Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Reading Anxiety and Reading Comprehension Skills of Learners of Turkish as a Foreign Language

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 1, 59 - 77, 15.04.2017
https://doi.org/10.19126/suje.307045

Öz

The purposes of this study are to reveal the relationship between reading anxiety and comprehension skills of learners of Turkish as a foreign language. In accordance with this goal, who are learning Turkish as a foreign language at B level, were enrolled in the sample. To collect data, “Reading Anxiety Scale” and “Comprehension Achievement Test” were developed for the students learning Turkish as a foreign language at B level. According to the results obtained from the whole of the scale, it was found that the students learning Turkish as a foreign language at B level got on average 46,92 in comprehension anxiety. It was found that the relationship between the scores, the students got at Comprehension Test and the ones they got from Comprehension Anxiety Test and its all subscales, were negative with between -,069 -,275, and that there was not a significant relationship between only in the "comprehension anxiety" subscale of Reading Anxiety Scale and comprehension achievement test scores, and that there was significant difference in other correlation  coefficients. In the light of all these results, it was found that there is an inverse correlation between the scores got from comprehension achievement test and the ones got from reading anxiety scale, and that the achievement score obtained from comprehension test decreased as the reading anxiety increased.

Kaynakça

  • Aida, Y. (1994). Examination of Horwitz, Horwitz and Cope’sconstruct of foreign language anxiety: The case of students of Japanese. Modern Language Journal, 78(2), 155-168.
  • Akgün, A., Gönen, S. ve Aydın, M. (2007). İlköğretim fen ve matematik öğretmenliği öğrencilerinin kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (20), 283-299.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu S. ve Yıldırım, E. (2004). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri SPSS uygulamalı. Sakarya: Sakarya Kitabevi.
  • Altunkaya, H. (2016). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlere yönelik okuduğunu anlama başarı testinin geliştirilmesi. Turkısh Studies, (Prof. Dr. Hayati Akyol Armağanı), 11/3, 113-138.
  • Altunkaya, H. ve Erdem, İ. (2016). Yabancı dil olarak Türçe öğrenenlere yönelik okuma kaygısı ölçeğinin geliştirilmesi. (Editör: Selahattin Dilidüzgün) Kuram ve Uygulama Bağlamında Türkçe Öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Aktaş, T. (2013). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde okuma becerisini geliştirmek üzere sözcük öğretimi ve örnek ders gereci geliştirme önerisi. E-Dil Dergisi, 1, 1-26.
  • Alvermann, D.E. and Guthrie J. T. (1993). Themes and directions of the National Reading Research Center (Perspectives in Reading Research No. 1). Athens, GA: National Reading Research Center.
  • Andrade, M. and Williams, K. (2009). Foreign language learning anxiety in Japanese EFL universty classes: Physical, emotional, expressive and verbal reactions. Sophia Junior College Faculty Journal, 29, 1-24.
  • Aydın, B. (1999). Konuşma ve yazma derslerinde yabancı dil öğrenimindeki kaygı nedenleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Aydın, S. ve Zengin, B. (2008). Yabancı dil öğreniminde kaygı: Bir literatür özeti. Journal of Language and Linguistic Studies, 4 (1), 81-94.
  • Aygüneş, M. (2007).Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde okuma becerisini geliştirme yolları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Bailey, P.,Onwuegbuzie, A. J. and Daley, C. E. (2000). Correlates of Anxiety at three stages of the foreign language learning process. Journal of Language and Social Psychology, 19 (4), 474-490.
  • Balcı, A. (2001). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Bamberger, R. (1990). Okuma alışkanlığını geliştirme. (çev. B. Çapar). Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Baş, T. (2006). Anket nasıl hazırlanır, uygulanır, değerlendirilir. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Bernhardt, E. B. (1991). Reading development in a second language: Theoretical, empirical and classroom perspectives. Norwood N. J: Ablex.
  • Boylu, E. ve Çangal Ö. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen Bosna-Hersekli öğrencilerin konuşma kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4 (1), 349-368.
  • Brown, T. A. (2006). Confirmatory factor analysis for applied research. New York: Guilford.
  • Brown, D. (2007). Principles of language learning and teaching (5th ed.). United States of America: Pearson Longman.
