Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PROSPECTIVE TEACHERS' VIEWS ON THE INTEGRATION OF SOCIAL SCIENCE COURSES WITH DIGITAL MATERIALS: A PHENOMENOLOGICAL RESEARCH

Yıl 2020, Cilt: 20 Sayı: 3, 1407 - 1422, 15.09.2020
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020.20.56791-603364

Öz

This study aims to examine the prospective teachers' views on the digital material development process. In line with this objective, the research was designed in a phenomenological design. Based on criterion sampling, a total of 44 participants from History, Geography, and Philosophy teacher candidates who took Instructional Technology and Material Design course were included in the study. An interview form was used during the data gathering process, and the content analysis was selected as the baseline in the analysis of the data. In the findings, 5 categories indicated as 'contribution to active learning process', 'professional competence', 'teaching process', 'technological / digital competence' and 'technological problems' were obtained from the social science teacher candidates' statements about the digital material development process. It has been concluded that prospective teachers have positive perceptions regarding the digital material development process in the context of instructional technologies and material design courses. However, in the context of the 'technological problems', some difficulties in the internet access and the facts that some of the digital applications could not be translated into Turkish and that some digital applications have been charged after certain expiration date were considered by prospective teachers as a problem during the digital material development process.

Kaynakça

  • Adnan, M. (2018). Öğretim teknolojilerinde temel kavramlar. A. A. Kurt (Ed.), Öğretim teknolojilerinin temelleri içinde (ss. 1-42). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Aküzüm, C. (2013). Eğitim ve teknoloji ile ilgili temel kavramlar. R. Sever & E. Koçoğlu (Ed.), Sosyal bilgiler öğretiminde eğitim teknolojileri ve materyal tasarımı içinde (ss. 1-16). Pegem Akademi
  • Apperson, J. M., Laws, E. L., & Scepansky, J. A. (2006). The impact of presentation graphics on students’ experience in the classroom. Computers and Education, 47(1), 116-126. doi:10.1016/j.compedu.2004.09.003
  • Arslan, S. & Özpınar, İ. (2009). İlköğretim 6. sınıf matematik ders kitaplarının öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 97-113.
  • Bektaş, F, Nalçacı, A, Erçoşkun, H. (2009). Sınıf öğretmeni adaylarının “öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme” dersi kazanımlarına ilişkin görüşleri. Kuramsal Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 19-31.
  • Canbazoğlu Bilici, S., Yamak, H. & Kavak, N. (2012, Ekim 17-19). Fen bilgisi öğretmen adaylarını teknolojik pedagojik alan bilgisine sahip öğretmenler olarak nasıl yetiştirebiliriz? IHES 2012 Uluslararası Yükseköğretim Sempozyumu, Aksaray.
  • Cevizci, A. (2009). Felsefe tarihi. Say Yayınları.
  • Collins, A., & Halverson, R. (2010). The second educational revolution: Rethinking education in the age of technology. Journal of Computer Assisted Learning, 26(1), 18-27. https://doi.org/10.1111/j.1365-2729.2009.00339.x
  • Çelik, L. (2017). Öğretim materyallerinin hazırlanması ve seçimi. Ö. Demirel & E. Altun (Ed.), Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı içinde (ss. 27-68). Pegem Akademi
  • Çiftçi, S., Taşkaya, S. M. & Alemdar, M. (2013). Sınıf öğretmenlerinin FATİH projesine ilişkin görüşleri. İlkogretim Online. 12(1), 227-240.
  • Demirel, Ö. & Yağcı, E. (2017). Eğitim, öğretim teknolojisi ve iletişim. Ö. Demirel & E. Altun (Ed.), Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı içinde (ss. 1-26). Pegem Akademi
  • Demirel, Ö., Seferoğlu, S. S. & Yağcı, E. (2001). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Pegem Akademi.
  • Doğanay, H. & Doğanay, S. (2015). Coğrafya’ya giriş (12.Baskı). Pegem Akademi.
  • Ersoy, A. F. (2017). Fenomenoloji. A. Saban & A. Ersoy (Ed.), Eğitimde nitel araştırma desenleri içinde. Anı Yayıncılık.
  • Gündüz, Ş. & Odabaşı, F. (2004). Bilgi çağında öğretmen adaylarının eğitiminde öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme dersinin önemi. The Turkish Online Journal of Educational Technology (TOJET), 3(7), 1303-6521.
  • Gününç, S. (2017). Eğitimde teknoloji entegrasyonunun kuramsal temelleri. Anı Yayıncılık
