
İNİF E-DERGİ Kasım 2019, 4(2), 92-110 

 

92 

 
 

 

ÇOK PARTİLİ HAYATA GEÇİŞ SÜRECİNDE YEREL BASIN:  

BOLU ÖRNEĞİ* 
Doç. Dr. Selami ÖZSOY** 

Araştırma Makalesi 

Başvuru Tarihi: 05.12.2018 

Kabul Tarihi: 24.10.2019 

Özet 

Basın, kamuoyunun oluşmasında ve etkilenmesinde tarihin her döneminde rol oynamıştır. 

Türkiye’nin de demokrasi tarihine bakıldığında siyasiler, basın aracılığıyla kamuoyu oluşturmayı 

amaçlarken, basın da kendisini iktidara göre konumlandırmıştır. Anadolu’da zorluklar içinde yayın hayatını 

sürdürmüş olan yerel gazeteler, yayınlandıkları dönemde kamuoyu oluşturmuş ve sonrasında tarihe ışık 

tutmuştur. Tek parti döneminde İstanbul ve Ankara’da basılan gazeteler gibi yerel basın da çoğunlukla 

iktidarın yanında bir söylem kullanmıştır. Bu çalışmada tek parti döneminden çok partili döneme geçiş 

sürecinde Bolu’da yayınlanan gazeteler doküman inceleme yöntemiyle ele alınmıştır. Bolu’da 1913’te devlet 

tarafından kurulan matbaa ile yayına başlayan Bolu’nun vilayet gazetesi “Bolu”, 1974 yılına kadar yayınını 

sürdürmüştür. Cumhuriyetin kuruluşundan 1946 yılına kadar Bolu’da resmi Bolu gazetesinden başka gazete 

yayınlanmamıştır. Bolu gazetesi, tek parti döneminde hükümetin genel politikasını destekleyen bir tutum 

sergilemiştir. Gazete, şehrin yöneticilerinin icraatını anlatma ve açık övgüye dayalı bir söylem kullanmıştır. 

1946 yılından sonra dönemin iktidarını destekleyen, sahip ve yöneticilerinin aynı zamanda CHP il yöneticisi 

olduğu Yeşil Bolu ve ardından Güzel Bolu gazeteleri yayınlanmıştır. Bu gazeteler için Cumhuriyet Halk 

Partisi doğrudan para ve kâğıt yardımı yapmıştır. Sonuç olarak 1946 ve 1950 yıllarında yapılan Milletvekili 

Genel Seçimleri ile Türkiye’de yeni gazeteler yayınlanmaya başlamış ve İstanbul’da olduğu gibi yerelde 

de basın hayatı canlanmıştır. Çok partili hayata geçişin ardından yayınlanan gazetelerle basın ortamı çok 

sesliliğe kavuşmuş, halkın daha farklı kaynaktan haber alabilmesi sağlanmıştır. Ancak iktidarlar değişse de 

siyasi iradenin basın üzerinde etki kurma isteğinde bir değişiklik olmamıştır. Özellikle tek parti ve sonrasında 

gelen yönetim döneminde Bolu’da yayınlanan gazetelerin çoğunlukla iktidarın güdümünde yayın yaptıkları 

söylenebilir.  

Anahtar Kelimeler: Tarih, Basın, Demokrasi.  

LOCAL PRESS IN THE PROCESS OF TRANSITION TO MULTI-PARTY 

SYSTEM: BOLU SAMPLE 

Abstract 

The press has always played a crucial role in the course of history to create and shape public 

opinion. When the history of democracy in Turkey is examined, it will be observed that politicians have 

aimed to shape public opinion via the press and the press has positioned itself in relation to the power 

and the government. Local newspapers, which have continued to broadcast in Anatolia, have been 

publicized and shed light on history. In addition to newspapers printed in Istanbul and Ankara, local 

press also used a discourse that supported one party system. This study provided a discourse analysis of 

the newspapers printed in Bolu in the process of transition to multi-party system. Provincial newspaper 

“Bolu” which started its publications when the provincial printing press was established in 1913 

continued to publish until 1974. Following the proclamation of the republic, no newspapers were printed 

other than Bolu provincial newspaper until 1946. Bolu newspaper supported the general policies of the 

government in “one party” period. The newspaper had a discourse that addressed the activities of city 

politicians and used open compliments and praises about them. After 1946, Yeşil Bolu and Güzel Bolu 

newspapers were started to be published. These papers also supported the government and the owners 

and directors of these papers were also CHP provincial administrators. CHP provided direct monetary 

aid and aid for papers for Yeşil Bolu and Güzel Bolu. As a result, the General Elections in 1946 and is 

made with 1950 new newspapers began to be published in Turkey. As in Istanbul, the press life was 

revived at the local level. Press acquired a plurality with the help of newspapers printed after transition 

to multi-party system and the public could hear the news from different sources. However, there has 

been no change in the willingness of the management to influence the press although governments have 

                                                      
* Bu makale, 6-10 Kasım 2016 tarihleri arasında Çekya’da düzenlenen Uluslararası Sosyal Bilimler ve Kültürel 

Çalışmalar Sempozyumu’nda sunulan bildirinin genişletilmiş halidir.  
** Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi İletişim Fakültesi Gazetecilik Bölümü, E-posta: ozsoy_s@ibu.edu.tr 



İNİF E-DERGİ Kasım 2019, 4(2), 92-110 

 

93 

 
 

kept changing. It can be said that the newspapers published in Bolu especially during the one-party and 

after-administration period mostly broadcast in the direction of power. 

Keywords: History, Press, Democracy.  

Giriş  

Anadolu basını veya taşra gazeteleri olarak da adlandırılan yerel basın, hitap 

ettiği yöreyi ilgilendiren içeriğe yer veren basın türü olarak genele yayın yapan 

türlerden ayrılmaktadır. Halkın, yaşadığı şehirle ilgili gelişmelerle hakkında haber ve 

yorum almasını sağlayan yerel basın, yörenin sorunlarını dile getiren; halkın bilgi ve 

fikir edinmesi için önemli bir araçtır. Yerel basın, şehirde yaşayan aydınların 

düşüncelerinin de yer bulmasıyla kamuoyu oluşturma işlevini yerine getirerek 

demokratik ortamın güçlenmesine katkı sağlamaktadır.  

Türkiye’de yerel basının tarihi, 19. Yüzyılda devlet eliyle kurulan devlet 

matbaaları ve buralarda basılan gazeteler ile başlamıştır. Cumhuriyet’le birlikte büyük 

şehir merkezlerinde vilayet gazetelerinin öncülüğünde mahalli gazetelerin 

yayınlanmaya başladığı görülmektedir. 

7 Kasım 1864’te çıkarılan Vilayet Nizamnamesi ile Osmanlı, eyalet 

sisteminden vilayet sistemine geçmiş ve tüm vilayetlerde gazete çıkarılması ve eyaletin 

baskı işleri için vilayet matbaalarını kurulmuştur (Özbay, 2014: 272-274).  1864 

yılında kurulan ilk vilayet matbaası olan Tuna Vilayeti Matbaasında basılan Tuna 

gazetesi, ilk vilayet gazetesi olmuştur (Kocabaşoğlu ve Birinci, 1995). Vilayet 

gazetelerinin muhtevasına bakıldığında dönemin yöneticisi padişah ile ilgili haberlerin 

öncelikle yer aldığı görülmektedir. Bunun yanı sıra kamu görevlilerinin atama, 

yükselme ve ödüllendirmeleri, yeni yasa, yönetmelik düzenlemeleri, hükümet, vilayet 

ve kamu kuruluşlarının çalışmaları sık kullanılan haberler olmuştur. Vilayetlere ilişkin 

nizamnameler uyarınca yazıların büyük bir kısmı valiliklerdeki “mektupçu” 

kadrolarındaki memurlar tarafından imzasız olarak kaleme alınmıştır.  Bu gazetelerin 

sayfa sayısı 2 ile 4 arasında değişmiş, belirli merkezlerde halk tarafından okunmaları 

için duvarlara yapıştırılmıştır. Genellikle haftalık olarak yayınlanan gazeteler ortalama 

500 adet basılmıştır. Basının İstanbul’un tekelinden çıkmasına neden olan vilayet 

gazeteleri Osmanlı’nın egemenliği altında bulunan vilayetlerde gazeteciliğin 

yaygınlaşmasında önemli rol oynamıştır (Özbay, 2014: 275-276).  

1. Bolu Matbaası ve Bolu Gazetesi 

Osmanlı’nın birçok merkezinde olduğu gibi geçtiğimiz yüzyıl içinde Bolu’nun 

basın ve yayın hayatını etkileyen en önemli gelişme, devlet matbaasının kurulması 

olmuştur. Bolu livasında matbaa, 1913 yılında Mutasarrıf Ali Osman Bey tarafından 

kurulmuştur. Bolu, 10 Ekim 1923 tarihinde Kastamonu’dan ayrılarak vilayet merkezi 

olmuştur. Bolu’da matbaanın açılmasıyla dönemin yerel hafızasını oluşturan birçok 

gazete ve dergi yayınlanma imkânı bulmuş, salnamelerin yanı sıra çok sayıda da kitap 

basılmıştır. Bolu Matbaasında basılan süreli yayınların en önemlisi 55 yıl yayınlanarak 

Bolu’da en uzun süreli yayın olan Bolu vilayetinin resmi yayın organı Bolu 

Gazetesidir. Gazetenin ilk sayılarında çıkaran olarak “Bolu Liva Tahrirat Müdüriyeti” 

ibaresi görülmektedir. İlk sayıları haftalık olarak çıkarılan gazete, bazı dönemlerde 15 

günlük periyoda dönmüştür. Ebadı zaman zaman değişmiştir (Duman, 2000: 189). 

Genellikle dört sayfa olarak yayınlanan gazetenin içeriğinin çoğunlukla yazıdan 

oluştuğu ve nadiren devlet büyüklerinin veya ildeki mülki amirin fotoğraflarının 



İNİF E-DERGİ Kasım 2019, 4(2), 92-110 

 

94 

 
 

kullanıldığı görülmektedir. 

