BibTex RIS Kaynak Göster

Beden Eğitimi Dersine Yönelik Özgüvenin Ortaokul Düzeyinde İncelenmesi

Yıl 2017, Cilt: 15 Sayı: 4, 117 - 126, 01.08.2017
https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000326

Öz

Bu çalışmanın amacı, Akın (2007) tarafından geliştirilmiş olan Özgüven Ölçeği’ni ortaokul beden eğitimi dersi için geçerlik ve güvenirliğini test etmek ve ölçekten elde edilen puanları çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Çalışmaya yaşları 11 ile 14 arasında değişen 502’si erkek (Ortyaş=12.49 Ss=1.13) ve 453’ü kız (Ortyaş=12.50 Ss=1.09) olmak üzere toplam 955 (Ortyaş=12.50 Ss=1.11) ortaokul 5., 6., 7. ve 8. sınıf öğrencisi katılmıştır. Beden Eğitimi Dersi Özgüven Ölçeği (BDÖÖ), iç özgüven ve dış özgüven alt boyutlarından ve 33 maddeden oluşmaktadır. BDÖÖ’nün geçerliğini değerlendirmek için Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA); güvenirliğini değerlendirmek için ise Cronbach Alpha katsayısı kullanılmıştır. Elde edilen uyum indeksleri χ2/sd=3.23, RMSEA=.048, NNFI=.87, GFI=.96, CFI=.88 ve AGFI=.96 olarak bulunmuştur. İç özgüven ve dış özgüven alt boyutlarına ilişkin iç tutarlılık katsayıları sırası ile .84 ve .83 olarak bulunmuştur. BDÖÖ’nün bütününe ilişkin iç tutarlılık katsayısı ise .91 olarak bulunmuştur. Ölçeğin alt boyutları arasındaki korelasyon .76’dır. Analiz sonuçları, Beden Eğitimi Dersi Özgüven Ölçeği’nin öğrencilerin beden eğitimi dersine yönelik özgüven düzeylerini belirlemede geçerli ve güvenilir bir araç olduğunu ortaya koymuştur. Bulgulara ek olarak, ölçekten elde edilen puanlar arasında yaşa ve sınıf düzeyine göre anlamlı bir farklılık elde edilmiş; yaş ve sınıf düzeyi arttıkça ölçekten elde edilen ortalamaların azaldığı görülmüştür

