BibTex RIS Kaynak Göster

A Cultural and Identification Assimilation Example on the Otoman-Algerian Strategic Ground of Imperial France, (Letter of Saint Charles De Faucould)

Yıl 2013, Cilt: 2013 Sayı: 29, 43 - 56, 01.06.2013

Öz

World history has captured the 19th century as an Imperialist Age. Following the industrial revolution, containing Africa had great importance for European Countries, mainly for England, France and Belgium. France took its share on Tunisia, Algeria and Northern Africa at the West extension with critical regions. Many French colonies have been brought to this region along with missionaries between 1830 and 1860 while a common life with French impact has been the main intention. Local community was tried to be transformed by the missionary activities in the extension of Christianization and adaptation of the French culture. Charles De Faucould, a geographer, a soldier and a priest who worked in Middle East and North Africa for many years, sent out a letter to the French Science Academy in year 1907. The letter was about the opportunities on cultural and identificational transformation for the Algerian community. This letter has significant importance on how the missionaries should be advised regarding to the activities in their cultural pool.

Kaynakça

  • AFETİNAN, A. Medeni Bilgiler, Türk Tarih Kurumu Yayınları, 1988, Ankara.
  • ARMAOĞLU, F. 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi, Alkım Yayınları, 2007, İstanbul.
  • BAGCE, H. E. “Emperyalizm Kuramları ve Amerikan Kamu Diplomasisi”, İstanbul Üniversitesi, Siyasal Bilgiler Fakültesi, Nu. 28, 2003, İstanbul.
  • DEUTSCH, K. W. “Bir Toplumsal İletişim Mantığı”, Milliyetçilik Kuramları, ed.Antoıne Roger, Çev. Aziz Ufuk Kılıç, Versus Yayınları, 2001, İstanbul.
  • GÖKALP, Z. Türklük ve Türkçülük, Bordo-Siyah Yayınları, 2008, İstanbul.
  • HİZMETLİ, S. Osmanlı Yönetimi Döneminde Tunus ve Cezayir’in Eğitim ve Kültür Tarihine Genel Bir Bakış http://dergiler.ankara.edu.tr /dergiler/37/776/9921.pdf, s. 5-12.11 Ocak 2013.
  • LENİN, V. İ. Emperyalizm, Kapitalizmin En Yüksek Aşaması, Eriş Yayınları, Çev.Cemal Süreyya, 2003, Ankara.
  • GALLNER, E. Uluslar ve Ulusçuluk, Nil Yayınları, 2009, İstanbul.
  • __________E. “Bir Kültürel Homojenizasyon Mantığı”, Milliyetçilik Kuramları,Ed.Antoıne Roger, Çev. Aziz Ufuk Kılıç, Versus Yayınları, 2001 İstanbul.
  • GOUÉ, M. “Algérie: Les Grandes Lignes Du Réglement Sont Déja Arrétée”,LeMonde Diplomatique, 10 Ocak 1962, http://www.mondediplomatique.fr/1962/01/GOUE/24569, 15 Ocak 2013.
  • HOBSBAWM, E. “Bir Kimlik Yeniden Kullanım Mantığı”, Milliyetçilik Kuramları, Ed. Antoıne Roger, Çev. Aziz Ufuk Kılıç, Versus Yayınları, 2001,İstanbul. Charles Taylor, “Tanınma Politikası”, Çokkültürlülük, Tanınma Politikası, Ed. Amy Gutmann, YKY Yayınları, 2010, İstanbul, s. 59. Steven Rockefeller, “Yorum”, Çokkültürlülük, Tanınma Politikası, Ed. Amy Gutmann, YKY Yayınları, 2010, İstanbul, s. 105.
  • KAYA, Önder Tanzimat’tan Lozan’a Azınlıklar, Yeditepe Yayınları, 2005 İstanbul.
  • KYMLİCKA, W. Çokkültürlü Yurttaşlık, Çev. Abdullah Yılmaz, Ayrıntı Yayınları, 1998, İstanbul.
  • KÜÇÜKKALAY, M. “Endüstri Devrimi ve Ekonomik Sonuçlarının Analizi”,Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, s. 2, Güz 1997.
  • LEWİS B. The Crisis Of The İslam, The Modern Library, 2003, New York.
  • MİRZAOĞLU, G. “Bir Tarihi Türkü; Cezayir”, Türkbilig, Sayı. 6, 2003, Ankara.
  • MORRİS, H. C., The History Of Colonization, Fram The Earliest Times To ThePresent Day, Vol. II, The Macmillian Campany, 1900, New York.
  • RAġİD, Ahmed Orta Asya’nın Dirilişi, İslam mı, Milliyetçilik mi, Cep Yayınları,2006, İstanbul.
  • ROCKEFELLER, S. “Yorum”, Çokkültürlülük, Tanınma Politikası, Ed. Amy Gutmann, YKY Yayınları, 2010, İstanbul.
  • ROY, O. Yeni Orta Asya Ya da Ulusların İmal Edilişi, Metis Yayınları, 2001, İstanbul.
  • SANDER, O. Siyasi Tarih, İlkçağlardan 1918’e, İmge Yayınları, 2007, Ankara.
  • SEZER, A. “Osmanlı’dan Cumhuriyete; Misyonerlerin Türkiye’deki Eğitim ve Öğretim Faaliyetleri”, Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, http://www.edebiyatdergisi.hacettepe.edu.tr/700ozelaytensezer.pdf .02012.
  • SMİTH, A. D. “Kültürel Olarak Yeniden Temellenme Mantığı”, Milliyetçilik Kuramları, ed. Antoıne Roger, Çev. Aziz Ufuk Kılıç, Versus Yayınları, 2001, İstanbul.
  • ________Milli Kimlik, İletişim Yayınları, 2009, İstanbul.

