BibTex RIS Kaynak Göster

Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencilerinin sosyal karşılaştırma düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi

Yıl 2014, Cilt: 12 Sayı: 2, 105 - 112, 01.08.2014
https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000258

Öz

Bu araştırma Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencilerinin sosyal karşılaştırma düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesini amaçlayan tarama modelli bir çalışmadır. Çalışmaya Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu`nun 3 farklı bölümünde (Beden Eğitimi Öğretmenliği, Spor Yöneticiliği, Antrenörlük) öğrenim gören toplam 567 öğrenci (208 kadın ve 357 erkek) katılmıştır. Katılımcıların yaş ortalaması 22.41±2.74`tür ( kadın=21.65±2.40; erkek=22.86±2.84). Çalışmada veri toplamak amacı ile Gilbert ve ark. tarafından geliştirilen ve Şahin ve Durak tarafından Türkçeye adapte edilen Sosyal Karşılaştırma Ölçeği-SKÖ kullanılmıştır. Araştırma bulguları, kadın ve erkek öğrencilerin sosyal karşılaştırma düzeyleri açısından anlamlı bir fark olduğunu ortaya koymuştur. Bu bulgulara göre kadın öğrencilerin sosyal karşılaştırma düzeyleri erkek öğrencilerden daha yüksek, yani daha olumludur. Bununla birlikte, akademik başarı düzeyi yüksek öğrenciler, düşük öğrencilere kıyasla kendilerini sosyal karşılaştırma açısından daha olumlu değerlendirmişlerdir. Ancak, araştırma bulguları öğrencilerin sosyal karşılaştırma düzeylerinin bölümlerine, gelirlerine, aktif spor yapma durumlarına, hobiye sahip olma durumlarına, bir arkadaş grubuna dahil olma durumlarına, aile yanında ya da uzakta yaşama durumlarına, bölümden memnuniyet düzeylerine ve istedikleri bölümü seçme özgürlüklerine göre farklılaşmadığını ortaya koymuştur. Sonuç olarak, elde edilen bulgular doğrultusunda beden eğitimi ve sporun bireylerin benlik algılarının olumlu yönde gelişmesine katkı sağladığı düşünülmekte ve bu nedenle yaşamın her alanında beden eğitimi ve spora yönelik faaliyetlerin yaygınlaştırılması önerilmektedir