Kaynakça

  • Ada, E.N., Zourbanos, N., Kazak Çetinkalp, Z. ve ark. (2015): Beden eğitimi sınıflarında optimal per- formans duygu durumu, güdüsel iklim ve içsel ko- nuşma arasındaki ilişki. 13. Uluslararası Spor Bi- limleri Kongresi, 7-9 Kasım, Konya Selçuk Üniver- sitesi, Türkiye.
  • Akın, A. (2007): Öz-güven Ölçeği’nin geliştirilmesi ve psikometrik özellikleri. Abant İzzet Baysal Üni- versitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 167-176.
  • Akgül, S., Göral, M., Demirel, M. ve ark. (2012): İlköğretim öğrencilerinin okul içi ve okullar arası sportif etkinliklere katılma nedenlerinin çeşitli de- ğişkenler açısından araştırılması. Dumlupınar Üni- versitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(32), 13-22.
  • Akkarpat, İ. (2014): Farklı yaş gruplarında basket- bolda imgelemenin serbest atış performansı, özgü- ven ve kaygı üzerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Ha- cettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Spor Bilimleri.
  • Arslan, F., Cengiz, R. ve Şahin, E. (2014): Beden eğitimi öğretmenlerinin öz-güven ve boyun eğici davranışlarının incelenmesi. Turkish Journal Of Education, 3(3), 4-10.
  • Arslan, A., Doğanay, H., Kırık, A. ve Çetinkaya, A. (2015): Lise öğrencilerinde spor yapma ve özgüven ilişkisi. Uluslararası Hakemli Akademik Spor Sağlık ve Tıp Bilimleri Dergisi, 17, 130-149.
  • Baltacı, G., (2008): Çocuk ve Spor. 7. Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Fizik Te- davi ve Rehabilitasyon Bölümü, Ankara.
  • Bandura, A. (1977): Self-efficacy: Toward a unif- ying theory of behavioral change. psychological re- view, 84(2), 191.
  • Bandura, A. (1982): Self-efficacy mechanism in hu- man agency. American Psychologist, 37(2), 122.
  • Bandura, A. (1997): Self-efficacy, The exercise of control. 191-215. New York: W.H. Freeman And Company.
  • Başoğlu, S. T. (2007): Sınav kaygısı ile özgüven
  • arasındaki ilişkinin erinlik döneminde incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üni- versitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bressan, E. S. ve Weiss, M. R. (1982): A theory of instruction for developing competence, self-confi- dence and persistence in physical education. Journal Of Teaching İn Physical Education, 2(1), 38-47.
  • Bunker, L. K. (1991). The role of play and motor skill development in building children's self-confi- dence and self-esteem. The Elementary School Jo- urnal, 91(5), 467-471.
  • Daşdan Ada, E.N., Aşçı, F.H., Kazak Çetinkalp,
  • F.Z. ve ark. (2012): Beden Eğitimi Sınıflarında Öğ- renme ve Performans Yönelimi Ölçeği’nin ilköğre- tim ikinci kademe öğrencileri için geçerlik ve güve- nirlik çalışması. Türkiye Klinikleri Spor Bilimleri, 4(2), 64-71.
  • Ekinci, H. (2013): Müzik öğretmeni adaylarının solo sahne performansına ilişkin özgüven algıları- nın bazı değişkenler bakımından incelenmesi. Meh- met Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Ensti- tüsü Dergisi, 2(2), 52-64.
  • Ekinci, N. E., Özdilek, Ç., Deryahanoğlu, G. ve ark. (2014): Spor yapan lise öğrencilerinin özgüven dü- zeylerinin incelenmesi. Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 36-42.
  • Erturan Ilker, G., Arslan, Y. and Demirhan, G. (2014): A validity and reliability study of The Moti- vated Strategies for Learning Questionnaire. Edu- cational Sciences: Theory and Practice, 14(3), 829- 83.
  • Feltz, D. L. (1988): Self-confidence and sports per- formance. Exercise and Sport Sciences Reviews, 16, 423-57.
  • Feltz, D. L. (1992): Understanding motivation in sport: A self-efficacy perspective. Motivation in Sport And Exercise, 93-105.
  • Feltz, D. L. (2007): Self confidence and sport per- formance. Exercise and Sport Sciences Reviews, 16(1), 423-458.
  • Grundy, S. E. (1993): The confidence scale and psychometric characteristics. Nurse Educator, 18(1), 6-9.
  • Hu, L. and Bentler, M. (1999): Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conven- tional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1-55.
  • Jones, G. and Swain, A. (1995): Predispositions to experience debilitative and facilitative anxiety in elite and nonelite performers. Sport Psychologist, 9, 201.
  • Kalaycı, Ş. (2014): SPSS Uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. 99-106. Asil Yayınları, Ankara.
  • Karasar, N. (2008): Bilimsel araştırma yöntemi. 292. Nobel Yayın, Ankara.
  • Lenney, E. (1977). Women's self-confidence in ac- hievement settings. PsychologicalBulletin, 84(1), 1.
  • Miçooğulları, B. O. ve Kirazcı, S. (2010): Sporda
  • kendine güven kaynakları ölçeğinin Türk popülâs- yonuna uyarlanması. Spor Bilimleri Dergisi, Hacet- tepe Üniversitesi, 21(4), 154-163.
  • Nicholls, J. G. (1989): The competitive ethos and democratic education. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Öner, N. (1996): Piers-Harris’in çocuklarda öz kav- ramı ölçeği. Ankara, TPD Yayınları.
  • Pervin, L. A. ve John, O.P. (2001): Personality, the- ory and research (Eighth Edition). 184. United Sta- tes: John Wiley & Sons.
  • Salar, B., Hekim, M. ve Tokgöz, M. (2012): 15-18 yaş grubu takım ve ferdi spor yapan bireylerin duy- gusal durumlarının karşılaştırılması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Der- gisi, 4(6), 123-135.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H. and Mül- ler, H. (2003): Evaluating The Fit Of Structural Equation Models: Tests of significance and descrip- tive Goodness-Of-Fit Measures. Methods of Psy- chological Research Online, 8, 23-74.
  • Shrauger, J. S. and Schohn, M. (1995): Self-confi- dence in college students: conceptualization, mea- surement, and behavioral implications. Assessment, 2(3), 255-278.
  • Shrauger, J. S. (1972): Self-esteem and reactions to being observed by others. Journal of Personality and Social Psychology, 23(2), 192.
  • Stewart, M. J. and Corbin, C. B. (1988): Feedback dependence among low confidence preadolescent boys and girls. Research Quarterly For Exercise and Sport, 59(2), 160-164.
  • Tokinan, B. ve Bilen, S. (2011): Yaratıcı dans etkin- liklerinin motivasyon, özgüven, öz yeterlilik ve dans performansı üzerindeki etkileri. Hacettepe Üniversi- tesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 363-374.
  • Yarımkaya, E., Akandere, M. ve Baştuğ, G. (2014): 12-14 yaş arası ilköğretim öğrencilerinin özgüven düzeylerinin voleybolda servis atma becerisi üze- rine etkisi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 8(2), 242-250
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2004): Sosyal bilim- lerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, F. (2013): Sportif sürekli kendine güven alt ölçeğinin uyarlanması ve ortaöğretim kurumla- rındaki öğrencilerde sportif sürekli kendine güvenin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Mersin.
  • Yıldız, Ö. ve Güven, Ö. (2013): Beden eğitimi dersi Öğrenci Değer Yönelimi ölçme aracının geliştiril- mesi. Uluslar Arası Avrasya Sosyal Bilimler Der- gisi, 4(11), 28-42.
  • Wang, C. K., Lim, B. S., Aplin, N. G. ed al (2008): Students' attitudes and perceived purposes of physi- cal education in singapore: Perspectives from a 2×2 Achievement Goal Framework. European Physical Education Review, 14(1), 51-70.
  • Weinberg R and Gould D. (2003). Foundations of sport and exercise psychology. 3rd. Edition USA. Human Kinetics.
  • White, K. A. (2009) Self-confidence: A concept analysis. Nursing Forum, 44(3), 103-114.