  • Büyükikiz, K. K. (2011). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin yazma becerileri ile öz yeterlilik algıları arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. B., Akgün, Ö. E., Karadeniz, S. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. (16. baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Brantmeier, C. (2005). Anxiety about L2 reading or L2 reading tasks? A study with advanced language learners. The Reading Matrix, 5 (2), 67-85.
  • Byrne, B. M. (1994). Structural equation modeling with EQS and EQS/Windows: Basic concepts, applications, and programming. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Carter, C., Joyce B. ve Kravits, S. L. (2002). Keys to effective learning. 3nd. Ed. New Jersey: Printice Hall.
  • Casdado, M. A., and Dereshiwsky, M. I. (2004). Effect of education strategies on anxiety in the second language classroom; an exploratory comparative study between U.S. and Spanish first-semester university students. College Student Journal, 38 (1), 23-35.
  • Chen, M. L. (2007). Test anxiety, reading anxiety and reading performance among universit y english as second language learners. Master’s Thesis, Ming Chuan University.
  • Çeliktürk, Z. ve Yamaç, A. (2015). İlkokul ve ortaokul öğrencileri için okuma kaygısı ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Online, 14 (1), 97-107.
  • Dalkılıç, N. (2001). Yabancı dil öğretiminde kaygının etkisi ile ilgili bir araştırma. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Derakshan, N. And Eysenck, M.W. (2009). Anxiety, processing efficiency and cognitive performance. European Psychologist, 14 (2), 168–176.
  • Dörnyei, Z. (2007). Creating a motivating classroom environment. Jim Cummins ve Chris Davison (Editörler), International handbook of English language teaching. New York, USA: Springer Science+Business Media.
  • Eysenck, M. W., Derakshan N., Santos R. And Calvo M. G. (2007). Anxiety and cognitive performance: Attentional control theory. Emotion, 7 (2), 336-353.
  • Gardner, R. C., Tremblay, P. F., and Masgoret, A.-M. (1997). Towards a full model of second language learning; An Empirical Investigation. The Modern Language Journal, 81 (3), 344-362.
  • Grabe, W. (1991). Current developments in second language reading research. TESOL.
  • Grabe, W. and Stoller, F. L. (2002). Teaching and researching reading. Harlow: Longman.
  • Grabe, W. (2009). Reading in a second language moving from theory to practice. New York: Cambridge University Press.
  • Guimba, W. D. and Alico, J. C. (2015). Reading anxiety and comprehension of grade 8 Filipino learners. International Journal of Humanities and Social Sciences, Special Volume, 44-59.
  • Hadidi, E. and Bargezar, R. (2015). Investigating reading anxiety and performance on reading proficiency: A case of Iranian EFL learners. International Journal of Language and Applied Linguistics, 25, 50-57.
  • Han, H. R. (2009). Measuring anxiety in children: A methodological review of the literature. Asian Nursing Research, 3 (2), 49-62.
  • Horwitz, E. K. (1986). Preliminary evidence for the reliability and validity of a foreign language anxiety scale. TESOL Quarterly, 20 (10), 559-562.
  • Horwitz, E. K., Horwitz, M. B. and Cope, J. A. (1986). Foreign language classroom anxiety. Modern Language Journal, 70, 125-132.
  • Horwitz, E. K. (2001). Language anxiety and achievement. Annual Review of Applied Linguistics, 21, 112-127.
  • Hsu, Y.C. (2004). A study on junior college students’ reading anxiety in English as a foreign language. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, National Chung Cheng University, Chiayi, Taiwan.
  • Jafarigohar, M. (2012). The effect of anxiety on reading comprehension among distance EFL learners. International Education Studies, 5 (2), 159-174.
  • Jalongo, M. R. and Hirsh, R. A, 2010. Understanding reading anxiety: New insights from neuroscience. Early Childhood Education, 37, 431-435. DOI: 10.1007/s10643-010-0381-5
  • Jöreskog, K. G. and Sörbom, D. (1993). LISREL 8: Structural equation modeling with the SIMPLIS command language. Chicago: SSI Scientific Software International Inc.
  • Kaiser, H. F. (1974). An index of factorial simplicity. Psychometrika, 39, 31-36. doi: 10.1007/BF02291575
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kennedy, B. (2010). Anxiety disorders. Detroit, MI: GreenhavenPress.
  • Kline, R. B. (2005). Principle sand practice of structural equation modeling (2.Baskı). New York: Guilford Press.
