Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Reading Yürümek (Walking) by Sevgi Soysal As a Bildungsroman and Female Bildungsroman

Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 1, 44 - 56, 30.06.2019
https://doi.org/10.29110/soylemdergi.513130

Öz

Bildungsroman is a type of novel that discusses an individual’s mental and cognitive change, growth, maturation, different perspectives, and sense of self beginning from the childhood stage that the individual goes through on course to become an adult in the context of individual-society dialectic. The culture and ideals of the society are put forward through the individual discussed. The individual looks for a place for himself/herself within the framework of education, relations, rules, and order. From this point of view, upon examining the novel Yürümek (Walking) by Sevgi Soysal, it is seen that the processes Elâ and Memet go through starting from the elementary school years are put forward in detail.

In this study, it is examined the personalities of Elâ and Memet, which are shaped in the triangle of tradition, class discrimination, and gender inequality, according to the bildungsroman characteristics. The fact that the bildungsroman type discussed the male character until the 20th century brought along the discussion whether the male bildungsroman and female bildungsroman is different. Upon examining the works of the period, it is possible to say that such differentiation exists. Therefore, in this study, it is examined Memet in terms of male bildungsroman characteristics and Elâ in terms of female bildungsroman characteristics.

Kaynakça

  • Aytaç, Gürsel (2009). Edebiyat Yazıları 2000-2010. Ankara: Phoenix Yayınları.
  • Bakhtin, Mikhail (2005). Sanat ve Sorumluluk. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bakhtin, Mikhail (2016). Söylem Türleri. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bayram, Sibel (2014). “Meşa Selimoviç’in ‘Kale’ Adlı Romanını Bildungsroman Olarak Okumak” Hikmet 23. s.152-167.
  • Golban, Petru (2017). “Bildungsromanın Tarihsel Gelişimine Bir Bakış: Antik Dönemden Romantik Döneme Bildungsroman Alt Türünün Ortaya Çıkışı” Humanitas 5(10). s.111-141.
  • Gürle, Meltem (2018). Ölülerle Konuşmak. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Mackinnon, Catharine A. (2015). Feminist Bir Eleştiri Kuramına Doğru. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Mercan, Evşen (2009). Tezer Özlü’nün Çocukluğun Soğuk Geceleri ve Yaşamın Ucuna Yolculuk Romanlarını Öz-Anlatımlı Kadın Bildungsromanı Olarak Okumak Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi.
  • Parla, Jale ve Akarlı, Engin (1978). “Roman ve Toplum Sorunları” Boğaziçi Üniversitesi Dergisi 6. s.239-245.
  • Sevinç, Canan (2016). “Sanatçı Romanı (Künstlerroman) Olarak Karartma Geceleri” Trakya Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 11. s.95-113.
  • Soyöz, Nihan Simge (2016). Cumhuriyet Öncesi Türk Edebiyatında Kadın Oluşum Romanı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Bilkent Üniversitesi.
  • Soysal, Sevgi (2015). Yürümek. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Türkdoğan, Melike (2007). “Rasim Özdenören’in ‘Kuyu’ Öyküsünde Metinlerarası İlişkiler” Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi 35. s.167-189.

Sevgi Soysal'ın "Yürümek" Adlı Romanını Bildungsroman ve Kadın Bildungsromanı Olarak Okumak

Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 1, 44 - 56, 30.06.2019
https://doi.org/10.29110/soylemdergi.513130

Öz

Bildungsroman; kişinin çocukluk evresinden
başlayarak yetişkin bir birey olma yolunda geçirdiği ruhsal ve bilişsel
değişimi, büyümeyi, olgunlaşmayı, kazandığı farklı bakış açıları ve benlik
anlayışını, birey-toplum diyalektiği bağlamında işleyen roman türüdür. İşlenen
kişi üzerinden toplumun kültür ve idealleri ortaya konulur. Kişi, içinde
bulunduğu toplumda eğitim, ilişkiler, kurallar ve düzen çerçevesinde kendisine
bir nokta arar. Buradan hareketle Sevgi Soysal’ın
Yürümek adlı romanı incelendiğinde Elâ ve Memet’in ilkokul
yıllarından başlayarak geçirdiği süreçlerin detaylı bir biçimde ortaya konmuş
olduğu görülmektedir.



Çalışmada Elâ ve Memet’in gelenek,
sınıf ayrımı ve cinsiyet eşitsizliği üçgeninde şekillenen kişilikleri
bildungsroman özelliklerine göre incelenmiştir. Bildungsroman türünün 20.
yüzyıla kadar erkek karakteri konu etmesi beraberinde erkek bildungsromanı ve
kadın bildungsromanı farklı mıdır, tartışmasını getirmiştir. Dönemin eserleri
incelendiğinde böyle bir ayrımın olduğunu söylemek mümkündür. Bu nedenle
çalışmada bildungsroman özellikleri açısından Memet,  kadın bildungsromanı özellikleri açısından da
Elâ incelenmiştir.

Kaynakça

  • Aytaç, Gürsel (2009). Edebiyat Yazıları 2000-2010. Ankara: Phoenix Yayınları.
  • Bakhtin, Mikhail (2005). Sanat ve Sorumluluk. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bakhtin, Mikhail (2016). Söylem Türleri. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bayram, Sibel (2014). “Meşa Selimoviç’in ‘Kale’ Adlı Romanını Bildungsroman Olarak Okumak” Hikmet 23. s.152-167.
  • Golban, Petru (2017). “Bildungsromanın Tarihsel Gelişimine Bir Bakış: Antik Dönemden Romantik Döneme Bildungsroman Alt Türünün Ortaya Çıkışı” Humanitas 5(10). s.111-141.
  • Gürle, Meltem (2018). Ölülerle Konuşmak. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Mackinnon, Catharine A. (2015). Feminist Bir Eleştiri Kuramına Doğru. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Mercan, Evşen (2009). Tezer Özlü’nün Çocukluğun Soğuk Geceleri ve Yaşamın Ucuna Yolculuk Romanlarını Öz-Anlatımlı Kadın Bildungsromanı Olarak Okumak Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi.
  • Parla, Jale ve Akarlı, Engin (1978). “Roman ve Toplum Sorunları” Boğaziçi Üniversitesi Dergisi 6. s.239-245.
  • Sevinç, Canan (2016). “Sanatçı Romanı (Künstlerroman) Olarak Karartma Geceleri” Trakya Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 11. s.95-113.
  • Soyöz, Nihan Simge (2016). Cumhuriyet Öncesi Türk Edebiyatında Kadın Oluşum Romanı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Bilkent Üniversitesi.
  • Soysal, Sevgi (2015). Yürümek. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Türkdoğan, Melike (2007). “Rasim Özdenören’in ‘Kuyu’ Öyküsünde Metinlerarası İlişkiler” Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi 35. s.167-189.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALELERİ (TÜRKÇE )
Yazarlar

Güzel Zeynep Tunçok 0000-0003-4824-017X

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 15 Ocak 2019
Kabul Tarihi 27 Şubat 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tunçok, G. Z. (2019). Sevgi Soysal’ın "Yürümek" Adlı Romanını Bildungsroman ve Kadın Bildungsromanı Olarak Okumak. Söylem Filoloji Dergisi, 4(1), 44-56. https://doi.org/10.29110/soylemdergi.513130