  • Howland, J. L., Jonassen, D. H., & Marra, R. M. (2012). Meaningful learning with technology. Pearson.
  • İşman, A. (2005). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Pegem Akademi
  • Jaspers, K. & Eyuboğlu, İ. Z. (1997). Felsefe nedir? Say Yayınları.
  • Kaya, Z. (2006). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Pegem Akademi
  • Kayaduman, H., Sırakaya, M. & Seferoğlu, S. (2011, Şubat). Eğitimde FATİH projesinin öğretmenlerin yeterlik durumları açısından incelenmesi. Akademik Bilişim’ II-XIII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Knapp, L. R., & Glenn, A. D. (1996). Restructuring schools with technology. Allyn and Bacon
  • Livingstone, D. N. (2018). Coğrafyanın kısa bir tarihi (N. Yavan & C. K. Anlı, Çev.). International Journal of Geography and Geography Education, 38, 311-317.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2018). Coğrafya dersi öğretim programı. Erişim Adresi: http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=336
  • MEB. (2018). Felsefe dersi öğretim programı. Erişim Adresi: http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=338
  • MEB. (2018). Tarih dersi öğretim programı. Erişim Adresi: http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201822142524139-Tarih%20d%C3%B6p.pdf.
  • Melia, J. M. J., Gonzalez-Such, J., & Garcia-Bellido, M. R. (2012). Evaluative research and information and communication technology (ICT). Revista Espanola De Pedagogia, 70(251), 93-110.
  • Miles, B. M. & Huberman A. M. (2015). Nitel veri analizi. (S. Akbaba Altun ve A. Ersoy, Çev.). Pegem Akademi.
  • Mishra, P., & Koehler, M. J. (2005). What happens when teachers design educational technology? The development of technological pedagogical content knowledge. Journal of Educational Computing Research, 32(2),131-152
  • Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A new framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054.
  • Newton, L., & Rogers, L. (2003). Thinking frameworks for planning ICT in science lessons. School Science Review, 84(309), 113-120.
  • Ornstein, A. C., & T. J. Lasley. (2000). Strategies for effective teaching (3rd Ed.). The McGraw-Hill.
  • Pamuk, A. (2009). Vatandaş yetiştirme aracı olarak tarih öğretimi: Orta öğretim düzeyinde öğretmen, öğrenci ve veli görüşleri (Trabzon-Tunceli örneği) [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Parri, L. (2014). Explanation in the social sciences: A theoretical and empricial introduction. Soveria Mannelli: Rubbettino Editore
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (3. Baskıdan Çeviri, Çev. Ed. M. Bütün & S. B. Demir). Pegem Akademi
  • Pektaş, S. (1991). Sosyal bilim programlarında içerik. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 24, 450-454.
  • Reiners, G. M. (2012). Understanding the differences between husserl’s (descriptive) and heidegger’s (interpretive) phenomenological research. Journal of Nursing & Care, 1(119), 1-5.
  • Ross, E. W., Mathison, S., & Vinson, K. D. (2014). Social studies curriculum and teaching in the era of standardization. In E. Wayne Ross (Ed.), The social studies curriculum purposes, problems, and possibilities (pp. 25-50). State University of New York Press.
  • Senemoğlu, N. (2001). Gelişim, öğrenme ve öğretim. Gazi Kitabevi.
  • Simpson, A. (2010). Integrating technology with literacy: Using teacher-guided collaborative online learning to encourage critical thinking. Research in Learning Technology, 18(2), 119-131.
  • Şahinkayası H. & Şahinkayası, Y. (2004, Temmuz 6-9). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi (BÖTE) bölümü lisans programında bulunan “öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme” dersinin analizi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Utami, I. W. P., & Nafi’ah, M. U. (2016). A model of microteaching lesson study ımplementation in the prospective history teacher education. Journal of Education and Practice, 7(27), 10-14.
  • Yalçınkaya, E. (2013). Tarih kavramına yönelik sınıf öğretmeni adaylarının ürettikleri metaforların incelenmesi. Zeitschrift für die Welt der Türken. Journal of World of Turks, 5(3), 95-112
  • Yalın, H. İ. (2004). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Nobel Yayıncılık
  • Yanpar Yelken, T. (2015). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Anı Yayıncılık
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.