Emperyal Fransa'nın Osmanlı-Cezayir Stratejik Düzleminde Bir Kültür ve Kimlik Asimilasyonu Örneği, (Aziz Charles de Faucauld'un Mektubu)

Yıl 2013, Cilt: 2013 Sayı: 29, 43 - 56, 01.06.2013

Öz

19. yüzyıl, dünya siyasi tarihinde Sömürgecilik çağı olarak geçmiştir. Sanayi devrimi sonrası dünyaya açılan Avrupalı Devletler için Afrika’ya hakim olma mücadelesi çok önem taşımış ve 19. yüzyılın ilk yarısında Afrika Kıtası, başta İngiltere, Fransa, Belçika olmak üzere Avrupalı Devletler tarafından paylaşılmıştır. Fransa da bu paylaşımda Tunus, Cezayir ve Batı uzanımında Kuzey Afrika’da önemli bölgelere sahiplenmiş ve 1830-1860 yılları arasında bu bölgeye misyonerler ile çok sayıda Fransız kolonicisi getirilmiş ve Fransız kültür ağırlığı olan ortak bir yaşam yaratılmaya çalışılmıştır. Cezayir de bu bakımdan Fransa baskılarına maruz kalmış ve yerel halk, misyonerlerin faaliyetleri ile dönüştürülmeye yani Hıristiyanlaştırılmaya ve Fransızlaştırılmaya çalışılmıştır. Bu kapsamda uzun yıllar Orta Doğu ve Kuzey Afrika’da coğrafyacı, asker ve keşiş olarak çalışan Charles De Faucould, Fransız Bilimler Akademisine 1907 yılında bir mektup göndermiştir. Mektubun ana konusu, Cezayir’deki yerli halkın kültür ve kimlik açısından dönüştürülmesi için nelerin yapılması üzerinedir. Özellikle misyonerlerin dolaştıkları veya yaşadıkları farklı kültür havuzlarında nasıl davranmaları ve ne yapmalarını öğütlemesi bakımından söz konusu mektup ayrı bir öneme sahiptir.

