BibTex RIS Kaynak Göster

Eko Otellerden Hizmet Satın Alımında Kuşaklar Arası Farklılaşmalar Üzerine Bir Çalışma

Yıl 2015, Cilt: 23 Sayı: 24, 118 - 130, 21.04.2015
https://doi.org/10.17233/se.40582

Öz

Çalışmanın amacı, tüketicinin eko otellerden hizmet satın alma eğiliminde kuşak farklılaşmalarının incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda, çalışmanın hipotezlerinin test edilebilmesi için birincil veri toplama yöntemlerinden olan anket yöntemi uygulanmıştır. Araştırmanın örneklemini, X kuşağı (1965-1979 doğumlu olanlar) ve Y kuşağı (1980-1999 doğumlu olanlar) oluşturmaktadır. X kuşağını temsil eden 219 katılımcı ve Y kuşağını temsil eden 208 katılımcıdan oluşan ve toplamda 427 kişilik bir örneklem ile çalışmanın analizi yapılmıştır. Modelde yer alan ilişkinin incelenmesi adına varyans analizi (ANOVA) yapılmıştır. Sonuç olarak X ve Y kuşakları eko otellerden hizmet satın alma eğiliminde farklılaşmış ve X kuşağı içerisinde yer alan katılımcıların eko otellerden hizmet satın alma olasılıklarının daha yüksek olduğu saptanmıştır.