SOSYAL BİLİM DERSLERİNİ DİJİTAL MATERYALLERLE BÜTÜNLEŞTİRME SÜRECİNDE ÖĞRETMEN ADAYI GÖRÜŞLERİ: FENOMENOLOJİK BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2020, Cilt: 20 Sayı: 3, 1407 - 1422, 15.09.2020
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020.20.56791-603364

Öz

Bu çalışmanın amacı sosyal bilimler eğitimi öğretmen adaylarının dijital materyal geliştirme sürecine ilişkin görüşlerini incelemektir. Bu amaç doğrultusunda araştırma fenomenolojik desende tasarlanmıştır. Araştırmaya ölçüt örneklem temelinde Tarih, Coğrafya ve Felsefe öğretmen adaylarından Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı dersini alan 44 kişi katılmıştır. Veri toplama sürecinde görüşme formu kullanılmış olup, verilerin analizinde içerik analizi temel alınmıştır. Çalışma bulgularında sosyal bilim öğretmen adaylarının dijital materyal geliştirme sürecine yönelik ifadelerinden “aktif öğrenme sürecine katkı”, “mesleki yetkinlik”, “ders işleme süreci”, “teknolojik/dijital yetkinlik” ve “teknolojik sorunlar” şeklinde 5 kategoriye ulaşılmıştır. Öğretmen adaylarının öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı dersi kapsamında dijital materyal geliştirme sürecine ilişkin genel anlamda olumlu algılara sahip oldukları sonucuna varılmıştır. Ancak araştırma bulgularından “teknolojik sorunlar” kategorisi bağlamında dijital uygulamaların bazılarının dilinin Türkçe’ye çevrilememesi, internet bağlantı sorunları ve dijital uygulamaların belli bir kullanım süresinden sonra ücretli olması dijital materyal geliştirme sürecinde öğretmen adayları tarafından sorun olarak görülmüştür.

