Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fen Bilgisi Öğretmenliği Lisans Öğrencilerinin Açık Uçlu Deneylere İlişkin Görüşleri: Deney Günlükleri

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 3, 158 - 175, 15.12.2018
https://doi.org/10.19126/suje.396994

Öz

Yapılış amaçlarına göre deneyler, kapalı uçlu deneyler, açık uçlu deneyler ve hipotez test etme deneyleri olmak üzere üç ana grupta toplanabilir. Açık uçlu deneylerde öğrenciye sadece kullanılan araç-gereçler ve deneyin amacı verilir. Deneyin aşamaları, deney düzeneğinin kurulması, verilerin toplanması, yorumlanması ve sonuçların bulunması öğrenciye bırakılır. Çalışmada fen bilgisi öğretmenliği lisans öğrencilerinin açık uçlu deneylere ilişkin düşüncelerinin deney günlükleri yardımıyla belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma, Fen bilgisi öğretmenliği 2.sınıfta öğrenim görmekte olan 40 öğrencinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Öğrencilerle 6 hafta süresince geometrik optik konusu ile ilgili açık uçlu deneyler yapılmıştır. Her deney sonrasında öğrencilerden deneye hazırlanma ve deney yapma aşamaları ile ilgili görüşlerini deney günlükleri aracılığı ile ifade etmeleri istenmiştir. Uygulama süreci sonunda 7 öğrenci ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Veriler nitel analiz yapılarak kategorilere ayrılmış ve frekans değerleri elde edilmiştir. Elde edilen bulgulardan öğrencilerin deneyin teorisini anlamakta sıkıntı çekmedikleri, ancak tasarladıkları deneylerin düzeneklerinin kurulmasında, uygulama sırasında özellikle veri almada problem yaşadıkları söylenebilir.

Kaynakça

  • Akdeniz, A.R. ve Karamustafaoğlu, O. (2003). Fizik Öğretimi Uygulamalarında Karşılaşılan Güçlükler. G.Ü Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(2), 193-203.
  • Akpınar, E. ve Yıldız, E. (2006). Açık uçlu deney tekniğinin öğrencilerin laboratuvara yönelik tutumlarına etkisinin araştırılması. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 69-76.
  • Aydoğdu, B., & Ergin, Ö. (2008). Fen ve Teknoloji Dersinde kullanılan farklı deney tekniklerinin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine etkileri. Ege Eğitim Dergisi, 9(2), 15-36.
  • Bayraktar, Ş, Erten, S.ve Aydoğdu C. (2006). Fen ve Teknoloji Öğretiminde Laboratuvarın Önemi ve Deneyler. Mehmet Bahar (Ed.), Fen ve Teknoloji Öğretimi içinde (s. 220-248). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çepni, S., Ayas, A., Johnson, D. ve Turgut, M.F. (1997). Fizik Öğretimi YÖK/Dünya Bankası MEB Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi Yayınları, Ankara.
  • Çepni, S. ve Ayvacı H. Ş., (2005). Laboratuvar Destekli Fen Öğretimi Yaklaşımları. Salih Çepni (Ed.) Fen ve Teknoloji Öğretimi içinde (s. 168-195). Ankara: Pegem Akademi.
  • Gangoli, S.G. ve Gurumurthy, C. (1995). A study of the effectiveness of a guided open-ended approach to physics experiments. International Journal of Science Education, 17(2), 233–241.
  • Hofstein, A. ve Mamlok-Naaman, R. (2007). The laboratory in science education: the state of the art. Chemistry Education Research and Practice, 8 (2), 105-107. Kıncal, R. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Roth W. M. (2006), Experimenting in a constructivist high school physics laboratory. Journal of Researchin Science Teaching. 31(2). 197-223.
  • Seggie, F. N. ve Bayyurt, Y. (2015). Nitel Araştırma Yöntemlerine Giriş. Nitel Araştırma Yöntem, Teknik, Analiz Ve Yaklaşımları içinde (10-22). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tsai, C.C. (1999).Laboratory Exercises Help Me Memorize The Scientific Truths: A Study of Eighth Graders’ Scientific Epistemological Views and Learning in LaboratoryActivities. Science Education. 83 (6). 671.
  • Turgut, H., Turgut-Şengül, G., Ercan, S., Öztürk, N. ve Bozkurt, E. (2012). Rutinin dışına çıkmak: Öğretmen adaylarının açık uçlu laboratuar uygulamalarına dair algılamaları, X.Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Science Teacher Education Undergraduate Students’ Opinions About Open-Ended Experiments: Experiment Diaries