Kaynakça

  • Akın, A. (2013), “Y Kuşağını Anlamak”, (09.06.2013), Cumhuriyet Gazetesi, <www.cumhuriyet.com.tr/haber/ 426778>, 09.01.2014.
  • Alnıaçık, Ü. (2010), “Çevreci Yönelim ve Çevre Dostu Davranış ve Demografik Özellikler:Üniversite Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma”, Selçuk Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 14(20), 507-532.
  • Altuntuğ, N. (2012), “Kuşaktan Kuşağa Tüketim Olgusu ve Geleceğin Tüketici Profili”, Organizasyon ve Yönetim Blimleri Dergisi, 4(1), 203-212.
  • Anderson, T. & W. Cunningham (1972), “The Socially Conscious Consumer”, Journal of Marketing, 36(3), 23-31.
  • Ay, C. & Z. Ecevit (2005), “Çevre Bilinçli Tüketiciler”, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, 10, 238-263.
  • Bartolone, G. (2007), “47% Of Gen Y Would Pay More For Green Brands”, (14.09.2007), Enviromental Leader, <http://www.environmentalleader.com/2007/09/14/47-of-gen-y-would-pay-more-for-green-brands/>, 24.12.2013.
  • Berkowitz, L. & K.G. Lutterman (1968), “The Tradional Socially Responsible Personality”, Public Opinion Quarterly, 32, 169-185.
  • Can, B. (2010), “Gelişen Yeni Nesil İnsan Kaynakları Yönetimini Değiştirecek Mi?”, Progroup, <http://www.progroup.com.tr/tr/makaleler/111-125/gelisen-yeni-nesil-insan-kaynaklari-yonetimini-degistirecek-mi/>, 08.01.2014.
  • Çabuk, S. & B. Nakiboğlu & C. Keleş (2008), “Tüketicilerin Yesil (Ürün) Satınalma Davranışlarının Sosya-Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi”, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 85-108.
  • Cooper, I. (1998), “Emerging Issues in Environmental Management”, A.K. (Ed.) içinde: Facility Management: Theory and Practice (111-119), London: Spon Press.
  • Çetin, İ. (2001), “Turistik Ürün Çeşitlemesinde Eko-Turizmin Yapısal Analizi ve Türkiye’de Geliştirme Stratejileri (Örnek Bir Uygulama)”, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Ana Bilim Dalı.
  • Demirbaş, M.A. (1999), “Yeşil Pazarlama Ve Tüketicinin Yeşil Pazarlamaya Yaklaşımı”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Dief, M.E. & X. Font (2010), “The Determinants of Hotels’ Marketing Managers’ Green Marketing Behaviour”, Journal Of Sustainable Tourism, 18(2), 157-174.
  • Güneş, G. (2011), “Konaklama Sektöründe Çevre Dostu Yönetimin Önemi”, KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 13(20), 45-51.
  • Hair, J.F. & B. Black & B. Babin & R.E. Anderson & R.L. Tatham (2005), Multivariate Data Analysis (Sixth Edition b. b.), New Jersey: Prentice Hall.
  • Han, H. & L.-T.J. Hsu & J.-S. Lee (2009), “Empirical Investigation of the Roles of Attitudes toward Green Behaviours, Overall Image, Gender and Age in Hotel Customers Eco-Friendly Decision-making Process”, International Journal of Hospitality Management, 28, 519-528.
  • Han, H. & L.-T.J. Hsu & J.-S. Lee & C. Sheu (2011), “Are Lodging Customers Ready To Green? An Examination of Attitudes, Demographics, and Eco-Friendly Intentions”, International Journal of Hospitality Management, 30, 345-355.
  • Honey, M. (2008), Ecoturism And Sustainable Development: Who Owns Paradise, Washinton DC: Island Press.
  • Jiuan, T. & J. Wirtz & K. Jung & K. Keng (2001), “Singaporeans’ Attitudes Towards Work, Pecuniary Adherence, Materialism,Feminism, Enviromental Conciousness and Media Credibility”, Singapore Management Review, 23(1), 59-86.
  • Keaveney, S.M. & M. Parthasarathy (2001), “Customer Switching Behavior in Online Services; An Expalatory Study of the Role of Selected Attidunal Behaviraland Demographic Factors”, Journal of Academy of Marketing Science, 3, 374-390.
  • Kızılırmak, İ. (2011), “Dünyada ve Türkiye’deki Turizm İşletmelerinde Çevre Korumaya Yönelik Uygulamalar: Amacı ve Önemi”, Sosyal Bilimler Dergisi, (2), 1-12.
  • Kim, H. & H.S. Chang & J.-W. Lee & C. Huh (2011), Exploring Gender Differences on Generations Y’s Attitudes Towards Green Practices in A Hotel, <http://scholarworks.umass.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1122vecontext=gradconf_hospitality>, 23.12.2013.
  • Kükrer, Ö. (2012), “Tüketicilerin Çevresel Sorumluluklarının Yeşil Reklamlara Yönelik Tutumlarına Etkisi: Eskişehir Örneği”, Journal of Yaşar University, 26(7), 4505-4525.
  • Manaktola, K. & V. Jauhari (2007), “Exploring Consumer Attitude and Behaviour Towards Green Practices in the Lodging Industry in India”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 19(5), 364-377.
  • Mathieson, A. & G. Wall (1982), Tourism: Economic, Physical and Social Impacts, England: Longman Group, UK Ltd.
  • Mathieson, K. (1991), “Predicting User Intensions: Comparing the Acceptance Model with the Theory Planned Behaviour”, Information System Research, 2(3), 173-191.
  • Mendeleson, N. & M.J. Polonsky (1995), “Using Strategic Alliances to Develop Credible Green Marketing”, Journal of Consumer Marketing, 12(2), 4-18.
  • Mengi, Z. (2009), “BB, X, Y ve Z Kuşakları Birbirinden Çok Farklı”, Hürriyet İnsan Kaynakları, (11.10.2009 Pazar), Sayı: 731, s. 8.
  • Millar, M. & S. Baloğlu (2008), “Hotel Guests Preferences for Green Hotel”, Hospitality Management, Proceedings of the European Council for Hotel, Restaurant, and Institutional Education Conference, Dubai, United Arab Emirates.
  • Murray, J. (2008), “Generation Y Demands Greener Employers”, (21.04.2008), Businees Green, <http://www.businessgreen.com/bg/news/1804522/generation-y-demands-greener-employers>, 24.12.2013.
  • Noor, N.A. & D. Kumar (2014), “Eco Friendly ‘Activities’ VS ECO Friendly ‘Attitude’: Travelers Intention to Choose Green Hotels in Malaysia”, World Applied Sciences Journal, 30(4), 506-513.
  • Sandahl, D. & R. Robertson (1989), “Social Determinants of Enviromental Concern; specification and test of the Model”, Environment and Behavior, 57-81.
  • Seçkin, F. (2000), “Türkiye’nin Kuşak Profili”, Capital Dergisi, 12, 100-106.
  • Straughan, R. & J. Roberts (1999), “Environmental Segmentation Alternatives: A Look at Green Consumer Behavior in the New Millennium”, Journal of Consumer Marketing, 16(6), 558-575.
  • Van Liere, K.D. & R.E. Dunalp (1981), “The Social Bases of Environmental Concern: A Review Hypotheses, Explanations and Empirical Evidence”, Public Opinion Quarterly, 44, 181-197.
  • Vining, J. & A. Ebroe (1990), “What Makes Recycler? A comparision of Recyclers and Nonrecyclers”, Environmental Behaviour, 22, 55-73.
  • Yeşilada, F. (2009), “Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde Çevre Bilinçli Tüketicilerin Profili”, İşletme Fakültesi Dergisi, 10(1), 79-95.
  • Yüzbaşıoğlu, S. (2012), “Kuşaklar X,Y,Z diye ayrıştı Pazarlamacıların Kafası Karıştı”, (13.04.2012), Dünya, <http://www.dunya.com/kusaklar-x,-y,-z-diye-ayristi-pazarlamacilarin-kafasi-karisti-151507h.htm>, 24.12.2013.
  • Zeithaml, V. & L. Berry & A. Parasuraman (1996), “The Behavioral Consequences of Service Quality”, Journal of Marketing, 31-46.