Kaynakça

  • Festinger LA. (1954): Theory of Social Comparison Processes. Human Relations, 7 (117), 117-140, 1954.
  • Corcoran K, Crusius J, Mussweiler T. (2011): Social Comparison: Motives, Standards, and Mechanisms. In D. Chadee (Ed.), Theories in Social Psychology (pp. 119-139). Oxford, UK: Wiley- Blackwell.
  • Sezer Ö, Oğuz V. (2010): Üniversite Öğrencilerin- de Kendilerini Değerlendirmelerinin Ana Baba Tu- tumları ve Bazı Sosyo Demografik Değişkenler Açı- sından İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(3), 743-758.
  • Ünsal-Barlas G, Karaca S, Onan N, Işıl Ö. (2010): Üniversite Sınavına Hazırlanan Bir Grup Öğrenci- nin Kendilik Algıları Ve Ruhsal Belirtileri Arasın- daki İlişki. sikiyatri Hemşireliği Dergisi, 1 (1), 18- 24.
  • Erözkan A. (2004): Lise Öğrencilerinin Sosyal Karşılaştırma ve Depresyon Düzeylerinin Bazı De- ğişkenlere Göre İncelenmesi. uğla Üniversitesi SBE Dergisi, 13, 1-18.
  • Sezer Ö. (2010): Ergenlerin Kendilik Algılarının Anne Baba Tutumları ve Bazı Faktörlerle İlişkisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (1), 1-19.
  • Berkem M. (2001): Dalış Sporu Eğitim Süreci İçindeki Öğrencilerle Eğitmenlerin Ruhsal Farklı- lıkları. Klinik Psikiyatri, 4, 38-41.
  • Smolak, L., “Body Image Development in hildhood”, In Thomas F. ash and Linda Smolak (Eds.), Body Image: A Handbook of Science, Practice, and Prevention, 2nd Edition, (2nd ed., pp. 67–75), New York, USA: Guilford. 9. Got als,
  • J., Wayment, H.A., “Evaluation Strategies, Self Esteem, and Athletic erformance”, Current Research in Social Psychology, 8 (6), p.p. 84-101, 2002.
  • Gilbert P, Allan S, Trent D. (1991): A Social Comparison Scale: Psychometric Properties and Relationship to Psychopathology. Personality and Individual Differences, 19 (3), 293-299.
  • Şahin NH, Şahin N. (1992): Adolescent Guilt, Shame and Depression in Relation to Sociotropy and Autonomy. World Congress of Cognitive Theraphy, June 17-21, Toronto, Canada.
  • Şahin NH, Durak A. (1994). Kısa Semptom Envan- teri: Türk Gençleri İçin Uyarlanması. Türk sikolo- ji Dergisi, 9 (31), 44-56.
  • Şahin NH, Durak A, Şahin N. (1993): Sosyal Karşı- laştırma Ölçeği: Bilişsel-Davranışçı Terapilerde Değerlendirme. Türk sikologlar Derneği Yayınla- rı, Ankara.
  • Sayıner B, Savaşan E, Sözen D, Köknel Ö. (2007): Yüksek Öğretim Gençliğinin Benlik Algısının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi: İstanbul Ticaret Üniversitesi Örneği. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (11), 253-265.
  • Arslantaş H, Adana F. (2010): Üniversite Eğitimi Nedeni İle Geçici Göç Yaşayan Öğrencilerin Kendi- lik Algıları. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 13 (3), 17-22.
  • Bailey SD, Ricciardelli LA. (2010): Social Comparisons, Appearance Related Comments, Contingent Self-Esteem and Their Relationships with Body Dissatisfaction and Eating Disturbance among Women. Eating Behaviors, 11 (2), 107-112.
  • Fisher E, Dunn M, Thompsom JK. (2002): Social Comparison and Body Image: An Investigation of Body Comparison Processes using Multidimensional Scaling. Journal of Social and Clinical Psychology, 21 (5), 566-579.
  • Tutar H, Altınöz , Çakıroğlu D. (2009): İşgörenlerin Kendilik Algılarının Bireysel Özellikler Bakımından Değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 489-496.
  • Demirtaş HA. (2003): Sosyal Kimlik Kuramı, Temel Kavram ve Varsayımlar. İletişim Araştırmaları, 1 (1), 123-144.
  • Dijkstra P, Kuyper H, van der Werf G, Buunk AP, van der Zee YG. (2008): Social Comparison in the Classroom: A Review. Review of Educational Research, 78 (4), 828-879.
  • Bilbek . (2012): Beden Eğitimi Ve Spor Yükse- kokulu İle Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Sosyal Benlik Algısı çısından Karşılaştırılması. Yüksek Li- sans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Tez No 319640.

EXAMINATION OF SOCIAL COMPARISON LEVELS OF STUDENTS MAJORING IN PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS WITH REGARD TO DIFFERENT VARIABLES

Yıl 2014, Cilt: 12 Sayı: 2, 105 - 112, 01.08.2014
https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000258

Öz

This research is a descriptive study to determine whether social comparison levels of physical education and sports majors vary by various variables. Totally 565 students (208 female and 357 male) studying at 3 different departments ( hysical Education Teacher Education, Sport anagement and oaching) of the School of hysical Education and Sports participated in the study. The mean age of the sample as 22.41±2.74 years ( Female 21.65±2.40; male 22.86±2.84). The Social Comparison Scale-SCS, developed by Gilbert et al. and culturally adapted into Turkish by Şahin and Durak, was used as a data collection tool in the study. Results demonstrated significance difference between female and male students in terms of their social comparison levels. In addition, high achieving students made more positive social comparison compared to low achieving students. However, any significant difference in students` social comparison levels in terms of department, income, participation in sports, having hobby, belonging to social circle, residence condition, satisfaction in the department, and willpower in the choice of department. In conclusion, participation in physical activities and sports believed to lead an increase in social perception and it is recommended to increase provision of adequate physical activity and sports facilities in the society