2 Kasım 1864 tarihli Vilayet Nizamnamesi, 7. maddesiyle her vilayette o 

yörenin her türlü genel yazışma işini yürütecek mektupçuluk kadrosu ihdas etmiş ve 

vilayetlerde kurulacak matbaaları da bu mektupçuların yönetimi altına vermiştir. Diğer 

merkezlerdeki gazetelerde olduğu gibi Bolu gazetesi de liva bünyesindeki memurlar 

tarafından çıkarılmıştır. Gazete bünyesinde veya çevresinde gazeteci olarak görev 

yapan bir zümre oluşmamıştır. Bu yüzden gazetenin içeriği de resmi ilanlar, resmi 

kutlamalar, memurların atamaları gibi resmi konuların dışına çıkamamıştır. Bu tür 

içeriğin bulunmadığı zamanlarda Anadolu Ajansı’nın yurtta ve dünyadaki gelişmelerle 

ilgili haberleri kullanılmıştır. İl genelindeki gelişmelerle ilgili haberlerde de 

yöneticileri övücü bir dil kullanılmasına özen gösterilmiştir. Mülki amirlerin 

denetiminden geçerek yayınlanan Bolu gazetesinde, merkez veya taşra yönetimlerinin 

icraatıyla ilgili herhangi bir eleştiriye rastlamak mümkün değildir.  

Bolu gazetesinin dışında Millî Mücadele döneminde Bolu Matbaasında 

basılan ve Ankara hükümetini destekleyen Dertli (1919-1923) ve Türkoğlu (1921-

1923) gazeteleri öne çıkmıştır.  

2. Yöntem 

Bu çalışmada tek partili dönemden çok partili döneme geçiş sürecinde 

Türkiye’deki basının durumuyla ilgili genel bilgiler verildikten sonra, bu dönemde 

Bolu’da yayınlanan gazeteler doküman incelemesi yöntemiyle ele alınmış ve 

Başbakanlık Cumhuriyet Arşivi’nden (BCA) elde edilen belgeler ışığında 

değerlendirmeler yapılmıştır. 

3. Bulgular 

3.1. Türkiye’de Çok Partili Hayata Geçiş 

Osmanlı’nın son yüz elli yıllık dönemi bir değişme ve yenileşme tarihidir. Bu 

süreç, Cumhuriyet Türkiye’sinde tamamen şekillenmiş ve 1945-1950 yıllarında büyük 

oranda neticeye ulaşmıştır (Yeşil, 1988: 151). Türkiye tarihine bakıldığında 1839 

yılında Tanzimat Fermanı ile padişahın sahip olduğu iktidarı bizzat sınırlandırması ve 

1876 yılında meşruti idare sistemini kabul etmesinin ardından 1908’de parlamenter 

rejimle çok partili sisteme geçilmiştir. Cumhuriyetin kurulmasıyla tek partili sistem 

uygulanmış ve bu sistem 1945-1946 yılına kadar güçlenerek devam etmiştir. İkinci 

Dünya Savaşı sona ererken 1945’te yeniden çok partili sisteme geçilmiştir (Karpat, 

2010: 80). Bu dönemde kurulmasına izin verilen ilk parti, 18 Temmuz 1945 tarihinde 

Milli Kalkınma Partisi olmuştur (Yeşil, 1988: 48). 7 Ocak 1946 tarihinde Celal 

Bayar’ın liderliğinde Cumhuriyet Halk Partisi’nden ayrılan bir grup milletvekili 

tarafından kurulan Demokrat Parti, çok partili hayata geçişte en önemli rolü üstlenmiş 

siyasi harekettir.  

10 Mayıs 1946 tarihinde yapılan CHP kongresinde iki dereceli seçim sistemi 

yerine tek dereceli seçim sisteminin getirilmesi, Türk yurttaşına ilk defa oyunu bir 

başka kişi aracılığıyla değil, doğrudan doğruya kendi anlayışına göre kullanma 

imkânını veren esaslı bir reform olmuştur (Karpat, 2010: 242; Kocabaş, 2009: 423). 

Cumhuriyet döneminin ilk çok partili seçimi olan ve “açık oy, gizli sayım” esasına 

göre yapılan 21 Temmuz 1946 tarihli erken seçimlerde CHP’nin 395 milletvekiline 

karşılık yeni kurulan Demokrat Parti 66 milletvekili elde etmiştir. Bundan dört yıl 



İNİF E-DERGİ Kasım 2019, 4(2), 92-110 

 

95 

 
 

sonra 14 Mayıs 1950 tarihinde yapılan genel seçimler, yeni seçim kanunu ile tek 

dereceli, çoğunluk esasına dayanan ve idari kontrolden adli kontrole devreden seçim 

teminatı ile gerçekleşmiştir (Yeşil, 1988: 154). Seçimlerde Demokrat Parti 416 

milletvekili elde ederek CHP’nin 27 yıllık iktidarını sona erdirmiştir.  

3.1.1. Tek Parti Döneminde Türkiye’de Basın 

Tek parti sistemlerinin basını güdümlü basındır. Türkiye’deki basın da 1923-

1945 yılları arasında Matbuat Umum Müdürlüğü’nün yönlendirmesiyle üst yapıya 

uygun bir alt yapı oluşturmak için çalışmıştır. Gazeteciler, gazeteciden çok birer basın 

teknisyeni olarak görülmüşlerdir. Kendilerine ne yapacakları, onlardan ne istendiği 

söylenmiş ve gazeteciler de istenen sonuca ulaşabilmek için çalışmışlardır (Özbay, 

2014: 187). Otoriter tek parti döneminde İkinci Dünya Savaşı’nın koşullarının da 

kolaylaştırıcı rolü dolayısıyla sansür ve oto sansür hayli açık şekilde kendini 

göstermiştir. Basına yönelik sansür, esas itibarıyla 1925 yılında Takrir-i Sükûn 

Kanunu’nun çıkarılması ve muhalefetin bastırılması ile ilerlemiştir. Bu kanun, kısa 

vadede bir sükûnet ve suskunluk sağlamayı amaçlasa da uzun vadede sonuçları 

olumsuz olmuş, Türkiye’de büyük çatışmaların tohumlarını atmıştır. 1939’da 

düzenlenen Basın Kongresi’nde basının dördüncü kuvvet olarak görülmediği beyan 

edilmiştir (Bağce, 2016: 92- 121).  

Tek parti döneminde iktidar, gazetelerin içeriğinden gazete kâğıdını kullanma 

miktarlarına kadar birçok unsuru kontrol altında tutmuştur. Bu dönemde “memlekette 

kâğıt stokunun azalması ve hariçten ithal imkânlarının daralması karşısında ilk tedbir 

olmak üzere” gazetelerin sayfalarını azaltma yoluna gidilmiştir. 4 Temmuz 1940 tarih 

ve 35 sayılı karar hükümleri ile Resmî Gazete ile Ulus gazetesi, kâğıt kullanma 

sınırlandırmasından muaf tutulmuştur:  

a) Bir sayfasının ebadı 0.42x0.58 metre yani sathı 0.2436 murabba (kare) metre 

ve daha büyük olan gazeteler günde dört sayfadan fazla intişar edemezler. b) Bir 

sayfasının ebadı (a) paragrafındaki miktarlardan az olanlar günde altı sayfadan fazla 

neşrolunamazlar. Şu kadar ki, tabı makineleri altı sayfa basmağa müsait olmayan 

gazeteler, haftada dört gün dörder ve üç gün de sekizer sayfa intişar edebilirler.  

b) Ulus gazetesi resmî tebligat ve ilânların çok yer işgal eylediği günler sekiz 

sayfa olarak çıkabilir.  

Gazete sayfalarındaki sınırlama, sadece Cumhuriyet Bayramı’nın ilk günü ve 

10 Kasım 1940 gününe ait olmak üzere bir günlüğüne kaldırılmıştır (Arabacı, 2008: 

93-94). 

Tek parti dönemindeki baskılar, basında muhalif seslerin yükselmesine izin 

vermemiştir. 1939-1945 yılları arasında Cumhuriyet gazetesi 5, Tan 7, Vatan 9, 

Tasvir-i Efkâr 8, Vakit 2, Yeni Sabah 3, Akbaba 4, Son Posta 4, Haber 2 kez 

kapatılmıştır. Bunlardan Tan, Vatan ve Tasvir-i Efkâr ise süresiz kapatılma cezası 

almıştır. 12 Mart 1941’de ise aynı anda 10 gazete birden kapatılmıştır (Yeşilçayır, 

2011).  

“1942’de Şükrü Saraçoğlu’nun başbakan oluşu ile birlikte, basına karşı sertlik 

daha da artırılmıştır. Bu kontrol öyle ileri düzeye ulaşmıştır ki, hangi haberin nerede, 

ne kadar büyüklükte yazılacağından, hava durumunun o günkü sayıda yer alıp 

almayacağına kadar her konuda hükümetin müdahalesi söz konusu olmuştur. 1939-



İNİF E-DERGİ Kasım 2019, 4(2), 92-110 

 

96 

 
 

1945 yıllarında basın, idareciler tarafından “hükümet kuvveti” haline getirilmiştir” 

(aktaran Demir, 2012: 131).  

Yakup Kadri Karaosmanoğlu (1984: 183-184) tek parti döneminde basının 

rolünü şöyle anlatmaktadır:  

“O zamanki rejimimiz bir Milli Şef rejimi idi. Hükümetin elinde gayet ağır bir 

basın kanunu vardı. Bundan başka, İstanbul’da Ankara’da yıllardan beri sıkıyönetim 

idaresi hüküm sürmekte idi. Lakin, nedendir bilmiyorum gerek o kanunun gerek bu 

idarenin hükümleri hep iç politika ile ilgili suçlar üzerinde işliyordu. Bir gazete 

kapatılıyordu, ama Hitler’i göklere çıkardığı ya da Naziliği savunduğu için değil, filan 

bakanın aleyhinde bulunduğundan, falan devlet memurunun herhangi bir 

suiistimalinden bahsettiğinden dolayı…” 

3.1.2. Çok Partili Dönemde Basın 

Çok partili hayat, demokrasinin gelişmesi açısından önemli olduğu kadar, basın 

özgürlüğü açısından da bir dönüm noktası olmuştur. İstanbul ve Ankara’da yayınlanan 

gazetelerin üzerindeki baskılar kısmen azalırken, ülkenin birçok şehrinde de yerel 

gazeteler kurulmuştur. Böylece CHP’ye yönelik muhalif görüşler ortaya çıkmaya 

başlamış ve iktidarın uygulamaları ilk defa eleştirilebilmiştir. 

1946 seçimlerinden sonra 1 Haziran 1946’da basına yönelik çeşitli 

düzenlemeler yapılmıştır. Basın üzerindeki baskı kaldırılmış, gazete çıkarma şartları 

kolaylaştırılmıştır. Basın kanununun 50. maddesindeki değişikliğe göre gazete 

kapatma yetkisi hükümetten alınıp mahkemelere verilmiştir (İnuğur, 1992: 220). 

Ayrıca gazete çıkarmada izin ve para yatırma zorunluluğu kaldırılmıştır. Bu 

rahatlıkların gelmesiyle çok sayıda gazete ve dergi yayınlanmaya başlamıştır. İlk yılda 

gazete sayısı ikiye katlanmıştır (Koloğlu, 1993: 101). 

