BibTex RIS Kaynak Göster

SERBEST, AÇIK ERİŞİMLİ TIP EĞİTİMİ: FOAM

Yıl 2016, Cilt: 15 Sayı: 45, 0 - 0, 11.06.2016
https://doi.org/10.25282/ted.256097

Öz

Serbest, açık erişimli tıp eğitimi (FOAM); tıp alanında doğru ve güvenilir kaynaklara ulaşmak için elektronik öğrenme (e-öğrenme) stratejilerinin kullanılmasını amaçlayan bir eğitimsel konsepttir. Bu konsept tıbbi blogların, ortam akışlarının, görsel materyallerin, çevrimiçi videoların ve birçok yazılı dokümanın herhangi bir izin veya ödeme yapılmaksızın kullanılmasını içerir. FOAM hızla değişen tıp dünyasında bilgiyi paylaşmak, diğer insanlarla etkileşime girmek ve güncel kalmakla ilgilidir. Bu yazı FOAM konseptini, olumlu ve olumsuz yansımalarıyla tartışmayı hedeflemektedir.

Kaynakça

  • Nickson CP, Cadogan MD. Free Open Access Medical education (FOAM) for the emergency physician. Emerg Med Australas 2014;26(1):76-83.
  • Lex J. International EM education efforts and e-learning. Free Emergency Medicine Talks. (Online) 2012. Web sitesi: http://freeemergencytalks.net/2012/08/joe-lex-international-em-education-efforts-e-learning/ (Erişim tarihi: 24 Aralık 2015).
  • Akoğlu H. Bir İnternet Devrimi: Serbest, Açık Erişimli, Tıp Eğitimi (FOAM). Tr J Emerg Med 2013;13(1):1-4.
  • Leeuwenburg TJ, Parker C. Free open access medical education can help rural clinicians deliver 'quality care, out there'. Rural Remote Health 2015;15(3):3185.
  • Cadogan M, Thoma B, Chan TM, Lin M. Free Open Access Meducation (FOAM): the rise of emergency medicine and critical care blogs and podcasts (2002-2013). Emerg Med J 2014;31(e1):e76-7.
  • Mehta NB, Hull AL, Young JB, Stoller JK. Just imagine: new paradigms for medical education. Acad Med 2013;88(10):1418-23.
  • Boulos MNK, Maramba I, Wheeler S. Wikis, blogs and podcasts: a new generation of Web-based tools for virtual collaborative clinical practice and education. BMC Medical Education 2006;6:41.
  • Greene J. Social media and physician learning: is it all twitter? Ann Emerg Med 2013;62(5):11A-13A.
  • Doğan NÖ. Eğitimde sosyal medya ile entegrasyon: KADAT deneyimi. Web sitesi: http://www.acilci.net/egitimde-sosyal-medya-ile-entegrasyon-kadat-deneyimi/ (Erişim tarihi: 24 Aralık 2015)
  • Thoma B, Chan T, Desouza N, Lin M. Implementing peer review at an emergency medicine blog: bridging the gap between educators and clinical experts. CJEM 2015;17(2):188-91.
  • Akoğlu H. Acil Tıp Nedir? Web sitesi: http://www.acilci.net/acil-tip-nedir/ (Erişim tarihi: 24 Aralık 2015).
  • Cook DA, Dupras DM, Thompson WG, Pankratz VS. Web-based learning in residents' continuity clinics: a randomized, controlled trial. Acad Med 2005;80(1):90-7.
  • Choules AP. The use of elearning in medical education: a review of the current situation. Postgrad Med J 2007;83:212-6.

Free, Open Access Medical Education: Foam

Yıl 2016, Cilt: 15 Sayı: 45, 0 - 0, 11.06.2016
https://doi.org/10.25282/ted.256097

Öz

Free open-access medical education (FOAM) is an educational concept involving electronic learning (e-learning) strategies to access accurate and reliable resources in medicine. This concept includes using medical blogs, podcasts, visual materials, online videos and many written documents, those can be used without permission or payment. FOAM is about sharing knowledge, interacting with other people and staying up to date in our rapidly changing medical environment.
This article is aimed to discuss FOAM concept with some positive and negative reflections.

Kaynakça

  • Nickson CP, Cadogan MD. Free Open Access Medical education (FOAM) for the emergency physician. Emerg Med Australas 2014;26(1):76-83.
  • Lex J. International EM education efforts and e-learning. Free Emergency Medicine Talks. (Online) 2012. Web sitesi: http://freeemergencytalks.net/2012/08/joe-lex-international-em-education-efforts-e-learning/ (Erişim tarihi: 24 Aralık 2015).
  • Akoğlu H. Bir İnternet Devrimi: Serbest, Açık Erişimli, Tıp Eğitimi (FOAM). Tr J Emerg Med 2013;13(1):1-4.
  • Leeuwenburg TJ, Parker C. Free open access medical education can help rural clinicians deliver 'quality care, out there'. Rural Remote Health 2015;15(3):3185.
  • Cadogan M, Thoma B, Chan TM, Lin M. Free Open Access Meducation (FOAM): the rise of emergency medicine and critical care blogs and podcasts (2002-2013). Emerg Med J 2014;31(e1):e76-7.
  • Mehta NB, Hull AL, Young JB, Stoller JK. Just imagine: new paradigms for medical education. Acad Med 2013;88(10):1418-23.
  • Boulos MNK, Maramba I, Wheeler S. Wikis, blogs and podcasts: a new generation of Web-based tools for virtual collaborative clinical practice and education. BMC Medical Education 2006;6:41.
  • Greene J. Social media and physician learning: is it all twitter? Ann Emerg Med 2013;62(5):11A-13A.
  • Doğan NÖ. Eğitimde sosyal medya ile entegrasyon: KADAT deneyimi. Web sitesi: http://www.acilci.net/egitimde-sosyal-medya-ile-entegrasyon-kadat-deneyimi/ (Erişim tarihi: 24 Aralık 2015)
  • Thoma B, Chan T, Desouza N, Lin M. Implementing peer review at an emergency medicine blog: bridging the gap between educators and clinical experts. CJEM 2015;17(2):188-91.
  • Akoğlu H. Acil Tıp Nedir? Web sitesi: http://www.acilci.net/acil-tip-nedir/ (Erişim tarihi: 24 Aralık 2015).
  • Cook DA, Dupras DM, Thompson WG, Pankratz VS. Web-based learning in residents' continuity clinics: a randomized, controlled trial. Acad Med 2005;80(1):90-7.
  • Choules AP. The use of elearning in medical education: a review of the current situation. Postgrad Med J 2007;83:212-6.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Program Tanıtımı
Yazarlar

NURETTIN ÖZGÜR Doğan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 11 Haziran 2016
Gönderilme Tarihi 25 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 15 Sayı: 45

Kaynak Göster

Vancouver Doğan NÖ. Free, Open Access Medical Education: Foam. TED. 2016;15(45).