  • Kuru Gönen, İ. (2005). İngilizce`yi yabancı dil olarak öğrenen Türk öğrencilerinin yabancı dilde okuma kaygılarının kaynakları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Kuru-Gonen, İ. (2009). The sources of foreign language reading anxiety of students in a Turkish EFL context. 5. (WSEAS/IASME) Uluslararası Eğitim Teknolojileri (EDUTE, 09) Konferansında sunuldu, İspanya.
  • Lien, H.Y. (2011). EFL learners’ reading strategy use in relation to reading anxiety. Language Education in Asia, 2, 199-212.
  • MacIntyre, P. D. and Gardner, R. C. (1989). Anxiety and second language learning: Toward a theoretical clarification. Language Learning, 39 (2), 251-275.
  • MacIntyre, P. D. and Gardner, R. C. (1994). The subtle effects of language anxiety on cognitive processing in the second language. Language Learning, 44, 283-305.
  • MacIntyre, P. D. (1995). How does anxiety affect second language learning? A reply to Sparks and Ganschow. The Modern Language Journal, 79, 91-99.
  • Maden, S., Dincel, Ö. ve Maden, A. (2015). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin yazma kaygıları. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 2 (4), 748-769.
  • Matsuda, S. ve Gobel, P. (2004). Anxiety and predictors of performance in the foreign language classroom. System, 32 (1), 21-36.
  • MEB Çeviri Komisyonu. (2009). Diller için Avrupa ortak başvuru metni, öğrenme- öğretme- değerlendirme.
  • Melanlıoğlu, D. (2014). Okuma kaygısı ölçeğinin psikometrik özelliklerinin belirlenmesi. Eğitim ve Bilim, 176, 95-105.
  • Melanlıoğlu, D. ve Demir, T. (2013). Türkçe öğrenen yabancılar için konuşma kaygısı ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Academic Social Science Studies, 6 (3), 389-404.
  • Mills, N., Pajares, F. and Herron, C. (2006). A revaluation of the role of anxiety: Self-efficacy, anxiety and the irrelation to reading and listening proficiency. Foreign Language Annals,39 (2), 276-295.
  • Nunnally, J. C. (1978). Psychometric testing. New York: McGraw-Hill.
  • Özçelik, D. A. (2010). Test hazırlama kılavuzu (4. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Özdemir, E. (2013). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin konuşma kaygılarının kaynakları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Rajab, A., Zakaria, W. Z. W., Rahman, H.A., Hosni, A. D. and Hassani, S. (2012). Reading anxiety among second language learners. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 66, 362-369.
  • Saito, Y., Horwitz, E. K. and Garza, T. J. (1999). Foreign language reading anxiety. The Modern Language Journal, 83, 202-218.
  • Saito, Y. and Samimy, K. K. (1996). Foreign language anxiety and language performance: A study of learner anxiety in beginning, intermediate, and advanced-level college students of Japanese. Foreign Language Annals, 29, 239-251.
  • Sallabaş, M. E. (2012). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin konuşma kaygılarının değerlendirilmesi. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7 (3), 2199-2218.
  • Sarıgül, H. (2000). Sürekli kaygı ve yabancı dil kaygısının öğrencilerin yabancı dil yeterliklerine etkileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Boğaziçi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Shboul, M. M., Ahmad, İ. S., Nordin, M. S. and Rahman, Z. A. (2013). Foreign language reading anxiety in a Jordanian EFL context: A qualitative study. English Language Teaching, 6 (6), 38-56.
  • Sellers, V. D. (2000). Anxiety and reading comprehension in Spanish as a foreign language. Foreign Language Annals, 33 (5), 512-520.
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Spielberger, C. D. and Reheiser, E. C. (2004). Measuring anxiety, anger, depression, and curiosity as emotional states and personality traits with the STAI, STAXI, and STPI. In M. L. Hilsenrothand D. L. Segal (Eds.), Comprehensive handbook of psychological assessment Hobokon, NJ: John Wiley, (Vol. 2, 70-86).
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3 (6), 49-74.
  • Şahin, A. (2010). Avrupa dil gelişim dosyası bağlamında yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde okuma becerisini geliştirmeye yönelik malzeme oluşturma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Şahin, N. (2011). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin yabancı dildeki okuma kaygılarının kaynakları ve bu kaygılarla duygusal başa çıkma stratejileri: Bir durum incelemesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Şen, Ü. ve Boylu, E. (2015). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen İranlı öğrencilerin konuşma kaygılarının değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12 (30), 13-25.
  • Tekin, H. (2003). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (15. Baskı). Ankara: Yargı Yayıncılık.
  • Thompson, B. (2004). Exploratory and confirmatory factor analysis: Understanding concepts and applications. Washington, DC: American Psychological Association.
  • Tunçel, H. (2014). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenimine yönelik kaygı, kaygıların nedenleri ve kaygının yabancı dil başarısına etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Turgut, M.F. (1978). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Nüve Matbaası.
  • Turgut, M. F. ve Baykul, Y. (2010). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (2. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Ülper, H. (2011). Öğrenci açısından okumaya güdüleyici etmenler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 11 (2), 941-960.
  • Varışoğlu, B. (2013). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde birleştirilmiş iş birlikli okuma ve kompozisyon tekniğinin etkileri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Wu, H.-J. (2011). Anxiety and reading comprehension performance in english as a foreign language. Asian EFL Journal, 13 (2), 273-307.
  • Yaman, H. ve Can, A. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenenler için dinleme kaygısı ölçeği geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. International Online Journal of Educational Sciences, 7 (2), 220- 230.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Young, D. J. (1993). Processing strategies of foreign language readers: Authentic and edited input. Foreign Language Annals, 26 (4), 451-468.
  • Zbornik, J. J. ve Wallbrown, F. H. (1991). The development and validation of a scale to measure reading anxiety. Reading Improvement, 28, 2-12.
  • Zhao, A. (2009). Foreign language reading anxiety: Investigating English-speaking university students learning Chinese as a foreign language in the United States. Doctor of Philosophy, The Florida State University, Quarterly, 25 (3), 375-406.

Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Okuma Kaygıları ve Okuduğunu Anlama Becerileri

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 1, 59 - 77, 15.04.2017
https://doi.org/10.19126/suje.307045

Öz

Bu araştırmanın amacı, yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin okuma kaygıları ile okuduğunu anlama becerileri arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmaktır. Bu amaç doğrultusunda 510 yabancı dil olarak Türkçe öğrenen B düzeyinde öğrenci örneklem olarak alınmıştır. Çalışmada veri toplamak amacıyla yabancı dil olarak Türkçe öğrenen B düzeyindeki öğrencilere yönelik “Okuma Kaygısı Ölçeği” ve “Okuduğunu Anlama Başarı Testi” geliştirilmiştir. Öğrencilerin Okuduğunu Anlama Başarı Testi’nden elde ettikleri puanlar ile Okuma Kaygısı Ölçeği’nin tamamı ve alt boyutlarından elde ettikleri puanlar arasındaki ilişkilerin negatif yönlü olup -,069 ile -,275 arasında değişmekte olduğu ve sadece Okuma Kaygısı Ölçeği’nin “okuduğunu anlama endişesi”  boyutundan elde edilen puanlar ile okuduğunu anlama başarı testinden elde edilen puanlar arasındaki ilişkide anlamlı farklılık bulunmadığı diğer tüm ilişki katsayılarında anlamlı farklılıklar bulunduğu tespit edilmiştir. Tüm bu sonuçlar ışığında okuduğunu anlama başarı testinden elde edilen puanlarla okuma kaygısı ölçeğinden elde edilen puanlar arasında ters yönlü bir ilişki olduğu, okuma kaygısı arttıkça okuduğunu anlama testinden elde edilen başarı puanının düştüğü sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Aida, Y. (1994). Examination of Horwitz, Horwitz and Cope’sconstruct of foreign language anxiety: The case of students of Japanese. Modern Language Journal, 78(2), 155-168.
  • Akgün, A., Gönen, S. ve Aydın, M. (2007). İlköğretim fen ve matematik öğretmenliği öğrencilerinin kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (20), 283-299.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu S. ve Yıldırım, E. (2004). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri SPSS uygulamalı. Sakarya: Sakarya Kitabevi.
  • Altunkaya, H. (2016). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlere yönelik okuduğunu anlama başarı testinin geliştirilmesi. Turkısh Studies, (Prof. Dr. Hayati Akyol Armağanı), 11/3, 113-138.