Kaynakça

  • AFETİNAN, A. Medeni Bilgiler, Türk Tarih Kurumu Yayınları, 1988, Ankara.
  • ARMAOĞLU, F. 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi, Alkım Yayınları, 2007, İstanbul.
  • BAGCE, H. E. “Emperyalizm Kuramları ve Amerikan Kamu Diplomasisi”, İstanbul Üniversitesi, Siyasal Bilgiler Fakültesi, Nu. 28, 2003, İstanbul.
  • DEUTSCH, K. W. “Bir Toplumsal İletişim Mantığı”, Milliyetçilik Kuramları, ed.Antoıne Roger, Çev. Aziz Ufuk Kılıç, Versus Yayınları, 2001, İstanbul.
  • GÖKALP, Z. Türklük ve Türkçülük, Bordo-Siyah Yayınları, 2008, İstanbul.
  • HİZMETLİ, S. Osmanlı Yönetimi Döneminde Tunus ve Cezayir’in Eğitim ve Kültür Tarihine Genel Bir Bakış http://dergiler.ankara.edu.tr /dergiler/37/776/9921.pdf, s. 5-12.11 Ocak 2013.
  • LENİN, V. İ. Emperyalizm, Kapitalizmin En Yüksek Aşaması, Eriş Yayınları, Çev.Cemal Süreyya, 2003, Ankara.
  • GALLNER, E. Uluslar ve Ulusçuluk, Nil Yayınları, 2009, İstanbul.
  • __________E. “Bir Kültürel Homojenizasyon Mantığı”, Milliyetçilik Kuramları,Ed.Antoıne Roger, Çev. Aziz Ufuk Kılıç, Versus Yayınları, 2001 İstanbul.
  • GOUÉ, M. “Algérie: Les Grandes Lignes Du Réglement Sont Déja Arrétée”,LeMonde Diplomatique, 10 Ocak 1962, http://www.mondediplomatique.fr/1962/01/GOUE/24569, 15 Ocak 2013.
  • HOBSBAWM, E. “Bir Kimlik Yeniden Kullanım Mantığı”, Milliyetçilik Kuramları, Ed. Antoıne Roger, Çev. Aziz Ufuk Kılıç, Versus Yayınları, 2001,İstanbul. Charles Taylor, “Tanınma Politikası”, Çokkültürlülük, Tanınma Politikası, Ed. Amy Gutmann, YKY Yayınları, 2010, İstanbul, s. 59. Steven Rockefeller, “Yorum”, Çokkültürlülük, Tanınma Politikası, Ed. Amy Gutmann, YKY Yayınları, 2010, İstanbul, s. 105.
  • KAYA, Önder Tanzimat’tan Lozan’a Azınlıklar, Yeditepe Yayınları, 2005 İstanbul.
  • KYMLİCKA, W. Çokkültürlü Yurttaşlık, Çev. Abdullah Yılmaz, Ayrıntı Yayınları, 1998, İstanbul.
  • KÜÇÜKKALAY, M. “Endüstri Devrimi ve Ekonomik Sonuçlarının Analizi”,Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, s. 2, Güz 1997.
  • LEWİS B. The Crisis Of The İslam, The Modern Library, 2003, New York.
  • MİRZAOĞLU, G. “Bir Tarihi Türkü; Cezayir”, Türkbilig, Sayı. 6, 2003, Ankara.
  • MORRİS, H. C., The History Of Colonization, Fram The Earliest Times To ThePresent Day, Vol. II, The Macmillian Campany, 1900, New York.
  • RAġİD, Ahmed Orta Asya’nın Dirilişi, İslam mı, Milliyetçilik mi, Cep Yayınları,2006, İstanbul.
  • ROCKEFELLER, S. “Yorum”, Çokkültürlülük, Tanınma Politikası, Ed. Amy Gutmann, YKY Yayınları, 2010, İstanbul.
  • ROY, O. Yeni Orta Asya Ya da Ulusların İmal Edilişi, Metis Yayınları, 2001, İstanbul.
  • SANDER, O. Siyasi Tarih, İlkçağlardan 1918’e, İmge Yayınları, 2007, Ankara.
  • SEZER, A. “Osmanlı’dan Cumhuriyete; Misyonerlerin Türkiye’deki Eğitim ve Öğretim Faaliyetleri”, Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, http://www.edebiyatdergisi.hacettepe.edu.tr/700ozelaytensezer.pdf .02012.
  • SMİTH, A. D. “Kültürel Olarak Yeniden Temellenme Mantığı”, Milliyetçilik Kuramları, ed. Antoıne Roger, Çev. Aziz Ufuk Kılıç, Versus Yayınları, 2001, İstanbul.
  • ________Milli Kimlik, İletişim Yayınları, 2009, İstanbul.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Haktan Birsel Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 2013 Sayı: 29

Kaynak Göster

APA Birsel, H. (2013). Emperyal Fransa’nın Osmanlı-Cezayir Stratejik Düzleminde Bir Kültür ve Kimlik Asimilasyonu Örneği, (Aziz Charles de Faucauld’un Mektubu). Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2013(29), 43-56.
AMA Birsel H. Emperyal Fransa’nın Osmanlı-Cezayir Stratejik Düzleminde Bir Kültür ve Kimlik Asimilasyonu Örneği, (Aziz Charles de Faucauld’un Mektubu). Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi. Haziran 2013;2013(29):43-56.
Chicago Birsel, Haktan. “Emperyal Fransa’nın Osmanlı-Cezayir Stratejik Düzleminde Bir Kültür Ve Kimlik Asimilasyonu Örneği, (Aziz Charles De Faucauld’un Mektubu)”. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi 2013, sy. 29 (Haziran 2013): 43-56.
EndNote Birsel H (01 Haziran 2013) Emperyal Fransa’nın Osmanlı-Cezayir Stratejik Düzleminde Bir Kültür ve Kimlik Asimilasyonu Örneği, (Aziz Charles de Faucauld’un Mektubu). Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi 2013 29 43–56.
IEEE H. Birsel, “Emperyal Fransa’nın Osmanlı-Cezayir Stratejik Düzleminde Bir Kültür ve Kimlik Asimilasyonu Örneği, (Aziz Charles de Faucauld’un Mektubu)”, Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 2013, sy. 29, ss. 43–56, 2013.
ISNAD Birsel, Haktan. “Emperyal Fransa’nın Osmanlı-Cezayir Stratejik Düzleminde Bir Kültür Ve Kimlik Asimilasyonu Örneği, (Aziz Charles De Faucauld’un Mektubu)”. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi 2013/29 (Haziran 2013), 43-56.
JAMA Birsel H. Emperyal Fransa’nın Osmanlı-Cezayir Stratejik Düzleminde Bir Kültür ve Kimlik Asimilasyonu Örneği, (Aziz Charles de Faucauld’un Mektubu). Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2013;2013:43–56.
MLA Birsel, Haktan. “Emperyal Fransa’nın Osmanlı-Cezayir Stratejik Düzleminde Bir Kültür Ve Kimlik Asimilasyonu Örneği, (Aziz Charles De Faucauld’un Mektubu)”. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 2013, sy. 29, 2013, ss. 43-56.
Vancouver Birsel H. Emperyal Fransa’nın Osmanlı-Cezayir Stratejik Düzleminde Bir Kültür ve Kimlik Asimilasyonu Örneği, (Aziz Charles de Faucauld’un Mektubu). Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2013;2013(29):43-56.

Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi