Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A General View to Program Evaluation Approaches in Education

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 4, 756 - 768, 30.12.2017
https://doi.org/10.19126/suje.388616

Öz

In this study, some of the program evaluation approaches in literature directed to evaluation of a curriculum are investigated. Program evaluation is a study that investigates a program in terms of reaching the target level at what rate as draft, practice and product and it tries to find if it does not reach the target level, what the problem or deficiency is. It is a necessity for program evaluation. Because, a program is a system affected by situations as new developments, changes, data, perceptions, technology and it is a dynamic system that has to build or update itself according to these situations. In this context, a curriculum evaluation is important in terms of giving feedback to many partners as program development experts, scientists, teachers, managers, education policy makers, families, and nongovernmental organizations. This study is performed with collecting method and it represents basic features of ten program evaluation approaches in literature.

Kaynakça

  • Bantwini, B. D. (2010). How Teachers Perceive The New Curriculum Reform: Lessons From a School District in The Eastern Cape Province, South Africa. International Journal of Development, 30, 83-90.
  • Cunnigham, D. J. (1973). Evaluation of Replicable Forms of Instruction a Classification of Information Needs in Formative and Summative Evaluation. AV Communication Review, 21(3), 351-367.
  • Dart, J. (2004). Six Normative Approaches to Evaluation. www.semanticscholar.org/paper/Six-Normative-Approaches-to-Evaluation-Dart adresinden 10.12.2017 tarihinde erişilmiştir.
  • Doğan, H. (1974). Program Geliştirmede Sistem Yaklaşımı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 7(1), 361-385.
  • Douglah, M. (1998). Developing a Concept of Extension Program Evaluation. http://learningstore.uwex.edu/pdf/G3658-7.PDF adresinden 05.01.2012 tarihinde erişilmiştir.
  • Erden, M. (1998). Eğitimde Program Değerlendirme (3. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ertürk, S. (1972). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Yelkentepe Yayınları.
  • Fidan, N. (1997). Eğitim Psikolojisi-Okulda Öğrenme ve Öğretme. Ankara: Alkın Yayınevi.
  • Fitzpatrick, J. L., Sanders, J. R. ve Worthen, B. R. (2004). Program Evaluation-Alternative Approaches and Practical Guidelines (3. Edit). Boston: Allyn & Bacon Publisher.
  • Guyadeen, D. ve Seasons, M. (2016). Evaluation Theory and Practice: Comparing Program Evaluation and Evaluation in Planning. Journal of Planning Education and Research, 1-13, DOI: 10.1177/0739456X16675930.
  • Herdman, E. A. (2006). Guidelines for Conducting a Literature Review and Presenting Conference Papers. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 3(1), 2-4.
  • House, E. R. (1990). Trends in Evaluation. Educational Researcher, 19(3), 24-28.
  • Nevo, D. (1983). The Conceptualization of Educational Evaluation. Review of Educational Research, 53(1), 117-128.
  • Ornstein, A. C. ve Hunkins, F. P. (1993). Curriculum Foundations, Principles and Issues (2. Baskı). Boston: Allyn and Bacon.
  • Posner, G. J. (1995). Analyzing The Curriculum. New York: McGraw Hill Inc.
  • Stake, R. E. (1967). Toward a Technology Fort He Evaluation of Educational Programs. R. Tyler, R. Gagne ve M. Scriven (eds.), Perspectives of Curriculum Evaluation (ss. 1-12) İçinde, Chicago: Rand McNally.
  • Stake, R. E. (1977). The Countenance of Educational Evaluation. A. A. Bellack ve H. M. Kliebard (eds.), Curriculum and Evaluation (ss. 372-390) İçinde, Berkeley: CA McCutchan.
  • Stake, R. E. (2000). Program Evaluation, Particularly Responsive Evaluation. D. L. Stufflebeam, G. F. Madaus ve T. Kelleghan (eds.), Evaluation Models (ss. 341-362) İçinde, Boston: Kluwer Academic Publishers.
  • Stufflebeam, D. L. (1999). Foundational Models for 21st Century Program Evaluation. Canada: The Evaluation Center Occasional Papers Series.
  • Wood, B. B. (2001). Stake’s Countenance Model: Evaluation an Environmental Education Professional Development Course. The Journal of Environmental Education, 32 (2), 18-27.
  • Varış, F. (1988). Eğitimde Program Geliştirme Teori ve Teknikler (4. Baskı). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları No: 157.

Eğitimde Program Değerlendirme Yaklaşımlarına Genel Bir Bakış

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 4, 756 - 768, 30.12.2017
https://doi.org/10.19126/suje.388616

Öz

Bu çalışmada, bir eğitim programının değerlendirilmesine dönük, alan yazında yer alan program değerlendirme yaklaşımlarından bazıları ele alınmıştır. Bir eğitim programının taslak, uygulama ve ürün olarak hedeflenen düzeye ne kadar ulaştığı, ulaşmamış ise eksik veya hatanın nerede olduğunu belirlemeye dönük yapılan çalışma, program değerlendirme olarak ifade edilebilir. Bu süreç, program geliştirmede bir zorunluluktur çünkü bir eğitim programı yeni gelişme, değişme, bilgi, anlayış, teknoloji gibi durumlardan etkilenen ve bu durumlara göre kendisini yeniden inşa etmek ya da güncellemek zorunda olan dirik bir yapıdır. Bu çerçevede, bir eğitim programının değerlendirilmesi, program geliştirme uzmanlarına, bilim uzmanlarına, öğretmenlere, yöneticilere, eğitim politikaları üretenlere, ailelere ve sivil toplum kuruluşları gibi pek çok paydaşa dönüt vermesi açısından önemli olduğu düşünülmektedir. Derleme yöntemi ile gerçekleştirilen çalışmada, alan yazında yer alan on program değerlendirme yaklaşımının temel özelliklerine yer verilmiştir.

Kaynakça

  • Bantwini, B. D. (2010). How Teachers Perceive The New Curriculum Reform: Lessons From a School District in The Eastern Cape Province, South Africa. International Journal of Development, 30, 83-90.
  • Cunnigham, D. J. (1973). Evaluation of Replicable Forms of Instruction a Classification of Information Needs in Formative and Summative Evaluation. AV Communication Review, 21(3), 351-367.
  • Dart, J. (2004). Six Normative Approaches to Evaluation. www.semanticscholar.org/paper/Six-Normative-Approaches-to-Evaluation-Dart adresinden 10.12.2017 tarihinde erişilmiştir.
  • Doğan, H. (1974). Program Geliştirmede Sistem Yaklaşımı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 7(1), 361-385.
  • Douglah, M. (1998). Developing a Concept of Extension Program Evaluation. http://learningstore.uwex.edu/pdf/G3658-7.PDF adresinden 05.01.2012 tarihinde erişilmiştir.
  • Erden, M. (1998). Eğitimde Program Değerlendirme (3. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ertürk, S. (1972). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Yelkentepe Yayınları.
  • Fidan, N. (1997). Eğitim Psikolojisi-Okulda Öğrenme ve Öğretme. Ankara: Alkın Yayınevi.
  • Fitzpatrick, J. L., Sanders, J. R. ve Worthen, B. R. (2004). Program Evaluation-Alternative Approaches and Practical Guidelines (3. Edit). Boston: Allyn & Bacon Publisher.
  • Guyadeen, D. ve Seasons, M. (2016). Evaluation Theory and Practice: Comparing Program Evaluation and Evaluation in Planning. Journal of Planning Education and Research, 1-13, DOI: 10.1177/0739456X16675930.
  • Herdman, E. A. (2006). Guidelines for Conducting a Literature Review and Presenting Conference Papers. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 3(1), 2-4.
  • House, E. R. (1990). Trends in Evaluation. Educational Researcher, 19(3), 24-28.
  • Nevo, D. (1983). The Conceptualization of Educational Evaluation. Review of Educational Research, 53(1), 117-128.
  • Ornstein, A. C. ve Hunkins, F. P. (1993). Curriculum Foundations, Principles and Issues (2. Baskı). Boston: Allyn and Bacon.
  • Posner, G. J. (1995). Analyzing The Curriculum. New York: McGraw Hill Inc.
  • Stake, R. E. (1967). Toward a Technology Fort He Evaluation of Educational Programs. R. Tyler, R. Gagne ve M. Scriven (eds.), Perspectives of Curriculum Evaluation (ss. 1-12) İçinde, Chicago: Rand McNally.
  • Stake, R. E. (1977). The Countenance of Educational Evaluation. A. A. Bellack ve H. M. Kliebard (eds.), Curriculum and Evaluation (ss. 372-390) İçinde, Berkeley: CA McCutchan.
  • Stake, R. E. (2000). Program Evaluation, Particularly Responsive Evaluation. D. L. Stufflebeam, G. F. Madaus ve T. Kelleghan (eds.), Evaluation Models (ss. 341-362) İçinde, Boston: Kluwer Academic Publishers.
  • Stufflebeam, D. L. (1999). Foundational Models for 21st Century Program Evaluation. Canada: The Evaluation Center Occasional Papers Series.
  • Wood, B. B. (2001). Stake’s Countenance Model: Evaluation an Environmental Education Professional Development Course. The Journal of Environmental Education, 32 (2), 18-27.
  • Varış, F. (1988). Eğitimde Program Geliştirme Teori ve Teknikler (4. Baskı). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları No: 157.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zeynep Demirtaş

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Demirtaş, Z. (2017). Eğitimde Program Değerlendirme Yaklaşımlarına Genel Bir Bakış. Sakarya University Journal of Education, 7(4), 756-768. https://doi.org/10.19126/suje.388616