Kaynakça

  • Festinger LA. (1954): Theory of Social Comparison Processes. Human Relations, 7 (117), 117-140, 1954.
  • Corcoran K, Crusius J, Mussweiler T. (2011): Social Comparison: Motives, Standards, and Mechanisms. In D. Chadee (Ed.), Theories in Social Psychology (pp. 119-139). Oxford, UK: Wiley- Blackwell.
  • Sezer Ö, Oğuz V. (2010): Üniversite Öğrencilerin- de Kendilerini Değerlendirmelerinin Ana Baba Tu- tumları ve Bazı Sosyo Demografik Değişkenler Açı- sından İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(3), 743-758.
  • Ünsal-Barlas G, Karaca S, Onan N, Işıl Ö. (2010): Üniversite Sınavına Hazırlanan Bir Grup Öğrenci- nin Kendilik Algıları Ve Ruhsal Belirtileri Arasın- daki İlişki. sikiyatri Hemşireliği Dergisi, 1 (1), 18- 24.
  • Erözkan A. (2004): Lise Öğrencilerinin Sosyal Karşılaştırma ve Depresyon Düzeylerinin Bazı De- ğişkenlere Göre İncelenmesi. uğla Üniversitesi SBE Dergisi, 13, 1-18.
  • Sezer Ö. (2010): Ergenlerin Kendilik Algılarının Anne Baba Tutumları ve Bazı Faktörlerle İlişkisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (1), 1-19.
  • Berkem M. (2001): Dalış Sporu Eğitim Süreci İçindeki Öğrencilerle Eğitmenlerin Ruhsal Farklı- lıkları. Klinik Psikiyatri, 4, 38-41.
  • Smolak, L., “Body Image Development in hildhood”, In Thomas F. ash and Linda Smolak (Eds.), Body Image: A Handbook of Science, Practice, and Prevention, 2nd Edition, (2nd ed., pp. 67–75), New York, USA: Guilford. 9. Got als,
  • J., Wayment, H.A., “Evaluation Strategies, Self Esteem, and Athletic erformance”, Current Research in Social Psychology, 8 (6), p.p. 84-101, 2002.
  • Gilbert P, Allan S, Trent D. (1991): A Social Comparison Scale: Psychometric Properties and Relationship to Psychopathology. Personality and Individual Differences, 19 (3), 293-299.
  • Şahin NH, Şahin N. (1992): Adolescent Guilt, Shame and Depression in Relation to Sociotropy and Autonomy. World Congress of Cognitive Theraphy, June 17-21, Toronto, Canada.
  • Şahin NH, Durak A. (1994). Kısa Semptom Envan- teri: Türk Gençleri İçin Uyarlanması. Türk sikolo- ji Dergisi, 9 (31), 44-56.
  • Şahin NH, Durak A, Şahin N. (1993): Sosyal Karşı- laştırma Ölçeği: Bilişsel-Davranışçı Terapilerde Değerlendirme. Türk sikologlar Derneği Yayınla- rı, Ankara.
  • Sayıner B, Savaşan E, Sözen D, Köknel Ö. (2007): Yüksek Öğretim Gençliğinin Benlik Algısının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi: İstanbul Ticaret Üniversitesi Örneği. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (11), 253-265.
  • Arslantaş H, Adana F. (2010): Üniversite Eğitimi Nedeni İle Geçici Göç Yaşayan Öğrencilerin Kendi- lik Algıları. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 13 (3), 17-22.
  • Bailey SD, Ricciardelli LA. (2010): Social Comparisons, Appearance Related Comments, Contingent Self-Esteem and Their Relationships with Body Dissatisfaction and Eating Disturbance among Women. Eating Behaviors, 11 (2), 107-112.
  • Fisher E, Dunn M, Thompsom JK. (2002): Social Comparison and Body Image: An Investigation of Body Comparison Processes using Multidimensional Scaling. Journal of Social and Clinical Psychology, 21 (5), 566-579.
  • Tutar H, Altınöz , Çakıroğlu D. (2009): İşgörenlerin Kendilik Algılarının Bireysel Özellikler Bakımından Değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 489-496.
  • Demirtaş HA. (2003): Sosyal Kimlik Kuramı, Temel Kavram ve Varsayımlar. İletişim Araştırmaları, 1 (1), 123-144.
  • Dijkstra P, Kuyper H, van der Werf G, Buunk AP, van der Zee YG. (2008): Social Comparison in the Classroom: A Review. Review of Educational Research, 78 (4), 828-879.
  • Bilbek . (2012): Beden Eğitimi Ve Spor Yükse- kokulu İle Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Sosyal Benlik Algısı çısından Karşılaştırılması. Yüksek Li- sans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Tez No 319640.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA24TB46VV
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mehmet Bilbek Bu kişi benim

Cem Yoksuler Yılmaz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bilbek, M., & Yılmaz, C. Y. (2014). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencilerinin sosyal karşılaştırma düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 105-112. https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000258

Flag Counter