  • Altunkaya, H. ve Erdem, İ. (2016). Yabancı dil olarak Türçe öğrenenlere yönelik okuma kaygısı ölçeğinin geliştirilmesi. (Editör: Selahattin Dilidüzgün) Kuram ve Uygulama Bağlamında Türkçe Öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Aktaş, T. (2013). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde okuma becerisini geliştirmek üzere sözcük öğretimi ve örnek ders gereci geliştirme önerisi. E-Dil Dergisi, 1, 1-26.
  • Alvermann, D.E. and Guthrie J. T. (1993). Themes and directions of the National Reading Research Center (Perspectives in Reading Research No. 1). Athens, GA: National Reading Research Center.
  • Andrade, M. and Williams, K. (2009). Foreign language learning anxiety in Japanese EFL universty classes: Physical, emotional, expressive and verbal reactions. Sophia Junior College Faculty Journal, 29, 1-24.
  • Aydın, B. (1999). Konuşma ve yazma derslerinde yabancı dil öğrenimindeki kaygı nedenleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Aydın, S. ve Zengin, B. (2008). Yabancı dil öğreniminde kaygı: Bir literatür özeti. Journal of Language and Linguistic Studies, 4 (1), 81-94.
  • Aygüneş, M. (2007).Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde okuma becerisini geliştirme yolları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Bailey, P.,Onwuegbuzie, A. J. and Daley, C. E. (2000). Correlates of Anxiety at three stages of the foreign language learning process. Journal of Language and Social Psychology, 19 (4), 474-490.
  • Balcı, A. (2001). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Bamberger, R. (1990). Okuma alışkanlığını geliştirme. (çev. B. Çapar). Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Baş, T. (2006). Anket nasıl hazırlanır, uygulanır, değerlendirilir. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Bernhardt, E. B. (1991). Reading development in a second language: Theoretical, empirical and classroom perspectives. Norwood N. J: Ablex.
  • Boylu, E. ve Çangal Ö. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen Bosna-Hersekli öğrencilerin konuşma kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4 (1), 349-368.
  • Brown, T. A. (2006). Confirmatory factor analysis for applied research. New York: Guilford.
  • Brown, D. (2007). Principles of language learning and teaching (5th ed.). United States of America: Pearson Longman.
  • Büyükikiz, K. K. (2011). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin yazma becerileri ile öz yeterlilik algıları arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. B., Akgün, Ö. E., Karadeniz, S. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. (16. baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Brantmeier, C. (2005). Anxiety about L2 reading or L2 reading tasks? A study with advanced language learners. The Reading Matrix, 5 (2), 67-85.
  • Byrne, B. M. (1994). Structural equation modeling with EQS and EQS/Windows: Basic concepts, applications, and programming. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Carter, C., Joyce B. ve Kravits, S. L. (2002). Keys to effective learning. 3nd. Ed. New Jersey: Printice Hall.
  • Casdado, M. A., and Dereshiwsky, M. I. (2004). Effect of education strategies on anxiety in the second language classroom; an exploratory comparative study between U.S. and Spanish first-semester university students. College Student Journal, 38 (1), 23-35.
  • Chen, M. L. (2007). Test anxiety, reading anxiety and reading performance among universit y english as second language learners. Master’s Thesis, Ming Chuan University.
  • Çeliktürk, Z. ve Yamaç, A. (2015). İlkokul ve ortaokul öğrencileri için okuma kaygısı ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Online, 14 (1), 97-107.
  • Dalkılıç, N. (2001). Yabancı dil öğretiminde kaygının etkisi ile ilgili bir araştırma. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Derakshan, N. And Eysenck, M.W. (2009). Anxiety, processing efficiency and cognitive performance. European Psychologist, 14 (2), 168–176.
  • Dörnyei, Z. (2007). Creating a motivating classroom environment. Jim Cummins ve Chris Davison (Editörler), International handbook of English language teaching. New York, USA: Springer Science+Business Media.
  • Eysenck, M. W., Derakshan N., Santos R. And Calvo M. G. (2007). Anxiety and cognitive performance: Attentional control theory. Emotion, 7 (2), 336-353.
  • Gardner, R. C., Tremblay, P. F., and Masgoret, A.-M. (1997). Towards a full model of second language learning; An Empirical Investigation. The Modern Language Journal, 81 (3), 344-362.
  • Grabe, W. (1991). Current developments in second language reading research. TESOL.
  • Grabe, W. and Stoller, F. L. (2002). Teaching and researching reading. Harlow: Longman.