Basın Kanunu’nda 50. maddenin değiştirilmesinin ardından 1946 Eylül ayında 

Basın Kanunu’nda yine bir değişiklik yapılmış ve gazete çıkaracak olanların kanuni 

vasıfları arasında kötü ün sahibi olmamalarının gerekliliği ve beyanname verme koşulu 

getirilmiştir. Beyanname vermeyenler için mülki amire gazeteyi kapatma yetkisi 

verilmiştir (Eroğlu, 2003: 81-82). 

Türkiye’de gazetelerin satış sayıları, İkinci Dünya Savaşı yıllarında oldukça 

düşüktü. 1941’de Türkiye’de günlük toplam tirajları 60 bini bulan 113 gazete vardı. En 

yüksek tiraj 20 binin üstündeydi. 1946’da günlük satış toplamı 100 bine yaklaşan 202 

gazeteye ulaşılmıştır. 1955 yılında toplam baskı sayısı 1 milyona çıkmıştır. Basın 

dışında sadece radyonun bulunduğu yıllarda gazetelerin haber ve fotoğrafa öncelik 

tanıyan anlayışa geçmesiyle gazete okuma oranları da yükselmiş, 1946’da bin kişiden 

5’i gazete okurken, 1955’te bu oran binde 28’e çıkmıştır (Koloğlu, 1993: 116).  

Koloğlu’na göre (2003: 124-125) çok partili döneme geçildiğinde basın 

tamamen CHP’ye bağımlı durumdaydı. Radyo ve Anadolu Ajansı, devlet bütçesinden 

aldığı destekle yaşıyordu. Gazeteler ise kâğıt tahsisi, makine ve malzeme ithali 

açısından iktidarın kararlarına bağlıydılar. İlan gelirleri de iktidarın kontrolü 

altındaydı. CHP döneminde satışı diğerlerinden az olduğu halde partinin sözcüsü Ulus 

hepsinden fazla ilan alıyordu. CHP’nin desteğiyle 1947’de çıkan “Tanin” ve 

“Memleket”e de yüksek ilan tahsisi yapılmıştır. 

Çok partili hayata geçişle farklı görüşleri savunan yayınların çıktığı 



İNİF E-DERGİ Kasım 2019, 4(2), 92-110 

 

97 

 
 

görülmektedir. 1946’da Sabahattin Ali ve Aziz Nesin sol fikirli bir mizah gazetesi 

çıkarma teşebbüsünde bulunmuş ve önce “Marko Paşa” gazetesini yayımlamış ancak 

gazete kapatılmıştır. Sebahattin Ali ve Aziz Nesin, ardından “Malum Paşa” gazetesi 

sırasıyla “Hür Marko Paşa”, “Öküz Paşa”, “Baştan” ve “Yeni Baştan” gazetesini 

yayımlamışlardır. Ancak her seferinde hükümet tarafından kapatma cezasıyla 

karşılaşmışlardır. Ayrıca Tan gazetesi de Sertellerin kontrolünde sol fikirli yazarlara 

sayfalarını açmıştır (Oral, 1973: 158-161).  

1947’de İstanbul’da sıkıyönetimin kaldırılması ile rahatlayan basın, daha özgür 

bir ortam bulmakla beraber, önceki dönemlerde olduğu gibi iktidar ve muhalefet 

arasında bölünmüştür (Lüleci, 2016: 83). CHP, Ulus Gazetesini yayın organı olarak 

kullanırken Demokrat Parti resmî yayın organı olarak 1947 yılında Kuvvet gazetesini 

çıkarmıştır. Kuvvet gazetesi; DP’nin siyasî faaliyetlerini, yorumlarını, hükümete 

yönelik ciddi eleştirileri yayımlamaya başlamıştır. Fakat Kuvvet gazetesinin muhalefet 

anlayışı ve hükümete yönelik eleştirileri CHP hükümetinin tahammül ve hoşgörü 

sınırlarını aşınca aynı yıl içinde kapatılmıştır. Aynı kadro Kuvvet yerine Kudret 

gazetesini yayınlamıştır (Oral, 1973: 151). 

1948 yılında dokuz yeni parti kurulmuş ve bu partilere bağlı 14 yeni gazete ve 

dergi yayın hayatına girmiştir (Oral, 1973: 158). 1949’da başyazarlığını Mümtaz Faik 

Fenik’in üstlendiği Zafer gazetesi Demokrat Parti’nin yayın organı olarak kurulmuştur. 

Zafer gazetesi DP dönemi icraatının belgelenmesinde yazılı ve resimli arşiv 

bakımından oldukça önemlidir (Demir, 2012: 133). Demokrat Parti, muhalefet 

döneminde, basındaki bazı önemli gazeteler tarafından desteklenmiştir. Bunlar 

arasında partinin gazetesi konumundaki Zafer’in yanı sıra Vatan, Cumhuriyet, Kuvvet, 

Yeni Sabah ve Son Posta ilk sırayı almıştır. Bu dönemde Demokrat Parti’nin insan 

haklarını, dolayısıyla da demokrasiyi savunması, muhalif gazetelerin bu partiyi 

desteklemelerinde en büyük neden olmuş, hatta aralarında Ahmet Emin Yalman, Nadir 

Nadi, Mümtaz Faik Fenik, Cihad Baban gibi gazeteciler DP’yi desteklemişler ve 

bunlardan üçü de DP listesinden milletvekili seçilmişlerdi. Muhalefet döneminde 

DP’nin muhalif basın ile ilişkilerinde olumlu bir gelişme yaşanmıştır (Albayrak, 2004: 

391). Tek parti dönemindeki baskılardan bunalan İstanbul gazeteleri, basın özgürlüğü 

sözlerinin de etkisiyle 1952’ye kadar DP iktidarını desteklemiştir. Dönemin etkili 

gazetelerinden Cumhuriyet, Milliyet, Hürriyet, Akşam, Tasvir, Yeni Sabah, Yeni 

İstanbul, Gece Postası ve bazen Vatan, DP’yi desteklemişler ancak 1952’den sonra bu 

desteği çekmişlerdir (Yıldız, 1997). 

İktidara geldiğinde DP’nin ilk yaptığı icraattan biri, 1931 Matbuat Kanunu’nun 

hükümete tanıdığı geniş yetkileri kaldırmak olmuştur. 15 Temmuz 1950’de kabul 

edilen 5680 sayılı kanunla artık gazete çıkarmak için izin alma gereği kaldırılmış, 

bildirimde bulunmak yeterli hale getirilmiştir. Basın mensuplarına ilk kez sendikal 

haklar tanınarak sosyal güvenlik kapsamına alınmıştır (Yıldız, 1997). Çok partili 

hayata geçişin sonuçlarından biri de tek parti döneminin kurumu olan ve iktidarın 

kontrolü altında bulunan, başkanlığını CHP milletvekili ve Ulus başyazarı Falih Rıfkı 

Atay’ın yaptığı Basın Birliği’ne karşılık, bağımsız Gazeteciler Cemiyeti’nin 1946’da 

kurulmasıdır (Koloğlu, 2003: 122).  Sayısı artan gazetecilerin basının merkezi 

İstanbul’da kurduğu cemiyet, bir sivil toplum örgütü olarak önemli roller üstlenmiştir. 

Türkiye Gazeteciler Cemiyeti, 1950’de İstanbul Üniversitesi bünyesinde bir 

gazetecilik enstitüsünün kurulmasına ön ayak olarak meslek mensuplarının 

eğitilmesine katkıda bulunmuştur (Koloğlu, 1993: 102). 



İNİF E-DERGİ Kasım 2019, 4(2), 92-110 

 

98 

 
 

Otoriter bir tek parti rejiminin ardından özgürlükçü söylemlerle iktidara gelen 

DP’nin zamanla basına yönelik yaklaşımı sertleşmiş, resmi ilan dağılımı aracılığıyla 

basına yaptırımlar uygulamıştır. DP iktidarının daha ilk aylarından başlayarak Ulus 

Gazetesinde hükümet üyelerini dansöz, hayvan ve daha başka yaratıklar şeklinde tasvir 

eden karikatürlerin yayınlanması üzerine Ulus gazetesi, iktidar tarafından sıkı bir 

izlemeye alınmıştır (Albayrak, 2004: 392). Demokrat Parti Meclis Grubu, 6 Şubat 

1951 tarihinde resmi basın ilanlarını ele alarak kendilerini destekleyen gazetelere daha 

çok ilan verilmesini, muhalefet edenlerin de ilanlardan yeterince yararlandırılamaması 

konusunu gündeme getirmiştir. Bu toplantıda bazı üyeler, muhalefetin en önemli yayın 

organı olan Ulus’un daha önceki yıllarda iktidar tarafından resmi ilanlarla 

beslenmesini eleştirerek, kendilerini destekleyen gazetelerin ilan yoluyla korunmasını 

istemişlerdir (Albayrak, 2004: 391). DP iktidara gelince Ulus’a hiç ilan verilmez 

olmuş; Zafer, Türksesi, Son Havadis, Son Posta gibi iktidar yanlısı gazeteler ise bol 

ilana kavuşmuştur (Koloğlu, 2003: 124-125). 10 yıl süren DP iktidarı boyunca 

muhalifler “besleme basın” suçlamalarını sıklıkla yöneltmişlerdir.  

3.1.3. Çok Partili Hayata Geçişte Yerel Basın 

İkinci Dünya Savaşı yıllarında kâğıt sıkıntısı ve gittikçe yaygınlaşan radyonun 

hızlı haber hizmetiyle yarışmanın imkansızlığı karşısında yerel basın ilerleyememiştir. 

Koloğlu’na göre (1993: 132) 1950’de iktidarın el değiştirmesinin ardından 

halkevlerinin de kapatılmasıyla dergicilik sona ermiş ve yerel basın politik ilişkilerin 

çıkar aracı haline gelmiştir.  

DP’nin iktidara gelmesiyle uygulanan yeni ulaşım politikaları sayesinde 

karayollarının açılması ve iyileştirilmesi, yaygın basının Anadolu’ya günü gününe 

dağıtım yapmasına imkân tanımıştır. Bununla birlikte teknik ve içerik olarak düşük 

nitelikte yayın yapan yerel gazeteler, İstanbul’dan gelen kaliteli baskılı ve zengin 

içerikli gazeteler karşısında bir taraftan güç kaybederken, bir taraftan da kendilerini 

yenileme gayretinde olmuşlardır.  