Kaynakça

  • Adnan, M. (2018). Öğretim teknolojilerinde temel kavramlar. A. A. Kurt (Ed.), Öğretim teknolojilerinin temelleri içinde (ss. 1-42). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Aküzüm, C. (2013). Eğitim ve teknoloji ile ilgili temel kavramlar. R. Sever & E. Koçoğlu (Ed.), Sosyal bilgiler öğretiminde eğitim teknolojileri ve materyal tasarımı içinde (ss. 1-16). Pegem Akademi
  • Apperson, J. M., Laws, E. L., & Scepansky, J. A. (2006). The impact of presentation graphics on students’ experience in the classroom. Computers and Education, 47(1), 116-126. doi:10.1016/j.compedu.2004.09.003
  • Arslan, S. & Özpınar, İ. (2009). İlköğretim 6. sınıf matematik ders kitaplarının öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 97-113.
  • Bektaş, F, Nalçacı, A, Erçoşkun, H. (2009). Sınıf öğretmeni adaylarının “öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme” dersi kazanımlarına ilişkin görüşleri. Kuramsal Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 19-31.
  • Canbazoğlu Bilici, S., Yamak, H. & Kavak, N. (2012, Ekim 17-19). Fen bilgisi öğretmen adaylarını teknolojik pedagojik alan bilgisine sahip öğretmenler olarak nasıl yetiştirebiliriz? IHES 2012 Uluslararası Yükseköğretim Sempozyumu, Aksaray.
  • Cevizci, A. (2009). Felsefe tarihi. Say Yayınları.
  • Collins, A., & Halverson, R. (2010). The second educational revolution: Rethinking education in the age of technology. Journal of Computer Assisted Learning, 26(1), 18-27. https://doi.org/10.1111/j.1365-2729.2009.00339.x
  • Çelik, L. (2017). Öğretim materyallerinin hazırlanması ve seçimi. Ö. Demirel & E. Altun (Ed.), Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı içinde (ss. 27-68). Pegem Akademi
  • Çiftçi, S., Taşkaya, S. M. & Alemdar, M. (2013). Sınıf öğretmenlerinin FATİH projesine ilişkin görüşleri. İlkogretim Online. 12(1), 227-240.
  • Demirel, Ö. & Yağcı, E. (2017). Eğitim, öğretim teknolojisi ve iletişim. Ö. Demirel & E. Altun (Ed.), Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı içinde (ss. 1-26). Pegem Akademi
  • Demirel, Ö., Seferoğlu, S. S. & Yağcı, E. (2001). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Pegem Akademi.
  • Doğanay, H. & Doğanay, S. (2015). Coğrafya’ya giriş (12.Baskı). Pegem Akademi.
  • Ersoy, A. F. (2017). Fenomenoloji. A. Saban & A. Ersoy (Ed.), Eğitimde nitel araştırma desenleri içinde. Anı Yayıncılık.
  • Gündüz, Ş. & Odabaşı, F. (2004). Bilgi çağında öğretmen adaylarının eğitiminde öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme dersinin önemi. The Turkish Online Journal of Educational Technology (TOJET), 3(7), 1303-6521.
  • Gününç, S. (2017). Eğitimde teknoloji entegrasyonunun kuramsal temelleri. Anı Yayıncılık
  • Howland, J. L., Jonassen, D. H., & Marra, R. M. (2012). Meaningful learning with technology. Pearson.
  • İşman, A. (2005). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Pegem Akademi
  • Jaspers, K. & Eyuboğlu, İ. Z. (1997). Felsefe nedir? Say Yayınları.
  • Kaya, Z. (2006). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Pegem Akademi
  • Kayaduman, H., Sırakaya, M. & Seferoğlu, S. (2011, Şubat). Eğitimde FATİH projesinin öğretmenlerin yeterlik durumları açısından incelenmesi. Akademik Bilişim’ II-XIII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Knapp, L. R., & Glenn, A. D. (1996). Restructuring schools with technology. Allyn and Bacon
  • Livingstone, D. N. (2018). Coğrafyanın kısa bir tarihi (N. Yavan & C. K. Anlı, Çev.). International Journal of Geography and Geography Education, 38, 311-317.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2018). Coğrafya dersi öğretim programı. Erişim Adresi: http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=336
  • MEB. (2018). Felsefe dersi öğretim programı. Erişim Adresi: http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=338
  • MEB. (2018). Tarih dersi öğretim programı. Erişim Adresi: http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201822142524139-Tarih%20d%C3%B6p.pdf.
  • Melia, J. M. J., Gonzalez-Such, J., & Garcia-Bellido, M. R. (2012). Evaluative research and information and communication technology (ICT). Revista Espanola De Pedagogia, 70(251), 93-110.
  • Miles, B. M. & Huberman A. M. (2015). Nitel veri analizi. (S. Akbaba Altun ve A. Ersoy, Çev.). Pegem Akademi.
  • Mishra, P., & Koehler, M. J. (2005). What happens when teachers design educational technology? The development of technological pedagogical content knowledge. Journal of Educational Computing Research, 32(2),131-152
  • Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A new framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054.
  • Newton, L., & Rogers, L. (2003). Thinking frameworks for planning ICT in science lessons. School Science Review, 84(309), 113-120.
  • Ornstein, A. C., & T. J. Lasley. (2000). Strategies for effective teaching (3rd Ed.). The McGraw-Hill.
  • Pamuk, A. (2009). Vatandaş yetiştirme aracı olarak tarih öğretimi: Orta öğretim düzeyinde öğretmen, öğrenci ve veli görüşleri (Trabzon-Tunceli örneği) [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Parri, L. (2014). Explanation in the social sciences: A theoretical and empricial introduction. Soveria Mannelli: Rubbettino Editore
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (3. Baskıdan Çeviri, Çev. Ed. M. Bütün & S. B. Demir). Pegem Akademi
  • Pektaş, S. (1991). Sosyal bilim programlarında içerik. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 24, 450-454.
  • Reiners, G. M. (2012). Understanding the differences between husserl’s (descriptive) and heidegger’s (interpretive) phenomenological research. Journal of Nursing & Care, 1(119), 1-5.
  • Ross, E. W., Mathison, S., & Vinson, K. D. (2014). Social studies curriculum and teaching in the era of standardization. In E. Wayne Ross (Ed.), The social studies curriculum purposes, problems, and possibilities (pp. 25-50). State University of New York Press.
  • Senemoğlu, N. (2001). Gelişim, öğrenme ve öğretim. Gazi Kitabevi.
  • Simpson, A. (2010). Integrating technology with literacy: Using teacher-guided collaborative online learning to encourage critical thinking. Research in Learning Technology, 18(2), 119-131.
  • Şahinkayası H. & Şahinkayası, Y. (2004, Temmuz 6-9). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi (BÖTE) bölümü lisans programında bulunan “öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme” dersinin analizi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Utami, I. W. P., & Nafi’ah, M. U. (2016). A model of microteaching lesson study ımplementation in the prospective history teacher education. Journal of Education and Practice, 7(27), 10-14.
  • Yalçınkaya, E. (2013). Tarih kavramına yönelik sınıf öğretmeni adaylarının ürettikleri metaforların incelenmesi. Zeitschrift für die Welt der Türken. Journal of World of Turks, 5(3), 95-112
  • Yalın, H. İ. (2004). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Nobel Yayıncılık
  • Yanpar Yelken, T. (2015). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Anı Yayıncılık
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Türkan Çelik 0000-0001-8380-9419

Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2020
Gönderilme Tarihi 7 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 20 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Çelik, T. (2020). SOSYAL BİLİM DERSLERİNİ DİJİTAL MATERYALLERLE BÜTÜNLEŞTİRME SÜRECİNDE ÖĞRETMEN ADAYI GÖRÜŞLERİ: FENOMENOLOJİK BİR ARAŞTIRMA. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(3), 1407-1422. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020.20.56791-603364