Eko Otellerden Hizmet Satın Alımında Kuşaklar Arası Farklılaşmalar Üzerine Bir Çalışma

Yıl 2015, Cilt: 23 Sayı: 24, 118 - 130, 21.04.2015
https://doi.org/10.17233/se.40582

Öz

Çalışmanın amacı, tüketicinin eko otellerden hizmet satın alma eğiliminde kuşak farklılaşmalarının incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda, çalışmanın hipotezlerinin test edilebilmesi için birincil veri toplama yöntemlerinden olan anket yöntemi uygulanmıştır. Araştırmanın örneklemini, X kuşağı (1965-1979 doğumlu olanlar) ve Y kuşağı (1980-1999 doğumlu olanlar) oluşturmaktadır. X kuşağını temsil eden 219 katılımcı ve Y kuşağını temsil eden 208 katılımcıdan oluşan ve toplamda 427 kişilik bir örneklem ile çalışmanın analizi yapılmıştır. Modelde yer alan ilişkinin incelenmesi adına varyans analizi (ANOVA) yapılmıştır. Sonuç olarak X ve Y kuşakları eko otellerden hizmet satın alma eğiliminde farklılaşmış ve X kuşağı içerisinde yer alan katılımcıların eko otellerden hizmet satın alma olasılıklarının daha yüksek olduğu saptanmıştır.