Türkiye’de yayınlanan yerel gazetelerin sayılarına bakıldığında çok partili 

hayata geçişle birlikte gözle görülür bir artışın olduğu görülmektedir. Tek parti 

döneminde yayınlanan gazetelerin çoğunluğu CHP’nin sahipliğindedir. Bu dönemde 

Anadolu’nun diğer şehirlerinde yaygın olarak devlete ait matbaalarda basılan ve 

dolayısıyla iktidarın güdümünde olan gazeteler mevcuttur. 1940 yılında Ankara’da 

günlük olarak yayınlanan iki gazetenin (Ulus ve Akşam Haberleri) sahibi CHP’dir. 

Resmî Gazete ve diğer kurum gazeteleri haricinde 1940 yılında Ankara’da özel siyasi 

gazete yayınlanmamıştır. CHP’nin Aydın, Hatay, Gaziantep, Kastamonu ve Konya’da 

gazete sahibi olduğu görülmektedir. 1940 yılında yayınlanan 76 gazetenin üçte biri 

iktidarın yayın organıdır. İstanbul’da 36 gazete yayınlanırken bunların ne kadarının 

İstanbul dışına çıkabildiği ve tirajları hakkında yeterli bilgi bulunmamaktadır. 1945 

yılında toplam gazete sayısı 89’a çıkmıştır. Demokrat adını taşıyan gazeteler 1950’li 

yıllarda tüm Anadolu’ya yayılmıştır. 1960’lı yıllar ise Anadolu’da gazetenin patlama 

yaptığı dönem olmuştur. 1951 yılındaki gazete sayılarına bakıldığında 28 şehirde 78 

günlük gazete, 65 şehirde 109 haftalık gazete çıktığı görülmektedir. Ankara ve 

İzmir’de 7 günlük gazete çıkarılmaktadır. 1964 verilerine göre 66 il, 138 ilçede 322 

günlük, 205 haftalık gazete yayınlanmaktadır. Toplam gazete sayısının 1945 yılında 89 

olduğu dikkate alınırsa, artışın büyüklüğü anlaşılmaktadır (Koyukan, 1995). 

 



İNİF E-DERGİ Kasım 2019, 4(2), 92-110 

 

99 

 
 

3.2. 1940’larda Bolu’da Yerel Basın 

Cumhuriyetin kuruluşundan 1946 yılına kadar Bolu’da Bolu vilayet 

gazetesinden başka gazete yayınlanmamıştır. Tek parti döneminde de hükümetin genel 

politikasını destekleyen gazete, şehrin yöneticilerinin icraatını anlatma ve açık övgüye 

dayalı bir söylem kullanmıştır. Bolu gazetesinde CHP’ye destek veren Kurun 

gazetesinin reklamlarına da yer verilmiştir:  

“İstanbul’un en eski, en büyük gazetesi Kurun, sayısını 5 kuruştan, 100 indirdi. 

Yıllık abonesi: 750 kuruş. Her gün sabahları 8-10-12 sayfa çıkar. Okuyunuz” (Bolu, 27 

Haziran 1935, sayfa 4). 

Tek parti döneminde CHP il yönetiminin Ankara’ya verdiği bir raporda 

Bolu’daki basın hayatıyla ilgili maddeler de yer almaktadır. CHP Bolu İdare 

Kurulu’nun 1944 yılında yazdığı raporda Bolu gazetesi, partinin “daimi ve samimi iş 

ve vazife vasıtası” olarak tanımlanmaktadır. Ayrıca Bolu’da parti yanlısı gazetelerin 

okunduğu, ancak muhalif Vatan gazetesinin şehre gelmediği rapor edilmiştir. Raporun 

17. sorusu ve cevabı şöyledir: 

Soru: Mahalli gazete ve mecmualarla Parti münasebeti nasıldır? Vilayetinizde 

en çok hangi gazete ve risale okunur? (Nizam: 160). Cevap: Vilayet merkezinde resmi 

Bolu gazetesi çıkmakta ve Partimizle Halkevimizin daimi ve samimi iş ve vazife 

vasıtası olarak bulunmaktadır. Bu gazete Bolu Halkevi için de bir sütun ayırmıştır. 

Diğer kazalar ve köylere gönderilmektedir. Vilayetimizde bütün gazeteler okunmakla 

beraber en çok okunanları Ulus, Cumhuriyet, Sonposta, Tan, Tasviriefkar ve 

Yenisabah gazeteleri ve ülkü, Yedigün, Şaka, Karikatür, Olay, İşte, Akbaba, Çınaraltı, 

Kültür ve Radyo Mecmuasıdır. Bu meyanda Vatan gazetesinin Bolu’ya gelmediğini 

arz ederim (BCA, 490-1-0-0_629-70-1). 

Bolu gazetesinde 27 Haziran 1948 tarihinde yayınlanan bir haberde “konuşma 

akşamları” düzenlendiği bildirilmektedir. Halka kontrollü bir konuşma özgürlüğü 

tanındığının anlaşıldığı ve parti yöneticilerine övgü içeren ifadelerin yer aldığı haber 

metni şöyledir:  

Bundan sonra her hafta cumartesi günü akşamı saat 17’de Halk Partisi 

salonunda konuşmalar yapılacaktır. Söz söylemesini ilerletmek ve sosyal hayata pek 

aykırı olarak sıkılganlık perdesini yırtmak isteyen her yurddaş o akşam konuşmakta 

bağsızdır. Söylenecek: Söylev, monolog, hikaye, şiir vb.leri Cuma günü Parti 

başkanına göstermekle o haftaki konuşma gecesine girilmiş olunur. Dinleyiciler 

içinden her kişi yapılan aydışmalara ve duygu çarpışmalarına katılabilirler. Bu kutlu 

yolu açan partimizin değerli başkanı Bay E. Yerlikaya’ya büyük teşekkürler (Bolu, 27 

Haziran 1948: 3). 

Haber metninde “aytışma” (münazara) gibi dönemin yaklaşımı gereği, yeni 

türetilen öz Türkçe kelimelerin kullanılmaya özen gösterildiği dikkat çekmektedir. 

3.2.1 CHP Tarafından Desteklenen Gazeteler 

21 Temmuz 1946 seçimlerinden önce Bolu’da tek parti iktidarını desteklemek 

üzere gazete kurma fikri doğmuş ve bu fikir, 17 Temmuz 1946’da Bolu milletvekili 

Dr. Zihni Ülgen tarafından hayata geçirilmiştir. Cumhuriyetin ilanından 15 yıl sonra 

resmi Bolu gazetesinin dışında yayınlanmaya başlayan ilk gazete olan Yeşil Bolu, 

dönemin CHP iktidarını destekleyen bir yayın politikası izlemiştir. Bolu Vilayet 



İNİF E-DERGİ Kasım 2019, 4(2), 92-110 

 

100 

 
 

Matbaası’nda basılan gazetenin sorumlu yayın müdürlüklerini Eczacı Hilmi Tekmen 

ve CHP İl İdare Kurulu Başkanı olan dava vekili A. Rıza Gökçesu yapmıştır (Yeşil 

Bolu, 17 Temmuz 1946). 

Aliefendioğlu’na göre (2005) “Türkiye’de, çok partili yaşama geçişte, ilk genel 

seçimlerde (1946), “gizli oy, açık sayım” yerine; “açık oy- gizli sayım” ilkesi 

uygulanmış ve bu nedenle de bu seçim, demokratik süreçte şaibeli bir seçim olarak 

kabul edilmiştir.” 1946 erken seçimleri ile ilgili “Seçim nasıl geçti?” başlıklı yazıda 

Yeşil Bolu gazetesinin haberinde “açık oy, gizli sayım” prensibine göre yapılan 

seçimlerde vatandaşın nasıl oy kullandığı da detaylı bir şekilde anlatılmıştır: 

Türk milleti, şehrimizde olduğu gibi bütün yurtta geçirdiği bu parlak imtihanı, 

yıllardan beri demokrasiyle idare edilen memleketlerin de üstünde geniş bir anlayış, 

vakar ve sükûnet içinde sona erdirdi. Seçmenler, sandık başlarına geliyor, defterde 

adını bulduruyor, imza defterine imza ediyor yahut möhür veya parmak basıyor, 

sandık başında bulunanlar kendisine haber veriyor. İşte CHP listeleri, işte Demokrat 

Parti listeleri ve müstakil adaylar. Hangisi istersen al, zarfa koy, kapat, Sandığa at! 

Seçmen yanında liste varsa onu kimseye göstermeden zarfa koyuyor, kapatıyor, atıyor. 

Listesi yoksa masaların üstünden ya birini tercih ediyor yahut birer liste aldıktan sonra 

müstakil adayları da gözden geçiriyor. Vicdanın sesini dinleyerek oyunu kullanıyor. 

Ne maddi ne manevi hiçbir tesir, hiçbir ikaz yapılmadığı gibi en ufak bir tartışma 

zemini bile bulunmuyor (Yeşil Bolu, 24 Temmuz 1946: 1).  

Cumhuriyet Halk Partisi Bolu İl İdare Kurulu’ndan Başkan A. Rıza Gökçesu 

imzasıyla Cumhuriyet Halk Partisi Genel Sekreterliği’ne gönderilen 23 Ocak 1948 

tarihli bir raporda Bolu ilinde yayınlanan gazeteler hakkında bilgi verilmektedir. 

“Neşriyat tarzları” başlığı altında Bolu gazetesi için “Resmî gazete olduğundan 

neşriyat tarzı ildeki mühim ve resmi haberleri yaymaktan ibaret kalmaktadır” ifadesi 

yer almaktadır. Yeşil Bolu gazetesi için de “Partimizin naşiri efkârı ve her hususta 

propaganda organıdır” denilmiştir. Mudurnu gazetesi için de kullanılan “Bu gazete 

bağımsız ise de sahibi partimize mensup olduğundan muhalif değildir” ifadesi dikkat 

çekmektedir (BCA, 490-1-0-0_1281-257-7, 23 Ocak 1948). 

Yeşil Bolu gazetesine kâğıt alınması için Cumhuriyet Halk Partisi nakit yardım 

yapmıştır. CHP Bolu İl İdare Kurulu Başkanı A. Rıza Gökçesu imzasıyla CHP Genel 

Merkezi’ne 8 Mart 1947 tarihli yazıyla, gazeteye yapılan maddi desteğe teşekkür 

edilmektedir: 

“Yeşilbolu gazetesine idare kurulumuz eliyle yardım edilmek üzre lütfedilmiş 

bulunan 250 lira bugün Ziraat Bankasından alınmış ve makbuzu bağlı olarak 

sunulmuştur. Paramız emir gereğince bütçemize eklenip sarfının kasamızdan 

yapılacağını saygılarımla arz ederim” (BCA, 490-1-0-0_1316-367-4, 8 Mart 1947).  

