:13–23.
MLA Kılıç, Halil İbrahim. “Kamusal Ve Siyasal Alana Bir Müdahale Biçimi Olarak Sosyal Bilim Pratiği: Pierre Bourdieu Sosyolojisinde ‘Dünyanın Sefaleti’ Örneği”. Sosyoloji Notları, c. 1, sy. 1, 2017, ss. 13-23.
Vancouver Kılıç Hİ. Kamusal ve Siyasal Alana Bir Müdahale Biçimi Olarak Sosyal Bilim Pratiği: Pierre Bourdieu Sosyolojisinde "Dünyanın Sefaleti" Örneği. sosnot. 2017;1(1):13-2.