Kaynakça

  • Akın, A. (2013), “Y Kuşağını Anlamak”, (09.06.2013), Cumhuriyet Gazetesi, <www.cumhuriyet.com.tr/haber/ 426778>, 09.01.2014.
  • Alnıaçık, Ü. (2010), “Çevreci Yönelim ve Çevre Dostu Davranış ve Demografik Özellikler:Üniversite Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma”, Selçuk Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 14(20), 507-532.
  • Altuntuğ, N. (2012), “Kuşaktan Kuşağa Tüketim Olgusu ve Geleceğin Tüketici Profili”, Organizasyon ve Yönetim Blimleri Dergisi, 4(1), 203-212.
  • Anderson, T. & W. Cunningham (1972), “The Socially Conscious Consumer”, Journal of Marketing, 36(3), 23-31.
  • Ay, C. & Z. Ecevit (2005), “Çevre Bilinçli Tüketiciler”, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, 10, 238-263.
  • Bartolone, G. (2007), “47% Of Gen Y Would Pay More For Green Brands”, (14.09.2007), Enviromental Leader, <http://www.environmentalleader.com/2007/09/14/47-of-gen-y-would-pay-more-for-green-brands/>, 24.12.2013.
  • Berkowitz, L. & K.G. Lutterman (1968), “The Tradional Socially Responsible Personality”, Public Opinion Quarterly, 32, 169-185.
  • Can, B. (2010), “Gelişen Yeni Nesil İnsan Kaynakları Yönetimini Değiştirecek Mi?”, Progroup, <http://www.progroup.com.tr/tr/makaleler/111-125/gelisen-yeni-nesil-insan-kaynaklari-yonetimini-degistirecek-mi/>, 08.01.2014.
  • Çabuk, S. & B. Nakiboğlu & C. Keleş (2008), “Tüketicilerin Yesil (Ürün) Satınalma Davranışlarının Sosya-Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi”, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 85-108.
  • Cooper, I. (1998), “Emerging Issues in Environmental Management”, A.K. (Ed.) içinde: Facility Management: Theory and Practice (111-119), London: Spon Press.
  • Çetin, İ. (2001), “Turistik Ürün Çeşitlemesinde Eko-Turizmin Yapısal Analizi ve Türkiye’de Geliştirme Stratejileri (Örnek Bir Uygulama)”, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Ana Bilim Dalı.
  • Demirbaş, M.A. (1999), “Yeşil Pazarlama Ve Tüketicinin Yeşil Pazarlamaya Yaklaşımı”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Dief, M.E. & X. Font (2010), “The Determinants of Hotels’ Marketing Managers’ Green Marketing Behaviour”, Journal Of Sustainable Tourism, 18(2), 157-174.
  • Güneş, G. (2011), “Konaklama Sektöründe Çevre Dostu Yönetimin Önemi”, KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 13(20), 45-51.
  • Hair, J.F. & B. Black & B. Babin & R.E. Anderson & R.L. Tatham (2005), Multivariate Data Analysis (Sixth Edition b. b.), New Jersey: Prentice Hall.
  • Han, H. & L.-T.J. Hsu & J.-S. Lee (2009), “Empirical Investigation of the Roles of Attitudes toward Green Behaviours, Overall Image, Gender and Age in Hotel Customers Eco-Friendly Decision-making Process”, International Journal of Hospitality Management, 28, 519-528.
  • Han, H. & L.-T.J. Hsu & J.-S. Lee & C. Sheu (2011), “Are Lodging Customers Ready To Green? An Examination of Attitudes, Demographics, and Eco-Friendly Intentions”, International Journal of Hospitality Management, 30, 345-355.
  • Honey, M. (2008), Ecoturism And Sustainable Development: Who Owns Paradise, Washinton DC: Island Press.
  • Jiuan, T. & J. Wirtz & K. Jung & K. Keng (2001), “Singaporeans’ Attitudes Towards Work, Pecuniary Adherence, Materialism,Feminism, Enviromental Conciousness and Media Credibility”, Singapore Management Review, 23(1), 59-86.
  • Keaveney, S.M. & M. Parthasarathy (2001), “Customer Switching Behavior in Online Services; An Expalatory Study of the Role of Selected Attidunal Behaviraland Demographic Factors”, Journal of Academy of Marketing Science, 3, 374-390.
  • Kızılırmak, İ. (2011), “Dünyada ve Türkiye’deki Turizm İşletmelerinde Çevre Korumaya Yönelik Uygulamalar: Amacı ve Önemi”, Sosyal Bilimler Dergisi, (2), 1-12.
  • Kim, H. & H.S. Chang & J.-W. Lee & C. Huh (2011), Exploring Gender Differences on Generations Y’s Attitudes Towards Green Practices in A Hotel, <http://scholarworks.umass.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1122vecontext=gradconf_hospitality>, 23.12.2013.
  • Kükrer, Ö. (2012), “Tüketicilerin Çevresel Sorumluluklarının Yeşil Reklamlara Yönelik Tutumlarına Etkisi: Eskişehir Örneği”, Journal of Yaşar University, 26(7), 4505-4525.
  • Manaktola, K. & V. Jauhari (2007), “Exploring Consumer Attitude and Behaviour Towards Green Practices in the Lodging Industry in India”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 19(5), 364-377.
  • Mathieson, A. & G. Wall (1982), Tourism: Economic, Physical and Social Impacts, England: Longman Group, UK Ltd.
  • Mathieson, K. (1991), “Predicting User Intensions: Comparing the Acceptance Model with the Theory Planned Behaviour”, Information System Research, 2(3), 173-191.
  • Mendeleson, N. & M.J. Polonsky (1995), “Using Strategic Alliances to Develop Credible Green Marketing”, Journal of Consumer Marketing, 12(2), 4-18.
  • Mengi, Z. (2009), “BB, X, Y ve Z Kuşakları Birbirinden Çok Farklı”, Hürriyet İnsan Kaynakları, (11.10.2009 Pazar), Sayı: 731, s. 8.
  • Millar, M. & S. Baloğlu (2008), “Hotel Guests Preferences for Green Hotel”, Hospitality Management, Proceedings of the European Council for Hotel, Restaurant, and Institutional Education Conference, Dubai, United Arab Emirates.
  • Murray, J. (2008), “Generation Y Demands Greener Employers”, (21.04.2008), Businees Green, <http://www.businessgreen.com/bg/news/1804522/generation-y-demands-greener-employers>, 24.12.2013.
  • Noor, N.A. & D. Kumar (2014), “Eco Friendly ‘Activities’ VS ECO Friendly ‘Attitude’: Travelers Intention to Choose Green Hotels in Malaysia”, World Applied Sciences Journal, 30(4), 506-513.
  • Sandahl, D. & R. Robertson (1989), “Social Determinants of Enviromental Concern; specification and test of the Model”, Environment and Behavior, 57-81.
  • Seçkin, F. (2000), “Türkiye’nin Kuşak Profili”, Capital Dergisi, 12, 100-106.
  • Straughan, R. & J. Roberts (1999), “Environmental Segmentation Alternatives: A Look at Green Consumer Behavior in the New Millennium”, Journal of Consumer Marketing, 16(6), 558-575.
  • Van Liere, K.D. & R.E. Dunalp (1981), “The Social Bases of Environmental Concern: A Review Hypotheses, Explanations and Empirical Evidence”, Public Opinion Quarterly, 44, 181-197.
  • Vining, J. & A. Ebroe (1990), “What Makes Recycler? A comparision of Recyclers and Nonrecyclers”, Environmental Behaviour, 22, 55-73.
  • Yeşilada, F. (2009), “Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde Çevre Bilinçli Tüketicilerin Profili”, İşletme Fakültesi Dergisi, 10(1), 79-95.
  • Yüzbaşıoğlu, S. (2012), “Kuşaklar X,Y,Z diye ayrıştı Pazarlamacıların Kafası Karıştı”, (13.04.2012), Dünya, <http://www.dunya.com/kusaklar-x,-y,-z-diye-ayristi-pazarlamacilarin-kafasi-karisti-151507h.htm>, 24.12.2013.
  • Zeithaml, V. & L. Berry & A. Parasuraman (1996), “The Behavioral Consequences of Service Quality”, Journal of Marketing, 31-46.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Pınar Başgöze