Bir yıl aradan sonra Cumhuriyet Halk Partisi Bolu İl İdare Kurulu Başkanı Ali 

Rıza Gökçesu imzasıyla 18 Mart 1948 tarihinde CHP Genel Sekreterliği Yüksek 

Katı’na hitaben yazılan yazıda gazetenin kâğıt ihtiyacı için tekrar para talep edilmiştir. 

Yazı şöyledir: 

Partimiz fikirlerini yaymak üzere Sayın milletvekilimiz B. Dr. Zihni Ülgen 

tarafından imtiyazı alınarak seçim günlerinde neşre başladığımız ve yazı işleri 

müdürlüğünü bizzat deruhte ettiğim Yeşilbolu gazetemizin intişarı her gün biraz daha 

mükemmelleştirilmek suretiyle ve başarı ile devam ettirilmektedir. Gazetenin maddi 



İNİF E-DERGİ Kasım 2019, 4(2), 92-110 

 

101 

 
 

durumunu sağlamak üzere çıkışından itibaren geçen yıl ortalarına kadar yüksek 

makamınızca nakdi yardımlar yapılmış ve ondan sonra kendi geliri ile idare 

ettirilmesine çalışılmıştır. Gazete için zaruri ihtiyaç olduğu uzun maruzatla belirtiler 

14.11.947 gün ve 513/107 sayılı yazımızla 750 lira yardım rica edilmişti. Alınan 

18.12.947 gün 9/5593 sayıla emirlerinde tahsisatın tükenmesi yüzünden bu yardıma 

imkân bulunmadığı ve 948 yılında nazarı itibare alınmak üzere dileğimizin not edildiği 

cevaben bildirilmişti. Kâğıt temini gibi çok para isteyen sıkışık bir durum karşısında 

gazeteyi tatil etmektense partiden ve il idare kurulumuz bütçesinden ödünç olarak 300 

lira verilerek bugüne kadar yetecek kâğıt alınmış ise de bugün kâğıt bittiği gibi ne yeni 

kağıt almaya ne de partiden alınan ödünç parayı iade etmeye gazetenin tahsisatı 

yoktur. Yeşilbolu gazetesi için acilen 1000 liralık bir yardımın lütfedilmesini bilhassa 

rica ediyorum. Gazetenin gördüğü işten biz muhitimiz itibarıyla memnunuz. Parasız 

kalarak kapanmasına yüksek makamınızın da kail olmayacağına eminiz. Sarfiyat en 

mübrem yerlere yapılmakta ve hiçbir suretle israf edilmemektedir (BCA, 490-1-0-

0_1316-367-4, 18 Mart 1948).  

Bu yazıya karşılık olarak Cumhuriyet Halk Partisi Genel Sekreterliği 26 Mart 

1948 tarihinde olumlu cevap vermiştir. Cevap yazısında, “İlinizde çıkan Yeşil Bolu 

Gazetesine 500 lira para yardımı yapılmasına karar verilmiştir. Namınıza postalanacak 

olan bu paranın gazete sahibine verilmesine, karşılığında alınacak senedin bize 

gönderilmesine delaletinizi sevgilerimle rica ederim” denilmiştir (BCA, 490-1-0-

0_1316-367-4, 26 Mart 1948). 

Haftalık olarak yayınlanan Yeşil Bolu, kurucusu Dr. Zihni Ülgen’in vefatından 

sonra 27 Haziran 1948 tarihli 80. sayıda yayın hayatını sona erdirmiş ve yerine 4 

Temmuz 1948 tarihinde benzer baskı ve içeriğe sahip Güzel Bolu yayına başlamıştır. 

Bolu Vilayet Matbaası’nda basılan Güzel Bolu da selefi gibi Cumhuriyet Halk 

Partisi’nin propaganda aracı olmaya devam etmiştir. Gazete, Bolu Vilayet 

Matbaası’nda 50x70 ölçüsünde 4 sayfa olarak basılmıştır. 1951 yılında 126. sayısı ile 

yayın hayatına son vermiştir. CHP İl İdare Kurulu Başkanı A. Rıza Gökçesu’nun 

sahipliği ve sorumlu müdürlüğünde, Vahap Tunçer’in yönetiminde yayınlanan 

gazetenin kâğıdı Cumhuriyet Halk Partisi tarafından karşılanmıştır. A. Rıza Gökçesu 

imzasıyla CHP Genel Merkezi’ne gönderilen yazıda gazete sahibinin vefatı sonrasında 

kanun gereğince gazetenin devam ettirilemediği ve yeni bir yayın çıkarılmasının uygun 

bulunduğu şöyle bildirilmiştir: 

946 seçimlerinden evvel milletvekilimiz merhum Dr. Zihni Ülgen ile sırf 

partimiz fikirlerini yaymak ve partimiz amaline hizmet etmek üzere Yeşilbolu adlı bir 

gazete çıkarmayı tasarlamış ve sahibi olarak Zihni Ülgen, Yazıişleri Müdürü olarak da 

ben birlikte beyanname vermiştik. Müsadesi alınan gazetemiz yüksek makamınızın da 

müzaheretleriyle şimdiye kadar intişar edegelmiştir ve partimize faydalı olmuşsa da 

sahibi Dr. Zihni Ülgen’in 11 Nisan 948 tarihinde vefat etmiş olması hasebiyle şimdiye 

kadar devam ettirilmiştir. Matbuat kanununun 11. Maddesi gereğince Yazıişleri 

Müdürünün cezayı mesuliyeti altında ancak üç ay intişar edebilmesi mümkün olan 

sahibi ölmüş gazete veya mecmuanın üç aydan sonra yeni bir beyanname vermek 

suretiyle varisleri tarafından neşrolunabileceği gerekmektedir. Rahmetli Zihni 

Ülgen’in veresesinden oğlu Ayhan’ın Amerika’da tahsilde, karısı Dürüyenin Bakırköy 

akıl hastanesinde tedavide bulunması ve bir çocuğunun henüz reşid olmaması 

hasebiyle veresesinin muvafakatı ve gazete imtiyazının devri mümkün olamadığı gibi 

kendileri tarafından da idaresi kabil görülmemekte bulunmasından üç aylık müddet 



İNİF E-DERGİ Kasım 2019, 4(2), 92-110 

 

102 

 
 

olan 11 Temmuz 948 tarihine kadar devam ve bu tarihte neşriyata son verilmesi zaruri 

bulunmuştur. Bunun için aynı maksatlarla ve Güzelbolu adıyla bir gazete çıkararak 

neşriyatımıza devamı uygun bulduk. Bolu Valiliğine de muktezi beyannameyi takdim 

eyledik. Keyfiyetin Yüksek Makamınızca da tetkik ve gereğine emirlerinizi saygı ile 

arz ederim (BCA, 490-1-0-0_1316-367-4, 4 Haziran 1948). 

Güzel Bolu Gazetesi’ne CHP tarafından birçok defa kâğıt yardımı yapılmıştır. 

Güzel Bolu gazetesi antetli kâğıda 20 Aralık 1948 tarihinde yazılan teşekkür yazısında 

“C.H.P. Genel Sekreterliğince gazetemize yardım olarak gönderilen yukarıda eb’adı 

yazılı 250 kilo gazete kâğıdı, teşekkürle tesellüm edilmiştir” denilmektedir (BCA, 490-

1-0-0_1316-367-4, 20 Aralık 1948). 

1949 yılında Güzel Bolu gazetesi için CHP’den nakit para istenmiş ancak bu 

istek reddedilmiştir. Bolu İl İdare Kurulu’nun 3 Ocak 1949 tarihli yazısında nakit 

yardım talebi CHP Genel Sekreterliği’nden şöyle karşılık bulmuştur:  

“Genel Sekreterliğimizce partili gazetelere yapılan yardım belli olmayan 

zamanlarda mahdut kâğıt yardımına inhisar etmektedir. Güzel Bolu için ayrıca nakdi 

yardım yapılmasına imkân olmadığını bildirir, saygılar sunarım” (BCA, 490-1-0-

0_1316-367-4, 3 Ocak 1949). 

3.2.2. Parti Gazetelerine Ulus Aracılığıyla Kâğıt Yardımı 

Cumhuriyetin ilk yıllarında basının önemli maddî sıkıntılarından birisi kâğıt 

temini ve fiyatlarının yüksekliğidir. Arabacı’ya göre (2008: 93) kâğıt fiyatlarındaki 

yükseklik, kâğıt ticareti ile meşgul tüccarların karaborsacılıklarından ileri gelmiştir.  

Bolu’da partiyi destekleyen gazetelere yapılan kâğıt yardımlarının CHP’nin 

Ankara’daki yayın organı Ulus gazetesi üzerinden gerçekleştiği anlaşılmaktadır. CHP 

Genel Sekreterliği’nden CHP Genel Sekreteri adına Erzurum Milletvekili Cevat 

Dursunoğlu imzasıyla Ulus Müessesesi Müdürlüğü’ne hitaben 9 Aralık 1949 tarihinde 

yazılan yazıda “Bolu İl İdare Kurulu Başkanlığı adına 250 kilo 70x100 büyüklüğünde 

kâğıt gönderilmesini ve tutarının bize bildirilmesini rica eder, sevgilerimi sunarım” 

denilmiştir (BCA, 490-1-0-0_1316-367-4, 9 Aralık 1949). 

1950 seçimlerinin hemen öncesinde baskı sayısı artan Güzel Bolu gazetesi için 

merkezden kâğıt gönderilmiştir. Anadolu’daki gazetelere yapılan kâğıt yardımlarının 

aracı gazetesi konumundaki Ulus gazetesine 17 Nisan 1950 tarihinde yazı yazılarak 

“Bolu İl İdare kurulu Başkanlığı’na 300 kilo kâğıt gönderilmesini, tutarının 

bildirilmesini” talep etmiştir. CHP Genel Sekreterliği’nin doğrudan CHP Bolu İl İdare 

Kurulu başkanlığına yazdığı yazıda da “Neşriyat ve propaganda işlerinde kullanılmak 

üzere adınıza 300 kilo kâğıt gönderildiği” bildirilmektedir (BCA, 490-1-0-0_1281-

257-7, 17 Nisan 1950).  

1950 yılında Bolu’dan CHP Genel Sekreterliği’ne gönderilen yazıda ise talep 

edilen kâğıdın alındığı, ancak bunun yeterli gelmediği belirtilmiştir. “C.H.P. Bolu 

Geçici İl İdare Kurulu Başkanı İzzet Kantaroğlu” imzasını taşıyan yazıda şu ifadeler 

yer almaktadır:  

Neşriyat ve propaganda işlerinde kullanılmak üzere gönderildiği bildirilen 300 

kilo kâğıt alınmıştır. Teşekkürler ederiz. Ancak, bu miktar, son günlerde baskı adedini 

artırdığımız Partimiz organı olan Güzelbolu gazetesi ile bunun dışında yaptığımız ve 

yapmakta olduğumuz çeşitli yayınlarımıza kifayet etmeyeceği cihetle daha 500 kilo 



İNİF E-DERGİ Kasım 2019, 4(2), 92-110 

 

103 

 
 

kâğıdın (70x100) gönderilmesine emir ve müsaadelerinizi saygılarımla arz ve rica 

ederim (BCA, 490-1-0-0_1281-257-7, 23 Nisan 1950). 