AN EXAMINATION OF THE SELF-CONFIDENCE SCALE FOR PHYSICAL EDUCATION CLASSES AT SECONDARY SCHOOL LEVEL

Yıl 2017, Cilt: 15 Sayı: 4, 117 - 126, 01.08.2017
https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000326

Öz

±1.11) who are 502 boys (M±SDAge= 12.49 ±1.13) and 453 girls (M± SDAge= 12.50 ±1.09) aged between 11 to 14 years. The Self- Confidence Scale for Physical Education Classes subscales are inner self-confidence and external self confidence and it consist of 33 items. Confirmatory factor analysis and Cronbach’s Alpha coefficients were used to confirm to validity and reliability in the self-confi- dence scale for physical education. Findings regarding the construct validity of the scale were satisfactory (χ2/sd=3.23, RMSEA=.048, NNFI=.87, GFI=.96, CFI=.88 ve AGFI=.96). The Cronbach’s Alpha coefficients were also .84 for inner self-confidence, .83 for external self-confidence and .91 for totally. Correlations between subscales were .76. Results showed that The Self-Confidence Scale for Physical Education Classes can be used to determine secondary school students’ self-confidence levels in physical education classes. Additionally, it was found that the scores obtained from scale differentiated with regard to age and grade level. Moreover, it was seen that scores obtained from the scale decreased with increasing of age and grade level