  • Grabe, W. (2009). Reading in a second language moving from theory to practice. New York: Cambridge University Press.
  • Guimba, W. D. and Alico, J. C. (2015). Reading anxiety and comprehension of grade 8 Filipino learners. International Journal of Humanities and Social Sciences, Special Volume, 44-59.
  • Hadidi, E. and Bargezar, R. (2015). Investigating reading anxiety and performance on reading proficiency: A case of Iranian EFL learners. International Journal of Language and Applied Linguistics, 25, 50-57.
  • Han, H. R. (2009). Measuring anxiety in children: A methodological review of the literature. Asian Nursing Research, 3 (2), 49-62.
  • Horwitz, E. K. (1986). Preliminary evidence for the reliability and validity of a foreign language anxiety scale. TESOL Quarterly, 20 (10), 559-562.
  • Horwitz, E. K., Horwitz, M. B. and Cope, J. A. (1986). Foreign language classroom anxiety. Modern Language Journal, 70, 125-132.
  • Horwitz, E. K. (2001). Language anxiety and achievement. Annual Review of Applied Linguistics, 21, 112-127.
  • Hsu, Y.C. (2004). A study on junior college students’ reading anxiety in English as a foreign language. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, National Chung Cheng University, Chiayi, Taiwan.
  • Jafarigohar, M. (2012). The effect of anxiety on reading comprehension among distance EFL learners. International Education Studies, 5 (2), 159-174.
  • Jalongo, M. R. and Hirsh, R. A, 2010. Understanding reading anxiety: New insights from neuroscience. Early Childhood Education, 37, 431-435. DOI: 10.1007/s10643-010-0381-5
  • Jöreskog, K. G. and Sörbom, D. (1993). LISREL 8: Structural equation modeling with the SIMPLIS command language. Chicago: SSI Scientific Software International Inc.
  • Kaiser, H. F. (1974). An index of factorial simplicity. Psychometrika, 39, 31-36. doi: 10.1007/BF02291575
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kennedy, B. (2010). Anxiety disorders. Detroit, MI: GreenhavenPress.
  • Kline, R. B. (2005). Principle sand practice of structural equation modeling (2.Baskı). New York: Guilford Press.
  • Kuru Gönen, İ. (2005). İngilizce`yi yabancı dil olarak öğrenen Türk öğrencilerinin yabancı dilde okuma kaygılarının kaynakları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Kuru-Gonen, İ. (2009). The sources of foreign language reading anxiety of students in a Turkish EFL context. 5. (WSEAS/IASME) Uluslararası Eğitim Teknolojileri (EDUTE, 09) Konferansında sunuldu, İspanya.
  • Lien, H.Y. (2011). EFL learners’ reading strategy use in relation to reading anxiety. Language Education in Asia, 2, 199-212.
  • MacIntyre, P. D. and Gardner, R. C. (1989). Anxiety and second language learning: Toward a theoretical clarification. Language Learning, 39 (2), 251-275.
  • MacIntyre, P. D. and Gardner, R. C. (1994). The subtle effects of language anxiety on cognitive processing in the second language. Language Learning, 44, 283-305.
  • MacIntyre, P. D. (1995). How does anxiety affect second language learning? A reply to Sparks and Ganschow. The Modern Language Journal, 79, 91-99.
  • Maden, S., Dincel, Ö. ve Maden, A. (2015). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin yazma kaygıları. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 2 (4), 748-769.
  • Matsuda, S. ve Gobel, P. (2004). Anxiety and predictors of performance in the foreign language classroom. System, 32 (1), 21-36.
  • MEB Çeviri Komisyonu. (2009). Diller için Avrupa ortak başvuru metni, öğrenme- öğretme- değerlendirme.
  • Melanlıoğlu, D. (2014). Okuma kaygısı ölçeğinin psikometrik özelliklerinin belirlenmesi. Eğitim ve Bilim, 176, 95-105.
  • Melanlıoğlu, D. ve Demir, T. (2013). Türkçe öğrenen yabancılar için konuşma kaygısı ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Academic Social Science Studies, 6 (3), 389-404.
  • Mills, N., Pajares, F. and Herron, C. (2006). A revaluation of the role of anxiety: Self-efficacy, anxiety and the irrelation to reading and listening proficiency. Foreign Language Annals,39 (2), 276-295.