14 Mayıs 1950 tarihinde yapılan ve CHP’nin yenilgisiyle sonuçlanan genel 

seçimlerin ardından CHP Genel Merkezi 24 Temmuz 1950 tarihli yazısıyla artık 

Bolu’ya gazete çıkarılması için yardım yapamayacağını bildirmiştir. CHP Genel 

Sekreterliği imzasıyla gönderilen yazıda “Güzel Bolu gazetesi için istenilen 70x100 

ebadındaki gazete kâğıdının evvelce olduğu gibi partiden yardım olarak 

gönderilmesine bugünkü şartlar içinde imkan görülememiştir. Ancak Ulus 

müessesesiyle doğrudan doğruya temasa geçerek serbest piyasadan daha ucuza bu 

kâğıtların temin edilebileceğini tahmin ediyoruz” denilmiştir (BCA, 490-1-0-0_1316-

367-4, 24 Temmuz 1950). 

1950 seçimlerinde iktidara gelen Demokrat Parti döneminde, Güzel Bolu 

gazetesinin Vilayet Matbaasında basılmasına izin verilmemiş ve gazete 1951 yılında 

kapanmıştır. Güzel Bolu gazetesinin yayına devamı için bir matbaa kurulması veya 

gazetenin Ulus Matbaasında bastırılması düşünülmüş ancak bu mümkün olmamıştır.  

CHP Genel Sekreterliği, Trabzon Milletvekili Cemal Reşit Eyüpoğlu imzasıyla 

Bolu İl İdare Kurulu Başkanlığı’na gönderdiği yazıda Güzel Bolu gazetesinin 

basılması hakkındaki müracaatın Ulus gazetesi ile görüşüldüğünü belirterek, “Partili 

gazetelerin müşkül durumunu bildiğimiz için bunların vaziyetleri hakkında burada 

umumi bir toplantı yapacağız. Bu meseleyi de o vakit tekrar ele alacağımız tabiidir” 

denilmiştir (BCA, 490-1-0-0_1316-367-4, 21 Kasım 1950). 

Ulus gazetesinden CHP Genel Sekreterliği’ne yazılan yazıda Bolu’da 

yayınlanan parti gazetesine destek vermelerinin mümkün olmadığını bildirmiştir. 

Yazıda Bolu’da yayınlanacak bir parti gazetesinin Ankara’da Ulus Matbaasında 

basılarak Bolu’ya ulaştırılmasının zor olacağı, iktidarın kontrolündeki Bolu Vilayet 

Matbaası’nın bu gazeteyi basmayacağı ve Bolu’da parti tarafından hesap edilen 2000 

liraya da bir matbaa kurulamayacağı ifade edilmiştir. 16 Kasım 1950 tarihini taşıyan 

yazı şöyledir: 

Bolu parti teşkilatımızın mahalli bir gazeteye ihtiyacı aşikârdır. Bolu’da Özel 

İdare Matbaasından başka bir basımevi olmadığına göre, bu gazeteyi ya bir matbaa 

kurarak mahallinde basmak veya Ankara’da dizdirip bastırmak lazım gelecektir. 

Seçimler sırasında bu gazeteyi burada bastırmak mütalaa edilmiş idi, fakat o zaman 

Ulus basımevi seçim baskı işleri ile fevkalade yüklü idi, deruhte olunamadı. Bu sefer 

de gazetenin Ulus basımevinde basılması görüşüldü. Gazetenin Ankara’da basılıp 

yollanması kabil ise de münhasıran maliyet bedeli istenecek olan bu işin karşılığının 

Bolu İl İdare Kurulu’nca temin imkânsızlığı görüldü. (…) Teknik bakımdan 2000 

liraya bir matbaa kurulamaz (…) İktidar idaresi böyle bir gazeteyi il matbaasında 

bedeli karşılığı da basmaz. 3. Partimizin sahip olduğu büyük matbaalar da yeni bir 

matbaa tesisine yardım edecek hurufat ve malzeme olmadığını maalesef yakından 

biliyorum (BCA, 490-1-0-0_1316-367-4, 16 Kasım 1950). 

Cumhuriyet Halk Partisi Bolu İl İdare Kurulu, 12.3.1951 tarihli yazı ile 

Cumhuriyet Halk Partisi Genel Başkanlığı’na parti yayın organı olan Güzel Bolu 

gazetesinin yaşatılması için bir matbaa kurulmasını teklif etmiş, bunun için 6000 lira 

nakit para istemiş, ayrıca parti ve Halkevinin mallarının satılarak gelir elde edilmesi 

için Genel Merkez’e teklif götürülmüştür. CHP Bolu İl İdare Kurulu Başkanı İzzet 



İNİF E-DERGİ Kasım 2019, 4(2), 92-110 

 

104 

 
 

Kantaroğlu imzasıyla gönderilen yazıda “1946 seçimlerinden beri Bolu’da partimizin 

fikirlerini yayma organı olarak neşredilen haftalık Güzel Bolu gazetesi D.P. Genel 

Meclisi’nin verdiği bir kararla il matbaasında bastırılmamak suretiyle intişarı imkânı 

öldürülmüştür” denilerek DP iktidarının CHP’nin yayın organının basımına izin 

vermediği, CHP’lilerin de bir matbaa kurmayı istedikleri ancak maddi olarak bunun 

sağlanmasının mümkün olmadığı belirtilmiştir. Bir matbaa kurulması için nelerin 

gerektiğiyle ayrıntılı dökümün yapıldığı yazının sonunda gazetenin yeniden 

yayınlanmasının ne kadar önemli olduğu şöyle vurgulanmıştır:  

“Demokrat partinin gayretiyle susturulmuş olan gazetemizin yine intişarını 

düşünmekten başka bir endişemiz yoktur. Bütün faaliyetimizin en önemli bir kısmı ve 

propagandamızın geniş bir vasıtası olacaktır” (BCA, 490-1-0-0_1316-367-4, 12 Mart 

1951). 

Ancak CHP Genel Sekreterliği, Bolu CHP İl İdare Kurulu Başkanlığı’nın 

matbaa kurmak için nakit destek talebine 16.3.1951 tarihli yazısıyla olumsuz cevap 

vermiştir. CHP Genel Sekreteri Kasım Gülek imzalı yazıda “Güzel Bolu gazetesinin 

tekrar neşri için vaki teklifiniz incelendi. Bugünkü mali darlık dolayısıyla partili 

gazetelere herhangi maddi bir yardım yapılmasına imkân olmadığı son günlerde 

toplanan Genel İdare Kurulunca karara bağlanmıştır” ifadesi kullanılmıştır (BCA, 490-

1-0-0_1316-367-4, 16 Mart 1951). 

3.2.3. Mudurnu Gazetesi İçin Destek Talebi 

CHP sadece il merkezlerini değil, o dönemde merkeze göre daha az bir nüfusa 

sahip olan ilçeler için de gazete aracılığıyla kamuoyunun oluşmasını önemsemiştir. Bu 

eğilimin farkında olan CHP’nin yöneticileri parti adına propaganda yapabilmek için 

gazete çıkarmış ve merkezi yönetimden nakit desteği talep etmiştir. Bolu’nun 

Mudurnu ilçesinde yayınlanan Mudurnu gazetesinin sahibi Selami Erkut, Mudurnu 

Cumhuriyet Halk Partisi başkanlığına yazdığı yazı ile gazetenin daha da gelişebilmesi 

için 500-600 lira istemiştir. Selami Erkut talep yazısında şu ifadeleri kullanmıştır: 

İki ay önce neşrine başladığım Mudurnu isimli haftalık gazetem her ne kadar 

ismen bağımsız çıkmakta ise de bağımsızın muhalifi olduğu ve olacağı gibi muvafıkı 

da bulunabileceğinden ve kendimin de CHP merkez semt ocağı başkanı bulunarak 

partide faal vazife aldığım nazara alınarak neşriyatımın başkaca manada alınmamasını 

dilerim. Amacı, CHP prensiplerine sadık kalmak ve aynı ülkü yolunda neşriyatta 

bulunarak memleketime ve milletime hizmet etmektir (BCA, 490-1-0-0_1316-367-3, 

22 Ocak 1948).  

CHP Bolu İl İdare Kurulu da Mudurnu gazetesinin sahibinin talebini 

Ankara’daki CHP Genel Merkezi’ne bir yazı ile iletmiştir. CHP Bolu İl İdare Kurulu 

Başkanı A. Rıza Gökçesu imzasıyla gönderilen yazıda gazete için yardım isterken 

gazetenin sahibinin parti bağımlılığı şöyle ifade edilmiştir: “Gazete bağımsız ise de her 

zaman partimizin naşiri efkârı olup esasen sahibinin bir teşkilat kadememizin başkanı 

olması da tabiatıyle böyle olmasını gerektirir” (BCA, 490-1-0-0_1316-367-3, 3 Şubat 

1948). Bu talebe yönelik nasıl bir cevap geldiği ve Selami Erkut’un Mudurnu 

gazetesinin ne kadar süreyle yayınlandığına dair bir bilgi bulunmamaktadır. 

3.2.4. DP Döneminde Bolu’da Yayınlanan Gazeteler 

14 Mayıs 1950’de yapılan seçimlerde 27 yıllık tek parti iktidarının biterek 



İNİF E-DERGİ Kasım 2019, 4(2), 92-110 

 

105 

 
 

Demokrat Parti’nin iktidara gelmesinin ardından, Türkiye genelinde olduğu gibi 

Bolu’da da basın hayatında bir canlanma yaşanmıştır.  Tek parti döneminde sahipleri 

CHP il yöneticisi olan ve parti propagandası yapmak amacıyla yayınlanan Yeşil Bolu 

ve Güzel Bolu gazetesi örneğinde olduğu gibi iktidarın değişmesi ile bu defa DP 

yöneticilerinin gazete çıkararak kamuoyu oluşturma çabasına girdikleri görülmektedir. 

Bu gazetelerin yayın hayatı uzun ömürlü olmamıştır. Bunlardan biri 14 Mayıs adını 

taşıyan gazetedir. Demokrat Parti üyesi olan Mustafa Kepekçioğlu, 14 Mayıs 1950 

tarihinde yapılan seçimlere izafeten 14 Mayıs gazetesini çıkarmış ancak gazete 6 sayı 

yayınlanabilmiştir (Tuncer, 1968: 267). 

