Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KPSS TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRETMENLİĞİ ALAN BİLGİSİ SORULARININ TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRETMENLİĞİ PROGRAMI VE ÖZEL ALAN YETERLİKLERİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 2, 105 - 127, 28.12.2021

Öz

Çalışmada amaç, KPSS Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği Programı Alan Bilgisi sorularının 2011 yılında kabul edilen, Millî Eğitim Bakanlığının hazırlamış olduğu Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni özel alan yeterliklerini ve Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği Programı derslerini ne ölçüde karşılayabildiğini tespit etmektir. Çalışma dokümanını, 2017 yılı KPSS Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği Alan Bilgisi Testi soruları, Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği lisans programı dersleri ile Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni özel alan yeterlikleri oluşturmaktadır. Bu doğrultuda 2017 yılı KPSS Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği Alan Bilgisi Testi soruları, Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni özel alan yeterlikleri ile dersler ve ders içerikleri, doküman analizi yoluyla incelenmiştir. Çalışmadan elde edilen bulgular göstermektedir ki KPSS Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği Programı Alan Bilgisi soruları Türk Dili ve Edebiyatı öğretmenlik özel alan yeterlikleri tutum ve değerler yeterlik alanı dışında diğer yeterlik alanlarını kapsar niteliktedir fakat lisans programı derslerinin tamamını kapsamamaktadır. Buna yönelik olarak sınavın kapsam geçerliliğinin artması için soru sayısının artırılması bir öneri olarak sunulabilir. Eğitim fakültesi çıkışlı adayların puan ortalamalarının fen edebiyat fakültesi çıkışlı adaylardan daha yüksek olduğu sonucu çalışmadan elde edilen bir diğer bulgudur. Bu sonuç eğitim fakültelerinin KPSS Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği Alan Bilgisi testiyle daha fazla örtüşen bir eğitim programı uyguladıklarına yönelik bir gösterge olarak kabul edilebilir.

Kaynakça

  • Akdemir, A. S. (2013). Türkiye'de öğretmen yetiştirme programlarının tarihçesi ve sorunları. Electronic Turkish Studies, 8(12).
  • Baskan, G. A. (2001). Öğretmenlik mesleği ve öğretmen yetiştirmede yeniden yapılanma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(20).
  • Bilgin, N. (2000). İçerik analizi. İzmir: Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • Çetin, İ. (Ed.) (2019). Dil ve edebiyat öğretim yöntemleri. Ankara: Nobel Yay.
  • Deryakulu, D. (2011). KPSS Eğitim Bilimleri sorularının genel öğretmen yeterliklerinin öğretim teknolojisi alanı ile ilgili alt yeterlik ve performans göstergeleri açısından incelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama,1(1), 1-23
  • Eskimen, A.D. (2018). Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği programı dersleri ile Türk Dili Ve Edebiyatı öğretmeni özel alan yeterliklerinin değerlendirilmesi. GEFAD / GUJGEF 38(2): 803- 824 (2018).
  • Karadoğan, A. (2014). Türk dili ve edebiyatı öğretmeni yetiştiren bölümlerin müfredatlarının Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni özel alan yeterliklerini karşılama düzeyi (Yüksek Lisans Tezi), Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Kavcar, C. (2002). Cumhuriyet döneminde dal öğretmeni yetiştirme. Ankara University Journal Of Faculty Of
  • Educational Sciences (JFES), 35(1), 1-14. DOI: 10.1501/Egifak_0000000058.
  • Küçükahmet, L. (Ed.), Külahoğlu, Ş. Ö., Çalık, T., Ankay, A., Korkmaz, A., Öksüzoğlu, A. F., Topses, G., Şirin, H. (2006): Eğitim Bilimine Giriş.. 6. Basım, İstanbul: Nobel Yay.
  • MEB (2017). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlilikleri. ÖYGGM, Ankara.
  • ÖSYM (2018). 2017 ÖABT değerlendirme raporu. 2017_OABT_DRapor26072018.pdf (osym.gov.tr) adresinden erişilmiştir.
  • ÖSYM (2021). KPSS, TDEÖABT. turk-dili-ve-edebiyati-oabt-15082021.pdf (osym.gov.tr) adresinden erişilmiştir.
  • Özkan, S.&Bağçeci, B. (2015). KPSS alan bilgisi testinin Türkçe öğretmenliği programı ve özel alan yeterlikleri kapsamında incelenmesi. Turkish Studies, 10/11, 1231-1250.
  • Özoğlu, M. (2010). Türkiye’de öğretmen yetiştirme sisteminin sorunları, SETA| Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı. The Problems of Teacher Education Systems in Turkey, 24.
  • Saraç, C. Y. (2002). Türk dili ve edebiyatı/Türkçe öğretmeni adaylarının yeterlilikleri ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları (Doctoral dissertation, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türkçenin Eğitimi ve Öğretimi Anabilim Dalı).
  • Sezgin, F. & Duran, E., (2011). Kamu Personeli Seçme Sınavı'nın (KPSS) öğretmen adaylarının akademik ve sosyal yaşantılarına yansımaları. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi [Turkish Journal of Social Research] , vol.15, no.3, 9-22.
  • Şişman, M. (2009). Öğretmen Yeterlilikleri: Modern Bir Söylem ve Retorik . İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 10 (3) , 63-82 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/inuefd/issue/8704/108689
  • Şişman, M. (2009). Öğretmen yeterliliklerini yeniden düşünmek. Türk Yurdu Dergisi, 29(61), 37-41.
  • Yazar, İ., & Beyhan, E. (2020). Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği Yeni Lisans Programında Eski Türk Edebiyatı Derslerinin Yeterlilik ve Sınırlılıkları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(3), 1558-1572.
  • Yazçayır, N. & Yıldırım, N. (2021). Öğretmen yetiştirme lisans programları ve öğretmenlik meslek bilgisi alt boyutunun karşılaştırmalı analizi “Türkiye ve Singapur“. TEBD, 19(1), 182-218. https://doi.org/10.37217/tebd.733698.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • YÖK (2007). Öğretmen Yetiştirme ve Eğitim Fakülteleri.YÖK Yayını.
  • YÖK, Türk Dili ve edebiyatı Öğretmenliği Lisans Programı, Turk_Dili_ve_Edebiyati_Ogretmenligi_Lisans_Programi.pdf (yok.gov.tr) adresinden erişilmiştir.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İsmail Erbek

Ayşe Derya Eskimen

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Erbek, İ., & Eskimen, A. D. (2021). KPSS TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRETMENLİĞİ ALAN BİLGİSİ SORULARININ TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRETMENLİĞİ PROGRAMI VE ÖZEL ALAN YETERLİKLERİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Avrasya Dil Eğitimi Ve Araştırmaları Dergisi, 5(2), 105-127.