Nalan Bayar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 21 Nisan 2015
Gönderilme Tarihi 14 Nisan 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 23 Sayı: 24

Kaynak Göster

APA Başgöze, P., & Bayar, N. (2015). Eko Otellerden Hizmet Satın Alımında Kuşaklar Arası Farklılaşmalar Üzerine Bir Çalışma. Sosyoekonomi, 23(24), 118-130. https://doi.org/10.17233/se.40582
AMA Başgöze P, Bayar N. Eko Otellerden Hizmet Satın Alımında Kuşaklar Arası Farklılaşmalar Üzerine Bir Çalışma. Sosyoekonomi. Nisan 2015;23(24):118-130. doi:10.17233/se.40582
Chicago Başgöze, Pınar, ve Nalan Bayar. “Eko Otellerden Hizmet Satın Alımında Kuşaklar Arası Farklılaşmalar Üzerine Bir Çalışma”. Sosyoekonomi 23, sy. 24 (Nisan 2015): 118-30. https://doi.org/10.17233/se.40582.
EndNote Başgöze P, Bayar N (01 Nisan 2015) Eko Otellerden Hizmet Satın Alımında Kuşaklar Arası Farklılaşmalar Üzerine Bir Çalışma. Sosyoekonomi 23 24 118–130.
IEEE P. Başgöze ve N. Bayar, “Eko Otellerden Hizmet Satın Alımında Kuşaklar Arası Farklılaşmalar Üzerine Bir Çalışma”, Sosyoekonomi, c. 23, sy. 24, ss. 118–130, 2015, doi: 10.17233/se.40582.
ISNAD Başgöze, Pınar - Bayar, Nalan. “Eko Otellerden Hizmet Satın Alımında Kuşaklar Arası Farklılaşmalar Üzerine Bir Çalışma”. Sosyoekonomi 23/24 (Nisan 2015), 118-130. https://doi.org/10.17233/se.40582.
JAMA Başgöze P, Bayar N. Eko Otellerden Hizmet Satın Alımında Kuşaklar Arası Farklılaşmalar Üzerine Bir Çalışma. Sosyoekonomi. 2015;23:118–130.
MLA Başgöze, Pınar ve Nalan Bayar. “Eko Otellerden Hizmet Satın Alımında Kuşaklar Arası Farklılaşmalar Üzerine Bir Çalışma”. Sosyoekonomi, c. 23, sy. 24, 2015, ss. 118-30, doi:10.17233/se.40582.
Vancouver Başgöze P, Bayar N. Eko Otellerden Hizmet Satın Alımında Kuşaklar Arası Farklılaşmalar Üzerine Bir Çalışma. Sosyoekonomi. 2015;23(24):118-30.

Cited By












Y Kuşağı Tüketicilerin Gıda Satın Alma Davranışı
Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Tarım ve Doğa Dergisi
Celile Ö. DÖLEKOĞLU
https://doi.org/10.18016/ksutarimdoga.vi.474049