Demokrat Parti üyesi Mustafa Kepekçioğlu’nun ikinci gazete denemesi Yeni 

Bolu’dur. İlk sayısı 29 Ekim 1952 tarihinde yayınlanan haftalık gazete İstanbul’da 

bastırılarak Bolu’da satılmıştır. 4 sayfa yayınlanan gazetenin çıkış gayesinin anlatıldığı 

ilk sayıdaki “Niçin çıkıyoruz?” başlıklı yazıda, dönemin iktidarını öven bir dil 

kullanılmıştır:  

Bolu’da içtimai ve iktisadi gelişmelerin başladığı bir devre girdik. Bolu düne 

kadar en fazla ihmal edilen şehirlerimizden biri idi. Yalnız tabiat bağışladığı güzellik 

ve nimetlerden başka bir eser görmek mümkün değildi. Bugün her sahada bir kalkınma 

vaadediyor. Başarılan işler elle tutulup, gözle görülecek kadar barizdir. Biz bu hak ve 

hakikatleri görenlerle biriz (Yeni Bolu, 29 Ekim 1952: 1). 

Gazetede DP iktidarının ele aldığı öncelikli konulardan olan kırsal kalkınma 

doğrultusunda “Bu köşede köylü vatandaşlarımızın dileklerine yer verilecektir” 

anonsuyla açıldığı duyurulan “Köylü Köşesi” dikkat çekmektedir.  

Demokrat gazetesi resmi ilan paylaşımı konusunda vilayetin resmî gazetesi 

Bolu ile rekabet yaşamış ve gazete yöneticileri bu konuyu sütunlarına taşımıştır. 

Gazetenin sahibi Mustafa Kepekçioğlu, kendisinin DP mensubu olmasına rağmen 

gazetesinin yeterli ilanı alamamasını, valiliğin ilan dağıtımıyla görevlendirdiği kişinin 

aynı zamanda Bolu gazetesinin yazı işleri müdürü olmasına bağlayarak şu eleştirilerde 

bulunmuştur:  

29 Ekim’de de neşrine başladığımız halde acaba ilan gönderilmemesinin sebebi 

ne olabilir? Bu durumdan şunu anladım. Acaba bu memur arkadaş gizli bir emir mi 

aldı da bu şekilde hareket ediyor. Bunu kim verebilir? (…) İktidar partisi mi bu işe 

mâni oldu desek ben onun mensubuyum. İnsanın aklına şu geliyor. Eski iktidar 

zamandan beri Bolu gazetesinin başmuharrirliğini yapan zatın eskiden olduğu gibi 

karşısında rakip görmeye tahammül göstermiyor galiba. Biz sözümüzü bütün efkâr-ı 

umumiye huzurunda verirken müsaadenizle sizin gibi ilana güvenmedik. Şayet bu bir 

haksa bunu da sizden almasını bileceğiz. Bizi avutmayın, bal bal demekle ağız 

tatlanmaz (Yeni Bolu, 24 Kasım 1952: 2). 

3.2.5. “Demokrat” Gazetesi 

Demokrat Partililerin, “14 Mayıs” ve “Yeni Bolu” denemeleri, gazetelerin Bolu 

dışında basılması dolayısıyla başarısız olmuştur. Ülkenin birçok şehrinde olduğu gibi 

kamuoyu oluşturma amacıyla gazete yayınlanmasını önemseyen DP yöneticileri, 

“Demokrat” adıyla gazete yayınlanmasını teşvik etmişlerdir. İş adamı İhsan Yazman, 

1955 yılında Bolu’da kurduğu ve Demokrat adını verdiği matbaasında Demokrat 

gazetesini yayınlamıştır. 1958 yılına kadar günlük olarak dört sayfa halinde basılan 

gazete, İhsan Yazman’ın matbaayı Ankara’ya taşıması ile kapanmıştır (Tuncer, 1968: 



İNİF E-DERGİ Kasım 2019, 4(2), 92-110 

 

106 

 
 

267). 

Tek parti döneminde gazetelerde mevcut iktidara kayıtsız şartsız bir bağlılığı 

gazetelerin söylemine yansırken, 1950 seçimleri sonrasında Demokrat Parti’nin 

iktidara gelmesiyle kurulan gazeteler de benzer bir şekilde eski yönetim aleyhinde bir 

söylem kullanmıştır. Demokrat gazetesinin siyasi haberlerinde Demokrat Parti’nin 

rakibi Cumhuriyet Halk Partisi’ne yönelik kullandığı eleştirel dil dikkat çekmektedir. 

Bu söylemin örneği olarak “C.H.P Kurultayı dün fiyasko ile sona erdi” başlıklı 

haberde şu ifadeler yer almıştır:  

İnönü’nün açış nutkunun bir benzeri olan kapanış nutkunda da bermutat iktidar 

hasretini terennüm etti! Barlas, demagojide çığır açacak konuşmasında 

hürriyetsizlikten bahsetti (…) Sadece C.H.P’nin iktidar hırsını tebarüz ettirmesinden 

başka müsbet iş görmeyen kurultay, millet muvacehesinde fiyasko ile başlamış, 

fiyasko ile devam etmiş ve fiyasko ile neticelenmiştir (Demokrat, 26 Mayıs 1956: 1)  

Demokrat gazetesinin içeriğinde Demokrat Parti’nin icraatını halka duyurmak 

amacıyla yapılmış haberlere yer verilmiştir. Gazetede “Demokrat Parti iktidarının 

Bolu’daki bir yıllık başarısı” başlığıyla dizi yazı halinde yapılan icraat sıralanmış, 

“Vilayetin en uzak köy köşelerine kadar serpilen feragat dolu çalışmalar. Az para ile 

çok iş prensibi ve programlı dar gün ve aylara sığdırılan eserlerin tetkiki.” (Demokrat, 

25 Aralık 1955: 3) şeklindeki ifadelerle Demokrat Parti iktidarı açık şekilde 

övülmüştür. 

3.2.6. DP Döneminde Bolu’da Muhalif Basın 

DP iktidarının ilk yıllarında iktidar partisinin mensuplarının gazete 

denemelerinin yanı sıra muhalefetteki CHP taraftarlarının da gazete girişimleri 

olmuştur. Bunların ilki Bolu Ekspres gazetesidir. Bolu Ekspres gazetesi, Bedrettin 

Maradit tarafından Düzce’deki Maradit Matbaası’nda 16 Ekim 1953 tarihinde 

yayınlanmaya başlamıştır. Gazete, partiden bağımsız bir yapıya sahip olmasına 

rağmen, ilk sayısında “Çıkarken” başlıklı yazıda CHP’nin yayın organı olarak 1946 

yılında yayınlanan Güzel Bolu ve 1948 yılında yayınlanan Yeşil Bolu’ya atıfta 

bulunulmuş ve şöyle denilmiştir: “Güzel ve Yeşil Bolu neşir hayatında bir filiz daha 

veriyor (Bolu Ekspres). Bu filiz Bolunun mazisine inanıyor haline ise güveniyor. İşte 

bu inanç ve güven sayesindedir ki, kök salıp dal verecektir.” İlk sayıları Pazartesi ve 

Cuma günleri yayınlanan gazete, 21 Haziran 1954 tarihinden sonra günlüğe 

dönmüştür. 

Resmi ilanların paylaşımı konusunda en büyük rekabet, vilayetin resmî 

gazetesi Bolu ile DP döneminde yayınlanmaya başlayan ve muhalif çizgide olan 

gazeteler arasında yaşanmıştır. Bolu Ekspres gazetesi, Bolu gazetesi ile yaşadığı 

rekabeti sütunlarına yansıtarak milletvekillerine şikâyette bulunmuştur. Bolu Ekspres 

gazetesinin 1. sayfasında imzasız olarak yayınlanan “Mebuslarımızın dikkatine: Bolu 

gazetesinin hususi teşebbüslerle rekabeti” başlıklı yazıda Bolu Vilayet Matbaası’nda 

basılan ve iktidar değişikliğiyle DP çizgisine kayan vilayetin resmî gazetesi Bolu ile 

ilgili eleştirilere yer verilmiştir. Yazıda, Bolu gazetesinin devletin imkânlarını 

kullanarak yayın yaptığını ve bu suretle haksız rekabet ortamı oluştuğu 

belirtilmektedir. Vilayet gazetelerine ihtiyacın kalmadığı; Kastamonu, Diyarbakır, 

Bursa gibi vilayetlerde bu gazetelerin kapatıldığı vurgulanmıştır. Yazıda Bolu 

gazetesine şu eleştiriler yöneltilmiştir:  



İNİF E-DERGİ Kasım 2019, 4(2), 92-110 

 

107 

 
 

Bolu’da münteşir Bolu resmî gazetesinin hususi muhasebece ücretleri ödenen 

müstahdemlerinden başka havadis toplayan ve ayrıca yazıları tetkik eden yine hususi 

muhasebece munzam vazife ücreti ödenen devlet memuru idarecileri vardır. 40 yıllık 

hayatı boyunca bu gazete ve keza matbaa çeşitli gayelere hizmet etmiş, o günün 

idarecileri elinde gayrı meşru yollardan devlet kazasına yük olmuştur. Kuruluş 

gayesiyle kabili kıyas edilemeyecek çeşitli gayrı meşru yollar 36 yaşını ikmale fırsat 

bırakmadan hazin kapanma tecellisinin son basamağını tırmanmaya kadar götürmüş ve 

nihayet değişen iktidarın dirayetli icraatı bu hazin akıbetin vukuuna engel olmuştur. Bu 

gazetenin 950 yılından evvelki yıllara ait uzunca hayatı hiçbir suretle kuruluş 

gayesinin tahakkukuna hizmeti olmamıştır. Şunun bunun keyfi icraatına alet olmuş, 

çeşitli gayelerle çıkan gazeteleri encümen kararıyla parasız basmış ve yine borçlu 

kimselerin borçları keza bir kararla affı sağlanmıştır (Bolu Ekspres, 11 Şubat 1954: 1). 

Bolu Ekspres gazetesinin Bolu gazetesiyle ilgili eleştirileri, “İlan tevziatındaki 

haksızlık devam ediyor. İlgili makamın ahlaksızlığı esefle karşılanmaktadır” başlıklı 

yazıda tekrarlanmış ve “İlan tevziatındaki haksızlığı alakadar makamlara duyurmaktan 

geri kalmadık. Halkımızın bilhassa basın hayatının ender karşılaştığı bu hal elbette 

teessür uyandırmaktadır” denilmiştir (Bolu Ekspres, 19 Mart 1954: 1). 