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 3, 158 - 175, 15.12.2018
https://doi.org/10.19126/suje.396994

Öz

Depending on their purpose, experiments can be classified into three main groups: closed-ended experiments, open-ended experiments and hypothesis testing experiments. In open-ended experiments, the student is given only the tools-equipment and the purpose of the experiment. The stages of the experiment, establishment of the experimental set-up, data collection, interpretation and elicitation of the results are completely left to the student’s discretion. In the current study, it is aimed to determine the science teacher education undergraduate students’ opinions about open-ended experiments through experiment diaries. The study was conducted with the participation of 40 second-year students attending the department of science teaching. Open-ended experiments were performed by the students about the topic of geometric optic for 6 weeks. After each experiment, the students were asked to express their opinions about the stages of preparation and implementation of the experiment via their experiment diaries. At the end of the application, semi-structured interviews were conducted with 7 students. The data were categorized through qualitative analysis and frequency values were obtained. The findings of the study revealed that the students did not experience difficulties in understanding the theory of the experiment; yet, they had some problems in the establishment of the experimental set-up for the experiment they had designed, in the implementation and particularly in collecting data.

Kaynakça

  • Akdeniz, A.R. ve Karamustafaoğlu, O. (2003). Fizik Öğretimi Uygulamalarında Karşılaşılan Güçlükler. G.Ü Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(2), 193-203.
  • Akpınar, E. ve Yıldız, E. (2006). Açık uçlu deney tekniğinin öğrencilerin laboratuvara yönelik tutumlarına etkisinin araştırılması. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 69-76.
  • Aydoğdu, B., & Ergin, Ö. (2008). Fen ve Teknoloji Dersinde kullanılan farklı deney tekniklerinin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine etkileri. Ege Eğitim Dergisi, 9(2), 15-36.
  • Bayraktar, Ş, Erten, S.ve Aydoğdu C. (2006). Fen ve Teknoloji Öğretiminde Laboratuvarın Önemi ve Deneyler. Mehmet Bahar (Ed.), Fen ve Teknoloji Öğretimi içinde (s. 220-248). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çepni, S., Ayas, A., Johnson, D. ve Turgut, M.F. (1997). Fizik Öğretimi YÖK/Dünya Bankası MEB Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi Yayınları, Ankara.
  • Çepni, S. ve Ayvacı H. Ş., (2005). Laboratuvar Destekli Fen Öğretimi Yaklaşımları. Salih Çepni (Ed.) Fen ve Teknoloji Öğretimi içinde (s. 168-195). Ankara: Pegem Akademi.
  • Gangoli, S.G. ve Gurumurthy, C. (1995). A study of the effectiveness of a guided open-ended approach to physics experiments. International Journal of Science Education, 17(2), 233–241.
  • Hofstein, A. ve Mamlok-Naaman, R. (2007). The laboratory in science education: the state of the art. Chemistry Education Research and Practice, 8 (2), 105-107. Kıncal, R. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Roth W. M. (2006), Experimenting in a constructivist high school physics laboratory. Journal of Researchin Science Teaching. 31(2). 197-223.
  • Seggie, F. N. ve Bayyurt, Y. (2015). Nitel Araştırma Yöntemlerine Giriş. Nitel Araştırma Yöntem, Teknik, Analiz Ve Yaklaşımları içinde (10-22). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tsai, C.C. (1999).Laboratory Exercises Help Me Memorize The Scientific Truths: A Study of Eighth Graders’ Scientific Epistemological Views and Learning in LaboratoryActivities. Science Education. 83 (6). 671.
  • Turgut, H., Turgut-Şengül, G., Ercan, S., Öztürk, N. ve Bozkurt, E. (2012). Rutinin dışına çıkmak: Öğretmen adaylarının açık uçlu laboratuar uygulamalarına dair algılamaları, X.Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özlem Eryılmaz Muştu 0000-0002-5125-0873

Hülya Ertaş Kılıç

Ahmet İlhan Şen

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Eryılmaz Muştu, Ö., Ertaş Kılıç, H., & Şen, A. İ. (2018). Fen Bilgisi Öğretmenliği Lisans Öğrencilerinin Açık Uçlu Deneylere İlişkin Görüşleri: Deney Günlükleri. Sakarya University Journal of Education, 8(3), 158-175. https://doi.org/10.19126/suje.396994