Kaynakça

  • Ada, E.N., Zourbanos, N., Kazak Çetinkalp, Z. ve ark. (2015): Beden eğitimi sınıflarında optimal per- formans duygu durumu, güdüsel iklim ve içsel ko- nuşma arasındaki ilişki. 13. Uluslararası Spor Bi- limleri Kongresi, 7-9 Kasım, Konya Selçuk Üniver- sitesi, Türkiye.
  • Akın, A. (2007): Öz-güven Ölçeği’nin geliştirilmesi ve psikometrik özellikleri. Abant İzzet Baysal Üni- versitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 167-176.
  • Akgül, S., Göral, M., Demirel, M. ve ark. (2012): İlköğretim öğrencilerinin okul içi ve okullar arası sportif etkinliklere katılma nedenlerinin çeşitli de- ğişkenler açısından araştırılması. Dumlupınar Üni- versitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(32), 13-22.
  • Akkarpat, İ. (2014): Farklı yaş gruplarında basket- bolda imgelemenin serbest atış performansı, özgü- ven ve kaygı üzerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Ha- cettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Spor Bilimleri.
  • Arslan, F., Cengiz, R. ve Şahin, E. (2014): Beden eğitimi öğretmenlerinin öz-güven ve boyun eğici davranışlarının incelenmesi. Turkish Journal Of Education, 3(3), 4-10.
  • Arslan, A., Doğanay, H., Kırık, A. ve Çetinkaya, A. (2015): Lise öğrencilerinde spor yapma ve özgüven ilişkisi. Uluslararası Hakemli Akademik Spor Sağlık ve Tıp Bilimleri Dergisi, 17, 130-149.
  • Baltacı, G., (2008): Çocuk ve Spor. 7. Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Fizik Te- davi ve Rehabilitasyon Bölümü, Ankara.
  • Bandura, A. (1977): Self-efficacy: Toward a unif- ying theory of behavioral change. psychological re- view, 84(2), 191.
  • Bandura, A. (1982): Self-efficacy mechanism in hu- man agency. American Psychologist, 37(2), 122.
  • Bandura, A. (1997): Self-efficacy, The exercise of control. 191-215. New York: W.H. Freeman And Company.
  • Başoğlu, S. T. (2007): Sınav kaygısı ile özgüven
  • arasındaki ilişkinin erinlik döneminde incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üni- versitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bressan, E. S. ve Weiss, M. R. (1982): A theory of instruction for developing competence, self-confi- dence and persistence in physical education. Journal Of Teaching İn Physical Education, 2(1), 38-47.
  • Bunker, L. K. (1991). The role of play and motor skill development in building children's self-confi- dence and self-esteem. The Elementary School Jo- urnal, 91(5), 467-471.
  • Daşdan Ada, E.N., Aşçı, F.H., Kazak Çetinkalp,
  • F.Z. ve ark. (2012): Beden Eğitimi Sınıflarında Öğ- renme ve Performans Yönelimi Ölçeği’nin ilköğre- tim ikinci kademe öğrencileri için geçerlik ve güve- nirlik çalışması. Türkiye Klinikleri Spor Bilimleri, 4(2), 64-71.
  • Ekinci, H. (2013): Müzik öğretmeni adaylarının solo sahne performansına ilişkin özgüven algıları- nın bazı değişkenler bakımından incelenmesi. Meh- met Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Ensti- tüsü Dergisi, 2(2), 52-64.
  • Ekinci, N. E., Özdilek, Ç., Deryahanoğlu, G. ve ark. (2014): Spor yapan lise öğrencilerinin özgüven dü- zeylerinin incelenmesi. Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 36-42.
  • Erturan Ilker, G., Arslan, Y. and Demirhan, G. (2014): A validity and reliability study of The Moti- vated Strategies for Learning Questionnaire. Edu- cational Sciences: Theory and Practice, 14(3), 829- 83.
  • Feltz, D. L. (1988): Self-confidence and sports per- formance. Exercise and Sport Sciences Reviews, 16, 423-57.
  • Feltz, D. L. (1992): Understanding motivation in sport: A self-efficacy perspective. Motivation in Sport And Exercise, 93-105.
  • Feltz, D. L. (2007): Self confidence and sport per- formance. Exercise and Sport Sciences Reviews, 16(1), 423-458.
  • Grundy, S. E. (1993): The confidence scale and psychometric characteristics. Nurse Educator, 18(1), 6-9.
  • Hu, L. and Bentler, M. (1999): Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conven- tional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1-55.