Bolu’da 1960 askeri darbesine kadar yayın ömürleri 4 yılı geçmeyen üç gazete 

daha yayınlanmıştır. 1957 yılında haftalık olarak yayınlanmaya başlayan ve 7 ay sonra 

kendi matbaasını kurarak günlüğe dönen Abant, 1961 yılına kadar yayınını 

sürdürmüştür. 1958 yılında günlük olarak yayınlanan Yeni Hamle ise iki yıl sonra 

haftalığa dönmüş ve 1964 yılında kapanmıştır. 1958 yılında günlük olarak yayına 

başlayan Kökez’in yayın ömrü 1961’e kadar sürebilmiştir. 1960 darbesinden sonra 

yayına başlayan siyaset ve sanat ağırlıklı Dost Adam (1960), üç yıl boyunca haftalık 

olarak yayınlanmıştır. Adalet Partisi’nin yayın organı Adalet (1961) ve Düzce’de 

basılan haftalık Hakikat (1961) bir yıl içinde kapanmıştır. Abant, Yeni Hamle ve Bolu 

Ekspres gazetelerinin birleşmesiyle 1962 yılında kurulan Sesimiz gazetesi ise yaklaşık 

30 yıl günlük olarak yayınını sürdürerek vilayetin Bolu gazetesinden sonra en uzun 

ömürlü yayın olmuştur. 

3.3. Bolu’nun İlçelerinde Yayınlanan Gazeteler 

1950’li yıllarda Bolu’nun ilçelerinde de basın hayatı hareketlenmiştir. İstanbul 

ve Ankara’nın dışında Adapazarı ve İzmit gibi civar şehirlerde sayıları artan 

matbaalarda basılan ve Bolu’nun ilçelerinde dağıtılan çok sayıda gazete okuyucuyla 

buluşmuştur. Gerede’de Gerede (1955) Gerede Hâkimiyet (1955), Gerede Ekspres 

(1954), Gerede Postası (1954), Mengen’de Yeni Mengen (1954), Öz Mengen (1958) 

Mudurnu’da Mudurnu (1947) Mudurnu Hakikat (1955), Mudurnu Haber (1958), 

Mudurnu’nun Sesi (1963), Mudurnu Köroğlu (1963) ve Göynük’te Göynük Sesi 

(1954) gazeteleri yayınlanmıştır. Büyük ebatlı ve içeriğinde fotoğrafların da yoğun 

kullanıldığı bu gazetelerin çıkışındaki asıl saiğin ilçelerdeki ilan gelirleri olduğu 

söylenebilir. İlçelerdeki gazetelerin yayın sürelerine bakıldığında bunların en fazla 

birkaç sene yayınlandığı görülmektedir. Bu gazetelerde mahalli haberler sınırlı 

kalmış, sayfaların çoğunluğunda Türkiye genelinden haberler kullanılmıştır. 

İl dışında basılarak Bolu ve ilçelerine ulaştırılan bazı yerel gazetelerde, 

dönemin liberal yaklaşımıyla Türkiye genelindeki gazetelerde olduğu gibi, kadın 

bedeninin teşhir edildiği fotoğraflara da rastlanmaktadır (Gerede Ekspres, 18 Aralık 

1954: 3; Göynüksesi, 20 Aralık 1954: 1). 



İNİF E-DERGİ Kasım 2019, 4(2), 92-110 

 

108 

 
 

Sonuç  

Bolu’da Devlet Matbaasının hizmete girmesiyle 1913 yılında yayınlanmaya 

başlayan vilayetin resmi yayın organı Bolu gazetesi, farklı periyodlarla 1970’li yıllara 

kadar yayınlanmış ve ilin en uzun süreli yayın organı olmuştur. Cumhuriyetin 

ilanından sonra Bolu’da resmi nitelikli Bolu vilayet gazetesinin dışında yerel basın 

hayatı, çok partili dönemle birlikte başlamıştır. CHP yöneticileri tarafından partinin 

propagandası için çıkarılan ve Bolu Vilayet Matbaasında basılan Yeşil Bolu ve onun 

devamı olan Güzel Bolu gazetesi, DP’nin iktidara gelmesiyle kapanmıştır. Bu iki 

gazete CHP tarafından nakdi yardımlarla desteklenmiş, ihtiyacı olan kâğıt, CHP Genel 

Merkezi tarafından Ankara’dan Ulus gazetesi aracılığıyla Bolu’ya gönderilmiştir.  

 Sonuç olarak 1946 ve 1950 yıllarında yapılan Milletvekili Genel Seçimleri ile 

Türkiye’de yeni gazeteler yayınlanmaya başlamış ve İstanbul’da olduğu gibi diğer 

merkezlerde de basın hayatı canlanmıştır. Türkiye’deki siyasi gelişmeler, diğer taşra 

vilayetlerine benzer şekilde Bolu’da da basın hayatı üzerinde belirleyici olmuştur. 

Çok partili hayata geçişin ardından gazetelerin sayısının arttığı ve içeriklerinin de 

zenginleştiği görülmektedir. Yayınlanan gazetelerle basın ortamı çok sesliliğe 

kavuşmuş, halkın daha farklı kaynaktan haber alabilmesi sağlanmıştır. Ancak iktidarlar 

değişse de halka ulaşmada en etkili araç olan basın üzerinde yöneticilerin hâkimiyet 

kurma isteğinde bir değişiklik olmamıştır. Tek parti ve sonrasında gelen yönetim 

döneminde Bolu’da yayınlanan gazetelerin çoğunlukla iktidarın güdümünde yayın 

yaptıkları söylenebilir. Anadolu’da zorluklar içinde yayın hayatını sürdürmüş olan 

yerel gazeteler, yayınlandıkları dönemde kamuoyu oluşturmuş ve bugünden 

bakıldığında dönemin siyasi ve sosyo-kültürel yapısını yansıtması açısından önemli 

kaynaklar olarak tarihe ışık tutmuştur.  

Kaynakça  

Albayrak, M. (2004). Türk Siyasi Tarihinde Demokrat Parti (1946-1960). Ankara: 

Phoneix Yayınevi. 

Aliefendioğlu, Y. (2005). Temsili Demokrasinin “Seçim” Ayağı, Türkiye Barolar 

Birliği Dergisi, Sayı: 60, 71-96.  

Arabacı, C. (2008). Basın Birliği. Zülfikar Damlapınar (Ed.) Medya ve Siyaset (79-

145). Konya: Eğitim Kitabevi.   

Bağce, E. (2016). Milli Şef Döneminde İktidar-Basın İlişkisi, içinde: Tolga Yazıcı 

(Ed.) 1923-1946: Tek Partili Dönem Medya ve Siyaset (87-126). Kocaeli: 

Volga Yayıncılık. 

Başbakanlık Cumhuriyet Arşivi, 490-1-0-0_1316-367-3 

BCA, 490-1-0-0_1316-367-4 

BCA, 490-1-0-0_629-70-1 

BCA, 490-1-0-0_1281-257-7 

Demir, Ş.(2012). İktidar-Basın İlişkilerinin Türkiye’de Görünümü (1918-1960). 

International Journal of Social Science, 5 (6), 119-137. 

Duman, H. (2000). Başlangıcından Harf Devrimine Kadar Osmanlı-Türk Süreli 

Yayınlar ve Gazeteler Bibliyografyası ve Toplu Kataloğu, 1828-1928, Cilt 1, 



İNİF E-DERGİ Kasım 2019, 4(2), 92-110 

 

109 

 
 

Ankara: Enformasyon ve Dokümantasyon Hizmetleri Vakfı. 

Eroğul, C. (2003). Demokrat Parti Tarihi ve İdeolojisi. İstanbul: İmge Kitabevi.  

İnuğur, N. (1992). Türk Basın Tarihi. İstanbul: Türkiye Gazeteciler Cemiyeti Yayını. 

Karaosmanoğlu, Y. K. (1984). Politikada 45 Yıl. İstanbul: İletişim Yayınları. 

Karpat, K. (2010). Türk Demokrasi Tarihi, İstanbul: Timaş Yayınları. 

Kocabaş, S. (2009). İnönü Dönemi: Milli şef yönetimi ve demokrasiye geçiş 1938 – 

1950, İstanbul: Vatan Yayınları. 

Kocabaşoğlu, U. ve Birinci, A. (1995). Osmanlı Vilayet Gazete ve Matbaaları Üzerine 

Gözlemler, Kebikeç, Sayı 2. 

Koloğlu, O. (1993). Türk Basını Kuvayi Milliye’den Günümüze. Ankara: Kültür 

Bakanlığı Yayını. 

Koloğlu, O. (2003). Osmanlı’dan 21. Yüzyıla Basın Tarihi. İstanbul: Pozitif Yayınları. 

Koyukan, B. R. (1995). Anadolu Basını Hakkında İstatistiki Gözlemler. Kebikeç 

Dergisi, 2, 165-172. 

Lüleci, Y. (2016). Tek Parti Döneminde İktidar ve Basın. Tolga Yazıcı (Ed.) 1923-

1946: Tek Partili Dönem Medya ve Siyaset (52-86). Kocaeli: Volga Yayıncılık. 

Oral, F. S. (1973). Cumhuriyet Basın Tarihi 1923-1973. Ankara:  Sanayi Nefise 

Matbaası Ankara. 

Özbay, C. (2014). Dünyada ve Osmanlı’da Basının Tarihsel Gelişimi. İstanbul: Doğu 

Kitabevi. 

Tuncer, V. (1968) Bolu İl Yıllığı 1967, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi. 

Yeşil, A. (1988). Türkiye’de Çok Partili Hayata Geçiş. Ankara: Kültür ve Turizm 

Bakanlığı Yayınları. 

Yeşilçayır, N. (2011). Çok Partili Döneme Geçiş Sürecinde Türk Basını. Atatürk 

Araştırma Merkezi Dergisi, 27(79): 131-192. 

Yıldız, N. (1997). Demokrat Parti ve Basın. AÜ SBF Dergisi (Yıllık), 51, 481-505. 

Gazeteler  

Bolu Ekspres, 11 Şubat 1954 

Bolu Ekspres, 19 Mart 1954 

Bolu, 21 Sonkanun 1937 

Bolu, 27 Haziran 1935 

Bolu, 27 Haziran 1948 

Bolu, 29 1inci Teşrin 1936 

Demokrat, 25 Aralık 1955 

Demokrat, 26 Mayıs 1956 

Gerede Ekspres, 18 Aralık 1954 



İNİF E-DERGİ Kasım 2019, 4(2), 92-110 

 

110 

 
 

Göynüksesi, 20 Aralık 1954 

Yeni Bolu, 24 Kasım 1952 

Yeni Bolu, 29 Ekim 1952 

Yeşil Bolu, 24 Temmuz 1946 

 

 