  • Nunnally, J. C. (1978). Psychometric testing. New York: McGraw-Hill.
  • Özçelik, D. A. (2010). Test hazırlama kılavuzu (4. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Özdemir, E. (2013). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin konuşma kaygılarının kaynakları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Rajab, A., Zakaria, W. Z. W., Rahman, H.A., Hosni, A. D. and Hassani, S. (2012). Reading anxiety among second language learners. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 66, 362-369.
  • Saito, Y., Horwitz, E. K. and Garza, T. J. (1999). Foreign language reading anxiety. The Modern Language Journal, 83, 202-218.
  • Saito, Y. and Samimy, K. K. (1996). Foreign language anxiety and language performance: A study of learner anxiety in beginning, intermediate, and advanced-level college students of Japanese. Foreign Language Annals, 29, 239-251.
  • Sallabaş, M. E. (2012). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin konuşma kaygılarının değerlendirilmesi. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7 (3), 2199-2218.
  • Sarıgül, H. (2000). Sürekli kaygı ve yabancı dil kaygısının öğrencilerin yabancı dil yeterliklerine etkileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Boğaziçi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Shboul, M. M., Ahmad, İ. S., Nordin, M. S. and Rahman, Z. A. (2013). Foreign language reading anxiety in a Jordanian EFL context: A qualitative study. English Language Teaching, 6 (6), 38-56.
  • Sellers, V. D. (2000). Anxiety and reading comprehension in Spanish as a foreign language. Foreign Language Annals, 33 (5), 512-520.
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Spielberger, C. D. and Reheiser, E. C. (2004). Measuring anxiety, anger, depression, and curiosity as emotional states and personality traits with the STAI, STAXI, and STPI. In M. L. Hilsenrothand D. L. Segal (Eds.), Comprehensive handbook of psychological assessment Hobokon, NJ: John Wiley, (Vol. 2, 70-86).
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3 (6), 49-74.
  • Şahin, A. (2010). Avrupa dil gelişim dosyası bağlamında yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde okuma becerisini geliştirmeye yönelik malzeme oluşturma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Şahin, N. (2011). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin yabancı dildeki okuma kaygılarının kaynakları ve bu kaygılarla duygusal başa çıkma stratejileri: Bir durum incelemesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Şen, Ü. ve Boylu, E. (2015). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen İranlı öğrencilerin konuşma kaygılarının değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12 (30), 13-25.
  • Tekin, H. (2003). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (15. Baskı). Ankara: Yargı Yayıncılık.
  • Thompson, B. (2004). Exploratory and confirmatory factor analysis: Understanding concepts and applications. Washington, DC: American Psychological Association.
  • Tunçel, H. (2014). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenimine yönelik kaygı, kaygıların nedenleri ve kaygının yabancı dil başarısına etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Turgut, M.F. (1978). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Nüve Matbaası.
  • Turgut, M. F. ve Baykul, Y. (2010). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (2. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Ülper, H. (2011). Öğrenci açısından okumaya güdüleyici etmenler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 11 (2), 941-960.
  • Varışoğlu, B. (2013). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde birleştirilmiş iş birlikli okuma ve kompozisyon tekniğinin etkileri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Wu, H.-J. (2011). Anxiety and reading comprehension performance in english as a foreign language. Asian EFL Journal, 13 (2), 273-307.
  • Yaman, H. ve Can, A. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenenler için dinleme kaygısı ölçeği geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. International Online Journal of Educational Sciences, 7 (2), 220- 230.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Young, D. J. (1993). Processing strategies of foreign language readers: Authentic and edited input. Foreign Language Annals, 26 (4), 451-468.
  • Zbornik, J. J. ve Wallbrown, F. H. (1991). The development and validation of a scale to measure reading anxiety. Reading Improvement, 28, 2-12.
  • Zhao, A. (2009). Foreign language reading anxiety: Investigating English-speaking university students learning Chinese as a foreign language in the United States. Doctor of Philosophy, The Florida State University, Quarterly, 25 (3), 375-406.
Toplam 91 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hatice Altunkaya

İlhan Erdem Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Altunkaya, H., & Erdem, İ. (2017). Reading Anxiety and Reading Comprehension Skills of Learners of Turkish as a Foreign Language. Sakarya University Journal of Education, 7(1), 59-77. https://doi.org/10.19126/suje.307045

Cited By