  • Jones, G. and Swain, A. (1995): Predispositions to experience debilitative and facilitative anxiety in elite and nonelite performers. Sport Psychologist, 9, 201.
  • Kalaycı, Ş. (2014): SPSS Uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. 99-106. Asil Yayınları, Ankara.
  • Karasar, N. (2008): Bilimsel araştırma yöntemi. 292. Nobel Yayın, Ankara.
  • Lenney, E. (1977). Women's self-confidence in ac- hievement settings. PsychologicalBulletin, 84(1), 1.
  • Miçooğulları, B. O. ve Kirazcı, S. (2010): Sporda
  • kendine güven kaynakları ölçeğinin Türk popülâs- yonuna uyarlanması. Spor Bilimleri Dergisi, Hacet- tepe Üniversitesi, 21(4), 154-163.
  • Nicholls, J. G. (1989): The competitive ethos and democratic education. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Öner, N. (1996): Piers-Harris’in çocuklarda öz kav- ramı ölçeği. Ankara, TPD Yayınları.
  • Pervin, L. A. ve John, O.P. (2001): Personality, the- ory and research (Eighth Edition). 184. United Sta- tes: John Wiley & Sons.
  • Salar, B., Hekim, M. ve Tokgöz, M. (2012): 15-18 yaş grubu takım ve ferdi spor yapan bireylerin duy- gusal durumlarının karşılaştırılması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Der- gisi, 4(6), 123-135.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H. and Mül- ler, H. (2003): Evaluating The Fit Of Structural Equation Models: Tests of significance and descrip- tive Goodness-Of-Fit Measures. Methods of Psy- chological Research Online, 8, 23-74.
  • Shrauger, J. S. and Schohn, M. (1995): Self-confi- dence in college students: conceptualization, mea- surement, and behavioral implications. Assessment, 2(3), 255-278.
  • Shrauger, J. S. (1972): Self-esteem and reactions to being observed by others. Journal of Personality and Social Psychology, 23(2), 192.
  • Stewart, M. J. and Corbin, C. B. (1988): Feedback dependence among low confidence preadolescent boys and girls. Research Quarterly For Exercise and Sport, 59(2), 160-164.
  • Tokinan, B. ve Bilen, S. (2011): Yaratıcı dans etkin- liklerinin motivasyon, özgüven, öz yeterlilik ve dans performansı üzerindeki etkileri. Hacettepe Üniversi- tesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 363-374.
  • Yarımkaya, E., Akandere, M. ve Baştuğ, G. (2014): 12-14 yaş arası ilköğretim öğrencilerinin özgüven düzeylerinin voleybolda servis atma becerisi üze- rine etkisi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 8(2), 242-250
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2004): Sosyal bilim- lerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, F. (2013): Sportif sürekli kendine güven alt ölçeğinin uyarlanması ve ortaöğretim kurumla- rındaki öğrencilerde sportif sürekli kendine güvenin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Mersin.
  • Yıldız, Ö. ve Güven, Ö. (2013): Beden eğitimi dersi Öğrenci Değer Yönelimi ölçme aracının geliştiril- mesi. Uluslar Arası Avrasya Sosyal Bilimler Der- gisi, 4(11), 28-42.
  • Wang, C. K., Lim, B. S., Aplin, N. G. ed al (2008): Students' attitudes and perceived purposes of physi- cal education in singapore: Perspectives from a 2×2 Achievement Goal Framework. European Physical Education Review, 14(1), 51-70.
  • Weinberg R and Gould D. (2003). Foundations of sport and exercise psychology. 3rd. Edition USA. Human Kinetics.
  • White, K. A. (2009) Self-confidence: A concept analysis. Nursing Forum, 44(3), 103-114.
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA57AC69JY
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sunacan İlke Bal

Elif Nilay Ada Bu kişi benim

Ahmet Akın Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 15 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Bal, S. İ., Ada, E. N., & Akın, A. (2017). Beden Eğitimi Dersine Yönelik Özgüvenin Ortaokul Düzeyinde İncelenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(4), 117-126. https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000326

Flag Counter